رواية وعد الفهد الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم سارة محمد
رواية وعد الفهد الجزء الحادي والثلاثون
رواية وعد الفهد البارت الحادي والثلاثون
رواية وعد الفهد الحلقة الحادية والثلاثون
زفاف دامر ومريم
مريم بصراخ :عااااااااااااااااا فين الجزمه
يارا: اهي الجزمه اهي اهدي بقي
مريم بابتسامه :شكرا اومال فين وعد
يارا: تحت مع الخاله بدريه بتساعدها
مريم وهي تنظر لمريم بابتسامه قائله: ها ايه رايك
يارا: زي القمر
مريم بتاثر: يارا انتي زعلانه صح
يارا باستغراب :ازعل ليه
مريم :عشان هسيبك وامشي
يارا :ابدا بالعكس مبسوطه اني هخلص منك بس المسكين دامر بقي ربنا يكون في عونه
مريم بصدمه: دا بدل ما تقولي ايوا زعلانه عشان هتسيبني ومش هشوفك تاني وكل الكلام دا وتعيطي شويه عيطي يا بت
يارا :بس انا مش عايزه اعيط ومش هشوفك تاني ليه بقي بيت دامر مش بعيد وكمان هشوفك في المستشفي كل يوم اعيط ليه
مريم :امشي يا يارا امشي
في الاسفل
بدريه: سيبتي مريم لوحدها ليه
وعد :يارا معاها فوق وكمان دي مطلعه عينيا من الصبح علي الفستان والطرحه والميكب وغيره وانا تعبت بصراحه بعتلها يارا
بدريه بضحك :معاكي حق فهد فين
وعد: بره بيساعد الشباب في التزين الجنينه
بدريه بابتسامه: فهد اصر إن الفرح يكون في بتنا اهنه
وعد اه وكمان فرح عمر
في الخارج
فهد لرائد :دامر راح فين بدور عليه من بدري
رائد :ماعرفش كلمه شوفه فين
فهد: ماشي ثم اخرج هاتفه يهاتف دامر
لحظات ورد دامر قائلا :ايوا يا فهد
فهد: انت فين
دامر: روحت لابوي السجن
فهد بهدوء: تمام متتاخرش
دامر: تمام
ثم اقفل الخط
رائد: لاقيته فين
فهد :راح يزور ابوه
في السجن
عزمي باستغراب: مين اللي جاي يزورني
العسكري :ابنك
عزمي بفرحه: دامر هو فين
العسكري: تعالي معايا
عند دامر
عزمي بفرحه: دامر ولدي
دامر بابتسامه: كيفك يا ابوي
عزمي: زين يا ولدي الحمدلله اتوحشتك قوي يا ولدي
دامر :واني كومان يا ابوي اتوحشتك قوي
عزمي :اومال فين صفيه مجاتش معاك ليه
دامر: امي متعرفش اني جاي النهارده
عزمي نظر له باستغراب
دامر: اني فرحي النهارده يا ابوي
عزمي بفرحه: صوح الف مبروك يا ولدي
دامر: الله يبارك فيك هتجوز مريم كان نفسي تبقي معايا النهارده
عزمي بحزن :غصب عني يا ولدي انا اليوم ده بتمناها طول عمري اني افرح بيك بس غصب عني
لازم اخد جزائي يا ولدي
دامر :هانت يا ابوي كنت عايز اشارك فرحتي النهارده واقولك اني هتجوز البت اللي بحبها
عزمي وهو يضم دامر بفرحه :الف مبروك يا ولدي ربنا يفرح قلبك دايما
دامر بفرحه: يارب يا ابوي يارب
في القصر
مريم بصراخ: فين دامر
فهد: زمانه جاي
مريم :ايوا يعني راح فين
بدريه: قالك يا بتي زمانه جاي
مريم: مااااشي بس اما اشوفك يا دامر
بعد مرور ساعتين
جاء دامر قائلا بابتسامه :مساء الخير
الجميع :مساء النور
مريم :كنت فين
دامر: كنت عند ابوي
مريم :طيب ماتقولتش ليه
دامر :طول اليوم مشغوله معرفتش اقولك ولا اشوفك حتي ثم وجه كلامه لفهد يلا الماذون بره
فهد: ايوا يلا يا جماعه
تم الانتهاء من كتب كتاب دامر ومريم استمرت الاحتفالات لساعات
احدي الفتيات وتدعي غاده تحدث صديقتها وهي تشاور علي رائد الذي مر من امامهم وابتسم لها : بت يا نعمه مين اللي واقف هناك ده مع فهد بيه
نعمه : مش عارفاه دا رائد بيه وكيل النيابه
غاده: ايوا ايوا افتكرته
نعمه :مالك بتسالي عليه ليه
غاده: اصله عاجبني قوي
نعمه :وه وه وه عيب اكده يا غاده
غاده: واني قولت ايه يعني
نعمه :خلاص خلاص قفلي علي الموضوع دا وتعالي نساعد الناس جوه
غاده: اوووف ماشي
كل هذا تحت مسامع رقيه
عند رائد
رقيه بغضب: ممكن دقيقه
رائد باستغراب: خير يا رقيه
رقيه: عايزه اتكلم معاك
رائد: طيب عن اذنكم دقيقه يا شباب
رائد :خير يا رقيه
رقيه بغضب: ممكن اعرف انت تعرف البت غاده منين
رائد باستغراب: غاده مين
رقيه :البت اللي ابتسمت لها من شويه
رائد: اناااااا
رقيه: لا اناااااا تعرفها منين
رائد: اولا انا معرفهاش ولا ابتسمت لها زي ما بتقولي وحتي لو دا حوصل انتي ايه اللي مدايقك
رقيه بغضب :اللي مدايقني اني ولم تكمل جملتها
رائد :كملي ثم اكمل بخبث لتكوني غيرتي عليا
رقيه: وانا اغير عليك ليه بقي
رائد :عشان بتحبيني مثلا
رقيه بتوتر :ومين قال اكده
رائد: تصرفاتك هي اللي بتقول اكده
رقيه: اووووف انا ماشيه
ثم تركته ومشيت
رائد: استني بس طيب اكلم عصام امته طيب يا رقيه استني استني يا مجنونه انتي
عند الشباب
رائد بمرح :واد يا عصام
عصام: خير
رائد بمرح: جوزني اختك
عصام باستغراب :نعم
رائد :انا طالب يد رقيه يا عصام
عصام: فجاه اكده
رائد: ايوا موافق ولا لا
عصام: اني موافق بس نسمع رائها
رائد بفرحه: صوح موافق
عصام بابتسامه: موافق
رائد :طيب قوم اسالها عن رايها
عصام: دلوقت ؟
رائد: ايوا دلوقت قوم
عصام: ماشي
ثم تركهم وذهب
فهد :ههههههههههههههه الف مبروك يا صاحبي
رائد :الله يبارك فيك يا فهد
فهد :استاذن اني دقائق وراجع
في الداخل
ندي :خاله بدريه اني جهزت الوكل كله
بدريه بابتسامه: تسلم يدك يا ندي يا بتي تعبناكي معانا
ندي :ولا تعب ولا حاجه يا خاله انتي تامري
بدريه: اقعدي يا ندي
ندي :حاضر يا حجه
بدريه موجه كلامها لوعد ويارا: دي بقي ندي بنت خالتك بهيه صاحبتي ودول يا ندي وعد مراه ابني فهد ودي يارا كيف بتي تمام
ندي لسه هنتكلم قاطعها عصام قائلا :اومال رقيه فين يا خاله
بدريه: فوق يا ولدي
ثم ذهب ولكنه لاحظ وجود ندي
عصام باستغراب: ندي بتعملي ايه اهنه
بدريه: انتو تعرفوا بعض
عصام وندي في صوت واحد: ايوا لا ايوا
بدريه: وه تعرفوا بعض ولا لا
عصام :ابدا يا خاله بس قابلتها بالصدفه واني بمر علي الشغل مع رائد
بدريه: ايوا ايوا ايوا
عصام :طيب هطلع اشوف رقيه
ندي بهمس لبدريه: هو مين الطور دا يا خاله
بدريه بضحك: دا عصام ابن عمتك نرجس الله يرحمها
ندي :الله يرحمها
لحظات واتي فهد
فهد :وعد وعد
وعد :نعم يا فهد
فهد بابتسامه : تعالي عايز اكلمك في موضوع اكده
وعد :خير
فهد: تعالي بس
في غرفه فهد
فهد يقدم صندوق صغير لوعد قائلا بابتسامه: اتفضلي
وعد باستغراب :ايه دا يا فهد
فهد بابتسامه: افتحيه الاول
وعد فتحت الصندوق وجدت سلسله جميله محفور عليها اسمها
وعد بانبهار: الله يا فهد حلوه اوي اوي بس بمناسبه ايه دي
فهد :النهارده عيد ميلادك
وعد: فكرت انك نسيت
فهد: مستحيل انسي اي حاجه تخصك يا وعدي عجبتك
وعد بفرحه: جدا يا فهد
فهد: هاتي البسهالك
وعد :اتفضل
في غرفه رقيه
عصام باستغراب: ايه يا رقيه قاعده لحالك ليه يا خيتي
رقيه بابتسامه: ابدا يا اخوي بس مفيش حاجه
عصام: عايز اتكلم معاك في موضوع أكده
رقيه: اتفضل يا اخوي
عصام: رائد طلب يدك مني رايك ايه
رقيه بفرحه :صوح
عصام بخبث: امممممممم خلاص انا اكده عرفت رأيك
رقيه بكثوف: اخوي
عصام بابتسامه: الف مبروك يا حبيبتي
في الاسفل
جاء كل من عصام وفهد
رائد: هااااا وافقت يا عصام
عصام: والله يا بني ما عارف اقولك ايه
رائد بحزن :رفضت
عصام :اخوك هيلحق يجي علي اول الاسبوع ولا ايه
رائد: مفهمش حاجه
فهد بضحك: مبروك يا صاحبي
رائد بضحك: الله يبارك فيك يا صاحبي اني هكلم حمزه اخوي وان شاء الله اخر الاسبوع يكون في البلد
بعد انتهاء الزفاف
تمت خطوبه رائد ورقيه
بعد مرور شهرين
في حفل زفاف عمر ويارا
في منزل دامر
مريم: اوووف يلا يا دامر هتاخر علي يارا
دامر :حاضر يا حبيبتي افطر طيب وبعدين ونمشي
مريم بحنان: ماشي يا حبيبي هستناك تحت مع ماما صفيه
ثم خرجت
دامر بصدمه محدثا نفسه: هي قالت حبيبي ولا اني سمعت غلط لا قالتها قالت حبيبي ثم نزل خلفها قائلا بت يا مريم انتي قولتي ايه دلوقتي
مريم باستغراب :قولت ايه
دامر: قولتي ايه من شويه
مريم :قولت اني هستناك مع ماما صفيه تحت
دامر: لا لا لا اللي قبلها
مريم بكثوف: حبيبي
دامر بابتسامه: ايوا ايوا ايوا هي دي اخيرا قولتيها
مريم بكثوف: خلص بقي هنتاخر علي يارا
دامر بابتسامه :خلاص يلا نمشي
في منزل يارا
يارا: البت مريم اتاخرت ليه
وعد: زمانها جايه يا حبيبتي
وما هي الا دقائق واتت مريم قائله بابتسامه :انا جيت
يارا :اتاخرتي ليه
مريم بابتسامه: حقك عليا يا حبيبتي بس ايه القمر دا
يارا :بجد حلوه
مريم: جدااااااا
مساءا
اتي عمر كي ياخذ عروسته
وعد ليارا وعمر :الف مبروك
عمر ويارا: الله يبارك فيكي
مريم: اسمع بقي يا دكتور عمر البت دي وهي تشاور علي يارا اختي وصاحبتي من سنين ومش هسمحلك انك تزعلها ابدا ولو في يوم زعلتها انت حر
عمر بابتسامه وهو ينظر ليارا: وانا عمري ما هزعلها ابدا وعد مني
ثم اتجهوا لمنزل فهد الذي اصر إن يكون فرح دامر وعمر يقام في بيته
عند الشباب
لاحظ رائد عصام ينظر باتجاه احدي الفتيات ويبدوا إنه معجب بها
رائد :عجباك
عصام :هاااا مين دي
رائد :اللي قاعد تبصلها من الصبح
عصام: ايوا
رائد: طالما عجباك ما تروح تتقدملها هي بت مين طيب
عصام: الحج عبد الهادي الله يرحمه
رائد بصدمه: اخت صقر
عصام :ايوا هتيجي معايا
رائد: اني لو روحت معاك لوحدنا هنعك الدنيا وصقر احتمال يقتلنا احنا نكلم فهد وهو يجي معانا
عصام :خلاص تعالي نكلموا دلوقت
رائد :ماشي ثم ذهبوا بتجاه فهد
عصام :فهد عايزه اكلمك في موضوع
فهد :خير يا عصام
عصام: احم اني عايز اتجوز
فهد بابتسامه: شاور واحنا نخطبهالك علطول
عصام: ندي بنت الحج عبد الهادي الله يرحمه
فهد بابتسامه: زين يا عصام بكره نروح بيت الحج عبدالهادي ونطلبها من صقر
عصام :صوح يا فهد
فهد :صوح يا اخوي
عند فهد ووعد
فهد: مالك يا وعد انتي زينه الحجه بتقول انك تعبانه من الصبح
وعد بابتسامه :انا كويسه يا فهد الحمدلله بس في خبر كده كنت عايزه اقولك عليه
فهد: خير يا حبيبتي
وعد بابتسامه: انا حامل
فهد بصدمه: ايه
وعد بابتسامه: بقولك انا حامل
فهد بفرحه :صوح يا وعد انتي حامل دا احلي خبر سمعته النهارده تعالي تعالي معايا
عند بدريه
فهد بفرحه :حجه بدريه
بدريه باستغراب: خير يا ولدي
فهد بابتسامه: عندي ليكي خبر هيفرحك قوي وعد حامل
بدريه بفرحه :الف مبروك يا ولدي الف مبروك يا وعد الف مبروك
وعد: الله يبارك فيك يا خاله
اتت مريم قائله: في ايه مالكم
فهد بابتسامه: وعد حامل يا مريم
مريم بفرحه :بجد الف مبروك يا وعد
اتي بعدها الجميع يباركوا لفهد ووعد بهذا الخبر
وسط ضحكاتهم وفرحتهم بهذا الخبر
تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد الفهد)