روايات

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الثاني 2 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الثاني 2 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الجزء الثاني

رواية وقعت في حب مجنونة البارت الثاني

رواية وقعت في حب مجنونة الحلقة الثانية

في غرفة الجلوس حور: ايه انت مش هتتكلم ولا ايه
حسن نظر بدهشه لجراءتها عكس الذي كانت تظهره امامهم
حور: هو انت لازم يعني تاخذ إذن طنط عشان تتكلم
حسن: لاء ابداً
حور: طيب ممكن اسالك الاسئله بتاعة البنات لما بيتقدم لهم عريس
حسن: اه طبعا اتفضلي
حور: بتحب البنت اللي بتشتغل ولا لا
حسن: لاء
حور: انا بقا هشتغل
حسن بهدواء: كل حاجه بتجي في وقتها
حور: طيب بتحب الفشن كلاسيك ولا المودرن
حسن: الكلاسيك
حور: كنت متاكده اصل انا باحب التغيير
حسن: كويس
حور: يعني لو اتجوزنا مش هنخلف غير لما اقرر هاغيرك ولا لا
نظر حسن بصدمه لمقالته حور
حور: والشغل هشتغل و مش هعامل اكل وهبقا عوزه شغاله اه وهنستقر بره البلد مش عاوزه بقا جو العيال ده ووجع الدماغ ها انت فاهمني
حسن: بس ماما مقالتليش كده
حور بسخريه: اه ماما لاشوف بقا يا شاطر انا اصلا مش عوزي اتجوز و بطفشك
حسن بصدمه وهو ينظر الى حور وهي تشاور الى امها بسعاده
حور: اطلع دلوقت زي الشاطر وتاخذ امك دي وماشوفش وشك هنا تاني خالص انت فاهم واه استنى لو فكرت بس بس و الشيطان لعب في عقلك وصورلك ان انت تقول كلمه لماما من اللي حصل دلوقتي قول على نفسك يا رحمن يا رحيم
حسن يخوف: حاضر مش هتكلم
حور بمرح: شاطر يا حسونه
حسن هو يدلف الي الخارج ويتحدث مع والدته: يلا يا ماما دي بنت مجنونه
حور بصدمه: انا مجنونه
ام حسن: ليه يابني في ايه
حسن: دي بتقولي هاقت*لك يا ماما
ام حسن بشهقه ايه ده يا ام حور اللي بنتك بتقولو ده
الاء: حور انتي قولتي كده
حور: لاء يا ماما هو اللي قاعد يقولي انتي شكلك حلو وكده وانا قلتلو ان اللي انت بتعمله ده غلط وانا هاخرج اقول لماما لقيته طلع بسرعه واقوللكم كده
حسن: كدابه
حور بابراءه: الله يسامحك
ام حسن:بت انتي انا مش مرتحالك من الاول يلا يا حسن انا هاجوزك ست ستها
الاء بعصبيه: هتجوزي ست ستها مين ليه يعني هو انتي مفكر ابنك مين ويلا بقا اتفضلي من غير مطرود احنا الي معندناش بنات للجواز
ام حسن: يلا يا بني من هنا دول ناس معندهاش ذوق
بعد مغادره حسن وامه ومحاوله حور وروفان في تهدئ
الاء: انتو بتهدوني علي اساس ان انا مش عرفه ان انتي والمفعوصه روفان سبب كل حاجه
حور بحزن مصطنع: كده يا لولو يرضيكي تجوزي بنتك الوحيده مجن”ون زي حسن ده
لاء: بس يابت اخفوا من وشي السعادي مش عايزه اشوف وش واحده فيكو
حور: حاضر يا ماما
الاء: اه يا حور هتجننيني نفسي اطمن عليك يا بنتي في بيت جوزك قبل اما مو*ت
عند حور وروفان في الغرفه
___________
حور بفرح: اه يا بت يا روفان على دماغك
روفان بغرور مصطنع: عشان تعرفي بس من غيري انا
ودماغي كان زمانك لبستي فيه طول العمر اه يا زمن مش لو كنت حطيت دماغي في المذاكره كان زماني دكتور قد الدنيا دلوقت
حور: خلاص يا ستي ما كانتش فكره بصي اتصلي بخالتو وقوليلها ان انتي هتنامي عندنا النهارده
روفان: لاء ماما عرفه ان انا هابات هنا اصلاً
حور: اشطا يا زميلي
روفان بشمازاز: اشطا وزميلي نامي يا حور
حور: ايه ده بس انا مش عوزه انام
روفان: ما تناميش بس سيبيني انا انام
حور : اشطا
بعد مده قصيره من الوقت
حور و هي تغني: يا بجحتك يالي حسدني وكمان جاي تقلدني علشان باحمد ربي دايماً ربي مزودني
روفان بعصبيا: بس حور الك*لب صوتك وحش واطفي الز*فت ده وتعالي نامي
حور بخوف من صوت روفان: حضار هنام اهو
روفان: دلوقتي
حور؛ اهو هنام اوف
_______________
صباح يوم جديد وتحديداً في منزل حور…. فتحت عينها بثقل وهي تحدث نفسها: يوه نفسي مره واحده اقوم من النوم وانا ناشيطه
الاء: روفان ادخلي صح كائن الكسلان اللي نايمه جوه دي
حور بحزن مصطنع: شكراً يا نبع حنان شكراً
الاء: لا شكر على واجب يا ختي ويلا اترزعي افطري
حور بمرح: انها طيبة الام يا ساده
__________
في مكان اخر في شركه المنشاوي
زين وهو يدخل الي المكتب: ملك فنجان القهوه بتاعي بسرعه لو سمحت
ملك: حاضر يا زين بيه
قاسم: زين
زين: ايوه يا قاسم
قاسم: الملفات دي بتاعه الصفقة الجديده جبتهم عشان تقرأهم قبل ما تمضي العقود
زين:ليه مش المفروض ان هنمضي العقود الاسبوع الجاي
قاسم: لاء استاذ جاسر اتصل واعتذر علشان جتله سافريه مهمه في لندن
زين: وهو هيجي الساعه كام
قاسم: الساعه 3
زين: تمام
قطعهم صوت دق الباب
زين: ادخل
ملك: القهوه يا زين بيه
زين: شكرا يا ملك تقدري تشوفي شغلك
ملك: حاضر يا زين بيه
قاسم: هو انت لقيت سكرتيره جديده ولا لسه
زين: لاء ليه بس بتسال ليه
قاسم: لا بس عشان ملك
زين بشك: وملك مالها
قاسم بارتباك: لا ولا حاجه بس يعني عشان يعني
زين: هو ايه اللي بس وعشان ادخل في الموضوع علطول
قاسم: عشان الشغل كتير عليها وانت عارف ملك السكرتيره بتاعتي ومينفعش تهمل شغل المكتب بتاعي
زين بابتسامه: ايه انت وقعت ولا ايه لايكون الاخ غيران
قاسم بتوتر: لاء غيران ايه ده بس علشان الشغل كتير عليها
زين بمكر: تؤتؤ لاء وكمان خايف عليها
زين وهو يغمز: ايه هي الصناره غمزت ولا ايه
قاسم وهو يتهرب من زين: لابس انا اعرف بنت بتدور علي شغل بس علشان كده كنت بقولك
زين: ماشي خليها تيجي بكره
قاسم: ماشي
زين: اه صح انا و عاصم هنروح نتغدا تيجي معانا
قاسم: لا روحو انتو انا هروح اتغدا عند مرات عمي النهارده
زين: ماشي
__________
عند حور في المنزل
الاء: حور انتي ليه مش بتفكر تشتغلي
حور: وانا هشتغل ليه يعني يا ماما
الاء: يعني لا عوزي تتجوزي ولا عوزي تشتغلي
حور: ايوا هو ده
الاء:: انتي لو فضلتي قعده في وشي طول اليوم انا هم*وت
حور: بعد الشر عليكي يا لولو يا قمر انتي
الاء: حور انا هكلم ابن عمك يشوف ويشغلك معا في الشركه
حور: ماشي يا ست الكل اما اجي نبقا نشوف حوار الشغل ده
لاء: ليه انتي هتروحي فين
حور: هنروح الموال انا وروفان هنشتري لبس وميكب وكده
الاء: هتنزلو الساعه كام
حور: علي الساعه 4.30 كده
الاء: ماشي
_______________
في المول
روفان بتعب: حرام عليكي يا شيخه انتي هنا بقالك ساعتين و ما اشتريتيش اي حاجه
حور: البس كله شكلو وحش اعمل ايه طيب
روفان: خلاص تعالي نروح البيت ونيجي يوم تاني
حور: لاء تعالي نروح مكان تاني
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مطعم امام المول:
عاصم: انا هجيب حاجه من المحل ده
زين: ماشي انا هستنك هنا
عاصم: ماشي
حور وهي تخرج من المول وتصتدم في زين
زين بعصبيه: انتي يا بني ادمه مش تفتحي عينك دي
حور ببرود: ما تحترم نفسك يا اخي وبعدين دوست على رجلك بالغلط كان قصدي انا يعني ولا كان قصدي
زين: واللهي اسألي نفسك وبعد كده ابقي فتحي عينك و انتي ماشيه بلاش العته بتاع البنات ده
حور: بعصبيه عته في عينك واحد قليل الذوق صحيح
زين: انتي ايه يا بت انتي بدل ما تعتذري ده انا رجلي اتفر*مت
حور: طيب تصدق بالله انا كنت ناويه اعتذر بس انا مش هاعتذر علشان انت بني ادم مست*فز
زين: اتلمي يا بت انتي بدل ما المك
حور: بت اما تبتك اسمع يا بني ادم انت امشي من قدامي دلوقت عشان انا مش طايقه نفسي ومش عاوزه اتغابا عليك
زين بعصبيه: تتغابي عليا لاء انتي كده بتلعبي في عداد عمرك انتي عرفه انتي بتتكلمي مع مين
حور: بلامبلا مع مين يعني
زين : مع زين المنشاوي
حور بخوف مصطنع:حصل لنا الر*عب يا استاذ زين
زين: بعصبيه هتندمي علي كلمك ده
حور: مستنيا اشوف هتندمني ازاي يلا سلام ولا اقولك من غير سلام
روفان وهي تسحب حورمن ايدها: اه منك يا حور الك*لب مش بتعرفي تعدي يوم كده من غير ماتعملي مشكله مع حد
حور بمرح: الصراحه لاء
روفان : ياترا ممكن يعملك حاجه زي مقال
حور:يا بنتي مش هيقدر يعمل حاجه
روفان: اما نشوف
حور: يلا بس مش عارفه ليه حاسه ان انا سمعت اسم المنشاوي ده قبل كده بس مش عارفه فين
روفان: تعالي نرجع البيت كفايا المشكل الي حصلت النهارده
حور: ماشي يلا
________________&&&&

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في حب مجنونة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى