روايات

رواية وليا معاه حكاية الفصل الثالث 3 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الفصل الثالث 3 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الجزء الثالث

رواية وليا معاه حكاية البارت الثالث

وليا معاه حكاية
وليا معاه حكاية

رواية وليا معاه حكاية الحلقة الثالثة

تاني يوم..
ماما انا احتمال اتاخر شويا النهارده عندي كورس متقلقوش بقه..
ماشي يا حبيبتي ربنا يعينك ..
مشيت ف الطريق تدور علي تاكسي ملقتش بصت ف شنطتها وافتكرت كشكول محاضراا اللي سبته في البيت واللي طلبته منها
اسماء فقررت ترجع ولما لفت خبطت شخص ووقعت حجتها ع الارض..
متاسفه معلش قالتها وهي بتلم حجاا اللي وقعت..
اي دا انتي مبتشوفيش مش تفتحي..
انا اللي مش بشوف !! يعني اتاسفت ومش عاجبك ولو انا مش بشوف يبقي حضرتك اي اعمي.. !!
وليا معاه حكاية 14
اي اللي انتي بتقوليه دا انتي بتتكلمي كدا ازاي وبتتكلمي معايا انا كدا ؟..
انت شايف حد وراك يمكن أكون بكلمه يعني ولا اي
اة بتكلم معاك انت وياريت حضرتك تعرف تتكلم باحترام مع بنات الناس..
هما فين بنات الناس دول..
انت انسان مش محترم وقليل الأدب..
هو مين اللي قليل الادب يابت انتي..
بت !! لو سمحت انا مسمحلكش انا مش عارفه اي موقفني اتكلم معاك اصلا
قالتها وهي بتوقف تاكسي وفجأه مسك اديها بكل قوته بصت لاديه ولاديها وفتحت بوقها من الخضة
ورفعت اديها وضربته ع وشه
وقف مزهول من الموقف مش مصدق
ركبت هي التاكسي وقالت للسواق : الموقف لو سمحت..
بصتله من شباك العربيه باسحتقار وهو لسه مصدوم من قلمها..
وبعد مستوعب: دا انتي سنتك سودة دا انا هوريكي النجوم ف عز الضهر انا تضربيني بالقلممم ؟؟ !!ان ما ربيتك مبقاش انا حسام
ركب عربيته بسرعه ورا التاكسي بصوت فرامل عالي وبعد ما مشي جاله اتصال..
ايوا يا بابا متأخرتش متقلقش انا جاي علطول.. لا لسه هروح البيت البس.
طيب نص ساعه بس هخلص حاجه واجي.. طيب يا بابا انا جاي علطول..
كمل بعد ما قفل التليفون : حظك حلو اني ورايا شغل بس عليا النعمه ما هسيبك والقلم دا هيتردلك مليون…
كانت حبيبه قلقانه بتبص من العربيه وهي مرعوبه متعرفش هي عملت كدا ازاي ولا اي وصلها اا ترفع اديها وتضربه كل اللي
فكراه خوفها ونظرته ليها كانت خايفه مش اكتر ودا اللي خلاها تعمل اللي عملته كانت هتعيط بس افتكرت اا في العربيه ومسحت
عنيها…
وليا معاه حكاية 15
وبعد ما راحت الجامعه
اسماء: اي يبنتي نحن هنا مالك ؟…
حبيبه: هاا..
اسماء: هو اي اللي ها ؟ مالك يبنتي ف اي…
مفيش يا سمسم انا تمام اهه ..
هو اي اللي تمام يعني انا معرفكيش لما بتبقي زعلانه
اي احكيلي ف حاجه ف البيت ؟..
فهزت برأسها بلا..
اسماء: امال ف حاجه حصلت وانتي جايا … ?
حبيبه: اة..
اسماء: اي طيب قولي
اي دا يابت مالك بتعيطي لي حصل اي يخربيت سنينك قلقتيني..
حكتلها حبيبه اللي حصل..
اسماء: طب ودا تعيطي عشانه برضو.. يبنتي هو اللي انسان مش محترم ازاي يمسك ايدك كدا دا انتي شطرة انك مسكتلوش الحمد الله
اا جت ع اد كدا وحياتي ما عنتي تعيطي يلا بقه عشان تترلي تغسلي وشك قبل المحاضرة ما تبدا الا من حق يابت هو فين كشكول
المحاضرات اللي قلتلك هاتيه..
والنبي متجبيلي سيرته دا هو دا اس المصايب لولا اني نسيته وقلت اروح اجييه ماكنتش اتخبط ف الزفت دا االله بخربيتك يا اسماء لبيت
مطالبك
..هههههههه خلاص يا ستي هديكي فرصه اخيرة تجبهولي بكرة..
بكرة ؟ ولا بكرة ولا بعده يلا يابت من هنا ولا هتشوفي ورقه منه انا قررت اولع فيه …
ههههه ايوا بقه هي دي بيبه حبيبتي المهم قوليلي كان شكله اي..
هو مين دا ؟..
الزفت يابت..
وليا معاه حكاية 16
تصدقي باالله انتي رخمه كل ما انسي تفكريني انا ملحقتش اشوفه اصلا كل اللي فكراة عنيه ليه نظرة كدا تخوف واللي مستغربالو يا
اوختي حظي حته ف دي مش سيبني ف حالي كل الناس ف الافلام يتخبطو ف بعض تقوم البنت موقعه كتبها يقوم الولد لاممهم ليها
ويعملو اعلان معجون الاسنان ويحبو بعض الا انا مختلفه عن الجميع كالعاده..
وانتي لما تكوني مختلفه عن الناس دي حاجه وحشه ؟ وبعدين دا يبنتي يعملك صاصبينص ف حياتك صاصبينس
..صاصبينس ؟ طب يلا يا بتاعت الصاصبينس
بقولك هو كورس النهارده الساعه كام ؟..
لا بيقولو أستاذ احمد لغاه..
يلا احسن الواحد ملوش مزاج يعمل حاجه واالله ..
خلصت حبيبه يومها وركبت عشان تروح وشافو حمله وهما ماشين بالعربية وسال واحد من اللي راكبين:
اي دا دي حمله ؟
فرد السواق : اة بينها كدا ..
ووقفت العربيه وجه ظابط وقالهم :البطايق لو سمحتو يا حضرات..
حبيبه وهي بتكلم نفسها: انا عارفه انه يوم مش فايت من اوله يخربيت اللي اصطبحت بوشه..
الظابط: البطاقه لو سمحتي يا انسه..
حبيبه : احم البطاقه.. ?
الظابط: اة البطاقه ..
حبيبه: واالله انا بجبها كل يوم بس نستها النهارده
انا ممكن اكلم بابا يجبهالي علطول..
الظابط: بابا ؟ لا يا اختي انزلي..
حبيبه: انزل ؟ انزل فين ؟..
وليا معاه حكاية 17
الظابط: هو اي اللي تترلي فين انزلي م العربيه طبعا..
سعتها جه ظابط اكبر في السن بس تقريبا نفس رتبتة او اقل وقال : ف اي يا حمدي باشا..
فرد الاولاني بضيق : مفيش يا احمد بيه ممعهاش بطاقه..
طيب يا سيدي معلش باين عليها بنت ناس اكيد نستها خليها عليك المرادي..
هو اي اللي خليها عليك يا احمد بيه هو انا شغال ف التكيه بتاعتي دي أوامر والأوامر تمشي ع الست قبل الراجل ولا عشاا بنت
يعني يبقي ع دماغها ريشه ! يلا يا انسه انزلي..
مينفعش كدا يا حمدي بيه دي مش وش مرمطه خليها تكلم حد من اهلها يجبهلها..
لا يجبهلها ولا ميجبلهاش لو حد عايز يجبلها حاجه يبقي يجبهلها ف القسم
..فردت حبيبه بخوف.. قسم ؟؟؟.. !!
اة قسم اتفضلي يلا..
فمسكت تلفوا عشان تتصل بوالدها شده من اديها :انا سمحتلك تتصلي بحد؟..
لا حضرتك بس انا قانوني اكلم اي حد ع الاقل يعرفو انا رايحه فين..
هو انتي هتعلميني القانون ولا اي..
انا مقصدش بس..
قاطع كلامها وسألها :اسمك اي.. ?
حبيبه..
اة بتدرسي ف اي بقه يا ست حبيبه..
فنون تطبيقيه..
وليا معاه حكاية 18
طب اتفضلي اقعدي ف البوكس لحد ما نخلص الحمله ونشوف هنعمل فيكي اي..
بوكس ؟ بوكس ايه حضرتك هو انا قتلت قتيل دي بطاقه.. !!
اة ومش عايزين كتر كلام خدها يبني حطها ف البوكس..
كان راجل في اول الخمسين علي وشه كأبه مشفتهاش قبل كدا وشعرة مفيهوش ولا شعرة بيضه..
جالها الظابط التاني وقالها : معلش حمدي بيه متعصب النهارده شويا متخفيش هاتي تلفون بباكي وانا اكلمهولك واقوله عشان يجبلك
بطاقتك
..ياريت واالله يا عمو متشكرة 0100 ..وفجأة سمعو صوت عربيه جايا بسرعه وخبطت واحد من العساكر..
خليكي هنا اوعي تتحركي..
جري بسرعه وهو رافع مسدسه كانت حبيبه بتقفل ودا من الصوت ومش مصدقه اللي بيحصل ازاي اليوم دا يبقي اسوأ من كدا..
جري الظابط بسرعه وركب عربيه من عربيات الشرطه وقال: وراه يبني اوعي يزوغ منك ..
هدي الجو وبصت حبيبه حوليها براحة وهي بتحاول تتنفس شوية الهوا اللي لسالها وحطه اديها علي قلبها من الخوف
..شافت الظابط حمدي بيجري ناحية العربيه اللي هي فيها : خد يبني العربيه دي ع القسم وانا هلحق احمد بيه..
ركب واحد من العساكر العربيه واتحرك بيها..
وحبيبه بتفكر جواها لي مجتش رصاصة في راس الظابط دا؟ مش كانت استريحت منه!
بعد كل دا ومش عايز يسبها ف حالها !
وقالت بصوت واطي .. يعني معرفتش تمسك اللي كان ف العربيه يا عبيط وجاي تتشطر عليا انا
امال لو كنت قتلت قتيل كان عمل فيا اي جاتك نيله ..
بدأت بعدها تعيط ازاي ممكن كل دا يحصل ليها في يوم واحد !؟
يا ربي اعمل اي..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وليا معاه حكاية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى