روايات

رواية وعشقتك يا جبل الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم جنى جميل

رواية وعشقتك يا جبل الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم جنى جميل

رواية وعشقتك يا جبل الصعيد الجزء الثالث

رواية وعشقتك يا جبل الصعيد البارت الثالث

رواية وعشقتك يا جبل الصعيد
رواية وعشقتك يا جبل الصعيد

رواية وعشقتك يا جبل الصعيد الحلقة الثالثة

اتبعتت رساله ل رنيم و وقع التلفون من ايدها و بدأت تبكي بشده و تصرخ و صادف صراخ رنيم رجوع حسام من الشغل و سمع صوت صراخ رنيم من غرفة مليكه جريوا بسرعه و كانت مليكه بتحاول تهدي رنيم و بتسألها مالها بس رنيم مش بترد بتبكي و بس فتح حسام الباب على مليكه و رنيم و خد رنيم ف حضنو و قال بصوت مهزوز : مالك يا رنيم قوليلي مالك حصلك أي مين اللي زعلك

بعدها التفت ل مليكه و قال :

مالها يا مليكه قوليلي

مليكه مكنتش عارفه تقول أي و قالت : معرفش واللهي فجأه بدأت تبكي

خديجه : مالك يا بنتي قوليلي

حسام التفت ل رنيم اللي مبين احضانو و قال : مالك يا رنيم قوليلنا

رنيم بعدت من حضنو و مسحت دموعها و قالت : مفيش يا حسام ممكن الكل يخرج

الكل خرج و حسام كانت نظراتو على رنيم خرج الكل الا مليكه

مليكه : مالك يا رنيم أيه اللي جالك على التلفون

رنيم سكتت شويه و قالت : لو قولتلك مش حتقولي لأبيه قاسم ولا حتقولي لأي حد

مليكه باستغراب : واللهي مش حقول لحد اتكلمي

رنيم بحزن قالت : كنت بحب حد من الجامعه و كنا بنتراسل لحد م طلب مني اني ارسلو صوري اترددت و رفضت اكتر من مره بس وعدني بالجواز رسلتلو صوري و دلوقتي هو بيهددني بيها و بيطلب مني اني اجي على شقه و الا حينشر الصور

و انهارت رنيم من العياط اتصدمت مليكه اوي و قالت : رنيم ايه اللي انتي بتقوليه دا

رنيم قالت و هي بتعيط : عارفه واللهي عارفه ان دي مش أخلاقي و ان انا عملت حاجه غلط بس واللهي كنت موهومه بالحب انا اتخدعت

مليكه : رنيم بصي نحنا لازم نقول لأبيه قاسم او هشام او جبل حتى و ممكن نقول ل حسام

رنيم : طبعاا لا مش ممكن اقولهم دنا ممكن اموت انتي عارفه ان نحنا بالصعيد يا مليكه

مليكه : اومال نعمل أي يا رنيم مقدمناش حل تاني

رنيم : مش عارفه

و بدأت تعيط

مليكه : العياط مش حل يا رنيم

رنيم : اعمل اى انا وديت نفسي بداهيه

مليكه ضربت رنيم بالألم و قالت : دي غلطتك انتي و قاعده تعيطي و الك*لب دا بيهدد فيكي و انتي بتعيطي قوليلي العياط هيعملك أي قومي فكري هنعمل أي مش تعيطي يا رنيم

رنيم سكتت و قالت : انا عرضت عليه فلوس بس برضو مش راضي

مليكه : دي مهمه صعبه اوي بصي هو ممكن نقول ل هشام هو يعني مش عصبي

رنيم : انتي بتقولي أي هشام لا اكيد دا عصبي اوي صح بيهزر كتير بس لما بيتعصب بيبقى زي الرعد ف غضبو

مليكه : طيب منقول ل حسام

رنيم : حسام لا لا حسام لا

مليكه : ليه

رنيم سكتت بعدها قالت : بصي انا و حسام بنحب بعض بس انا ضنيت ان حبو اتشال من قلبي و بدأت اعملو ببرود الايام دي و حبيت يزن بس طلعت مخدوعه

مليكه : يزن دا اللي بيهددك

رنيم : ايوا هو

مليكه : طيب نقول ل مين و انتي مش راضيه نقول لحد كدا

فجأه سكتت مليكه و جتها فكره ف دماغها و قالت : رنيم انا عايزه اروح التواليت و راجعه

رنيم : طيب متتاخريش

نزلت مليكه من الدرج و شافت حسام اللي قاعد و قلقان على رنيم شدتو على الجنينه و قالت : حسام في حاجه لازم تعرفها

حسام : أي في أي يا مليكه قلقتيني هي رنيم حصلها حاجه

مليكه : رنيم واقعه ف مشكله كبيره اوي

حسام اتخض و قال : ليه في أي يا مليكه اتكلمي

مليكه : بص يا حسام………..

مليكه حكتلو الموضوع كلو

حسام وشو حمر من الغضب و ودنو بطلع دخان من الغضب

مليكه بخوف : بص يا حسام دي صغيره لازم نعلمها مش نتعصب عليها و نضربها

حسام : مليكه هي ازاي تعمل حاجه زي كدا ازاي دي تربيتي دنا ربتها على أيدي ازاي تعمل كدا

مليكه : بص يا حسام انت حتخلص موضوع يزن دا و نحنا هنعلمها انها متعملش كدا تاني

حسام قال : ازاي

مليكه : كل حاجه فوقتها حلوه بس ممكن اسال سؤال

حسام : قولي

مليكه : بتحبها

حسام : اوي بس هي مش بتحبني

و قعد على الأرض و دمعت عيونه. مليكه قعدت على الأرض جنبو و طبطبت عليه و قالت : مين قال كدا بس

حسام : تصرفاتها معايا الفتره الاخيره بتقول كدا

 مليكه قالت : بص يا حسام رنيم بتحبك بس هي صغيره و مش عارفه تتحكم بمشاعرها و بتحب مين

بعدها بدأت مليكه تهزر و تضحك و ضحك حسام و بعدها سكت و رجع حسام للغرفه بتاعت و هو بيفكر ف كلام مليكه و ان رنيم بتحبو و مليكه كلمت رنيم و رجعت للغرفه بتاعتها و مكنوش يعرفوا ان في حد شافهم و همه ف الجنينه بيتكلموا

صباح يوم جديد مشرق بالاحداث

نزلت مليكه ك العاده فطرت مع الكل بس لاحظت ان جبل متغير و كان بيتجنب انو يتكلم معاها و بعدها غادر جبل للشركه مع قاسم و هشام و حسام مشي عشان يشوف مين يزن دا و نزلت مليكه مع رنيم و خديجه و فريده و حسناء عشان تجيب باقي الحجات اللي نقصاها و رجعت للبيت

عند جبل ف الشركه………

كان بيفكر بالي شافو مبارح و عيونو تقلبت احمر من الغضب و عروقو برزت

فلاش باك

كان راجع من الشغل و فجأه بص لقى مليكه و حسام ف الجنينه من ورى لوحدهم و حسام قاعد على الأرض و معاه مليكه و بيضحكوا

باك

في مكان تاني ف الشركه عند هشام و كان قاعد جنبه قاسم

هشام : ازاي تحصل حاجه زي دي و نحنا منعرفش ازاي مين اللي راجع الأوراق

قاسم : سوزي هي اللي بصت على الأوراق

قام هشام من مكان بعصبيه و قال : و انتو ازاي تسلموا ورق مهم زي دا لشخص بيشتغل عندنا و مش واثقين فيه

قاسم : انا حتحقق من الوضوع دا لاني شاكك ف سوزي ان هي اللي لعبت بأوراق الصفقه

هشام : انا رايح اقول ل جبل على المصيبه دي

دخل هشام على جبل و هو بيقول : جبل لقينا

بس سكت بعد م بص على جبل لقاه غضبان اوي

قال هشام : مالك يا جبل

جبل حاول يهدي نفسو و قال : ماليش يا هشان في أي

هشام : جبل لقينا أوراق الصفقه بتاعت مبارح ملعوب فيها

جبل بعصبيه و عينو بطق شرار : ازاي مين اللي عمل كداا اتكلم

هشام بخوف من جبل قال : منعرفش يا جبل مين اللي عمل كدا بس نحنا شاكين ب سوزي لانها اخر مره كانت الأوراق عندها و قاسم بيدور بالموضوع دا و بيعرف مين اللي عمل كدا

جبل بغضب قام ناحية مكتب سوزي ولكن هشام أوقفه و قال : نحنا مش متأكدين يا جبل متتهورش

جبل رجع مكان و قال : براا يا هشام براا

طلع هشام بخوف من جبل لانو كان عصبي اوي جبل كان بيحاول يهدأ نفسو

ف مكان تاني

مجهول 1 : هي فين دلوقتي

مجهول 2 : ف الصعيد ف منطقت…..

مجهول 1 ضحك ضحكه شريره و قال بمكر : راجعلك يا مليكه مش حتبقي الغيري

في مكان تاني خالص في المدرسه الابتدائيه…..

دخلت بنت جميله جداً اسمها ايلاف على الفصل بتاع طلبة الصف السادس و حطيت شنطتها على مكتبها و بصت للطلاب و قالت : بهدوء كدا عايزه اعرف مين كريم اشرف

رفع واحد من الطلاب ايدو بحماس شديد و هو بيصرخ : انا يا ميس انا

ايلاف : فخور اوي يا كريم تعال يا حبيبي

راح عندها بالهفه و كانو كان رايح عشان يتكرم

ايلاف و هي بتحاول عشان متفقدش اعصابها : عايزه اعرف يا كركر يا حبيبي مين اقنعك ان الفرانكو (Franco) هو الانجلش يا حبيبي

كريم : يعني أي فلمنكو

ايلاف : كمان فلمنكو اتفضل يا استاذ كريم اسفه على ازعاجك

راح كريم لمكانو و فجأه لمحت طفل بيبص لصحابتو قالت : الاستاذ النحنوح خف تزبيل الله يكرمك يا حبيبي و البنوته الصغيره على الحب لمي نفسك يا ختي

خبط باب الفصل و دخل المدير و قال : بقاطعكم ولا حاجه

بصتلو ايلاف بانتباه شديد و قالت : اتفضل يا فندم ولا يهمك

دخل المدير و قرب اكتر من مكان وقوف ايلاف و بصلها و قال : انا بس كنت عايز اشوف مستويات الأطفال في تحسن ولا لا

ايلاف بصوت واطي : هو انا لحقت اعمل حاجه انا مبقاليش الا يومين

بصلها المدير بتعجب و قال : بتقولي حاجه يا استاذه ايلاف

بصتلو ايلاف بابتسامه و قالت : احم لا يا فندم ولا حاجه اتفضل يا فندم

هز المدير راسو و بص للطلاب ببسمه و قالهم : Good morning

بصولو الطلاب ببلاها و فتحوا بقهم و كانو قالهم عمليه حسابيه معقده و بصت ايلاف الناحيه التانيه و هي بتقول بخجل : احيي يا كسفتك يا حازم

فجأه و بدون مقدمات قام احد الطلاب و هو بيرفع ايدو و قال: انا عارف يا ميس أجابت السؤال دا اجاوب

ايلاف : سؤال جاوب يا حبيبي

قال الطالب : morning Good

بصلو المدير ببلاها و قال ببسمه : نعم يا حبيبي قولت ايه معلش مختش بالي

الطفل بفخر و هو بيكرر عليه كلامه : morning Good

ايلاف : قصدو Good morning حضرتك بس الولد دا عندو حول

الطفل باصرار و هو بيبصلها بتذمر : لا morning Good على فكره مش نحنا لما حد يقول السلام عليكم بنقول عليكم السلام هي زيها بقى Good morning بنقول morning Good

بصلها المدير و كانو بيقولها أيه اللي بيحصل هنا

ايلاف و هي بتهمس ل نفسها : هو بيبصلي كدا ليه هو مقتنعش ولا ايه دنا ذات نفسي اقتنعت

و بصت للمدير و حاولت تبرر موقفها : يا حضرت المدير دا لسه تاني class و لسه مبدئناش حاجه خالص

المدير بحده و عدم تصديق للي شافو من شويه : بس مش لدرجة التحيه دي أساسيات يا استاذه و دول سنه سادسه ابتدائي

ايلاف : يا فندم مش انا اللي كنت مسؤوله عن الفصل انا لسه مسكاه قريب يعني ملحقتش اثبت نفسي

اتنفس المدير و قال : تمام يا انسه ايلاف قريب جدا هعمل مرور تاني و اشوف وصلتي معاهم ل فين

ابتسمتلو ايلاف عشان تخفي غيضها : بإذن الله يا فندم تشرف حضرتك

خرج المدير عشان يكمل باقي مرورو و بصت ايلاف للطلاب بشر و قالت : روحوا الله يكسفكم طلعوا الكتاب الأبيض و اسود يا اخويه انت و هو

ف مكان تاني عند جبل ف الشركه……

خبط قاسم على جبل

جبل : مين

قاسم : انا قاسم يا جبل

جبل : ادخل يا قاسم

قاسم دخل على جبل و قال : في اخبار مهمه يا جبل

جبل ب استغراب : في أي يا قاسم

قاسم : بص يا جبل اول حاجه انا قولت ل عمر انو يبحث و يعرف مين اللي لعب ف الأوراق ولكن نحنا شاكين ف سوزي و الخبر التاني اني حسافر انا و بنتي القاهره عشان في شغل ضروري جدا هناك

جبل : تروح و ترجع بالسلامه يا قاسم بس امتى حتروح

قاسم : بعد يومين

جبل : كويس عشان تحضر فرحي بكرا

قاسم : و انا ازاي محضرش فرح اقرب صديق ليه

جبل : حبيبي واللهي يا ابو الصحاب

( عمر دا شخص بيشتغل عندهم ف الشركه و صاحب قاسم)

و بعد مرور اليوم طلع قاسم و جبل من الشركه متجهين للبيت و بعد م وصلوا لقوا ان القصر بيتجهز ل بكرا و الجنينه الكبيره بتتجهز و التحضيرات شوي و حتخلص و دور جبل ب عينو ملقاش مليكه سأل خديجه عليها و قالتلو انها ف الغرفه بتاعت رنيم قاعده هي و رنيم و معاهم سيدره مشي جبل هو و قاسم و قعدوا ف غرفة جبل و كانوا بيتكلموا و جبل حكي ل قاسم علي اللي شافو ف الجنينه و قاسم قال : ممكن يا جبل فهمت غلط

جبل : دول كانوا بيضحكوا و لوحدهم

قاسم : جبل انت بتشك ف حسام

جبل سكت حسام دا رفيق عمرو

قاسم : جبل انا رايح للغرفه بتاعتي و اكيد انت شفت غلط و يلا نام عشان ورانا يوم طويل بكرا

طلع قاسم من الغرفه و جبل قعد يفكر و بعدها نام و قاسم خبط على غرفة رنيم فتحت رنيم و قالت : تعال يا ابيه قاسم في أي

قاسم دخل و قال : حاخذ سيدره عشان ننام انا و هي

سيدره شافت باباها نطت عليه و قالت : بابا وحشتني اووي

قاسم : واللهي انتي اللي وحشاني يا سيدرتي

التفت قاسم ل مليكه و قال : ازيك يا مليكه

مليكه : كويسه و انت ازيك يا استاذ قاسم

قاسم : استاذ أي يا بنتي انا زي اخوكي ناديني ابيه او قاسم بس

مليكه ابتسمت قالت : ماشي يا ابيه

خرج قاسم و هو ماسك سيدره و مشي على الغرفه بتاعتو و نوم سيدره و نام جنبها

عند مليكه و رنيم……

مليكه : طيب سلام يا رنيم حمشي للغرفه بتاعتي عشان انام دا لوقت اتأخر

رنيم : طيب يا مليكه

مشيت مليكه للغرفه بتاعتها و قعدت تفكر شوي ف بكرا و جبل اللي تغيرت معاملتو معاها 180‪ درجه و بيتجنبها بعدها نامت

عند خديجه و احمد في غرفتهم…….

خديجه : شكل جبل وقع يا احمد

احمد : ايوا

خديجه : بس برودو الايام دي معاها واضحين اوي

احمد : نامي يا خديجه و بكرا نشوف هنعمل ايه

خديجه : طيب

نامت خديجه و معاها احمد

صباح يوم جديد

رنيم بتصحي مليكه و جنب رنيم فريده و خديجه و حسناء

رنيم : اصحي يا بت

مليكه بنوم : مش صاحيه ولا حتجوز

فريده : قومي يا بت يا مليكه

مليكه : اهو قمت حاجه تاني

شدتها حسناء : ساعه و نحنى بنصحي فيكي

مليكه : ايه يا طنط منمش يعني

قامت مليكه دخلت الحمام و خرجت لقت ال ميك اب ارتست ( Mickup Artist) وصلت حطت ل مليكه ميكب خفيف عشان مليكه جميله اوي مش محتاجه مكيب و عملت شعرها و مليكه لبست ال فستان و كانت زي القمر و رنيم لبست الفستان اللي جابته عشان الفرح و عملت ميكب خفيف برضو و فردت شعرها و كانت جميله جداً

عند الشباب ف غرفه جبل…..

كانوا الشباب جاهزين و قاعدين في غرفة جبل و كانوا وسيمين اوي اوي و جبل اللي كان متألق ف الليله دي اوي نزل جبل و كان في معازيم بس قوليلين يعني القرايب و بس لأن الفرح كان صغير نزل جبل من الدرج و معاه هشام و قاسم و حسام اللي وقفوا بعيد شويه عن جبل اللي كان واقف عند الدرج مستني نزول مليكه عند مليكه لقت الباب بيخبط و فتحوا البنات لقو محمد حضن مليكه بنته و قال : مليكه متزعليش مني يا بنتي انا واللهي بعمل كل دا لمصلحتك

مليكه : مش زعلانه يا بابا

نزلت رنيم و الباقي و اللي همه خديجه و حسناء و فريده اللي كانت ماسكه سيدره اللي كانت لابسه فستان صغير على قدها و بعد م شافها باباها قاسم حضن سيدره و شالها بين ايديه و قال : ايه القمر الصغير دا

ضحكت سيدره و قالت : بحبك يا بابا انت اللي قمر

قاسم : و انا بموت فيكي يا قلب بابا

و اخيرا نزلت مليكه و هي بين ايد باباها كانت زي القمر جبل سحر فيها و ف جمالها اللي يخطف اي حد محمد سلم مليكه بين ايد جبل و قال : حافظ عليها يا ابني دي امانه بين ايديك

خدها جبل و قال : متخفش يا عمي عمري م هزعلها

كتب الكتاب وتعالت الزغاريط

قال الماذون : بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير

و قعد جبل و جنبه مليكه على الكوشه و كانت مليكه متوتره و بعد ساعتين من الاحتفال مشيوا المعازيم و قال الجد : يلا يا ابني شيل مراتك و امشوا على الغرفه بتاعتكم

مليكه مش مستوعبه كلامه ايه شيل مراتك و قبل م تتكلم جبل شالها و ابتسمالها و مشي و دخل الغرفه و قفلها…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعشقتك يا جبل الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى