رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الرابع عشر 14 بقلم شهد محمود
رواية وقعت في حب مجنونة الجزء الرابع عشر
رواية وقعت في حب مجنونة البارت الرابع عشر
رواية وقعت في حب مجنونة الحلقة الرابعة عشر
«في صباح يوم الجمعه»
صدح صوت صراخ والدة ملك بل بيت بل يكاد صوتها يصل للدور المجاور وهي تصرخ بتلك النأئمه بسلام:
قومي يا شيخه بقي مكنش يوم اجازه
رفعت ملك الغطاء عن وجهها ببتسامه بلهاء اعلي ثغرها وهي تقول: اديكي قولتي أجازه يعني ما تقومنيش وتقوليلي اعملي حاجه ماشي
صرخت ام ملك بصوت اعلي اعلي من قبل وهي تلتفت نحو باب الغرفه: لاء بقا يااااحااااج… تعالي شوف بنتك ياااحااااااج
ازالت ملك الغطاء عنها بلكمل تهبط عن فراشها تدبدب بالارض بغضب وهي تتمتم ببعض الكلمات: ايو ايو هما الحبتين بتوع كل جمعة وفي الاخر بقوم وانا الجذمه فوق دماغي
ولج للغرفه والد ملك ينظر لزوجته بتسأل: ايه صوتك جايب لاخر العماره
رسمت ملك ملامح البراءه علي وجهها تشير علي ولدتها: قولها يا باشا قولها
تكلمت ام ملك مشيرا علي ابنتها في حده: بقالي سنه بصحي في التور الي نايم ده
قلب ابو ملك عينيه بملل للتأكد من شجار كل جمعة:
مش صحيت؟؟
اومأت ام ملك قائله: اه صحيت بس بعد ما سمعت صوتنا للناس… قومي ياختي قومي انتي لسه هتناميلي
نظرت اليها ملك بترجي: يا ماما انام ربع ساعه بس
شهقت ام ملك لتبداء بوصلة صراخ اخرا ربما لا تنتهي اليوم: نامت هليكي حيطه يا شيخه قوووومي بقي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل روفان»
اهتز هاتف روفان معلناً عن وصول مكالمه نهضت لتلتقك هاتفها لتنظر للمتصل ثم فتحت المكالمه ليأتيها صوت حور يلا يا شاشه من غير ريموت.. يا لمبه من غير عمود
اجبتها روفان بمرح وصراخ ممثل: الشعر كنيش..والصحه مفيش.. وتشفها تجري.. وتقول يا شاوييييييش
خير يا بت متصله ليه
حور: انا جايه في الطريق عندكو
روفان: ليه في ايه
حور: اخلض علشان هاشتري حاجات وعوزاكي معايا وانزلي علشان انا مش هقدر ا اطلع
روفان: ماشي يا ختي هقول لماما وانزلك
حور: اشطا سلام بقا
روفان: سلام ياختي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل ملك»
اغلقت ملك باب شرفة منزلها بعد ان انتهت من وضع الملابس المبلاله علي الاحبال و اتجهت لولدتها التي كانت تناديها
ام ملك؛ تعالي بقي عشـــ ….
قاطعتها ملك تجلس ارضاً بتعب: يماما أقسم بالله كدا حرام
وضعت ام ملك يدها بخصرها تصيح بها: ليه ياختي عملتي ايه
نظرت ملك لها مصعوقه تكاد تصاب بل شلل ثم رفعت اصبعها تقوم بالعد: حطيط الهدوم في الغساله وكنست الارض كلها والصاله والانتريه وبعدين مسحتهم وبعدين غيرت ملايات سريري وغيرت ملايات سريرك انتي و بابا ودا غير البطاطين الي نفضتها وطبقتها وبعدين طلعت الغسيل ونشرته ونظفت الحمام والمطبخ وغسلت المواعين كل ده وعملت ايه انتي ايه يا شيخه
رفعت ام ملك يدها للاعلي بحسره: ياحبيبي يا قاسم يابني هتتجوز انونثه حيوان الكسلان الي مش عوزا تعمل اي حاجه دي
ملك: مين الي قالك تجوزهولي؟؟
رفعت ام ملك المغرفه امام وجهها: اخلصي يا بت
نظرت لها ملك بحزن: الله يرحمك يا امومه
صرخت ام ملك مرا اخرا بها: قولت اخلص
وقفت ملك متجها للخارج: حاضر حااااضر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في الطريق عند روفان»
روفان: يا بنتي اخلصي وقوليلي احنا ريحين علي فين
حور: هنروح علشان نشتري فستان علشان بكره خطوبة قاسم ابن عمي
روفان: نعم يااااختي
حور: في ايه يا زفته
روفان: انتي ليه مقولتليش ان قاسم هيخطب
حور: ما انا بقولك اهو وبعدين يلا علشان انتي كمان هتشتري فستان معايا
ملك: سيبك من الفستان دلوقتي قوليلي بس البنت الي هيخطبها حلو طب اسمها ايه و هاديا ولا مجنونه زاي انا ونتي
حور: بااااااااس ايه كل الاسأله دي
روفان: اخلصي يلا وقولي
حور: طيب يا ستي هي البنت اسمها ملك و بتشتغل معانا في الشركه وماخفيش يا ستي هي مجنونه زاي انا ونتي ويمكن اكتر كمان
روفان بحماس: حلو هنبقي تلات مصايب في البيت
حور بضحك: طيب يا مصيبه المحل اهو تعالي ندخل نشوف فستانين لينا
روفان: يلا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجهت ملك للجلوس بجانب والدها الذي اخبرها انه يريد التحدث معها لتقول بمرح: نعم يابوب
التفت والدها لها وهو يقول بشمئزاز: انا ابوكي مش شغال سواق الهانم
ابتسمة ملك ببراءه تومئ إيجايباً: حاضر كنت
عايزني ليه
أبو ملك: جهزي نفسك لبكرا
عقدت ملك حاجبيها وهي تسأله باستفهام: ليه
نقل بصره عن التلفاز ينظر لها: هتروحي مع قاسم وامك علشان تشترو الدهب
اجابته بستنكار: بل سرعه دي
اردف ابو ملك بتهكم وهو يتابع مشاهدة التلفاز: اومال انتي عوزي الدهب امتا هو انتي مش عارفه ان الخطوبه
بكرا
قفزت ملك عن الاريكه تنظر له وهي تصفق بيدها: نعم
يا عووووومري
خرجت ام ملك من المطبخ وهي تضع الصحون بيدها علي الطاوله وهي تردد بسخريه: ايه يا ست ملك ايه شغل المصاطب ده وبعدين انا شكلي كده معرفتش اربيكي
نفت ملك حديث ولدتهاوهي تقولو بأدب: لاؤ لاسمح الله يا حاجه متقوليش كدا نفسك وبعدين ده انتي والحاج علي راسي من فوق
ام ملك: ايوا كده اتعدلي بدل ما اعدلك
ملك ببتسامه بلهاء: انهو حنان الام يا ساده
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل قاسم»
ام قاسم : قاسم يا بني قبل ما تروح لملك علشان تجيبو الدهب ابقا رن علي حور علشان تبقي تروح معاكو
قاسم: وهي تيجي معانا ليه لاتكون العروسة وانا معرفش
ام قاسم بعصبيه: ومتخدهاش معاك ليه اختك وفرحانه بيك
قاسم : خلاص يا ست الكل هخدها معايا.. وبعدين انا نفسي اعرف هو انتي ام مين فينا
ام قاسم :انت لسه هتتكلم اخلص واتصل بحور وشفها فين علشان تبقا تعدي عليها
قاسم: حاااضر يا ماما
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الساعه الرابعه والنصف عصرا…
ولج قاسم لداخل منزل ملك برفقة حور بعد اصرار من امه علي الذهاب برفقته وهو يقوم بشراء “الشبكه”
وبعد مدة خرجت ملك وهي ترتدي فستان ابيض الون بورود حمراء الون نقست عليه… يصل لما بعد الركبه بدون اكمام
خرجة ام ملك من المطبخ عندما قال قاسم بمرح: اش اش اش…. اش علي الحلاوه
شهرت ملك سبابتها امام وجهه: ما تتلم كدا واتكلم عدل
جذبتها والدتها سريعاً وهي تقول بخجل: اصلها ملك كده تم*وت في الهزار قد عنيها
التفت ملك لوالدتها باستنكار: هزاى ايه يا امي دا بيقولي اش الي ينشك في بطـــــ…
قطعتها امها من استرسال حديثها وهي تضع يدها علي فمها
فنظرت حور لقاسم بفخر : كانت هتقول الي ينشك في بطنه يا قاسم
ملك وهي تومئ لها: اخوياااا الي بيفهمني من غير ما اتكلم
حور بفخر : علشان تعرفي بس
هتف قاسم و هو يقف عن مجلسه: يلا يا ملك البسي الچاكت علشان منتأخرش بره
ملك بستغراب: وهي تسأله چاكت ايه
اشار قاسم عليها: انتي هتيجي كدا
لاء طبعاً هتلبس الچاكت القمرده
قالتها ام ملك التي خرجت من غرفت ابنتها وهي تحمل بيدها ستره زرقاء
رفعت ملك حاحبها باستنكار صائحه: دا بيتأمر كمان
صرخت ام ملك التي تعلم حديث ابنتها جيداً تنقذ الوضع: مللللك البسي الچاكت يللا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في المساء في منزل قاسم التف الجميع حول طاولة العشاء فنظرا والد قاسم هاتفاً بتسأل: ها يا قاسم يابني عملتو ايه وجبتو ايه
ترك قاسم الطعام صراخاً بمرح: يختااااااااي بتفكرني ليه….. لييييييه
عقدة ام قاسم حاجبيها بتسأل وهي تضحك: ايه الي حصل لكل ده
بدء قاسم يقص ما حدث اليوم على مسامعهم بغضب ممزوج بمرح: اول ماوصلنا لقيت الست حور … استكمل حديثه يقلد طريقتها في الكلام.. قاسم هاتلي ده… قاسم دي حلوه اوي وهتعجب ملك… قاسم ممكن تشتريلي دي
صاحت حور بتذمر: وايه المشكله يعني اما انت ابن عم بخيل
تجاهل قاسم حديثها مستكملاً: والست ملك لاء يا قاسم مش عوزا دي اصلها غاليه اوي… لاء يا قاسم عوزا حاجه رقيقه… ايه يا قاسم ده دي مكعبره اوي.. لاء يا قاسم عايزين حاجه في المعقول… اقولها خودي يا بنتي الي انتي عوزا وملكيش دعوه بل فلوس… تقولي لاء يابا علشان ترجع تزلني بيهم.. ايه البنات دي
حركت حور رأسها بتعاطف: وللهي معرف يا خويا ايه البخت المايل ده
قاسم: انتي تسكتي خالص وبعدين انتي قعده معانا ليه
حور: هو انا كنت قعده في بيتك انا قعده في بيت عمي ام ابقي اقعد في بيتك ابقا اتكلم واعمل حسابك شويا وهتبقا ترواحني علشان انا مش همشي لوحدي
قاسم: خلاص يختي اتكتمي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في حب مجنونة)