روايات

رواية وليا معاه حكاية الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم أميرة صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية وليا معاه حكاية الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الجزء الرابع والعشرون

رواية وليا معاه حكاية البارت الرابع والعشرون

وليا معاه حكاية
وليا معاه حكاية

رواية وليا معاه حكاية الحلقة الرابعة والعشرون

اةة براحه ايدي..
اي دا..
دا
دا برشام للصداع اصل الصوت امبارح وجعلي دماغي..
وبدل ماهو برشام للصداع مخبياه لي..
انا مخبتوش
انت اللي دخلت مرة وحده خضتني فقلت ارخم عليك عشان تبطل تسالني علي حجاتي
وامشي يلا بقه عشان اخلص..
ماشي يلا ورايا..
ولي متبقاش انت اللي ورايا
اة منت مفكر نفسك الولد ولازم تبقي الليدر لا يابابا مش انا..
ياربي هتبدأ تاني
بصي اتزفتي ورايا ادامي المهم امشي..
نزلو تحت وخبطو وفتحت مامته..
اي دا حبيبي انتو جيتو امته حمد االله ع السلامه..
االله يسلمك يا ماما
فين بابا..
جوا تعالو
حمد االله ع السلامه يا حبيبه..
االله يسلمك يا طنط..
مجدي: حبيبه
حسام وحشتوني
انتو وصلتو امته؟..
امبارح بالليل يا بابا..
طب مجتوش خبطو علينا لي..
حبيبه: محنا لقينا الجو متاخر بقه يا عمو فقلنا نستنا للصبح..
واالله احنا سمعنا صوت امبارح بالليل
بس قلنا يمكن برة..
حبييه: صوت
صوت اي دا احنا جينا نمنا علطوول
ولا اي يا حسام..
اة اة طبعا ..
طب تعالو اقعدو بقه
احكولنا عملتو اي اتبسطو ولا لا..
حبييه: بجد يا عمو كانو ايام تحفه..
طب الحمد الله المهم اتبسطو..
جدااا
مقلش لحضرتك ازاي ..
وتركيا حلوة كدا زي مكنتي متخيله يا حبيبه..
ها.. ?
تركيه حلوة زي مكنتي متصورة.. ?
اة اوي..
اكيد اتصورتو كتير..
اة اوي..
طب فرجونا بقه..
فيرس..
نعم.. ?
فيرس جه ع التليفون ضيعهم كلهم زعلنا اوي..
يلا خير المهم انتو بخير..
الحمد الله..
طب قولولنا بقه
روحتو فين هناك..
كلو كلو يا عمو مسبناش حته..
فين بالظبط يعني..
اماكن كتير الصراحه بس مكناش بنسال علي الاسامي اصلها صعبه..
طب و..
انا هتصل ببابا وماما اطمنهم علينا..
اة واالله فكرتيني
استني انا هفجأهم..
واتصل مجدي بمحمد..
الو ايوا يا حج..
ايوا يا حج مجدي ازيك..
الحمد الله عندي مفجاه ليك..
بجد
اي..
وخدت حبيبه التليفون..
بخ انا مين..
هههههه حبيبه
وحشتيني انتو جيتو امته..
لسه امبارح بالليل..
طب مقلتولناش لي عشان نجلكو..
محنا قلنا نعملكو مفجأه بقه
يلا هات ماما وتعال
وحشتوني اووي..
طيب علطول ..
****
وجه محمد وامال وفضلو قاعدين مع بعض لحد بالليل
وكانو كل ما يسألوهم ع حاجه في السفريه يتهربو منها بأي حاجه
لحد ما سلمو عليهم ومشيو
وطلعت حبيبه وحسام شقتهم
مسكت حبيبه التليفون بتعها..
حبييه: الو..
اسماء: ايوة يا احلي عروسه..
ايوة يا زفته فينك يابت
كدا مش تتصلي الايام دي كلها..
يبنتي سيباكو تتهنو بشهر العسل
منا اتصلت بطنط وقالتلي انكم سفرتو ايوا بقه ياعم تركيا ونظام
اوعي تكوني شوفتي مهند من غيري..
هههههه لا كانو هيوريوهولي بس مرضتش
قلتلهم لما اسماء تيجي معايا المرة اللي جايا..
اصيله يا ام محمد..
االله يخليكي يا ام احمد..
بت جهزي نفسك بكرة هنجيلك انا والبنات..
بجد يا اسماء
تنوروني دا انتو وحشتوني اوي..
خلاص روحي نامي دلوقتي
واول ما تقومي هتلاقينا في وشك..
ماشي يا موزتي هستناكم اوعي تتاخري..
لا تقلقي الي اللقاء..
الي اللقاء..
ونامت واول ما قامت الصبح
جريت تجهز نفسها ووضبت الشقه وجهزت الحاجه اللي هتقدمهلهم
ولبست طقم خروج واستنتهم..
حسام: اي دا انتي خارجه راحه ف داهيه ولا حاجه..
الداهيه دي هروحها وانا بوصلك ليها ان شاء االله..
امال لبسه لي..
صحابي جاين
بس بحذرك اهه اوعي تبين اي حاجه ادمهم..
لا لا ازاي..
بدل قلت كدا يبقي ناوي تغدر
بص عمو وطنط مش بعيد
يعني ف ثانيه انزل اقولهم اننا مسفرناش وان كل اللي عملناه دا حوار عليهم فخليك حلو احسن..
ورن جرس الباب جريت حبيبه..
متنساش احنا عرايس حلوين
ولسه جين من شهر العسل
اتصرف علي كدا..
وفتحت الباب : عاااااااااا اسمااااااء..
حبيبببببببه..
وحشتيني يا كلبه..
انتي اكتر يا حيوانه ..
حبايب قلبي يا بنات
ازيك يا ايمان ازيك يا هبه ادخلي يا منمن نورتوني..
بنورك يا عروسه..
ودخلو قعدو ف الانتريه
احكلنا بقه عملتي اي..
ف اي..
من اول ما جيتي شقتك..
مفيش عادي..
طب خلاص قوللنا اخبار تركيا اي..
بتسلم عليكم..
وفضلو يتكلمو لحد ما دخل عليهم حسام..
اي دا يا حبيبتي احنا عندنا ضيوف طب مش تعرفيني..
بصتله بغيظ وباستغراب : منا لقيتك نايم يا حبيبي مرضتش اصحيك..
لا ازاي
لازم كنتي تقوميني ولا كنتي عايزة صحابك يمشو من غير ما اسلم عليهم ازيكو يا بنات منورين..
هاها
لا طبعا يا حسحوستي ازااااي
حسام يا بنات انتو اكيد شوفتوة ف الفرح..
صحباا: اة اكيد ازيك يا حسام الف مبروك..
االله يبارك فيكو
عقبالكم كلكم بس متعملوش زي حبيبه كدا..
ازاي…
لحد دلوقتي في عروسه حلوة متحضرش لجوزها الفطار..
لا ازاي قومي يا حبيبه حضري الفطار لحسام..
جزت ع سناا وهي بتضحك:
معلش بقه يا بيبي اتلبخت
انا مجهزة كل حاجه جوة..
وعايزاني افطر لوحدي.. ?
مش شيفني قعده مع صحباتي يا حبيبي..
خلاص هستناكي..
صحباا : قومي يا حبيبه احنا قعدين اهه هنروح فين..
وقامت حبيبه ورا حسام لحد المطبخ..
اي اللي انت بتنيله دا..
اي مش انتي اللي قلتي نعمل متجوزين..
نعمل متجوزين
مش مشلولين وايه اللي افطر لوحدي دي
من امته ياخويا..
منا بعمل ادمهم اننا بنحب بعض وكدا..
لا انت بتستعبط
بص
واالله واالله لو مبطلت لكون رايحه لعمو دلوقتي حالا..
وخدت الحجات اللي هتقدمهلهم وطلعت..
منورني واالله يا بنات
ها كنا بنقول اي..
حبيبه حبيبه يا بيبه..
ودا كان حسام طبعا وهو بيغيظ حبيبه وبيناديها من المطبخ..
ايوة يا بيبي..
اعملك شاي معايا.. ?
لا يا بيبي شكرا..
طب نسكافيه..
لا..
طب كاكاو..
فردت بغيظ: لا..
يبقي كاباتشينو..
اعمل اي حاجه يا حبيبي
اي حاجه من ايديك جميله
بقولكو بقه الايام اللي فاتت كانت تحفه ولا الفندق.
حبيبه ..
اتقلب وش حبيبه..
نعم يا حبيبييييي..
احطلك معلقتين سكر زي ما بتحبي ولا عايزة اكتر ..
لا حلوين..
ماشي..
وجاب حسام الكاباتشينو : احلي كاباتشينو لاحلي عروسه..
تسلملي يا حبيبي ..
يلا اشربيه بقه..
وبدات حبيبه تشربه ومرة وحده فتحت نفورة كاباتشينو من بوقها
لانه كان مليان ملح..
صحاا: اي يا حبيبه مالك..
لا مفيش اصله سخن شويا ..
وبصت لحسام وكان فضلها ثانيه وتقوم تدلقه عليه ..
حسام وهو بيضحك : انا عايزك تشربيه كله عشان اعرف انك بتحبيني..
فضلت حبيبه تضغط علي نفسها
لحد ما خلصته وبعد كام ساعه قرر صحبها يمشو وخرجت توصلهم..
ربنا يهنيكي بعريسك يابيبه شكلو بيحبك موت..
ربنا يخليكو يا بنات عقبالكو ..
خدي بالك ع نفسك..
وانتو كمان وابقو طمنوني عليكو
اسماء هبقي اكلمك ماشي.. ?
دا لاااازم هستنا تليفونك سلام..
واول ما قفلت الباب
طلعت جري علي الحمام خرجت وهي حطا اديها ع بطنها لقت حسام قاعد علي السرير وبيتفرج ع التليفزيون..
انت
انت مش بني ادم اصلا انت حيوان ازاي تشربني بتاع كله ملح كدا..
االله مش بعبرلك عن حبي يا مراتي يا حبيبتي..
انت بتسمي اللي انت عملته دا تعبير عن حب
امال التعبير عن كره يبقي عامل ازاي انت غبي وحيوان وزباله انت..
وجريت تاني ع الحمام وحسام فطسان علي نفسه من الضحك
وطلعت بعدها نامت ع السرير..
بص انا مش عايزة اشوفك لمده تلت قرون ادام..
زودي عليهم تلاته ليا ..
وغمضت عنيها عشان تنام فصحاها حسام..
اي دا انتي هتنامي..
عايز اي يا زفت..
قومي سخنيلي اكل..
تصدق انت بجح..
ومسكت المخده اللي جمبها وفضلت تضرب فيه..
قوم من جمبي
قوم جاتك نيله ..
وفضلت تستحلفله:
مش انت بداا كدا انا هوريك بقه اللعب علي اصوله
اة يا بطني..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وليا معاه حكاية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى