رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الحادي عشر 11 بقلم شهد محمود
رواية وقعت في حب مجنونة الجزء الحادي عشر
رواية وقعت في حب مجنونة البارت الحادي عشر
رواية وقعت في حب مجنونة الحلقة الحادية عشر
قاسم بضحك:عاصم شكله هيبتدي رحلة البحث عن عروسه
زين بضحك: وانا سيبه يعمل الي هو عوزه علشان عارفه مش هيلاقي حد مناسب
عاصم بخبث وهو ينظر لردة فعل قاسم: ومن قال كده عندك مثلاً ملك بنت كويسه ومحتارمه
قاسم بعصبيه: نعععععم يروح امك ملك مين دي الي عاوز تخلي يتجوزها
زين وهو يحول عدم اظهار ضحكته : ايه في ايه انت هتتحول ولا ايه
قاسم بعصبيه: هو انت مش شايف هو بيقول ايه
زين: وهو قال ايه غلط انا عن نفسي مش شايف ان هو غلط في حاجه بل عكس ملك فعلاً بنت محترمه جداً
قاسم بعصبيه: استغفر الله العظيم يعني هو مفيش غير ملك يعني
عاصم: اكيد فيه بس ملك احنا عرفنها وعرفين اهلها
قاسم بعصبيه: انت بل تحديد تسكت خالص علشان انت الي فكرة في الفكرا الزفت دي
زين: في ايه يابني مالك الي يشوفك بل عصبيه دي يقول انو انا رايح اخطب حبيبتك
قاسم بنفعال: اه فعلاً علشان انا بتزفت بحب ملك
عاصم و زين في صوت واحد: واخيراً نطقت وقولت انك بتحبها
قاسم: وانتو عرفت منين اني بحبها
زين بسخريه: لا يا حبيبي ده الشركه كلها عرفا انك بتحب ملك ما عدا ما عدا الهبله ملك وانت الي تقريباً ماكنتوش وخدين بلكو ان انتو بتحبو بعض
عاصم: طيب لو انت بتحبها ليه مرحتش تتقدملها
قاسم: قولتلها النهارده اني عاوز رقم ابوها وهي غبيه ومش بتفهم و بتقولي ان هي كبرت علي استدعاء ولي الامر ومدتنيش الرقم
زين: طيب وانت هتعمل ايه دلوقتي
قاسم بيئس: مش عارف وللهي والمشكله اني حبيت وحده غبيه
زين: طيب انا معيا رقم ابوها علشان كلمتني منو مرا قبل كده
قاسم: بغيره ونت تكلمها ليه اساساً
عاصم بضحك: الاخ هيبتدي غيرا شكله كدا
زين بضحك: هو لسه هيبتدي يغير ده بيغير من زمان… ولو علشان كاتن بتكلمني علي ايه ف انا مش هقولك
قاسم بغيظ: ده انسان مستفز علي رأي حور وللهي
عاصم بحماس: اه صح حور ازي ما جتش في بالي بنت كويسه وحلوه
زين بغيره: وانت شوفت حور فين اساساً
عاصم: ايه يا عم انت بتتكلم كده ليه لتكون بتغير عليها انت كمان
زين: ايه الهبل ده انا اساساً مش بطيقها
قاسم: في ايه يا عم زين انت بتتكلم علي بنت عمي علي فكره
عاصم بضحل: قوله قوله انا اساساً مش عارف هو بيتعامل مع حور بل طريقه دي ليه مع انها دمها خفيفه وكمان…
ليقاطعه قاسم: ما بس يا عم احلو يالي عمال تمدح فيها دي بنت عمي يعني زي اختي اصغيره هأ اختي اصغيره
.. وبعدين يا عم زين هات رقم ابو مالك علشان اكلمه واخلص
زين: تمام هبعتهولك علي التلفون علطول
قاسم: تمام
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
«عند حور و روفان في غرفة الجلوس»
حور: اااااه يدي
روفان: اااااه يرجلي
حور: اااااه يضهري
روفان: ااااه يا وسطي يلي اتقطم ااااه
حور: اااااه يا عضمي الي اتكسر
الاء بصوت عالي: بااااااس يا ب انتي وهي انتو هتغنو وتردو علي بعض مكنش حتت مطبخ امال لو قولت اعملو البيت كله هتعملو ايه
حور بصده: بيت ايه انا مش هقدر اتحرك من هنا لسنه قدام
روفان: اه وللهي ده انا شيله هم انا هروح الشغل بكره ازي
الاء: فيه ايه يا بنت الموكوسه انتي وهي كل ده علشان وقفتو في المطبخ امال هتفتحو بيت ازي يا موكوسه منك ايها
روفان بصدمه: ايه السوال الغريب ده يا خالتو هو ايه الي هنفتح بيت ازي ما تشوف امك با حور
حور: صح يا مامتي ايه السؤال الغريب ده اكيد هنفتح البيت بل مفتاح دا لو جبتي بنت من المدرسه عند روفان هتقولك البيت بيتفتح ازي
الاء بصدمه من رد حور: اه يا خيبا يلي مش نفعا في حاجه
روفان: يا خالتو هو انتي مش حفظه غير الكلمتين دول غيري بقا علشان خلاص راحت عليهم
حور بجديه مزيفه: وللهي يا بنتي قولتلها غيري كده وخليكي علي الموضه وهي ولا هنا والا كئني بنصحها علشان مش عوزي الناس تقول ان هي متعرفش في الموضه
الاء بيسخريا من كلاك حور: وامش علي الموضه دي ازي يا ست حور أنشاء الله
حور: يعني لو عوزا تهزقيني هزقيني بس بشيكه
الاء: امشي من قدامي يا بت الهبله
روفان: كده يا خالتو بقا هي بتنصحك وانتي تعملي معاها كده
الاء: امش انتي كمان من وشي والا وللهي ما هتلقي اليلا الشبشب بيسلم علي وش كل وحده فيكو
روفان: لاء وعلي ايه انا اساساً كنت هرواح دلوقتي
حور: وانا هنام قبل ما يحصلي اي حاجه
الاء: يبقا احسن بردو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل قاسم»
قاسم: بابا ماما انا عاوز اقولكم حاجه مهمه
ام قاسم: قول يابني في ايه ما تقلقنيش عليك
قاسم: لاء يا ماما متقلقيش… بابا فاكر من شهر كده قولتلك اني في بنت معجب بيها وعاوز اتقدملها وانت قولتلي اشوف اهلها واحدد معاهم معاد
ابو قاسم : ايوا يا بني فاكر
قاسم: حلو انا كلمت ابوها النهارده وقالي ان نيجي بكره علشان نتعرف علي بعض وانتو كمان تشوفو البنت وكده
ابو قاسم: تماما يابني الي انت تشوفو بس هنروح بكره الساعه كام
قاسم: علي الساعه 7 بليل
ابو قاسم: تمام ومبروك يا بني وربنا يقدم الي فيه الخير
ام قاسم: لولولولولولولي مبروك يا حبيبي انا هروح اقول
لمرات عمك علشان يعملو حسبهم وتيجي معنا بكره هي وحور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل حور»
الاء: الو يا حبيبتي عامله ايه
ام قاسم: الحمدلله بخير انتي الي عامله ايه وحور عامله ايه
الاء: كويسين الحمدلله
ام قاسم: طيب بقولك بكرا احنا هنروح علشان نشوف عروسه لقاسم ولواتفقنا هنقراء الفتحة فقولت ان
ما ينفعش نروح من غيرك انتي وحور يعني انتي في مقام امه التاني وهو وحور زي الخوات واكيد ماينفعش تفوتو حاجه زي كده
الاء بفرح: مبروك يا حبيبتي اكيد طبعاً هنيجي ونبقا معاكو داحنا اهل وقاسم زي ابني وللهي انا هقول لحول علشان تبقا تجهز نفسها
ام قاسم: ماشي يا حبيبتي وعقبال حور يارب
الاء: وللهي دي مغلباني ياختي اخر عريس خالتها كانت جيبا طفشطو بل طرق المجنونه بتاعتها دي
ام قاسم بضحك: البت لسه صغيره وبعدين نصبها لسه مجاش وانا لو موضوع الخطوبه ده تم فافي الخطوبه هشوفلها واحد من اصحاب قاسم ابني كلهم كويسين
الاء بضحك: هي المشكله كويسين ولا لاء المشكله في الموكوسه بنتي الي مش موفقه
ام قاسم: الاء متخافيش اما نصبها يجي هتوفق من غير ما تتعبك
الاء: يارب ياحبيبتي
ام قاسم: سلام بقا علشان تلحقي تقولي لحور
الاء: ماشي سلام يا حبيبتي
الاء: بت يا حور انتي يا بت
حور: ايه يا ماما بتنادي ليه
الاء: مرات عمك لسه قفله معايا
حور بستغراب: ليه في حاجه
الاء: لا يا بت بكره هيروحو علشان يشفو عروسه لقاسم ولو كده ممكن يقرأو الفتحه فا اتصلت علشان تقولي علشان هنروح معهم انا ونتي بكره
حور: اه يقاسم يبن ام قاسم بقا ميقوليش ان هو هيروح يتقدم للبت ملك بكره
الاء: هو انتي تعرفي العروسه
حور: اه قاسم قالي عليها انهارده الصبح وهي بنت شغاله معانا في الشركه وكويسه وعسوله اوي… انا هدخل انام بقا علشان اعرف ابقا فيقا بكره طول اليوم
الاء: ماشي انا كمان هدخل انام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل ملك»
ابو ملك : ملك يا بنتي في عريس متقدملك وكلمني وقال ان هو هيجي بكره
ملك: عريس مين ده
ابو ملك: هو واحد من الي بيشتغلو معكي في الشركه
ملك يعني اعرفو
ابو ملك: قومي يا بنتي علشان انا مش هستحمل الغباء بتاعك ده علي اخر اليل كده
ملك: ما تقولي حاجه يا ماما
ام ملك: هقول ايه ما انتي فعلاً بتتغابي يعني بيقولك شغال معاكي في الشركه اكيد تعرفي
ملك: مهو في ميت واحد شغال في الشركة
ابو ملك؛: قومي نامي يا حبيبتي علشان شغلك ولما يجي ابقي شوفيه وبقي شوفي هتوفقي ولا ترفضي بس انا شايف ان هو بصراحه شب محترم ومش نقصه حاجه
ملك: استغفر الله انا هقوم انام علشان انا عرفا ان مش هتقولي كلمه
ابو ملك: ايوا يلا يقا ادخلي نامي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في حب مجنونة)