روايات

رواية وعد الليل الفصل السادس 6 بقلم ديدا الشهاوي

رواية وعد الليل الفصل السادس 6 بقلم ديدا الشهاوي

رواية وعد الليل الجزء السادس

رواية وعد الليل البارت السادس

رواية وعد الليل الحلقة السادسة

ليل..كسر الباب بكل قوه واتفاجيء بوجد اخوه جاسر عا*ري الصدر ووعد في حاله هياج وهدومها متقطعه وبتصرخ ابعدوا عني الدي*ب ابعدوا ارحموني
ليل هزته منظر وعد وشافها للمره الثانيه بهذه الحاله وافتكر لما كان بيته*جم عليها وقلبه اتوجع عليها
ليل.وهو بيبعد جاسر عنها وبيضر*به عشان يفوء لانه شكله سكر*ان
ليل…ياح*قير ابعد عنها حرام عليك دي في بيتنا
جاسر..وماله تبقي بتاعتنا كلنا
ليل ضرب جاسر بو*كس تاني فوء بقي وجاسر وليل بداؤء يتخانقوا لغايه ما جاسر فلت من ايد ليل ..وجاسر وهو ماشي جاسر .. القناع اللي انت لبسه معتش لايق عليك
هنا ليل.اتصدم واتخض من كلامه ياتري جاسر قصده اي ووقف مصدوم وخايف لحسن يكون أمره انكشف ..أما جاسر هرب منه وطلع من باب الفيلا
ليل. انتبه لعياط وعد هداها وهي بتعيط بهستريا ومن غير وعد ماتحس حست بحنان وخوف ليل عليها واترمت في حض*نه من خوفها لدقيقه..وبعدها انتبهوا لوضعهم
وفجاه وعد طلعت من حضن ليل
وعد.. انا اسفه يا ليل بيه والله ماقصدي غصب عني خليتكوا تتخانقوا مع بعض انا لازم امشي
ليل .. كأنه متخدر من حضنها وانتبه لكلامها ..انت ملكيش ذنب اخويا طايش.. وماينفعش تمشي مش هسيبك تمشي
انتبهت وعد ليل اول مره يتكلم بالحنيه دي
وعد… لازم امشي مش هقدر اعيش في البيت معاكوا
ليل.. مش هتمشي انتي في حميتي ومن النهارده هتقعدي جوا في الفيلا الاوضه خلاص ملكيش قاعد فيها ..وقام ليل عشان يمشي بعد ماطمن وعد
ليل..وعد ممكن متجبيش سيره باللي حصل لماما عشان متتعبش ولا تزعل من جاسر
وعد هزت وشها انها موافقه علي طلبه ..وفجأه بدون مقدمات جري عليها وحضنها تاني ..والغريب ان وعد معترضتش
الاتنين حسوا بالأمان في حضن بعض بعدها ليل سبها وطلع من اوضتها
ليل دخل وهو داخل اوضته عدي علي اوضه امه
ليل.. ماما ممكن تنقلي وعد في الفيلا تاخد اوضه هنا تحت
والده ليل.. الف شكر وحمد لله كنت بدعي قلبك يرق لحالتها البنت غلبانه
ليل.. خلاص ياماما اعملي اللي تشوفيه صح معاها انا موافق
عدي ليله ليل غريبه واللي حصل من اخوه وكلامه و فزعه يكون كشف أمره بس اللي شغله اكتر هي وعد .. ليل حس بوعد وزعل علي اللي حصلها منه ونفس الاحساس لما شاف اخوه بيت*هجم عليها طول الليل ليل بيفكر في وعد وازي حس في حضنها بالأمان
وعد عدي عليها ليله صعبه ماتفرقش علي ايام حياتها بس اللي ختمت اللي مكنتش تتوقعه هو ليل ودافعه عنها وحضنه اللي حست فيه بالأمان .. واستغربت انها معترضتش علي حضنه تاني وعد حست ان ليل دا امانها بس سألت نفسها بحس صوته مميز ليا كأني سمعته قبل كده وافتكرت ان دا إعجاب بيه وانها من كتر اعجابها بيه حست ان صوته مألوف ليها
بعد شهور
استقرت وعد مع عيله وعد في الفيلا ..وجاسر كان ضيف في البيت ولا بيحتك باخوه ليل والاغلب عايش مع أصحابه
وعد بقت مديره الفيلا وبقت مسؤله عن كل حاجه ومن غير ماتحس حب ليل بقي بيكبر جواها
ليل.. اتعلق بوعد وبقي يحب يتكلم معاها ويحكلها عن ايام طفولته وكان ديما يحب ضحكتها في اول يومه
ليل بقي يكره اوضه المزاج ويمكن معتش بيدخلها ولا بيفكر في بنات ولا بيروح البار اصلا معتش شايف غير وعد اللي اتملكت قلبه وعقله
جابر ..الو ليل بيه فينك ياباشا احنا مزعلينك ولا اي
ليل.. عاوز اي اقولتلك متتصلش الا في المهم
جابر. ماهو انا قلقت اقولت اطمن بقلنا كتير مش بنشتغل شغلنا التاني
ليل.. انت نسيت نفسك ياجابر انت مالك اشتغله ولا لا
جابر.. سامحني ياباشا فلوسها كانت حلوه
ليل..بقولك كيف نفسك علي البار والاوضه اللي ياها فضيها واقفلها
جابر.. امرك ياباشا..واقفل جابر الفون ..هو ماله حصله اي متغير كده ليه اتجنن باين حد يسيب بحر فلوس كده
في. لبنان
ابو عدي. احنا هنفضل ساكتين كده علي ليل
ونس.. ادامه فرصه شهرين يسدد اللي عليه أو يكمل شغلنا اللي يمشي في طريقنا مابيعرف يوقفه بلغ جابر يقولك تحركاته وبلغني
في الجامعه
مازن ..نهاد عندي ليكي سهره هتعجبك
نهاد.. بجد المهم اكون معاك ومتفرقنيش
مازن.. طبعا ياروحي انا مهمتي اسعدك
وعد وهي بترتب مكتب ليل بيه ومن غير ماتحس بدخول ليل
لاقت صورته شلتها وحضنتها
وهي بتلف لاقت ليل في وشها….اتحرجت من الموقف ليل قرب منها اوي
ليل…وعد انا بحبك
وعد.. ازي ليل باشا ..انت متعرفش عني حاجه
ليل.. بحبك ومش شايف غيرك
وعد..انا غلبانه ومش من مستواك
ليل ..مش فارق دا كله فارق ليا انك كمان بتحبيني
وعد..بصت للارض.. وليل رفع وشها ليها
ليل..عاوزه اسمعها منك بتحبيني ولا لا
وعد…لا…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي :  اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد الليل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى