رواية وعد الفهد الفصل العاشر 10 بقلم سارة محمد
رواية وعد الفهد الجزء العاشر
رواية وعد الفهد البارت العاشر
رواية وعد الفهد الحلقة العاشرة
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
في منزل فهد
بدريه بفرحه: يا مرحب يا مرحب اتفضلوا
وعد :ازيك يا خاله
بدريه :فى نعمه يا بتي اتوحشتكم قوى
يارا ومريم :انتى اكتر يا خاله
بدريه :اتفضلوا
فهد بابتسامه :اهلا وسهلا نورتونا
وعد: اهلا بيك يا فهد بيه دا نورك
فهد موجه كلامه لبدريه :حجه ممكن تعملينا حاجه نشربها
بدريه: عيوني يا ولدى
بعد ذهاب بدريه
فهد: الدكتوره وعد قالتلكم مش أكده
مريم: ايوا قالتلنا
فهد :زين بصوا عارف انكم مصدمين اولا احنا لازم نتأكد مين منيكم هى ورده بنت عمى هنعمل تحليل وخلال الاسبوع ده هنعرف كل حاجه ومن هنا لحد ما نعرف مين فيكم ورده مش عايز حد يعرف حاجه ويكون سر بينتنا
مريم ويارا :اكيد
في منزل الشيخ رفعت
الشيخ رفعت: بكفياكى بكاء يا حجه
صفيه: خايفه علي دامر يا حج دا مرجعش البيت من امبارح
الشيخ رفعت: هيرجع يا حجه هيرجع
فلاش باك
دامر: رد عليا يا بوى قتلت عمى عبدالله ليه
عزمى بانهيار: ماكنش قصدى اقتله والله ما كان قصدى
دامر :يعنى ايه
عزمي :انا وعبد الرحمن وعبدالله كنا أصحاب واخوات وشركاء كمان بس عبدالله عرف حاجات مكنش لازم يعرفها
دامر: ايه الحاجات دى
عزمى :كنت بشتغل في المخدرات من ورا عبدالرحمن وعبدالله تحت اسم الشركه وقتها انا اللي كنت بسافر مصر انا وعبدالله علطول عبدالله عرف الموضوع دا ولقى اوراق تثبت كومان جانى وواجهنى وقالي لومفضتش الشراكه مابينهم هيسجنى
قومت بعت رجالتي وراه كان قصدى اخد الورق بس بس بس قتلوه
دامر بانهيار: ليه يا بوى ليه تعمل أكده
عزمى: والله ما كان قصدى يا ولدى
دامر :وانت كنت تعرف يا جدى تعرف باللى ابوى عمله تعرف بتجارته في المخدرات تعرف بقتله لعمى عبدالله مش أكده
الشيخ رفعت انزل رأسه في الأرض ولم يرد
دامر: حتى انت يا جدى
ثم خرج دامر من البيت مسرعا
صفيه بدموع: دامر دامر استني يا ولدى
ولكنه لم يرد علي أحد
باك
صفيه بانهيار: انتو السبب خسرت بنتي بسببكم وهخسر ابني كومان
في بيت فهد
فهد: هو فين
فتحى في المكتب
فى مكتب فهد
فهد: انت خليل مش أكده
خليل: ايوا يا بيه
فهد: فتحى قالي انك شوفت اللي حوصل يوم الحادثه
صوح
خليل :صوح يا بيه
فهد: سامعك
خليل: وقتها يا بيه كنت أنا ومراتى بنزور ناس قرايبنا واحنا راجعين شوفنا عربيه واقفه علي الطريق وفى ست نزلت منيها لما نزلت في عربيه جات بسرعه كبيره خبطتها وبعدين العربيه وقفت نزل منها واحد طلع تليفونه وكلم حد قاله” تم يا باشا “وبعدين ركب عربيته ومشى وبعدها انت جيت يا بيه دا كل اللي حوصل
فهد :حد تاني يعرف بالكلام ده
خليل :لا يا بيه
فهد: ماشى يا خليل اتفضل انت
خرج خليل
فتحى: معني أكده أن كان في حد عايز يقتل الدكتوره وعد
فهد :بالظبط شكل الموضوع ده واعر
فتحى ؛هتعمل ايه
فهد: بعدين هقولك
فتحى :في موضوع تاني عايز اقولك عليه
فهد ؛خير
فتحى :دامرلما عرف اللي حوصل مرجعش بيته من امبارح
فهد: كيف أكده راح فين
فتحى :ماخبرش
فهد :انا عارف هو فين روح انت شوف شغلك وانا هشوف الموضوع ده
فهد :كنت عارف انك اهنه
دامر :جاي ليه
فهد: ملكش صالح
دامر :حقك عليا يا صاااحبى
فهد :سايب بيتك ليه الحجه صفيه قلقانه عليك
دامر: حقك عليا يا صاحبى
فهد :قوم روح يا دامر طمن قلب الحجه صفيه عليك ثم تركه وذهب
بعد مرور عده ايام
في المستشفي
فهد :نتيجه التحليل هتطلع دلوقتي
وعد؛ تمام
بعد خروج نتيجه التحاليل
فهد بابتسامه موجه كلامه لمريم: حمدالله علي سلامتك يا بت عمى
مريم بصدمه: انا
في بيت فهد
صباح: مالك يا حجه
بدريه: النهارده نتيجه التحاليل هتطلع
صباح: خير يا حجه
بدريه :كنت عايزه اروح معاهم بدل قاعدتى دى
صباح بابتسامه: اصبرى يا حجه زمانهم جايين
بدريه: صابره يا بنى صابره
واثناء حديثهم الباب يدق
بدريه: دا اكيد فهد افتحى يا بتي افتحى
ذهب صباح كى تفتح الباب
فهد بابتسامه: فين الحجه يا صباح
صباح: جوه مستنياك يا بيه
فهد :ادخلوا ادخلوا ثم نادى بصوت عالي يا حجه بدريه يا حجه بدريه
بدريه: خير يا ولدى النتيجه طلعت مش أكده
فهد :ايوا يا حجه ثم نظر لمريم مريم هى ورده يا حجه
بدريه بدموع :تعالي يا حبيبتي تعالي يا بنت الغاليه تعالي
ثم اخدت مريم باحضانها وانفجرت كلاهما في البكاء
وكذلك وعد ويارا
بدريه: نورتي بيتك يا قلبى نورت بيتك
ثم نظرت لوعد ويارا وأشارت لهم كى يذهبوا إليها
وما إن ذهبوا إليها حتي اخدتهم في أحضانها قائله: انتو كومان بناتي
فهد بابتسامه :صوح يا حجه ثم وجه كلامه لصباح جهزى الغدا يا صباح
صباح: حاضر يا فهد بيه
في بيت الشيخ رفعت
الباب يدق
صفيه بدموع: دامر أكده يا ولدى هونت عليك
دامر :حقك عليا يا حجه
صفيه: تعالي يا عيونى تعالي
عزمى: دامر ولدى
دامر :خير يا عزمى بيه
عزمى: عزمى بيه للدرجادى يا ولدى
دامر بعصبيه: انا مش ولدك مايشرفنيش انك تكون ابوى ابوى مش قاتل ابوى مش تاجر مخدرات انت واحد معرفوش
الشيخ رفعت: كيف تتحدت مع ابوك أكده يا ولد
دامر: متقولش ابوك
مساءا في منزل فهد
فهد : ههههههه خلاص بقي يا حجه كفايه بكاء
بدريه: دى دموع الفرحه يا ولدى
فهد: نورتي بيتك يا مريم
مريم بابتسامه: دا نورك يا فهد
يارا: كده بقي هرجع القاهره لوحدى
مريم :هى مين دى اللي ترجع يا بت
يارا :انتى لاقيتي عيلتك ووعد شغلها هنا اقعد اعمل ايه لازم ارجع شغلي بقى
مريم: يا سلام فاكره أنى هسيبك بالساهل كده لا اختى قاعده علي قلبك طلب النقل اللي هقدم عليه هتقدمى انتي كمان علي واحد زيه بالظبط فاهمه ولا
وعد :اسمعى الكلام احسن تقوم تجيبك من شعرك دلوقتى
يارا: احم احم علي ايه الطيب احسن
مريم: ايوا كده
وعد: طيب نستاذن احنا بقي
بدريه: علي فين
يارا: الوقت اتاخر يا خاله ولازم نمشى
بدريه :لاااااا انتو هتباتوا اهنه الليله دى
مريم: ايوا هو دا الكلام
وعد: بس ولكن قاطعتها بدريه :مفيش بس هتباتوا أهنه يعنى هتباتوا أهنه
فهد: ههههه اسمعوا كلام الحجه يا دكاتره
يارا ووعد :ماشى
في غرفه بدريه
تعالوا بقي عايزه افرجكم علي حاجه
مريم :خير يا خاله
بدريه: اقعدوا بس
ثم فتحت اخد الإدراج وأخرجت الابومات من الصور
بدريه بصي يا مريم الالبوم ده في كل صور ليا انا وفاطمه الله يرحمها اصل انا وهى كنا اصحاب قوى
والالبوم ده بتاع فرحها وده صورك انتى وفهد وانتو صغيرين
بصى دا عمك عبدالرحمن ابو فهد ودا ابوكى عبدالله
في صباح اليوم التالي
بدريه بابتسامه :صباح الخير يا ولدى
فهد بابتسامه: صباح الفل يا حجه الدكاتره صحيوا
بدريه :من بدرى يا ولدى في المطبخ مع صباح بيجهزوا الفطار
واثناء حديثهم
اتت مريم من خلفهم قائله: وسع وسع للشيف مريم
فهد وبدريه: هههههههههههه
فهد :صباح الخير يا ورده
مريم :صباح الفل يا فهد
وفجاه الباب يدق
مريم: هروح افتح
تفتح مريم الباب وتتفاجى بدامر أمامها
مريم بصدمه :انت بتعمل ايه هنا
دامر: انتي اللي بتعملي ايه هنا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد الفهد)