روايات

رواية ولكنك السبب الفصل الأول 1 بقلم حياء الرفاعي

موقع كتابك في سطور

رواية ولكنك السبب الفصل الأول 1 بقلم حياء الرفاعي

رواية ولكنك السبب الجزء الأول

رواية ولكنك السبب البارت الأول

رواية ولكنك السبب الحلقة الأولى

الاب: يا بنتي عشان خاطري وافقي ، ده انا اول مره اطلب منك طلب .
حور بعياط : طب انا عايزه افهم ليه كده اجوز واحد معرفوش ولا عمري شوفته .
الاب : ونبي هدي بنتك يا فريده واهدي كده يا حور عشان اقدر افهمك .
فريده (ام حور): اهدي كده يا حبيبتي وابوكي هيفهمك كل حاجه.
الاب :بصي يا حور انا عارف اني الموضوع ده انا السبب فيه وانتي اللي اظلمتي .
حور بتعجب: موضوع ايه انا عايزه افهم.
الأب: بصي يا حور انتي لو مجوزتيش الراجل ده انا هتحبس ومش بعيد كل املاكي تروح وانتو كلكم تضيعوا ، بصي طبعا انتي عارفه اونكل داوود الشرقاوي.
حور : اه اعرفه مش ده اللي انت متشارك معاه في الشغل بتاعك .
الاب 🙁 ده بقي كان في صفقه كبيرة اوي والصفقه دي انا اللي ضيعتها ودي كان فيها كل فلوسي واونكل داوود خسر كتير اوي بسببي وعشان كده كان لازم اردله الفلوس دي بدل ما اتحبس وانا مش معايا فلوس فهو طبعاً بعد محاولات كتير قرر انك تتجوزي ابنه جاسر الشرقاوي.وانا يابنتي مكنش ينفع أقوله لأ بدل ما اتحبس وكلكم تضيعوا وبعدين انتي عارفه اني داوود راجل طيب وبيحبك اوي وخائف عليا والشرطه اللي أصرت اناا لازم نعمل حاجه بدل الحبس عشان مكانوش موافقين اني داوود يسامحني وخلاص )
حور : طب انا عايزه افهم هو ليه يجوزني ابنه هو ابنه معيوب وله حاجه.
الاب : لا يا بنتي بس هو إبنه ده طبعا انتي عارفه ان هو ظابط شرطه وكمان رجل اعمال ومش بتاع جواز ورافض الفكره دي عشان كده داوود عايز يجوزوا .
حور بعياط :يعني انتو أصلا عايزين تجوزوني واحد غصب عني وهو كمان مش عايزني ليه يا رب كل ده ، انا كنت طول عمري بتمني جوازه سعيده زي اصحابي وشخص بيحبني ويخاف عليا مش واحد بيكرهني اصلا.
الاب : يا بنتي انا عارف ومقدر اللي انتي فيه بس برده احنا كلنا بين ايدك عشان خاطري يا حبيبتي وافقي وانتي راضيه نفسي اشوفك في بيت العدل قبل ما اموت .
حور بعياط : بعد الشر عليك يا بابا متقولش كده تاني لو سمحت .
( طلعت حور اوضتها وهي بتعيط ومنهاره )
الاب : انا حاسس اني انا ندمان اوي على اللي عملته ده يا فريده .
فريده : صعبانه عليا اوي كان نفسي اشوفها فرحانه في يوم زي ده ، يلا بقي القدر هو اللي بيعمل كل شئ .
( طلعت حور اوضتها وفضلت تعيط جامد )
نعرفكم بقي على ابطالنا عشان نسيت😅
” حور جلال” بنت قمر جداً بشره بيضاء اللون عيونها لونها تحفه الصراحه يعني لونها اخضر داخل شويه على الازرق الجذاب شعرها لونه بني وفيه خيوط صفراء بتخليها زي الاميرات ( بصراحه كده هي زي اميرات ديزني قمر ) بنت محجبه عندها ٢٣سنه. عندها اخت اصغر منها بتلات سنين (كارمن) عيونها بني وبشره بيضاء ومحجبه. نرجع بقي لبطلتنا ✨
حور: مين اللي بيخبط على الباب .
كارمن : انا يا حور كارمن اختك .
حور :ادخلي يا كارمن.
( بتدخل كارمن بتتصدم من منظر اختها كانت عيونها حمرا اوي من العياط وكانت قاعده على الأرض وضما رجليها)
كارمن بتاخد حور في حضنها وبتحاول تهديها .
كارمن: يا حبيبتي اهدي انا عارفه موقفك كويس ومقدره احساسك دلوقتي بس مهما كان يرضيك ان بابا يتعذب كده مش انتي اللي بتقولي انا لو اموت عشان خاطر بابا وماما.
حور بعياط : اه أنا كنت بقول كده وفعلا قد كلامي وعمري ما ارفض طلب لبابا انا عمري ما ارضي ان بابا يتسجن ابدا.
كارمن بتحضن حور وبتقول: بصي كده يا حور قومي صلي كده واهدي ونامي وبكره يبقي على خير انشاء الله.
،، فعلا حور بتسمع كلامها ولسه لتقوم لقت الباب بيخبط ،،.
حور : ادخل
،،بتدخل فريده مامت حور و كارمن ،،
فريده: حور يا حبيبتي اونكل داوود جه تحت وعايزك يكلم معاكي شويه.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ولكنك السبب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى