روايات

رواية وليا معاه حكاية الفصل السادس 6 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الفصل السادس 6 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الجزء السادس

رواية وليا معاه حكاية البارت السادس

وليا معاه حكاية
وليا معاه حكاية

رواية وليا معاه حكاية الحلقة السادسة

ان ما كرهتك ف حياتك ياسي زفت مبقاش انا..
بتقولي حاجه يا حبيبه..
لا يابابا ابدا سلمتك..
امال: حمد االله ع السلامه يا حبيبتي احكيلي اي حصل
مفيش يا ماما متقلقيش انا كويسه..
لا يا حبيبتي وشك مش بيقول كدا هحضرلك الغدا ع بال ما تغيري وتبقي تحكيلي بعدها انتي مكلتيش م الصبح
لا يا ماما مليش نفس انا هصلي وانااام
تنامي اي بس يا حبيبه انتي م الصبح متبهدله طب طبق واحد
واالله يا ماما ماقدرة تعبانه بجد ونفسي انام
محمد: خلاص يا امال سبيها تدخل تستريح شويا
حبيبة : تصبحو ع خير..
وانتي من اهله يا روحي..
دخلت حبيبه اوضتها وفتحت ف العياط ومكنتش شايفه ادمها غير الشخص دا واللي عمله فيها النهارده
قعدت تستحلفله وفضلت تفكر تعمل اي عشان ترجع كرامتها اللي بعزقلها دي..
فرن تليفوا: الو ايوا يا اسماء..
اسماء: ايوا يا حبيبه طمنيني عليكي..
لا يا حبيبتي تمام متقلقيش انا كويسه..
امال اي حصل احكيلي..
مفيش يا ستي اصلي شفت الزفت تاني االله يخربيت الصاصبينس للي جابو الصاصبينص..
بتهززززري وبعدين..
حكت ليها حبيبه اللي حصل بنهم وازاي معاملتة معاها كانت وحشه: انا دمي محروق اوي يا اسماء مش قدرة.. انا لازم اجيب حقي
منه
متقلقش يا كبير هنجبلك حقك واالله وهنفكرله ف فوكيرة توديه ورا الشمس انتي بس استريحي وبكرة نشوف هنعمل اي..
لا مش هقدر اجي بكرة باباه ياختي عزمنا ع الغدا..
يعني هتشوفي الزفت تاااني ؟ االله يعينك يبنتي..
يارب يموت قبل ما اشوفه
انا مش عارفه هبص ف وشه ازاي دا انا كل لما اسمع صوته دمي يتحرق وابقي مش قدرة..
خلاص بس هدي نفسك ونامي وبكرة ابقي اكلمك اطمن عليكي..
ماشي يا سمسم متحرمش منك تصبحي ع خير..
وانتي من اهله يا بيبتي موووة نامي كويس بقه سلام..
قفلت حبيبه نور اوضتها ونامت علي السرير وقعدت تفكر لحد ما نامت ..
اهو انت هتفضل ف القفص دا لحد ما تموت وتعفن..
قالتها حبيبه لحسام اللي كان محبوس في زنزانه ادمها
حسام: والنبي يا ست حبيبه تخرجيني معنتش هعمل كدا تاني..
حبيبه: ست؟ دلوقتي بقيت ست واللي انت عملته فيا امبارح دا كان اي بقه ان شاء االله دا انا هطلع عليك البلا الازرق انا تحطني ف
الحبس يا زباله..
اي دا انت خرجت ازاي قالتها حبيبه وهي مستعجبه لما لقت حسام خرج م القفص وبقه قدمها..
مش عايزة تخرجيني لي يابت مش بتحايل عليكي من ساعتها عسكرررريحسام:
قامت حبيبه من نومها مفزوعه : يعني لا عايز تسبني ف الحقيقه ولا ف الحلم كمان
ربنا يخدك يا شيخ..
محمد وهو بينادي عليها : يلا يا بيبه اجهزي اتاخرنا..
حبيبه: يعني اتاخرنا ع البرم ديله..
محمد: بتقولي حاجه يا حبيبتي..
لا يا بابا بقول حاضر هجهز اهه
****
مجدي: اتفضل يا حج محمد
نورتي يا هانم
ازيك يا حبيبه اخبارك اي النهارده
الحمد الله يا عمو احسن..
سلمت
الامهات ع بعض ودخل مجدي ومحمد مع بعض ومشيت حبيبه وراهم بتبص للبيت
كان بيت فخم زي بيتهم بيطل علي جنينة كبيرة وفيه تحف قيمه في كل مكان قعدت جمبهم وهي مبتسمه
فسال محمد عن حسام : امال حسام فين..
مجدي: حسام جاي حالا.. يا حسام..
حبيبه بصوت واطي: لي يا بابا تساله بس لييي منشاالله عنه ما جه يابااي..
نزل حسام كان لابس بنطلون جيتر ازرق غامق عليه جاكت اسود وتحته قميص ابيض فيه خطوط زرقا كان شيك اوي
سلم ع والد حبيبه ووالدا ورحب بيهم
مجدي: اي يا حسام مش هتسلم ع حبيبه ولا اي..
راح عشان يسلم عليها وهي متحركتش وبصت للجهة التانيه مد ايده..
حبيبه: معلش يا عمو مش بسلم ع رجاله..
..سحب حسام ايده مرة تانيه وهو بيبصلها بغيظ
مجدي: عين العقل يبنتي انا من يوم ما شوفتك وانا محترمك يا زين ما ربيت يا حج محمد
نجلاء والدة حسام : يلا اتفضلو الاكل جاهز
بعد ما خلصو اكل..
محمد : تسلم ايدك يا مدام بجد الاكل كان جميل
نجلاء: اي يا حبيبه مكلتيش لي
لا واالله يا طنط انا كلت كتير اوي الحمد الله تسلم ايد حضرتك..
امال: اصل حبيبه اكلتها خفيفه شويا
بعد ماخلصو قعدو كلهم ف الريسبشن..
مجدي: قولي بقه اخبارك اي يا حج محمد
الحمد الله يا حج اهو عايشين..
بتعمل اي دلوقتي بعد ما اخدت اجازتك..
ولا حاجه ادينا قعدين لا شغله ولا مشغله..
طب ما تفتح اي مشروع يسليك..
واالله يا حج مجدي الواحد بعد ماساب الطيران وهو ماليه نفس يعمل اي حاجه..
طب اي رايك انا وانت نتشارك ف اي مشروع وانت عارف انا قربت اطلع معاش اهه..
ايدي ع ايدك..
بيقولو ف اجانس عربيات معروض للبيع اهو نشوفه..
خلاص ع بركه االله اي حاجه بدل القعده دي..
كانت والدت حسام ووالدت حبيبه قاعدين بيتكلمو مع بعض : نورتي يا مدام امال..
البيت منور بصحابه يا نجلاء هانم ..
االله يخليكي انا سعيده خالص اني اتعرفت ع ناس محترمه زيكو كدا..
الشرف لينا احنا
ربنا يديم المحبه..
بنتك ما شاء االله عليها زي القمر وتتحب علطول..
حسام برضو ربنا يباركلكو فيه
ان شاء االله العزومة الجايا تبقي عندنا..
ان شاء االله قريب..
حبيبه وحسام بقه كانو قاعدين ومحدش بيبص للتاني..
حسام: غريبه اوي الدنيا دي مين يصدق ان امبارح بس كنتي محبوسه عندي ف القسم والنهارده ف بيتي
اة انا برضو مستغرباها ازاي كنت لسه امبارح ضرباك بالقلللم والنهارده قعده معاكو وبنتغدي كمان يا سبحان االله..
حد قالك قبل كدا انك رفعه مناخيرك ف السما ع الفاضي..
وحد قلك قبل كدا انك منفوخ ع مفيش ؟. ..
لا وبتعرفي تردي كمان ماشاء االله..
وبعرف امد ايدي كمان اوعي تنسي دي لولا عمو وبابا كانو هيزعلو اني مجتش انا مكنتش هوبت ناحيه هنا ولا كنت عايزة اشوف
خلقتك اساسا..
يعني انا الي واقع ف دباديبك لولا بس بابا انا مكنتش سبت شغلي عشان حاجه متستهلش..
انت قليل الزوق..
لما انا ابقي قليل الزوق انتي هتبقي اي..
قامت حبيبه من مكاا وقالت بصوت عالي: باباااا بابا يلا عشان نمشي..
محمد: اي يا حبيبه مالك
مفيش بس تعبانه وعايزة امشي..
محمد: ماشي يا حبيبتي يلا يا حج مجدي نستأذن احنا ومستنينكو ان شاء االله يوم الجمعه ع الغدا اوعي متجيش يا حسام..
سمعو هما الاتنين الكلمه وبصو لبعض بغيظ اكتر
ازاي كل واحد فيهم هيتحمل يشوف التاني مرة تانيه..
مجدي: ان شاء االله يا حج محمد ف رعايه االله شرفتونا وانستونا نورتينا يا حبيبه..
حبيبه: ميرسي يا عمو مع السلامه..
وقفو هما الاتنين قدام بعض وقالو في وقت واحد: متشرفناش
مشيت حبيبه جنب بباها وهي قالبه وشها لحد ما ركبو عربيتهم ومشيو..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وليا معاه حكاية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى