روايات

رواية وليا معاه حكاية الفصل الثامن 8 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الفصل الثامن 8 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الجزء الثامن

رواية وليا معاه حكاية البارت الثامن

وليا معاه حكاية
وليا معاه حكاية

رواية وليا معاه حكاية الحلقة الثامنة

يا امال تعالي عايزك ف موضوع..

دخلت امال ومحمد الاوضة وفضلو يتكلمو حوالي ساعه
لحد ما نداها والدها: حبيبه تعالي يا ماما عايزينك ف موضوع
خير يابابا ف اي..
رد عليها وهو مبتسم : مفيش يا حبيبتي خير انا كنت عايز اقولك بس ان ف عريس متقدملك
بصتله وهي مستغربه : عريس ؟ عريس مين يا بابا
بصو لبعض شويا وهما بيضحكو: الحج مجدي طلبك لحسام ابنه النهارده ..
قامت من مكاا وسابت ايد بباها ف تعابير مقدرتش تخبيها..
مالك يبنتي اتكهربتي لي كدا في ايمحمد :
حبيبه: لا
هو اي اللي لا؟
لا مش موافقه.
هو انتي لسه فكرتي يبنتي طب خدي فرصتك وفكري

يابابا مش محتاجه تفكير انا عارفه قراري ومش هغيرة..
طب لي يبنتي هو الراجل ولا ابنه يتعيبو..
يابابا دا واحد قليل الزوق وانا ف حياتي ما كرهت اده مفكر نفسه حاجه كدا وبيعملني بمنتهي قله الادب..
طب ما يمكن عشان الظروف اللي حصلت بينكم هي اللي ادتك الفكرة دي
اديله فرصه واقعدي معاه واعرفي شخصيته..
شخصيته باينه من اول يوم انه انسان مش بيعمل حساب ان اللي ادامه بنت ولا ولد حضرتك مشفتوش عمل فيا اي يوم القسم
ولا كلامه كله
لا يابابا الا دا لو اخر واحد ف الدنيا
لا يمكن اوافق عليه ..
استهدي باالله بس كدا يا حبيبتي واقعدي مع نفسك متعرفيش عمك مجدي بيعزك اد اي ودا عشرة عمر وحاسس اني هبقي مطمن
عليكي معاهم لو حصلي حاجه..
بعد الشر عليك يابا ازاي تقول كدا..
انا كبرت يا حبيبه وخايف اروح واسيبك انتي وماما لوحدكو انتو ملكوش حد
لا اخ يحميكو
ولا حد
نفسي اطمن عليكي واشوف عيالك قبل ما موت..
لا يا بابا وحياتي ما تقول كدا تاني ربنا يخليك لينا ولا يحرمنا منك..
دي الحقيقه يا حبيبتي ومن اول ما حج مجدي شافك وهو بيعتبرك زي بنته والولد محترم وميتعيبش ولو ع اللي حصل دا
كان سوء تفاهم وراح لحال سبيله
فكري ومتتسرعيش وصلي صلاة استخارة وقوليلي رايك..
ماشي يا بابا بس وحياتي
متزعل انت نفسك انا اي حاجه تفرحك انا مستعده اعملها حتي لو كانت غصب عني..

لا يا حبيبه اوعي تقولي كدا انا عمري مرضى اغصبك ع حاجه انا بس عايزك تخدي فرصتك ف التفكير..
حاضر يابابا متقلقش..
****
مجدي: اتاخرت لي يا حسام ؟
معلش يا بابا كنت مع ناس صحابي سهرانين شويا..
طب تعالي اقعد عايزك
دلوقتي ينفع اللي انت عملته عند محمد بيه النهارده ؟
هو اي اللي انا عملته يا بابا..
مشيت كدا مرة وحده حتي ملحقتش تقعد معاهم ولا تتكلم مع الراجل..
يابابا حضرتك عارف ان كان عندي مشوار وكنت مستعجل وانا قايلك كدا من هنا..
ماشي يبني بس برضو
الناس كان ناقص يشيلونا فوق دماغهم ومكنوش عايزينك تمشي
عارف يا حسام انا اعرف عمك محمد دا من امته ؟
من ايام المدرسه اه واالله كنا مع بعض دايما وعمرنا ما سبنا بعض بس الايام بقه هي اللي بتلهي
ولا حبيبه بنته..
قال حسام بغيظ :مالها؟؟..
مملهاش بس بنت محترمه بميت راجل وما شاء االله عليها بدر منور زي القمر ربنا يحفظها..
وانا مالي يابابا هو انا هتجوزها؟..
ضحك والده وكمل :النهارده كدا وانا قاعد مع الحج محمد سالته هي مخطوبه ولا لا صدق قال اي

