روايات

رواية وقع في عشقي شيطان الفصل الأول 1 بقلم داليا ماهر

رواية وقع في عشقي شيطان الفصل الأول 1 بقلم داليا ماهر

رواية وقع في عشقي شيطان الجزء الأول

رواية وقع في عشقي شيطان البارت الأول

وقع في عشقي شيطان
وقع في عشقي شيطان

رواية وقع في عشقي شيطان الحلقة الأولى

يلا يا جماعه الكل يجهز فاضل خمس دقايق علي العرض يلا يافجر انتي اتاخرتي
كان هذا صوت منظم الحفله المتذمر حسام
فجر وهو تقوم بربط شرائط حذائها وتقول بسرعه: حاضر حاضر خلصت اهو وبعد ان انتهت القت علي نفسها نظره اخيره في المرأه كانت ترفع شعرها الي الاعلي وتضع علي وجهها مكياج هادئ ثم بدأت بتعديل ملابسها الذي كانت تتكون من فستان طويل ضيق من الصدر وفضفاض من الخصر الي اسفل وباكمام وظهر شفافه
خالد وهذا يكون شريكها ولكنها احيانا تقدم بعض الرقصات من دونه لانها البطله الرئيسيه قال بهدوء وهو يمد يده لها :جاهزه
نظرت اليه وقالت وهي تبتسم وتضع يدها في يديه: جاهزه
اخذ الجميع اماكنهم الجميع ينتظر لحظه افتتاح الستائر اما فجر فقد اغمضت عينيها واخذت نفسا عميقا من شده توترها ان هذا الحفله تختلف عن اي حفله حضرتها فانها حفله ضخمه وليست مع اي احد انها مع هاشم اسماعيل هذا الاسم الذي تقشر له الابدان عندما تسمعه انها رجل طاغي ظالم لايعرف الرحمه ولا يتهاون معا احد مهما كان صغر حجم الخطأ الذي يرتكبه مرت ثواني علي فتح الستائر شعرت انها دهور واخيرا الستائر فتحت هناك الكثير من الاضواء و الاشخاص جميع الرجال ببدل رسميه انيقه اما النساء فجميعهم يرتدون من افخم الفساتين ثم بدات صوت الموسيقي يصدح وهي عبارة عن كلمات قصة حب يقيمون بتمثليها برقصه وعندما انتهوا وقفت فجر تأخذ انفاسها ثم بعد ذلك سمعت صوت تصفيق حار عالي جدا فرفعت رأسها وبدأت تحيهم بإبتسامه رقيقه لكن جاءت عيناها في اعين رماديه شرسه شخص يقف بعيدا لا يصفق فقد ينظر لها بنظرات متفحصه لاتعرف لما شعرت بالخوف من تلك النظرات فإنها اعتاد علي هذه النظره فانها تقابل من ينظرون لها هكذا كثيرا لكنها ليست نظره اعجاب عاديه انها نظره اعمق بكثير عن هذا الحد فاخفضت نظراتها عنه بسرعه وقامت بتراجع الي الخلف وهي تحيهم حتي نزلت عن المسرح وزفرت بضيق من نظراته التي كانت تخنقها وتحاصرها من كل جانب ثم اغلقت الستائر وقام الجميع بتبديل ملابسه وعند اتسعدادهم للرحيل جاء إليهم شخص يقول برسميه: عرض رائع ياجماعه
فااردف حسام بادب: شكرا ليك ومن ثم تابع حديثه لتقديمه للفريق: ده ياشباب يبقي طارق مدير اعمل هاشم بيه
رحب بيه الجميع بذوق
طارق بجديه: هاشم بيه بيعزمكم علي الحفله وانكم تقعدوا تستمتعوا بيها معانا
رد الجميع مرحب بدعوته وخرج الجميع الي الحفل ولكن فجر قالت لحسام بإرهاق: انا همشي بقي
حسام باستغراب:ليه
فجر بهدوء: تعبانه وكمان عشان ماما متقلقش
حسام بهدوء: ماشي
فتركته ورحلت ولكنها تشعر ان هناك عين تتابعها اخذت تنظر حولها وهي تسير لا تري احد فاكملت سيرها وهي تبعد هذه الافكار عن رأسها
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
في منزلها وعندما دخلت قابلتها والدتها فانها تعيش هي ووالدتها بمفردهم بعد ان توفي والدها ولديها شقيقه متزوجه وتعيش في انجلترا مع زوجها
والدتها بأبتسامه: عملتي اي في الحفله
فجر بإبتسامه :الحمدلله عدت علي خير ده انا مكنتش بنام من كتر خوفي من الحفله دي
والدتها بجديه: علي ايه كده هي دي اول حفله تحضريها
فجر بستنكار: لا دي مكنتش حفله عاديه كده دي كان فيها ناس كتير اوي وكانت لواحد مهم يعني مش الحفلات البسيطه التانيه ثم اكملت بإرهاق :علي العموم انا لازم بقي اقوم ارتاح شويه عشان عندي بكره كليه وتدريب
والدتها بهدوء: طب يلا قومي قامت فجر ودلفت الي غرفتها وابدلت ملابسها وجلست علي فراشها كي تستعد للنوم لكن خطر علي تفكيرها صاحب العيون الرماديه وسألت نفسها وهي تشعر بالقلق :تري ما كانت هذه النظره التي في عيناه انها لا تبشر بالخير ثم نامت من كثره تفكيرها
،،،
في اليوم التالي وبعد ان انتهي يومها الدراسي في الجامعه ذهبت الي التدريب كانت الفرقه جميعها تتدرب علي رقصه جديده حتي قاطعهم حسام وهو يقول بجديه :ثانيه ياشباب فتوقف الجميع ونظروا اليه منتظرين ان يكمل حديثه فقال بهدوء: تعالي يافجر عايزك فانظرت له باستغراب واتجهت اليه وهو تقول: في ايه
لم ياتيها رد بينما قال: كملوا انتو ياجماعه ثم خرج وخرجت خلفه وقالت بضيق: في ايه ياحسام ايه اللي حصل
حسام بتوتر:ده انا المفروض اسالك ايه اللي حصل وعملتي ايه امبارح
فااردفت بتعجب: معملتش حاجه
حسام بقلق: اومال طارق جي عايز يقبلك ليه
فجر قطبت حاجبيها وقالت: طارق
حسام بتوجس: ايوه مدير اعمال هاشم اسماعيل
فجر بصدق: معرفش
حسام بضيق: طب قدامي خلينا نشوف
دلفت هي وحسام الي مكتب حسام وعندما دلفت وجدت طارق يجلس علي احد الكراسي وهو يضع قدم فوق الاخري
عندما انتبه لوجودهم هب واقفا قائلا بابتسامه: اهلا يا انسه فجر
فجر بهدوء: اهلا
طارق نظر الي حسام وقال بجديه: ممكن تسبنا لوحدنا
وقبل ان يرد حسام قلت فجر بجمود: ليه
لم يعيرها اي اهتمام ولم ينظر اليها حتي قال حسام بتلعثم: بعد اذنك ثم تركهم وخرج تحت نظرات فجر الخانقه
طارق بجديه: اعتقد نقدر نتكلم براحتنا دلوقتي
فجر ببرود: بس لوسمحت اتكلم بسرعه عشان الحق التدريبطارق بابتسامه صفراء: حاضر انا جي اعرض عليكي عرض
قطبت حاجبيها وهي تردف باستغراب: عرض ايه
طارق بهدوء: هاشم بيه لما شاف عرضك امبارح عجبه وعايزك تروحي تعملي عرض تاني
فجر بجديه :طب ليه مقولتش لحسام الكلام ده مكان لسه واقف انا ايه داخلي في الموضوع ده واعتقد انت عارف النظام كويس عشان انت متفق مع حسام قبل كده
طارق :لا الاتفاق ده هيكون غير اللي قبله
فجر بعدم فهم: ازاي
طارق بتوضيح: هاشم بيه عايزك انتي اللي تقدمي العرض لوحدك
فجر بجمود: اسفه مش هينفع انا مبقدمش عروض لوحدي عن اذنك واستدارت حتي تتقدم نحو الباب بخطوات ثابته للخروج ولكن اوقفتها كلماته:اطلبي السعر اللي انتي عايزاه هاشم بيه مش هيختلف معاكي في الفلوس
فاستدارت اليه وهو تقول بترقب: متفهمني اي نوع العرض ده بالظبط كده
فابتسم طارق بخبث وقال: كده بدأتي تفهميني بكل صراحه كده هاشم بيه عايز يقضي ليله معاكي مقابل اي مبلغ تطلبيه
فجر :ج

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقع في عشقي شيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى