روايات

رواية وقعت في غرامها الفصل الثامن 8 بقلم غلا

رواية وقعت في غرامها الفصل الثامن 8 بقلم غلا

رواية وقعت في غرامها البارت الثامن

رواية وقعت في غرامها الجزء الثامن

رواية وقعت في غرامها
رواية وقعت في غرامها

رواية وقعت في غرامها الحلقة الثامنة

أشرقت شمس يوم جديد على أبطالنا وكان اليوم الموعود (كتب الكتاب)
الكل مشغول ومش فاضي
واخيرا مع المغرب حان الوقت
مالك خبط على الباب
ساميه فتحت الباب بفرح وزغغغااريط
هدير راحت تقول لمرام ان مالك جه
مالك بفرح :ممكن ي عمي ادخل اجيب عروستي
محمد بضحك :ماشي
دخل مالك
وانبهر بجمالها
كانت لابسه فستان سواريه ابيض ضيق من فوق لتحت ونازل من عند رجلها زي ديل السمكه
والميكب خفيف ورقيق
اي الحلوياات دي
مرام منزله وشها ف الارض بكسوف
مالك رفع وشها :بكلمك ياقمر ماتعبرنا حتى
مرام بضحك :مالك انت فظيييع بجد
مالك بهيام :وانتي ملاك بجد
يلا نطلع قبل…. وغمزلها
خبطته ع كتفه بكسوف
ومسك ايدها وطلع
والكل فرحان وبيزغرط
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
مالك باس ع راسها
واشتغلت اغنيه ارسمني ف ليلك نجمه ضيها يلمع ف العين
فضلوا يهيصوا ويفرحوا لحد الساعه ١٢ بليل
ساميه بعياط :مكنتش عارفه اني ف يوم ماافرح بيكي اكون ببكي وزعلانه انك ماشيه من هنا
مرام بدموع :بس ي ماما ماتعيطيش وبعدين انا ف الشقه اللي جنبكوا وهنطلكوا كل شويه
محمد مسح دمعته وحضنها :سامحيني على اي حاجه زعلتك فيها
وحضن مالك :بنتي امانه ف رقبتك حافظ عليها
مالك طبطب ع كتفه :ف عنيا ي عمي مش هتوصيني على حتى من قلبي
محمد :ربنا يسعدكوا
يلا ي ولاد روحوا شقتكوا
وطلعوا
فتح مالك الشقة
اهلا بعروستي نورتي شقتك ي قمر
مرام مكسوفه وساكته
فجأه رن تليفون مالك
مالك :يوووه مش وقتك
تعالي هقولك على حاجه……
وبعد ساعه
التلفون رن كتير
مرام بقلق :مالك شوف مين
مالك :ماشي
استغرب لما شاف رقم اخته وقلق
الو
_
عبير بتهزري صح
_
ماشي جاي حالا
مرام بخضه :في اي
مالك :امي على فراش الموت هروح اشوفها وارجع انتي الصبح روحي عند اهلك لما ارجع
مرام بخوف :بس انا هاجي معاك
مالك :ي مرام الناس هناك وحشين مش هتقدرى تتصرفي معاهم لو ضايقوكي
مرام :ماتقلقش عليا هقوم احضر الهدوم
أشرقت الشمس
مالك :مرام قومي وصلنا
مرام صحيت واستغربت
شافت قصر كبير جدا وعليه حراسه كتير
هو دا بيتكوا
مالك :ايوه تعالي معايا ومسك ايدها ودخلوا القصر
كان الكل متجمعين على السفره بيفطروا
مالك :السلام عليكم
الكل :وعليكم السلام
مالك :امي فين
الاب :مين اللي معاك
مالك :مراتي
الكل تصدم
الاب بغضب :ازاي تتجوز من غير ماتعرفنا
مالك :ولما انتا تجوزت على امي وجلطتها
ماعرفتناش ليه كنا جهزنالها الدكتور جمبها
ومسك ايد مرام وطلعوا فوق
خبط ع الباب شاف امه نايمه ع السرير بتعب
مامته بهمس وتعب :حبيبي ي ابني انت جيت
مالك بدموع :جيت ي امي ومش هسمح يحصلك حاجه ابدا
شاورت على مرام :دي مراتك
مالك :ايوه ي امي
تعالي ي مرام
الام :مالك وحياتي عندك حافظ عليها وماتعملش فيها اللي ابوك عمله فيها
مالك :ي امي دي روحي من جوه مش هأذيها
مرام قربت منها :عامله ايه ي طنط
الام بتعب :الحمد لله كويسه
بقولك اي خلي بالك من الناس اللي تحت لان مش كلهم كويسين
خلي بالك من ابني الكبير ومراته
انما الصغير هو ومراته خليكي معاهم هيحبوكي
وبنتي عبير طيبه خالص
الداده فاطمه
وخلي بالك من ضرتي الجديده لأنها حيه
مرام :متخافيش عليا المهم حضرتك تقوميلنا بالسلامة
الام :خدها ي بني ع اوضتك وقول لفاطمه تعملكوا لقمه تاكلوها وارتاحوا شويه شكلكوا تعبانين
مالك :حاضر عايزه حاجه قبل مااطلع
هزت راسها ب لا
مرام :مالك
نعم
مرام :انت ماحكتليش عن اهلك حاجه
مالك :وانتي شايفه دا منظر اهل يتعاش معاهم
انا سبتهم وعشت لوحدي عشان عايز ابقي مالك مش عايز ابقي كلب مجرور بفلوسهم
ابويا عمره ماحسسني اني ابنه دايما بيزعق ويشخط فيا ومكنش عايز اكمل تعليم واطلع دكتور
كان عايزني اطلع اشتغل معاه ف الشركه بس انا رفضت وسبتهم ومشيت
مرام :واخواتك اي
مالك :اخواتي سمعوا كلامه وفضلوا وراه واديهم عايشين هنا
وبعد شويه فطروا وحطوا راسهم وناموا
تحت
الاب بغضب :الحيوان دا خرج عن طوعي مره وساب البيت ودي تاني مره يتجوز من غير اذني
سمير الأخ الصغير :اهدا ي بابا اكيد عنده أسبابه
عيسى الأخ الكبير :اسكت انت ي سمير ماتفضلش تحطله أعذار
صابرين مرات سمير :سمير معاه حق ي عمي
الاب بغضب :انا سمحتلك تقولي رايك
نهى مرات الأخ الكبير مستمتعه باللي بيحصل
وعبير بتعيط وخايفه
الاب
عيسى سمير يلا ورايا ع الشركه
وبعد الظهر رن تلفون مرام
ايوه ي ماما احنا سافرنا
_
معلش حقك عليا معرفتش اقلقكوا بليل احنا كويسين
بس مامت مالك تعبانه شويه وجينا نشوفها
_
حاضر هطمنك سلام
مرام نزلت تحت ف الصالون وقعدت مع البنات
سالي بدلع :يع مالك زوقة اوفر ههههههه
نهى بحقد :بتبصيلنا بقرف ليه
يكونش دا بيتك ولا بيتك
صابرين :خلاص بقا ابعدو عن البنت
عبير :سيبوا مرام ف حالها
مرام وقفت وشاورت على عبير وصابرين :اكيد عبير وصابرين ومتشكره جدا ليكوا وبصت على
سالي ونهى… بس انا ليا لسان وبعرف ارد
بس الرد ع السفيه الصمت
وابتسمت بانتصار وطلعت فوق
عبير وصابرين اتبسطوا منها
سالي ونهى بغل :ماشي اما نشوف اخرتها معاكي
بعد شويه الاب وأبنائه روحوا البيت
وقعدوا على سفرة الاكل
الاب
نادوا مالك ومراته يتغدوا
سالي بدلعع :بس ي بيبي خليهم فوق مش عايزين ينزلوا
الاب :سالي
سالي :حاضر
مالك جه وقعد هو ومرام جنب بعض
وكانت مرام قاعده ف وش عيسى
الاب اتفضلوا ع الاكل
عيسى فضل يبص ع مرام طول ماهو ع السفره ومرام مرتبكه ومش عارفه تتصرف ازاي بس ف الاخر تجاهلته
خلصوا الاكل وكان مالك مرام طالعين اوضتهم
سالي :استنوا هنا
ي بيبي انا الذهب بتاعي اتسرق
الاب بغضب :ازاي يعني يتسرق حاجه ف بيتي
سالي بدموع :معرفش اديك قولتها ازاي
يبقى مين سرق
مالك بغضب :تقصدي اي انتي
سالي :مااقصدش حاجه
بس اللي ع راسه بطحه بقا
مالك شد مرام من ايدها :يلا ي مرام بلا كلام فاضي
وقفته مرام :استنى ي مالك نتفرج على باقي المسرحيه لأنها عجبتني اوووووي
سالي :ي بيبي انا عايزه نفتش اوضه مالك
مالك بغضب :نعم
مرام :اهدا ي مالك
احنا موافقين تتفتش اوضتنا
بس كمان هتتفتش باقي الأوض
الاب :ماشي يلا الكل قدامي
مالك كز على أسنانه :ازاي تسمحيلهم يعملوا كدا
علشان احنا مش زيهم ي مالك يلا امشي
فتشوا كل الأوض ودخلوا على اوضه عيسى
فتشوها ولاقوة فيها
الكل تصدم
نهي بصدمه :ماتبصوليش كدا واللهي ماسرقته
سالي :بتسرقيني ي نهي
نهي بعياط :صدقيني ماسرقتش حاجه
الاب :الكل ييجي ف الصالون
نهي بوسي على رأس سالي واطلبي منها السماح
نهي بصدمه وعياط :واللهي ماسرقته
الاب بغضب :سمعتيني قلت اي
نهي :حاضر
باست على رأس سالي وطلبت السماح والكل راح اوضتهم
ثاني يوم
سالي بعتاب :بتسرقيني ي نهي
هو ناقصك حاجه.. ع فكره بقا لو جتيلي وطلبتيهم مني كنت ادتهملك
نهي :واللهي ماسرقته
سالي بصدمه :ازاي
مرام جت وقعدت تسقف وتبتسم
اقولك انا ازاي
نهي صاحبتك سرقت دهبك وحطته ف شنطتي
عشان تطلعوني انا الحراميه
بس على مين مش عليا برضو
اخذت الدهب وحطيته ف اوضة نهي
زي ما بيقولوا بقا طباخ السم بيدوقة
خبطت ع الترابيزه وتكلمت بغضب :ماتحاولوش تلعبوا معاااايا مفهووووم
وسابتهم وطلعت تشوف ام مالك
سالي ونهى بغضب :مااشي واللهي هتشوفي ايام سوده صبرك
دخل مالك الأوضه
مرام جريت عليه حضنته
فيك حاجه
مالك تمدد ع السرير واخدها ف حضنه
انا مش مطمن لأهلي
انتي لازم تسافري عند اهلك وباسرع وقت
مرام بصدمه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في غرامها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى