رواية وعد الفهد الفصل الثالث 3 بقلم سارة محمد
رواية وعد الفهد الجزء الثالث
رواية وعد الفهد البارت الثالث
رواية وعد الفهد الحلقة الثالثة
” فهد السيوفي ٣٥ عاما طويل اسمر البشره لا يهاب احد ولا يعرف الرحمه يتعامل ببرود مع الكل ماعدا عائلته انتقل للعيش في الصعيد بعد وفاه والده ”
في منزل فهد
علي سفره الطعام يجتمع كل من فهد وبدريه ووعد يتناولون الغداء
فهد :تسلم يدك يا حجه
بدريه: الف هنا يا قلب امك مش بتاكلي ليه يا بتي ثم اكملت بمزاح ولا وكلي مش عاجبك
وعد :ازاي يا خاله طبعا عاجبني تسلم ايدك
بدريه :بالف هنا يا بتي
فهد :الحمد لله الف هنا
بدريه ووعد يتحدثون سويا
وعد :انتي عايشه هنا انتي واستاذ فهد لوحدكم يا خاله
بدريه: ايوا يا بتي عائشه انا وابني لحالنا
وعد :طب وابو فهد فين
بدريه بنبره حزن: ابو فهد مات من ٦ سنين وقتها فهد كان بيشتغل في مصر كان محامي قد الدنيا ولما ابوه مات ساب شغله وجه يعيش معايا وياخد باله من البلد و مالنا واملاكنا اللي ابوه وعمه شقوا فيها
وعد؛ انا اسفه اني فكرتك
بدريه: لا اني منستش اصلا يا بنتي
وعد بتذكر: يا خبر انا نسيت اكلم يارا ومريم دول هيموتوني
بدريه :ايوا صوح فهد جابلك شنطنك وحاجاتك
وعد: بجد كتر خيره
بدريه :دا واجبه يا بتي هتلقيهم في اوضتك
وعد: تمام هقوم اكلم البنات
في غرفه وعد
وعد: الو
مريم: ايه يا كلبه البحر قلقتينا عليكي مش قولتي يا جزمه انك هتكلمينا اول ما توصلي
وعد :ايه يا بنتي كل دا اهدي هحكيلك ايه اللي حصل معايا
ثم اتاها صوت يارا الباكي: انتي كويسه يا وعد
وعد: ههههههههه انتي لسه بتعيطي لحد دلوقتي بتموتي في النكد
يارا :مش بتردي علي الفون ليه
وعد: اعطيني فرصه احكيلكم اللي حصل
مريم :ارغي بس والله لو كان سبب تافه هتلاقيني عندك دلوقتي و همسح بكرامتك الارض
وعد؛ اهدي يا منار مش كده
يارا: اخلصي بقي
وعد: بصي يا ستي وقصت عليهم ما حدث معاها حتي الآن
مريم :انتي كويسه طيب ومين الناس اللي انتي قاعده عندهم دول
وعد بابتسامه: الناس دول هما اللي انقذوني لو لهم كنت ميته دلوقتي طيبين اوي
يارا ببكاء :بعيد الشر عنك يا جزمه
وعد: ههههههههههه يا بنتي بطلي نكد بقي
ثم اخذوا يتحدثون في امور عده
في الاسفل
بدريه: حمدالله يا سلامتك يا ولدي
فهد: الله يسلمك يا حجه هي الدكتور فين
بدريه بخبث: وبتسال علي الدكتوره ليه يا فهد
فهد بتوتر :ابدا يا حجه اصلها مش باينه في السرايا
بدريه: بتكلم صحابتها تتطمنهم عليها
فهد :زين
بدريه بابتسامه: الدكتوره دي فيها شبه من خالتك فاطمه فاكرها يا فهد
فهد بابتسامه: طبعا فاكرها كان طيبه قوي وبتحبني قوي
بدريه بابتسامه حزينه :معاك حق يا ولدي ربنا يرحمها
فهد: ربنا يرحمها
قاطعتها وعد
قائلا بابتسامه: متشكره جدا يا استاذ فهد
فهد: علي ايه
وعد: علي الشنط
فهد بابتسامه: قولتلك قبل سابق إن دا واجبي
في مكان آخر
عزمي :وإخرتها يا بوي
الشيخ رفعت : في ايه يا ولدي
عزمي :هنسيبوا اللي اسمه فهد ده اكده من يوم ما مسك عمديه البلد بعد ابوه وهو واقف لنا في كل حاجه املاكنا واخدها ومقوي الفلاحين علينا بيبجحوا ولا بيهمهم حد
الشيخ رفعت : وهنعملوا ايه يا ولدي فهد واعر ودماغه دي سم واللي ليقف قدامه مش بيرحمه
عزمي :يعني هنسكتوا يا بوي
الشيخ رفعت: ايوا يا ولدي هنسكتوا عشان نتقوا شر الفهد لازم نسكتوا
عزمي بشر :لا لو انت هتسكت يا بوي اني مش هسكت ولو حكمت هنكرروا اللي حوصل زمان
الشيخ رفعت: بكفياك دم يا ولدي بكفياك كفايه اخوك راح بسبب الدم والتار وحرق قلبي عليه مش عايز اخسرك انت كومان
عزمي: متخافش يا بوي ثم تركه وخرج
الشيخ رفعت بتنهيده: ربنا يهديك يا ولدي
في السرايا
وعد : عارفه إن اسئلتي كترت يا خاله
بدريه : اسالي يا بتي
وعد: هو ليه الدور اللي فوق ده مقفول علطول
بدريه بحزن : الدور ده كان عايش فيه عم فهد عبدالله ومراته فاطمه
وعد باستغراب: كان ؟! وهما فين
بدريه بتنهيده حزن :عند اللي خلقهم يا بتي هما وبنتهم
ثم اكملت بابتسامه حزينه كنت انا وفاطمه صحاب قوي قوي وكنت اتمني ان اني وهي نتجوز في بيت واحد ودا اللي حوصل اتجوزت انا وهي في البيت دا وفي سنه واحده كومان
فاطمه قعدت يجي سبع سنين متخلفش كانت بتحب فهد قوي كانو ولدها واعز وبعد سبع سنين ربنا رزقها ب ورده
في يوم عبدالله كان مسافر مصر يخلص ورق كان دائما يسافر لحاله يقعد يوم تنين ويرجع بس اليوم ده صممت فاطمه تسافر معاها سافرت معاه واخدوا معاهم ورده ثم اكملت بتأثر
تاني يوم جانا خبر وفاتهم العربيه انقلبت بيهم علي الطريق وهما راجعين ومن ساعتها يا بتي والدور ده ماعيدخلوش حد واصل
وعد بتاثر :ربنا يرحمهم
بدريه: ربنا يرحمهم ثم اكملت تعرفي يا بتي انك فيكي شبه من فاطمه كبير يمكن دا اللي خلاني ارتاحلك اكده
وعد بابتسامه: بس اكيد هي احلي طبعا
بدريه :وه وانتي كيف القمر اهو
وعد :عيونك اللي حلوه يا خاله
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد الفهد)