بصله حسام وهو مخنوق : قال اي ..
قال مش مخطوبه تصدق بنت زي القمر كدا ولسه متخطبتش مش معقوله..
وطي حسام صوته وقال : مهي اللي زي دي عمرها ما تتخطب
دا مين اللي هتبقي امه دعيا عليه اللي هيخدها
دا كفايا لساا اللي عايز قطعه..
مجدي: انت..
حسام: هو اي اللي انا ؟..
بقولك يبني انت مثلا برضو ابن ناس وما شاء االله عليك ولسه ملقتش بنت الحلال اللي تصونك..
ولا عايز الاقي يابابا وحضرتك عارف اني مبحبش اتكلم ف الموضوع دا..
لحد امته يا حسام هتفضل تضيع ف عمرك كدا انا جبتلك ميت عروسه وانت برضو مش بترضي..
ولا هرضي يا بابا ولا عايز اتجوز م الاساس..
متخدش كل البنات بذنب وحده يبني مش عشان لقيت وحده وحشه وسط مليون يبقي الكل زيها..
كلهم وحشين يابابا وكلهم ميتأملهمش الصبح تبقي معاك والعصر مع غيرك..
انسي منار يا حسام واعرف اا م الاول مكنتش من توبك وانت اللي صممت عليها وعارف انك انت اللي سبتها واتعلمت بس زي
ما طلعت انا صح قبل كدا ف نصيحتي اسمع مني المرة دي هتكسب..
انا قلتلك يابابا
لو سمحت مش عايز اتكلم ف المواضيع دي ومش عايز اسمع الاسم دا تاني..
طب اهدي بس واستهدي باالله انت عارف يا حسام انا مليش غيرك ف الدنيا دي وانت اللي شايل اسمي وولادك ان شاء االله هيشيلو
اسمي
لي عايز تحرمني من حاجه زي دي لي عايز تحرمني من ان ربنا يعوضني ويفرحني واشوف ولادك..

انا مقصدتش كدا يابابا بس بجد انا مش عايز دلوقتي سبني شويا ع الاقل عشان ابقي كويس مع اللي هخدها ومظلمهاش..
طب انت مش اعتراضك ع كل البنات الخوف
خايف تكون زي اللي قبلها اي رايك بقه ف اللي تصونك وتشيل اسمك وترعاك وانا بنفسي اضمنهالك وابصملك بالعشرة عليها
بنت بميت راجل ومحترمه ومفيش زيها اتنين والنهارده كلمت بباها كمان..
هي مين دي ؟..
مجدي: حبيبه..
وقف حسام من ع الكرسي وبص لبباه وهو مش مصدق :مييييييييييين ؟ ..
حبيبه يبني بنت ماشاء االله عليها بنت اصول وهي اللي تصونك وترعاك اسمع مني دي بنت متتعوضش..
دي بالزات لا لو كانت اخر بنت ع وجه الكرة الارضيه انا مش هرضي بيها..
اي يا حسام اللي انت بتقوله دا
اشمعنه هي بالذات..
كدا وخلاص انسانه مشفتش ولا هشوف زيها عمرها ما كلمتني باحترام وحاسس ان عمرها ما شافت تربيه..
حسام عيب كدا انت بتحسسني انك بتتكلم ع وحده انا مشفتهاش
حبيبه من اول ما شفتها وباين عليها اا محترمه ومن اول مرة وانا حاسس اا زي بنتي..
سعتها بص في الارض بحزن وقال : مش عايز تعوضني ند تانيه يا حسام ؟..
قعد حسام جنبه وحط ايده ع ايد والده : انا مش قصدي واالله يابابا كل الحكايه..
فقاطعه والده : كل الحكايه اني عايزك تفكر متتسرعش خد فرصتك ومتدنيش رايك دلوقتي انا من اول مرة شفت حبيبه فيها وانا
حاسس اني شايف

هند اختك االله يرحمها كل ما اشوفها احس اا هي اللي بتتكلم
وعمري ما اتمنالك عروسه احسن منها عشان خطري يا حسام متحرمنيش منها تاني..
باس حسام ايد بباه وهز راسه : حاضر يابابا هقعد مع نفسي وافكر..
****
نجلاء: اي يا مجدي كلمته..
اة يا نجلاء..
ها وقال اي..
قال هيفكر
حاسس انه هيوافق بس قالي اديني فرصة افكر..
ربنا يهديه حبيبه بنت ما تتعيبش ودخلت قلبي من اول مرة..
ومين سمعك يا نجلاء انا زيك بالظبط كفايا ابوها راجل محترم لو اتجوزها يبقي ربنا بيحبه..
ربنا يقدمله اللي فيه الخير ..
يارب اللهم امين..
****
كانت حبيبه ف اوضتها بتعيط بحرقه ومش عارفه تعمل اي تزعل بباها وترفض ولا تقبل بالبني ادم اللي حتى مش بتطيق تسمع اسمه
كانت اوضتها بتطل علي حديقتهم خرجت البلكونه وقعدت تفكر وبعدين دخلت تاني
وقعدت علي سريرها اللي كان وسط الاوضه ومسكت اللاب توب وبدأت تتكلم مع اسماء في الدردشة..
اسماء انتي هنا ؟..
اسماء: ايوا يا بيبه ازيك..

حبيبه: الحمد الله يا حبيبتي اخبارك اي..
اسماء: انا تمام ها احكيلي ف جديد ؟..
حبيبه :ف بلاوي..
اسماء: ف اي قولي ..
حبيبه: ابو الزفت..
اسماء: مالو ؟؟؟
يابت قولي مالو..
حبيبه: طلب ايدي للزفت النهارده..
اسماء: ؟؟؟؟؟؟؟..
حبيبه: لا انتي هتفضلي تبعتيلي كدا ف علامات استفهام قوليلي اعمل اي يا اسماء..
اسماء: الصراحه يا حبيبه انا مصدومه الموضوع جه بسرعه اووي اووي هو الراجل لحق يشوفك حته..
حبيبه: ماانا طلعت اتقابلت انا وبباه قبل كدا مش عارفه يا اسماء اعمل اي دماغي هتنفجر م التفكير..
اسماء: طب مترفضي يبنتي..
رفضت بس بابا قعد يقولي انا كبرت وخايف عليكي وانا مش عارف هعشلكو لامته..
لا ربنا يخليه ليكو بعد الشر عنه..
يارب يا سمسم وبعدين بقه حط الكورة ف ملعبي وقالي انا مش هغصبك ع حاجه انا مبطلتش عياط من سعتها يا اسماء يعني ف الاخر
اخد داااا من الرجاله كلهم..
واالله يا حبيبه ماعارفه اقولك اي طب مش انتي بتقولي ان الزفت دا هو كمان مش طيقك..
اة احنا الاتنين نطيق العمي ولا نطيق بعض..

طيب تمام ميمكن هو اللي ميوفقش..
بس ازاي وبباه بنفسه اتكلم وطلب
اكيد بباه مش هيعمل حركه زي دي الا ما يكون مالي ايده منه وعارف انه موافق..
طيب شوفي الاول الامور هتمشي ازاي ويمكن تيجي من عندهم ومترفضيش انتي عشان ميبقاش الغلط من عندك وبباكي يزعل منك
خلي الغلط يجي منه هو..
طب افرضي بابا كلمني تاني ف الموضوع دا..
ابقي قوليلو انك موافقه وخلاص مشي الجو يعني..
انا خايفه يا اسماء اكون بدبس نفسي..
لاا لا متحمليش هم بكرة تقولي اسماء قالتلي..
اما نشوف..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وليا معاه حكاية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى