رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الأول 1 بقلم شهد محمود
رواية وقعت في حب مجنونة الجزء الأول
رواية وقعت في حب مجنونة البارت الأول
رواية وقعت في حب مجنونة الحلقة الأولى
استيقظت حور من النوم على صوت والدتها وهي تقول: بت يا حور قومي يا زفته
حور: ايه يا ماما في ايه
ام حور و هي اسمها الاء: لاء ولا حاجه ياختي الساعه 3:30 العصر وانتي لسه نايمه
وبعدين قومي يلا عشان ننضف الشقه
حور: ليه يا ماما
الاء: علشان خالتك جايبالك عريس وهيجي هو واهله النهارده
حور: عريس ايه يا ماما ما انتي عارفه رايي في الموضوع ده وعارفه اني مش موافقا
الاء: والله يا حور لو ما وافقتيش على العريس لاكون سايبه البيت ومش هتعرفيلي طريق
ذهبت الام وتركت ابنتها في حاله من الصمت
حور وهي تحمل الهاتف وتتصل بابنه خالتها روفان
روفان: ايه يا حور في ايه
حور بغضب: بقا يا حيوانه عارفه ان امك جايبالي عريس وساكته وما قلتليش
روفان بخوف مصطنع: ما انا كنت هاقولك بس امك وامي حلفوني ما اقولكيش حاجه
حور: انا مش عارفه اعمل ايه في العريس ده
روفان: ولا اي حاجه اكيد مش هتوافقي زي كل مره وهيترفض زيه زي اللي قبله
حور: بس ماما مش مش هتدي ليا اي فرصه اني اعرف امشي العريس ده
روفان: ما تقلقيش انا هاجي قبل ما اي حد يجي عندكم ونتفق على خطه ونمشي بيهاا العريس
الاء: بت يا حور
حور: ايه يا ماما جايا اهو
طب سلام علشان اشوف ماما عايزه ايه
روفان: سلام
حور: ايه يا ماما في ايه
الاء بغضب: هو ايه اللي في ايه عاوزين نخلص الشقه علشان العريس اللي هيجي بالليل ده
حور: حاضر يا ماما
الاء: بت انا مش مطمنالك حاسه كده ان انتي هتعملي مصيبه
حور بمرح: لا مصيبه ايه يا لولو ربنا ما يجيبش مصايب
الاء بخوف مزيف: اهي لولو دي هي اللي مخوفاني
__________
في مكان اخروخاصتاً في ڤيلا المنشاوي…. كان يقف زين المنشاوي امام مرآته بعد ان ارتدا ملابسه وكانت وكانت عبارة عن بدله رسمية سوداء الون…..
وما هي الالحظات حتي انتها لينزل الي الاسفل ويجد صديقه في انتظاره للذهاي الي الشركة
زين: صباح الخير
قاسم: صباح النور يلا علشان اتأخرنا علي الشركة
زين: اه تصدق نسيت موضوع الشركه
قاسم: يلا علشان منتأخرش
وصل زين الشركه بهيبته المعتادة
وهو يدلف الي الداخال الشركه قابل صديقه الصدوق…..
زين بابتسامه: صباح الخير يا عصوم
عاصم وهو يبدله الابتسامة: ياصباح الحلويات ايه الشيكة دي يا عم
زين بغرور مصطنع: دي اقل حاجه عندي
عاصم: عالي وضعك ياباشه
قاسم: يلا يا خويا منك ليه انتو هترغو ورنه شغل
عاصم: يلا يا عم المشغول
دلف زين الي داخل الشركه وزهب الي الجتماع
بعد الاجتماع
زين: ملك
ملك: نعم يا زين بيه
زين: هاتيلي ملفات اخر صفقه علي المكتب
ملك: حاضر يازين بيه
ذهبات ملك وماهي الي لحظات حتي دق الباب
وين وهو ينظر الي الاواق في يده: ادخلي يا ملك
ملك و هي تدلف الي الداخل :الملفات اللي حضرتك طلبتها
زين ولم يرفع عينه من الاورق التي في يده: تقدري تسبيهم هنا وتروحي تشوفي شغلك
لتتركهم ملك علي المكتب ثم تخرج
كان زين يراجع بعض اللفات ليقاطعه دق الباب
زين بجديه: ادخل
ليدلف عاصم وهو يقول: حبيب هارتي وحشني يا برنس
زين بحاجب مرفوع: انت هتستهبل يلا انا مش لسه شيفك اول ما جيت
عاصم بضحك: تخيل يا زيزو انك واحشتني في الساعه الي فاتت دي
زين وهو يستمع لسخافاته: ها وايه كمان يا حنين
عاصم: وانت عوز حاجه اكتر من كده
زين: لا مش عوز حاجه تاني ها في ايه
عاصم بجديه: عملت ايه في اخر صافقه
زين بالامبالاة: ولا حاجه المفروض الاسبوع الجاي ها نمضي العقود
قطاعهم صوت دق الباب
زين: ادخل
قاسم: اه يا خونه متجمعين من غيري
زين بمرح: ونبي خوده البني ادم ده عاشان لو قعد معايه كمان عشر دقائق انا هتجنن
عاصم بحزن مزيف: كده يا زيزو مكانش العشم يا خويا
زين بضحك: عمره ما هيعقل
قاسم بجديه: المهم عملت ايه في الاجتماع
زين بجديه: ولا حاجه هنمضي العقود الاسبوع الجاي
في مكان اخر الساعه السابعة مساء
_____________
روفان: هتعملي زي ما باقول ليكي بالظبط وانا اضمنلك انو مش هايخد ساعة زمن وهيمشي
حور بابتسامة علي افكر روڤان الشيطنيه
الاء: بت يا حور العريس طالع على السلم مش عايزه اي غلطه
حور: حاضر يا ماما
الاء: يارب اليوم يعدي علي خير
قاطعهم صوت دق الباب
لاء: الناس جات يا حور عشر دقائق وتيجي بل بيبس انتي وروفان ماشي
حور: حاضر يا ماما
روفان: يلا يا خالتو عاشان الناس متفضلش وقفه علي الباب كتير
الاء: ماشي
لاء و هي تفتح الباب: اهلا اهلا شرفتونا و نورتونا
ام العريس بتكبر: بنورك يا حبيبتي
الاء: اتفضلو يا جماعه على الصلون
حور من المطبخ: شوفتي ام الاعريس رافعه مناخيرها في السماء ومش عارفه على ايه ده حتي ابنها بكرش واقراع
روفان: يلا يا حور واعملي زي ما اتفقنا
حور: ماشي
حور وهي تدخول الي غرفه الجلوس: السلام عليكم
ام العريس وعليكم السلام عامله ايه يا حور كبرتي ما شاء الله
حور: اه طبعا مش هفضل صغيره
ام العريس: ايه يا حور انتي مش فكراني ولا ايه
حور: معلش بس مش فكره حضرتك
الاء وهي تنظر الي حور نظارت حارقه: هه هه متخديش في با لك يا ام حسين يا حبيتي بس حور بتحب تهزر كده كتير
ام حسين: اه وضح وضح ايه مش هنسيب العرسان مع بعض عشان يتعرفو
الاء: اه طبعاً يلا يا روفان
روفان: حاضر يا خالتو بس ثانيه هقول لحور حاجه
روفان و هي تهمس لحور: زي ما انفقنا
حور بهمس: يلا علشان ماما متشكش فينا ونروح في داهيه
ذهبات روفان الي الخارج وتركت حور لتنفيذ الخطه
&&&&&&&_____________
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في حب مجنونة)