روايات

رواية عندما يعشق الظابط الحلقة التاسعة 9 بقلم حسناء السيد

 رواية عندما يعشق الظابط الحلقة التاسعة 9 بقلم حسناء السيد

رواية عندما يعشق الظابط الحلقة التاسعة 9 بقلم حسناء السيد

رواية عندما يعشق الظابط الحلقة التاسعة 9 بقلم حسناء السيد

أمان وصل البيت وخبط علي الباب وأماني راحت تجري علي الباب وفتحته وأول ما شافت أمان حضنته وأمان كان واقف مصدوم وبعدين أماني أدركت انها حضنته وابتعدت عنه بسرعه وقالت: ااا اااانا اسفه بس مكنش قصدي اعمل كده،هو انت اتأخرت كده لي

أمان: اتأخرت بسبب الطريق ده كان وحش اوي بسبب المطر

أماني: أحضرلك تاكل

أمان: لا شكرا انا هحضر لنفسي

أماني: اشمعنا المره دي اللي رفضت وقلت شكرا ماانت كل مره بتخليني احضر لو كنت جعان

أمان: وبصفتك اي بقا هتحضريلي يعني ،بصفتك الإنسانه اللي قالت انا اقرف اكون مراتك واقرف اكون شريكة حياتك ،بصي يابنت الناس هم كلهم ٦ شهور ابعدي عني في ال٦ شهور دول علشان نسيب بعض بالمعروف مش ناقص اتعلق بحد انا ياريت تسيبيني في حالي

أماني وعينها مليانه دموع: متفكرش اني هموت عليك يعني انا عملت واجبي مش اكتر ..تصبح علي خير يا حضرة الظابط …أمان حس بنغزه في قلبه وقعد طول الليل يفكر في اللي عمله في أماني .. أمان في نفسه: ياتري أنا ظلمتها معايا بسبب اللي عملته بس انا لو كنت سيبتها تروح مع آدم كانت هتموت لأنه إرهابي وفي  نفس الوقت لو سيبتها هنا في البيت بدون ما اتجوزها الكلام عنها هيبقي كتير اوي وانا مش هستحمل كده ..بس انا مالي اصلا مش هستحمل لي يعني هي حرة في حياتها متهمنيش ودفن راسه في الكنبه ونام …تاني يوم

أمان: صباح الخير

العائلة :صباح النور

والد أمان: رجعت امتي ياحبيبي

أمان: امبارح بالليل يابابا

والد أمان: حمدلله علي السلامه ياحبيبي

أمان: الله يسلمك يابابا ..أنا واخد أجازة النهارده اي رأيكم نخرج علي البحر شوية

العائلة:  فكره جميلة يلا كلنا نقوم نجهز نفسنا ..وبعدين أمان فتح باب أوضته لقي أماني بتصلي ،دخل فتح الدولاب وغير هدومه وبعدين أماني خلصت صلاة ..

أمان: قومي جهزي نفسك علشان أنا وأهلي طالعين علي البحر

أماني: وأنا مالي أنا أجهز نفسي لي

أمان: اي الذكاء اللي انتي فيه ده اكيد يعني علشان تطلعي معانا

أماني: لا دي طلعه عائلية مليش اخرج معاكم ،شكرا ليك بس انا مش هخرج معاكم

أمان: لي هو انتي مش من العيلة

أماني: لا مش من العيلة ،كل اللي يربطني بيك علاقة ظابط بمواطن

أمان: وعلاقة زوج بزوجته،غصب عنك انا جوزك اذا تقبلتي الفكره او رفضتيها

أماني: وانا عمري ما هعتبر نفسي مراتك

أمان : بعد ال٦ شهور مايخلصوا انا هاخدك بإيدي لحد قريتك

أماني: تمام ،روح اخرج بقا مع اهلك

أمان: وانتي جهزي نفسك

أماني: قلتلك مش هخرج يا حضرة الظابط

أمان: اولا كده هتخرجي غصب عنك مش بمزاجك ،ثانيا بقا بطلي كلمة حضرة الظابط دي وقولي أمان وخلاص

أماني ابتسمت لما قالها بطلي كلمة حضرة الظابط وراحت تجهز نفسها وطلعوا علشان يركبوا العربيات لكن أماني مش لاقيه مكان غير جنب أمان

مريم: ما تطلعي جنب جوزك يا أماني ،أمان بص لأماني وشاورلها تطلع ،وبعدين أماني راحت ركبت جنبه

أمان: متحسسيش حد بإللي بيننا علشان محدش يعرف حاجة كلهم فاكرين ان علاقتنا كويسه متتصرفيش بره زي ما بتتصرفي في الأوضه

أماني: علي أساس اني بأذيك في الأوضه

أمان: مقلتش بتأذيني ولا تقدري تعمليها أصلا

أماني: علشان انا عندي قلب مش زيك انت كل اللي بتعرف تعمله تأذي الناس

أمان: طيب اتكتمي بقا بدل ما اكسرك دلوقتي

أماني: انت كسرت قلبي وخليتني شبه ميته فاضل اي تاني تكسره

أمان: فاضل أكسر جسمك وأخلص عليكي

أماني سكتت مردتش عليه وفضلت ساكته طول الطريق ووصلوا عند البحر وبعدين أماني نزلت من العربيه وقعدت تجري  لحد ماوصلت للبحر لأنها بتحب البحر جدا وراحت قعدت علي البلاچ وفجأه قامت عاصفه والموج بقا عالي

أماني: الحقني يا أمان،الحقوني انا هغرق ،الحقووني

أمان: صوت أماني بتقول هغرق ياربي هي فين ،وبعدين قعد يبحث بعيونه عنها لحد ما شافها بتغرق و……..

يتبع..

لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!