روايات

رواية وكان القدر رأي آخر الفصل الثاني 2 بقلم كيان

رواية وكان القدر رأي آخر الفصل الثاني 2 بقلم كيان

رواية وكان القدر رأي آخر الجزء الثاني

رواية وكان القدر رأي آخر البارت الثاني

رواية وكان القدر رأي آخر
رواية وكان القدر رأي آخر

رواية وكان القدر رأي آخر الحلقة الثانية

 

طلعت كيان وكانت متوترة مش عارفه ليه : بس هداخل انا وحظى

….:اتفضلي

بتداخل وبتعقد ولسه هتكلم انصدمت :هو انتي.؟!

بصتله بصدمة واستغراب ليه القدر جمعنا بيه مرة تاني :… انت ؟!

بصلي بعصبية واتكلم : ممكن اعرف انت مين و جاية هنا تعملي ايه …؟

لو سمحت انا مسمحش لحضرتك انك تتكلم معايا بأسلوب ده ثانياً انا بشمهندسة كيان عز الدين الي جاية تدريب هنا

بص في Cv بتاعي و اتكلم بجدية : انت لسه متخرجه وهيكون التدريب بتاعك معانا صعب شويه ي بشمهندسة وتدريبك هيكون معايا انا واتفضلي دلوقتي علي مكتب التدريب

مشيت وانا متعصبة ومش عايزة اكمل هنا ولا دقيقه واحدة وخصوصاً انى هشتغل مع الشخص الي اسمه كريم ومش عارفه ليه هو عصبي وبيتكلم معايا كده

خبطت في حد وانا ماشية :انا اسفة مخدتش بالي ولله من حضرتك

لاء عادي ولا يهمك

انا بشمهندس احمد وحضرتك انا بشمهندسة كيان عز الدين و ده اول يوم ليا في التدريب هنا

احمد بإعجاب : اهلا وسهلا ي بشمهندسة وياترى تدريبك مع مين

كيان بجدية : مع بشمهندس كريم المنشاوي بعد ازنك

 ادخل

ايه يا ابني بكلمك من الصبح مش بترد عليا ليه لازم يعني اجيلك المكتب

عايز ايه ي احمد بجد مش فاضي ليك

ايه ي عم العصبية دي ما براحة شويه انت هتفضل قفل وعصبي كده لحد امتى

 كريم بعصبية و غيظ من صديقه : اطلع برا ي احمد مش انت وهي عليا النهارده كده كتير مش كفايه مش عارف انام طول الليل

احمد بصله باستغراب :انا مش فاهم حاجه ومين هي الي مش ناقصه لتكون البت الي لسه خارجة من عندك

كريم بضيق ايوه هي

احمد لاء بقا ده انت تحكلي

كريم هيحلك …….

في مكان التدريب

 مي باستغراب : مالك ي كوكو متعصبه و قابلة وشك و عامله تكلمى في نفسك زي الهبلة كده ليه

كيان بعصبية: كله من تحت راسك انت اهو الواد بتاع امبارح طلع البشمهندش المسؤول عن التدريب بتاعي

مكنش مفروض اسمع كلامكم وانفذ الحكم الهبل ده

مي بصدمة : بتهزري

بصتله بعصبية ومش قادرة انسى طريقه كلمه معايا : هزار ازاي بس ي مي بقولك هو البشمهندس الي هشتغل معه و هو طلع حد كده عصبي واستغفر لله ابو لهب الثانى

مي بضحك من كلام كيان: خالص ي بنتى مكنش حكم واتنفذ يعني وبعدين احنا كنا هنعرف ازاي ان انت هتشتغلي معه او هتشوفه تاني

كيان بضيق خالص بقا الي حصل حصل وبعدين انا كل علاقتى معه شغل وبس

عند كريم وأحمد

احمد بضحك شديد : ايه ده يابني دي مجنونة خالص بس بجد باين عليها لطيفه اوي

كريم بغضب : احمد لمي نفسك وبلاش تكلم عليها تاني

خلاص خلاص ي عم ي ستر عليك

بس بصراحه البت قمر و تستاهل بس ي خوفي منك تطفش بلد

كريم بغضب وعصبية : اطلع برررررا

احمد بضحك مش بقولك تطفش بلد ي صاحبي

 كريم: برررررا

كريم لنفسه ياتري انت طلعتلي منى ي كيان انا من ساعة ما شوفتك وانا مش عارفه حصلي ايه

في الموقع

كريم بجدية: بشمهندسة كيان حضرتك هتبدأ معايا تدريب من النهارده وانا اهم حاجه عندي الإلتزام ومش هسمح باى تأثير مفهوم

ويلا دلوقتي هنروح علي المكتب علشان نبدا في التصميم

كيان بجدية تمام ي بشمهندس كريم وشغلي هو الي هيثبت لحضرتك مدى كفائتي في الشغل

كيان بصوت خافت جت’ك داهي’ة في تقل دنك وانت عامل شبه البومة كده

كريم بغضب : لمي لسانك وعلفكرة صوتك عالي

كيان بضيق مغرور وبارد

بعد مرور عدة ساعات

انا بجد تعبت معنتش قادرة

كريم بجدية كلمى شغلك ي بشمهندسة انت مش جاية هنا تدلعي

كيان بتعب : انت ايه مش بتحس ي اخي عايزة اكل كفاية كده

كريم بجدية مفيش كل ويلا كملي شغلك

كيان في سرها مين الحم’اررر الي سماك كريم ده انت من قبيلة قريش

ممكن تقولي لبشمهندس كريم انى برا

تمام ي فندم

 اتفضلي

كريم بابستامة : حبيبتى وحشتني

و علي الناحية الاخرى كانت الصدمة هي سيد الموقف عند كيان

نريمان بصدمة : انت بتعملى ايه هنا ….؟!

كيان بتوتر : …….

كريم باستغراب مقاطع كيان من ان نريمان تعرف كيان و من توترها بهذا الشكل و الحزن الي ظهر علي ملامحها

كريم بعدم فاهم ممكن افهم في ايه و ايه الي بيحصل ده

نريمان بعصبية : دي تبقى 😞

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية وكان القدر رأي آخر)  

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى