روايات

رواية وليا معاه حكاية الفصل السابع 7 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الفصل السابع 7 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الجزء السابع

رواية وليا معاه حكاية البارت السابع

وليا معاه حكاية
وليا معاه حكاية

رواية وليا معاه حكاية الحلقة السابعة

اسماء: وحشتيني يا جزمه كدا متجيش امبارح وتسبيني لوحدي ..
معلش واالله يا سمسم مكنش بأيدي اعمل اي حكم القوي..
ها احكيلي اي حصل..
مفيش انسان قليل الزوق وغبي وان مات يبقي انا اللي قتلته..
عمل حاجه تاني..
يبنتي هو وراة حاجه يعملها غير انه يحرق ف دمي ربنا يغيظه مطرح ماهو قاعد
نفسي احط مناخيرة ف الارض يا اسماء..
مالك يابنتي مدياله اكتر من وضعه لي..
يا اسماء مش كدا بس دا مفكر نفسه الشاطر حسن وانا محدش يعمل معايا كدا انا هعرفه مقامه كويس..
يا حبيبه سيبك منه
النوع دا من الرجاله مش عايز غير التطنيش..
يعني انا معبراة ؟
منا مش مدياله اي اهتمام
بس هو اللي اسلوبه يضايق ويغيظ اي حد لو شوفتيه هتعذريني..
خلاص روقي اي رايك نخرج نتغدي احنا والبنات النهارده واهو تفكي شويا..
خلاص ماشي..
****
اسماء: المطعم دا شكلو جااامد احنا مجناش هنا قبل كدا ازاي
خدي صوريني يا حبيبه..
حبيبه اي يبنتي خدي صوريني
كانت حبيبه سرحانه فردت عليها : ماشي يا اسماء..
اسماء: انت هتفضلي ساكته كدا كتير يعني احنا خارجين عشان نضحك وانتي تكشري كدا ع فكرة جبتيلك معايا حاجه بتحبيها..
بصتلها حبيبه بفرح : اييي اوعي يكوت االي ف بالي..
اسماء: اةة هو
غزل بناااااات جيبالك واحد ااي جاي من بلاد برة وابن ناس كدا..
حبيبه: يعني اللي بيتباع مع عمو في الشارع وحش يا سمسم ماهو حلو برضو ..
اسماء: لااا بس دا غير
هدوقي وهتعرفي..
خرجت اسماء العلبه من شنطتها وحبيبه بصلها بفرحه رهيبه :اتفضلي يا ستي..
سعتها افتكرت حبيبه العقاب اللي قالت هتنفذة علي نفسها اا متكلش غزل بنات
بس قالت برضو كفايا العقوبات اللي شفتها الايام اللي فاتت : حبيبي يا سمسم ربنا ما يحرمني منك انتي احلي صحبه ف الدنيا..
أخذت حبيبه العلبه وفضلت تاكل وهي فرحانه وسعيده زي العيال الصغيرة انتهزت اسماء الفرصه وصورا كذا صورة كانت في كل
الصور فرحانه وبتضحك زي ما تكون عمرها مزعلت ابداا
****
في يوم تاني وخصوصا الجمعه
امال: يلا يا حبيبه اصحي..
اي يا ماما.. والنبي شويا بس. النهاردة اجازة
يبنتي انتي نسيتي ان سيات اللوا جيلنا النهارده..
اة دا النهارده الجمعه لي بس كدا لييي: قامت من نومها وبرئت عنيها وهي ومصدومه وقالت بزعل
يلا يا بنتي اتاخرنا مش هنلحق نطبخ حاجه
منشاله ماكل يا ماما هو احنا اتبنناه
محمد: حبييييييبه
حاضر يا بابا قمت اهو..
****
مجدي: حسام الراجل عزمنا وعزمك انت كمان مينفعش متروحلوش..
يابابا بس انا مش عايز اروح وكمان انا عندي مشوار مهم النهارده وحضرتك قولتلي المرة اللي فاتت اقابلهم وقبلتهم عشان خطرك
سبني بقه المرة دي.
معلش يا حسام تعالا المرة دي كمان ع نفسك عشان احراجنا
لو مجتش هيبقي شكلنا وحش معلش.
****
محمد: البيت نور يا حج مجدي..
مجدي: منور بصحابه
محمد: ازيك يا حسام يبني
حسام: الحمد الله يا عمو تمام
محمد: اتفضلو انتو هتفضلو واقفين ولا ايه
دخلت امال عليهم : اهلا اهلا نورتونا اهلا بحضرتك نورت
ازيك يا مدام نجلاء شرفتينا واالله ازيك يا حسام اتفضلو استريحو ..
محمد: ها يا حج مجدي طمني عليك
مجدي: الحمد الله بخير طول محنا شيفنكو
محمد: واخبار الحجات اللي كنت كلمتني عليها اي
مجدي: كلو تمام وخلاص ف ظرف يومين الاوراق كلها هتبقي عندي وهوريهالك انا مستبشر خير بالمشروع دا..
محمد: انت اصلا كلك خير يا راجل طيب..
مجدي: االله يكرمك
امال حبيبه فين..
محمد: نازله علطول اهه
متشوفيها يا أمال..
حاضر هي تلاقيها بتلبس انتو عارفين البنات بقه
قال حسام بصوت واطي تلاقيها كلت سم فران وماتت
يلا ريحت..
نزلت حبيبه ع السلم كانت جميله زي القمر لبسه درل احمر وفيه رسومات سودا وحجاب اسود وبلارينا نفس اللون مع لمسة روج
احمر خفيفه كان اللون الاسود مبيضها اكتر ومخليها امورة بصولها كلهم بأعجاب كان مظهرها يلفت النظر فخدودها اللي زاد لوم في
الدقايق اللي نزلت فيهم السلم مش طبيعي ابدا تجبر أي شخص يبصلها وميرفعش عينه من عليها
حتي حسام نفسه بصلها بتعجب كدا
هي احلوت كدا امته اكيد مش دي اللي كل ما تيجي تتكلم معاه يحس ان فيه بركان جاي ناحيته واكيد مش دي برضو اللي كل ما
تتكلم معاه تغلط فيه
نجلاء: ازيك يا حبيبه ما شاء االله عليكي زي القمر..
ميرسي يا طنط دي عيون حضرتك..
مجدي: اي يا حبيبه الجمال دا لا انا كدا هتجوز ع طنط نجلاء
ههههه ربنا يخليك يا عمو دا زوق حضرتك..
قعدت حبيبه قدام حسام كانو هما الاتنين مش عاطين لبعض اهتمام ومش معتبرين التاني قاعد معاهم اصلا لحد ما خلصو غدا
فقال حسام : معلش هستاذن انا بقه اصل عندي مشوار مهم شكرا جدا ع العزومه الحلوة دي يا محمد بيه..
محمد: ما بدري يبني انت لسه قعدت
معلش مرة تانيه أن شاء االله..
مجدي: طب خد ماما معاك بقه يا حسام انا هقعد شويا مع عمك محمد..
والدت حبيبه : لا سبها شويا يا مجدي بيه احنا لسه مقعدناش مع بعض
نجلاء: معلش احنا اخرناكو اوي كفايا تعبك النهارده ع الاكل دا كلو.. اسيبك تستريحي شويا بقه
امال: تعب اي بس دا
مجيتكو دي ع عنينا
نجلاء: تسلمي يا حبيبتي يلا مع السلامه وان شاء االله لازم اشوفك تاني..
امال: ان شاء االله نورتينا
نورت يا حسام..
قالتها وكان حسام بيجري زي اللي هربان من كمين وحبيبه مختلفتش عنه مصدقت هي كمان ارتاحت وحست ان حمل اتشال من علي
قلبها..
محمد: قولي بقه ياعم الحج هنبدا امته نظبط موضوع الاجانس دا وياتري هكون انا وانت بس ولا ف شريك تاني معانا..
بداو بقه يتكلمو في الشغل والاعمال والتكاليف وقامت امال وحبيبه وفضلو هما مع بعض لحد ما قال مجدي : الا من حق يا حج محمد
هي حبيبه مخطوبه..
لا لسه واالله مجلهاش ابن الحلال..
لي بس دا ولاد الحلال كتير..
هنعمل اي بقه نصيب..
ما شاء االله عليها حبيبه زي القمر وبميت راجل ومتربيه..
االله يحفظك دا من زوقك..
الصراحه يا حج محمد انا كنت عايز افاتحك ف موضوع..
اتفضل ..
لو جيت للحق انا بدور لحسام ع عروسه من زمان تبقي بنت حلال ومن عيله ومش هلاقي انسب من حبيبه لحسام ابني..
ابتسم والد حبيبه : وانا مش هلاقي نسب احسن منك يا حج مجدي انت راجل طيب
وعشرة عمر..
افهم من كدا انك معندكش مانع..
لو من ناحيتي انا معنديش مانع بس الرأي رأي حبيبه برضو..
خلاص ع خيرة االله وانا هستني ردك..
باذن االله نورتنا وانستنا
مع السلامه.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وليا معاه حكاية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى