رواية وعد ووفى الفصل الثالث 3 بقلم آلاء الواقع
رواية وعد ووفى الجزء الثالث
رواية وعد ووفى البارت الثالث
رواية وعد ووفى الحلقة الثالثة
مريم بعياط: يابابا سيب دراعي بيوجعني ،واللة هو للي اخد العروسة بتاعتي الاول
عبدالله:ادخلي هنا مش عايز دوشة
قفل الباب وطلع
-بابا افتح ونبي ،حد يفتح الباب دا ،ياماما افتحوا بقا
هتخنق افتحوا الباب ،حد يرد عليا
-بطلي صريخ
-احمد افتحلي الباب
-لا علشان تتعلمي متمديش ايدك عليا
-انت للي جيت رخمت عليا واخدت العروسة بتاعتي
-اخرسي وخليكي بقا محبوسة جوا وانا هاخد العروسة دي ارميها في الشارع _____________
-اتعدلي نايمة كدا لية؟؟
مريم بخضة:العروسة
بصلي باستغراب
-عروسة اي
اتنهدت
-ولا حاجة انا تقريبا كنت بحلم
-اممم
-هي الساعة كام
-اتين ونص،كملي نوم ________
خديجة:خبطت كتير جوي باين لسهم نائمين
صافية:طيب اجعدي افطري وسبيهم علي راحتهم_____
-انت نمت علي كنبة لية ؟؟
-كنت قاعد وراحت عليا نومة
-امم ،الناموس صعب هنا
-معلش كلها كام يوم ونمشي
-انا نازل ،عايزة تنزلي انزلي مش عايزة براحتك_______
-بس امي جالتي انك معاك عروسة يعمي
-ايوة هي في اوضتي ، جوليلي بس انا لما جيت انتي كنتي فين؟؟؟
شمس:عند خالتي سماح ،هطلع للعروسة بجا
حسين: اجعدي اهني
-خليها يا أخوي اطلعي يحبيبتي ____
-انتي مين يسكرة؟؟
ردت بكسوف
-شمس
-اة انتي بنت اخوي محمد صح
-صح
-طب ادخلي تعالي
-اسمك أي ؟؟
-مريم
-عمتي مريم
-لا لا قوليلي مريم عادي
-عيب
-مش عيب انا للي قولتك ماشي مريم بس
قعدت معاها كتير نتكلم ونهزر عندها ٨ سنين بس بتعرف تتكلم ولا كأنها واحدة كبيرة
-تعالي يا خديجة ادخلي
-كيفيك النهارده ؟؟
-الحمد الله
-بت يشمس ستك عايزكي ادلي لتحت
-حاضر ،هچليك تاني يا مريم
-بت اسمها عمتك
-براحة انا للي قولتها تقولي باسمي
-اكدة عيب ،يوة نسيت انا كنت چيالك لية ،ايوة ايوة الحجة صافية بتجولك انزلي لتحت متجعديش لوحدك
-ماشي ،ثواني بس وهنزل معاكي
-طيب،مريم هو انتي واخوي متجوزين عن جصة حب
-لا عادي بس اخوكي حنين وطيب أوي
-عتحبية يعني؟؟؟
-اي السؤال دا؟؟
-بطمن علي أخوي
-اطمني يخديجة ،ممكن نزل بقا____
حسين:ميتي ترچع تاني في وسط اهلك وناسك وتسيبك من مصر
-ياخوي شغلي و بيتي إهناك
-بيتك للي اهني ولو علي شغل تجي اهني ونفتحالك اجدعها مستوصف؛بس انت للي طول عمرك برواي حتي في جوازك رجعلتنا بتت مصرواية لا نعرف اصلها ولا فاصلها
-ياخوي؛ ثواني طيب ارد دي خديجة
-اي طب انا جاي حالا__________
-ان شاء الله تكون حبلة
-ياما بس تفوج بس
-مياة بسكر اهي اسجيها يا خديجة
-اي حصل اي ؟؟
هنية:يدوب نزلت من علي السلم وجعت من طولها
-طب وسعي كدا هطلعها لفوق وهتكون كويسة بإذن الله
-تعوز حاجة ياخوي
-لا ،واجفلي الباب وراكي
-حاضر
-وراكي حاجة انا مش عارفها وهي للي واقفة ما بينا كدا ربنا يهديكي يحبيبتي
-حصل اي انا كنت تحت و
-اغمي عليكي ضغطك واطي بس دلوقتي هتكوني احسن
حضنتة
-طول ما انت جنبي انا احسن اوعي فيوم تسبني لوحدي
باس رأسي وابتسم ،دقيقة وباب خبط قام فتح لاقينا هنية وماما صافية داخلين ومعاهم صنية اكل
صافية:نجول مبروك
بصيت باستغراب ومحمد رد عليها
-علي اي ياما
-مش مرتك طلعت حبلة
-لا دا ضغطها واطي شوية
جت قعدت جنبي
-اجدعني حبة يبت
بصلي وضحك
صافية:اسيبك مع مرتك ،اچدعان اشوي عايزة اشوف اولادك
وقفلت الباب وطلعت
-ااة لو تعرف اننا عايشين زي الاخوات لحد دلوقتي كانت ضربتني بنار او دفنتني بالحياة حاجة في الرينج دا
-الحمد الله انها مش عارفة
-طب مش ناوي تسمعي كلامها وتجدعني شوية
-انا جعانة الاكل ريحتة تجنن تعالي كل معايا
-هتفضلي تهربي مني كتير كدا
رديت بتوتر
-انا مش بهرب منك
-اومال للي بتعملية دا اسمة أي؟؟
-بناخد علي بعض
بصلي وسكت ________________
كل يوم كنت انزل اقعد مع امة واختة تحت وهو يمشي مبيرجعش الا بليل
-يا عروسة يا عروسة ،افتحي يا مريم
-تعالي ادخلي
-لا إنتي للي تجي علشان البت بتاعة الحنة جت
-بس انا مش عايزة احط حنة
-وة كيف يعني هو العروسة تبجي عروسة كيف من غير حنة ،بعدين أمي عايزكي يلا بجي
-طيب بس حنة مش هحط ،هو إنتي شوفتي محمد هو نازل
-ايوة راح هو وأبوي مشوار________
عمران:اطمن كل حاجة مظبوطة كيف المسطرة اخوك ماسك كل شئ
-ربنا يباركلنا فية يحج والبركة كلها فيك ___________
_انا مش قصدي ابوظ عواديتكم بس الحنة مش بحبها
-حدنا هنا غير بتاعة مصر والبت صباح اديها تتلف في حرير
-بس
-هتكسفيني عاد
ابتسمت
-لا مقدرش يا ماما صافية
-تعالي يبت يصباح
وهي بترسم الحنة خديجة وهنية وبنات تانية انا مش عارفها قاعدين بيغنوا ويسقفوا ويرقصوا الأجواء جميلة ومختلفة عليا بس انا مبسوطة
صباح:جوليلي إسم راجلك أي ؟؟
-محمد لية؟؟
-علشان ارسملك حرفة
-هو ايديا فيها مكان لحرفة مش مهم مش هتبقي حلوة
هنية:خليها تعملها يا مريم دا فال حلو جوي ،اكتبيةيبت اكتبي
رسمتي حرف mوطلع لائق مع الرسمة
صباح:جومي للي بعدة
صافية:ادلي ورايا يا مرت محمد عايزاكي
قومت مشيت وراها ودخلنا اوضة وقفلت الباب
-تعالي جاري
-نعم
ادتني سلسة كبيرة كدا
-الكردان دا غالي عليا جوي جوي تعرفي لي
_لا بصراحة
_دا شبكتي من عمران ،بس من دلوجتي بجا بتاعك
-لا مستحيل اخدة دا بتاعك إنتي
-اديكي جوليتها بتاعي واني جولتك خدية
-اشمعنا انا ؟؟
-دا ندر عليا كنت جايلة لمحمد لما تتجوز الكردان دا هدية لمرتك بشرط تكون زينة وبنت حلال زيك
حضنتها
-انا بحبك أوي يا ماما صافية والله
-وانا كمان بحبك يبت بس اوعاكي تزعلي إبني ساعتها مش هحبك واصل
ضحكت
-حاضر
-هجولك كلمتين تحطيهم حلجة في ودنك حافظي علي بيتك بعينك الاتين ومتدخليش حد واصل بينك وبين جوزك تخليكي هادية اوعاكي صوتك يعالي علية واصل سامعة يمرت ابني
-سامعة ،بس انا ليا اسم مريم كفاية مرت ابني دي
ضحكت
-ماشي يغلبوبية ،يلا اخرجي علي اوضتك ولما تدلي تاني مرة تكوني لابسها في رجبتك
-ماشي __________
-انت جيت امتي ؟؟
-لسة حالا ؛كنتي فين؟؟
-كنت برسم دي وبعدين روحت مع ماما صافية اوضتها
-امي دخلتك اوضتها دي بتحبك أوي بقا
-ايوة وانا كمان بحبها والله ،بص ادتني دا وقالتي البسة
-عارفة دا اسمة اي
-ايوة طبعا اسمة قردان
-انت بضحك علي اي والله هي قالت اسمة كدا
رد وهو لسة بيضحك
-اسمة كردان إنما قردان دا طائر اسمة ابو قردان
-ءءء هقول عليها سلسلة كبيرة وخلاص
-لا اسمة كردان
-خلاص عرفت كردان
-تعرفي ان دا شبكة امي
-ايوة هي قالتي الحكاية دي ،هروح اغسل الحنة دي واخد دش
قرب مني
-انا فرحان بالفرح ،انتي حاسة باي
-الاجواء مختلفة وجميلة
-فرحانة؟؟
-جوي جوي
ضحك
-مش لائقة عليكي
-انت بتردهالي يعني
-ايوة ، بقا انا مش لائق عليا أكون صعيدي
-لائق والله وسع الحنة هتبدل هدومك
سبيتة ودخلت الحمام جري_____
-شوية وهدلي
-انت هتنزل لية لسة بدري
-علشان الدبيح ،هتلبسي اي ؟؟
-مش عارفة لسة
فتح الدولاب وطلع منة عبايةبيضة
-البسي دا
-انا مش بحب للون الابيض
-لية دا هيبقي جميل مع لون عيونك الجميلة دي
-عيوني انا جميلة دا انت بتشوف كل يوم عيون أشكال وألوان كل يوم وانت بتكشف عليهم
-بس وحياتك عندي مفيش غير عيونك دي للي مدوخني معاها
اتكسفت
-وسع هسرح شعري
-نفسي متهربيش وتردي علي كلامي
-ما انت بتكسفي ومش بعرف ارد باي
-باي حاجة انا راضي والله،المهم هتلبسيها
-علشان خاطرك اة
باسني من خدي ودخل علي الحمام وانا غيرت هدومي
-شكلها زي ما اتوقعتها عليكي جميلة أوي ،انتي بتعملي اي
-بحط كحل
-متحطيش حاجة انتي كدا حلوة
-كحل بس
-ماشي اصلا كلكم هتبقوا حريم
-انا مش عارفة ازاي فرحنا وانت هتبقي في مكان وانا في مكان
-عوادينا كدا وبعدين انا هكون في جنينة
-عوايد غربية عليا ،اقفلي بتاع دا
-اسمة كردان ،اهو
-باي انا نازلة
-استني ننزل سوا
وقفت العب في موبايل هو رايح جاي بيلبس لحد ما ثبت قدام المرايا بصيت علية لاقيتة بيلف حاجة علي راسة
-انت بتعمل اي
-العمة
-هتبقي شبهم بجد
-شبهم انا زيهم وفرحان اني منهم
-انا مكنش قصدي حاجة والله
-عارف ،قوليلي رأيك ؟؟
-شكلك حلو
ابتسم ومسك ايدي ونزلنا سوا روحت انا عند الستات هو طلع برا
هنية:طالعة كيف البدر في ليلة تمامة
خديجة:جمر يا مريم والله
-شكرا انتوا الي حلوين
قعدت اسقف جت شمس جنبي وهما بيغنوا ويرقصوا لحد ما فية واحدة دخلت قالت الرجالة بترجض خديجة شدتني من ايدي وجرينا علي الشباك بصيت لاقيتة هو وواحد كمان ماسكين عصيا
-هما هتخانقوا ولا اي
-تفي من خشمك ربنا ما يجيب خناق ليلة دي ،دول هيرجصوا اتفرجي
واقفت اتفرج شكلة حلو أوي وهو بيضحك اول مرة اخد بالي وباين علية الفرحة هو بيركب علي حصان عينية جت في عيني وغمزلي فضحكت
صافية:كفياكوا فرجة ادخلوا جوا
دخلنا كلنا تاني
-لا مستحيل انا اصلا مش بعرف ارقص
خديجة:هتجومي بردوا
-سبيني اسقف
هنية:والله ما ينفع جومي
صافية:جومي معاهم
-شكلها مبتعرفش بلاش تكسفيها ياختي
-مين السكر
خديجة ميلت علي ودني
-دي زهرة بت عمي وتعرفي إنها كان نفسها وموني عينها تجوز محمد
-للي هو جوزي أنا دلوقتي
زهرة:يحظك المقندل يولد عمي
-خدي شغلي اغنية من علي موبايلي وانا هوريها حظ إبن عمها المقندل دا عامل ازاي
بصراحة غيرت وقومت عند خصوصا ان البت دي نظرتها ليا مش مريحة من أول ما شوفتها الاغنية اشتغلت وانا بدأت اسقف كنت مكسوفة وخايفة حاسة ان ماما هتدخل دلوقتي تزعقلي علي الدوشة بس نسيت كل حاجه لما خديجة وهنية رقصوا معايا وابتديت اندمج لوحدي
-وة وة كل دا ومش بتعرفي اومال
اخدت نفسي براحة
-خلاص بقا يا خديجة
هنية:يلا يعروسة عريسك عايزك
اتوترت
-حااضر جاية هجيب الطرحة
ماما صافية طلعت معايا لعندة وفضلت تدعلنا كتير لحد ما دخلنا الاوضة
-رقصتي لية تحت؟؟
-ها وانت عرفت منين؟؟
-وانا داخل انادي عليكي شوفتك
-مش اخلاق صعايدة خلاص ازاي تبص علي الستات ،ثم مش المفروض تغض بصرك
-بالصدفة وبعدين انا مركزتش الا لما لاقيتك انتي،ها ماليش نفس انا كمان
اتوترت
-اصل انا هفهمك حاجة
قرب مني
-اقسم بالله انا نفسي افهمك حاجة
-طب من بعيد وسع كدا
قرب اكتر
-من قريب احلي علشان
-استني بس هقولك
حضني
-متخافيش ممكن وبعدين ……
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد ووفى)