روايات

رواية وليا معاه حكاية الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الجزء الخامس والعشرون

رواية وليا معاه حكاية البارت الخامس والعشرون

وليا معاه حكاية
وليا معاه حكاية

رواية وليا معاه حكاية الحلقة الخامسة والعشرون

صحي حسام علي صوت المكنسه فقال وصوته لسه نايم..
بتنيلي اي ع الصبح..
بنضف الشقه اصل بقلها كتير متعملتش ولا انت عايزهم يقولو علي مراتك حبيبتك مش نضيفه..
والتنضيف محبكش الا الصبح
وف الاوضه اللي انا نايم فيها..
عشان تستنشق هوا نضيف يا بيبي
انت بس نام ومتشلش هم..
وكل شويا كانت تاخد المكنسه وتروح عند راسه وتشغلها
ومسكت قماشه كلها تراب وهوب نضفتها فوق راسه قام يكح من التراب..
اي اللي بتعمليه دا
االله يخربيتك..
اة سوري معلش اصلي كنت بنضفها..
اطلعي برة..
طب..
بقولك برة ..
طلعت وهي هتموت م الضحك وبعدين دخلت تاني : طب بقولك..
بررررة..
بعدها حسام دخل المطبخ يشرب لقي حبيبه بتعمل غدا..
غريبه يعني اول مرة تقفي تعملي اكل..
اصل جيلي مزاج اعمل اكل
وأقف في المطبخ وكدا
انت استريح وشويا هتلاقي الاكل جاهز..
اكل ?
انتي مفكراني هاكل م الهبل اللي بتعمليه دا..
لا اوعي تقول كدا
انت المفروض تاكل اي حاجه تعملهالك مراتك..
وجهزت الاكل وحطته ع السفرة..
مش هتيجي تاكل ولا اي..
قعد حسام وكان ادامه اطباقه وعصيرة وحبيبه نفس النظام بص للاكل اللي ادامه..
لا قومي..
اقوم فين..
قومي اقعدي مكاني انا مضمنكيش..
ازاي يعني..
لتكوني حطا حاجه كدا ولا كدا
انا هاكل اللي انتي هتكليه
وكلي انتي اللي حطهولي
عشان لو كان فيه حاجه تخديها انتي..
دا انت غريب تعالي يا سيدي..
وقعد حسام ياكل ويشرب استغرب ان الاكل كويس لا في شطه ولا ملح زياده والعصير طعمه كويس وخلص اكل..
فضلت حبيبه تضحك وتتنطط..
كنت متاكده هههههه
كنت متاكده..
متاكده من ايه..?
ان انت هتعمل كدا..
هو اي اللي انا عملته..
كلت من اكلي من اكلي وانا كلت من اكلك هههههه..
حط ايده ع بطنه وحس ان ف ناس بتتشاكل جواها..
انتي عملتي اي..
حطتلك وصفتي العجيبه ف العصير..
موتيني.. ?
اي الجو القديم دا ياا هبل
لا دي وصفه كدا هتخليك قاعد ف الحمام اتناشر سنه ادام عشان تعرف بعد كدا تحطلي ملح ف الكاباتشينو..
اةةة..
وطلع جري ع الحمام
ووقفت حبيبه تتنطط ع السرير وكان كل خمس دقايق يخرج ويدخل تاني..
اي يا حبيبي انت كويس..
انا لو كان فيا صحة شويا كنت رميتك م الشباك..
لا يا حبيبي متقولش كدا انا عارفه الكلام دا من ورا قلبك..
يا بارده..
وفضل حسام كدا لاخر اليوم
في وقت تاني كانت حبيبه قعده ع النت وقامت تشرب رجعت لقت منشور ع الاكونت بتعها..
انا هبله وبرياله وطول عمري مجنونه وبتعالج نفسيا والدكتور بتاعي قالي لازم اعمل كدا عشان ابقي كويسه
لان حالتي بدأت تدهور وبدات اكل ضوافر رجلي وافلي نفسي زي القرود وكل اللي اقابله ف الشارع بديله علي افاة فانا بنصح اي
حد يبعد عني بكرر ابعدو عني انا هبله وعبيطه وشكرا..
رمت ازازت الميه وقعدت جري عشان تمسح البوست
بس دا كان متاخر اوي
لانه كان جلها عليه يجي خمستاشر لايك زي ما يكون كل صحبتها مستنين البوست دا
واكيد غير الكومنتات والمسجات اللي جتلها..
ماشي يا حسام الزفت انت
واالله لمورياك انا تكتبلي كدا وفين ع الول عندي ان ما وريتك..
قررت حبيبه تنتقم لتاني مرة
حسام كان بياخد الشاور بتاعه
خد علبه الشامبو وبيحط ع راسه لقي لون احمر ع وشه
وع عنيه
ودا اكيد وحبيبه وقفه برة
اتصدم وافتكر فيلم التعويذة
شغلت حبيبه علي موبيلها صوت فيلم رعب
وعلت الصوت علي الاخر ورمت الموبايل وجريت لاا كانت متاكده من اللي هيحصل
وزي ما توقعت طلع يجري من الحمام ولابس البشكير وجسمه ووشه كله احمر
شاف الموبايل علي الارض
مسكه ودخل الحمام تاني
شاف علبة الشامبو
وحط منها شويا ع ايده لقاها لوا احمر رماها ف البانيو ..
يارب خدها بقه وريحني..
بعدها قررو يتغدو مع والد ووالدت حسام خلصو السهرة معاهم وطلعو
قالها وهما طالعين ع السلم..
انا هروح مشوار كدا نص ساعه وراجع..
وانت بتقولي لي..
تصدقي انا الحق عليا اولعي..
اي الاهبل دا..
طلعت حبيبه غيرت هدومها وما صدقت تفك شعرها شويا وتمشي في الشقه كانت فرحانه زي ما تكون مشفتش شعرها ولا حست
بأنوثتها من زمان لبست قصير وسابت شعرها مفكوك وبقت زي القمر واكتر كمان
وفتحت التليفزيون تتفرج عليه وهي بتتفرج النور قطع قامت زي المسروعين فضلت تدور ع الموبايل جمبها وهي بتقرا قران..
ربي لا اسالك رد القضاء ولاكن اسالك اللطف فيه
االله لا اله الا هو الحي القيوم.
يا مامااااا.
ياربي التليفون كان هنا راح فين..
وفضلت تدور ع التليفون وسمعت حاجه بتقع فقالت اكيد التليفون ونزلت علي الارض تدور عليه
وبعد ما خلاص فقدت الامل فضلت تعيط تعيط جامد اوي
قعدت ع الارض وضمت رجليها باديها وفضلت رايحه جايا وبدات تقرا قران تاني..
بسم االله الرحمن الرحيم الحمد الله رب العالمين الرحمن الرحيم مالك يوم الدين اياك نعبد واياك نستعين اهدنا الصراط المستقيم صراط
اللذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضاااالين اميييين يارب يارب احميني يارب النور يرجع واالله ما هعمل حاجه وحشه تاني
ولا هعمل مقالب تاني بس النور يرجع انا اسفه اسفه لو كنت عملت حاجه غلط..
قررت تطلع برة عشان توصل للباب وتنادي علي والد حسام وممته
كانت ماشيه وهي حطه اديها ع قلبها وحسه اا هتموت من الخوف
فضلت تتخيل اصوات وحجات ادمها وحولت تتنفس وهي مش عارفه حست اا ماشيه بقلها كتير وهي مش لقيه الباب فضلت
تصوت..
يا عمو مجدي يا طنط يا مامااااا..
حست اا داخت مسكت الحيطه جمبها وقعدت تعافر مع نفسها عشان توصل للباب حولت تنادي
بس كان صوا مش مسموع حست بنفس جمبها فضلت تلف في الضلمه زي انونه..
مين ?
مين..
بدأ عياطها يزيد ونفسها يضيق اكتر وسمعت النفس تاني لفت حواليها برضو وهي مش شايفه حاجه..
حسام?
دا انت?
حسااام عشان خطري لو انت
اللي طافي النور افتحه ابوس ايدك
واالله ماهعمل فيك حاجه تاني وحيات اغلي حاجه عندك
بص انا مستعده كمان انزل تحت لعمو وطنط وقولهم اني وحشه وانك مش قادر تعيش معايا ولازم تطلقني
ولا اقولك هوقلهم اني كنت بحب حد تاني بس وحياتك افتح النور..
قعدت علي الارض فضل صوت نفسها يزيد حولت تتنفس معرفتش حطت اديها ع الارض وقالت بصوت عالي : انا اسفففففه
خلاااص انا اسفه
ووقعت ع الارض وهي مفتحه عنيها..
اتفتح النور
هههههههه شوفتي خليتك تقولي انا اسفه وبرضاكي كمان..
حولت تبص عليه لاكن كل حاجه كانت مغروشه ادمها..
اي رايك ف الخوف دا بقه
هو احلي ولا الشامبو..
قامت حبيبه وفضلت تضحك وتضرب علي اديها
شوفت بقه مين فينا الاذكا خليتك تفتح النور وبرررضو برضاك هههههههههههههه..
بصلها حسام باستغراب..
انت عبيط اوي شفت كلمتين عملو فيك اي
ابقي العب ع ادك يا شاطر..
ونسيت خالص اا لابسه قصير او اا سيبه شعرها وفضلت تضحك لحد ما وصلت للاوضه
اول ما دخلت ملامحها كلها اتغيرت لالم وحطت اديها ع قلبها
وجريت ع السرير قبل ما تقع
حطت راسها علي المخده ودموعها نزله اتغطت وحولت دي نفسها
وتنسي الالم الي هي فيه عشان تنام
دخل حسام بعدها وهو لسه مستغرب مش مصدق ان اللي سمعه دا كله كذب او تمثيل منها ونامو..
صحي حسام الصبح وكالعاده دخل الحمام وخرج حضر لنفسه الفطار
دخل الاوضه تاني لاحظ سعتها شعر حبيبه اللي هي فرداه جمبها علي المخده لتالت مرة يشوفه بس عن قريب قرب منها وحاول يمسكه
كان جميل وناعم زي الحرير لونه بينور وشها ولاول مرة يشوفها دوم مش كوم كامل
او مش ازدال الصلا
بياضها وجمالها دا ..افتكر ليلة امبارح بعد ما ساا ونزل..
انا هوريكي بقه شغل العفاريت
ولبس وش بيخوف وطلع فوق وفتح الشقه من غير ما يعمل صوت فضل ماشي براحه عشان حبيبه متسمعش ووصل لاوضة النوم
لقي حبيبه لابسه قصير وفردة شعرها قلع القناع اللي كان لابسه
وفضل يبصلها وهو مش عارف يرفع عينه من عليها زي ما يكون اتسحر وفضل علي كدا لحد ما قعدت تتفرج ع التليفزيون وفجاه
النور قطع قال في سرة..
دا وقتك انت كمان..
وافتكر خوف حبيبه
وكان جواة افكار كتير..
طب اتكلم واقولها اني هنا ?
لا دا سعتها لو سمعت صوتي مرة وحده ممكن تموت فيها طب اولع الولاعه?
لا ماهي ممكن تموت ف دي اكتر طب افتح الباب يمكن يجي نور م السلم?
اي الذكاء بتاعي دا ماهو النور قاطع في البيت كلو
وسمع حبيبه وهي بتتكلم وبتقرأ قران وتعيط ومش عارف يعمل اي
فضل ماشي بعيد عنها لتخبط فيه
وحس اا هتقع فقرب منها سمعت هي صوت نفسه اول ما لقاها بتلف بعد عنها وسمع بعد كدا كلامها وهي بتترجاه وراح عشان
يفتح الباب ويعمل نفسه جاي من برة
النور جه
شاف حبيبه وهي علي الارض مشي عشان يروح يساعدها..
طب ماهي كدا مش هتصدق اني كنت برة
وكدا كدا انا ادبست فيها ولو رحتلها دلوقتي ممكن تغير فكرا نحيتي
وانا مش عايز كدا
انا مينفعش افضل ع الحال اللي انا فيه دا كتير انا تعبت..
وقال: ههههههههه شوفتي خليتك تقولي اسفه وبرضاكي كمان
اي رايك ف الخوف دا بقه
هو احلي ولا الشامبو..
بعد كدا افتكر حبيبه وهي بتضحك وعرف ان كل اللي هي عملته دا تمثيل لاا اتاكدت انه هو اللي عامل كدا
وبعد ما افتكر ساب حبيبه في الاوضه وخرج فضل يتفرج ع التليفزيون واستغرب لنومها لحد دلوقتي..
غريبه يعني دي عمرها ما عملتها..
دخل الاوضه لقاها زي ماهي
حاول يصحيها براحه..
حبيبه..
مردتش فحاول معاها تاني بس بصوت اعلي..
حبيبببه.
زقها بايده فملقاش اي تجاوب منها
اة دا مقلب زي بتاع امبارح صح
لا متفكريش اني صدقت بتاع امبارح اصلا قومي يختي ووفري ع نفسك كل التمثيل دا..
استني منها اي رد برضو مفيش قعد جمبها وقالها تاني..
انا قلتلك مبكلش م الكلام دا..
حاول معاها تاني وتالت
لحد ما صدق بجد اا مش بتمثل وفضل يفوق فيها..
حبيبه
حبيبه قومي يا حبيبه..
جري علي التليفون واتصل بدكتور زميله وفضل مستنيه لحد ما يجي افتكر ان حبيبه من غير حجاب فراح جاب الازدال وحاول
يلبسهولها
فضل يصحي فيها عشان تقوم
بس فضلت زي ماهي حاول يلبسها وهو متصور اا هتقوم كالعاده وتضربه بالقلم
بس كانت زي العروسه اللعبه
ودافيه جدا
بعد ما لبسهولها غطاها راح يفتح لصحبه..
اتفضل يا احمد..
ف اي يا حسام خير..
معرفش حبيبه
قصدي مراتي يعني
بفوق فيها من سعتها مش راضيه تفوق..
طب هي ف اي اوضه..
جوا اتفضل..
وفضل الدكتور يكشف عليها وحسام واقف وبعد ما خلص سأله..
هي اصلا بتشتكي من حاجه.. ?
مش عارف علي ما اظن معندهاش حاجه بس امبارح النور اطفي عليها وهي لوحدها
فخافت شويا لاا بتخاف م الضلمه..
ممكن عشان كدا.
هي عندها حمي ممكن من الخوف وممكن عادي يكون شوية برد او كلت حاجه غلط
انا هترل دلوقتي اجبلها محلول عشان يترل الحرارة وهجبلك برضو الادويه اللي هتدهلها..
معلش يا احمد واالله ماعارف اشكرك ازاي..
عيب يا حسام دا احنا اخوات يا اخي
انا بس عايزك تعملها كمادات ميه فاترة ..
حاضر..
نزل الدكتور وفضل حسام جمب حبيبه يفوق فيها..
حبيبه انتي سمعاني
واالله يبنتي انا ماعملت حاجه ولا طفيت انوار اصلا حبيبه..
فضل يفركلها في اديها عشان تقوم
وراح جاب ميه سقعه وعملها كمادات اول ما حط الكماده علي دمغها
قامت مفزززوعه واتنفست زي ما تكون بتغرق قعد يهدي فيها..
اهدي بس مفيش حاجه دي كمادات واالله..
بصتله وبعدين اغمي عليها تاني..
حرام عليكي يبنتي انتي هتهبليني حتي وانتي تعبانه ..
سمع صوت الباب فراح يفتح لاحمد..
ها فاقت.. ?
مش عارف
انا عملتلها كمادات واول ما حطتهلها قامت مرة وحدة ونامت تاني..
معلش هي ممكن عشان درجه حرارا عاليه مش مستحمله الميه..
ركبلها المحلول وفضل يعلم حسام ازاي يقفله..
بص اول ما يخلص اقفله من دي وشيل دي من اديها عشان تعرف تتحرك بس سيب الكلونه..
ماشي..
والدوا دا حاول لما تقوم تديهولها
وكتبلك عليه كل اد ايه
وان شاء اللة الحرارة هتترل
بعد المحلول دا وهتفوق ..
تمام ..
انا همشي دلوقتي واجلها تاني بكرة وهجيب ممرضه
بس دا لو احتاجت محاليل وعنايه اكتر ويارب منضطرش لكدا..
مش عارف اشكرك ازاي ولا اقولك اي..
ولا تقول ولا تعيد لو ف حاجه ممكن تخنقها بس شلها من عليها وقيسلها الحرارة كل شويا
وان شاء االله هتبقي كويسه الصبح..
بإذن االله شكرا يا احمد واسف لو كنت ازعجتك..
انت تتصل ف اي وقت يا حسام
تصبح ع خير..
وانت من اهله مع السلامه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وليا معاه حكاية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى