رواية وعد الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم عزة العربي
رواية وعد الجزء السادس والثلاثون
رواية وعد البارت السادس والثلاثون
رواية وعد الحلقة السادسة والثلاثون
همووووووووووووت
يحيي زعق للدكتوره : انتي هتقفي تتفرجي عليها يلا بسرعه شوفي هتعملي ايه
الدكتوره اترعبت من صوته: ح..حاضر حاضر انا طلبت منهم يجهزوا اوضه العمليات حالا هي ترتاح بس عالسرير هنا دقايق وكله هيبقي تمام
وعد بصررريخ: عمليات لا يا يحييييييي مش عاوزه أولد خلاااااااص قومني خليني اروووووووح يا يحييييييييي
قمر : اهدي يا حبيبتي اهدي أن شاء الله ولادتك هتكون سهله ومش هتحسي بحاجه
وعد بصريخ: قلتلكم مش هوووووولد عاااااااااوزه ارووووووووح بيتييييييي
اااااااااه
قمر : يا لهوي دي ولدت حد يلحقنا بسرعه ما شاء الله ما شاء الله العيل نزل
يحيي : وعد ردي عليا انتي ساكته كده ليه
الدكتوره والممرضات اجوا جري وكان البيبي وصل للدنيا بالسلامه
الدكتوره: خرجوا الكل برا بسرعه
الكل طلع ويحيي ماسك ايد وعد اللي فاقده الوعي وراحت في دنيا غير الدنيا
رحيل وأحمد اول لما عرفوا أجوا جري شافوا قمر واقفه
احمد بقلق: وعد فين طمنيني
يحيي طلع
رحيل: أبيه وعد عامله ايه
يحيي بتوهان وخوف: مش عارف
قمر : اطمنوا وعد زي الفل وربنا سهل ولادتها الحمد لله
بعد دقايق الدكتوره خرجت وهي مبتسمه وشايله بيبي علي أيدها : مبروووك يا باش مهندس حمد الله على سلامه المدام
يحيي في اللحظه دي جسمه اتنفض وحس اجمل احساس في الدنيا ربنا يكتبها لكل مشتاق يا رب
الدكتوره مده أيدها بالبيبي ويحيي بيبص عليه بتوهان ودموع
احمد قرب منه وحط أيده علي كتفه: شيل احمد الصغير وسمي وانت بتشيله بقيتي اب يا بطه
يحيي انتبه واخد الولد وهو بيسمي عليه وبيشوف اد ايه هو صغير وملامحه مش باينه خالص
رحيل : مبروك يا أبيه
قمر : يتربي في عزك يا حبيبي
عقبالكم يا ولاد
الدكتوره دخلت الاوضه ورجعت وعلي وشها نفس الابتسامه : اتفضل يا باش مهندس بنوته زي القمر كمان
احمد سقف: بالصلاه عالنبي لا جامد ياض
رحيل خبطته في جنبه : قول ما شاء الله
احمد: ما شاء الله يا ختي
يحيي اخدها منها وغصب عنه الدموع نزلت من عينه وشكر ربنا علي كرمه
يوسف وزين وصلوا وشالوا البيبهات
زين: والله وعد دي جدعه انا قلت برضوا شكلها مكمره علي كام عيل جوا بطنها دب
احمد: لم نفسك يلا متتكلمش علي اختي
زين: ايدك تقيله اوووي يا حظابط
يحيي : دكتوره طمنيني عليها
الدكتوره : هي زي الفل وبدأت تفوق تقدر تدخلها
يحيي دخل الاول
يحيي بحب باسها من دماغها وخدها: حمد الله على سلامتك يا حبيبي
وعد: انا عايشه
يحيي بزعل: انتي زي الفل وجبتي ابننا للدنيا بالسلامه
وعد بفرحه : بجد عاوزه اشوفه
يحيي : حاضر عنيا
يحيي اخد البنت ودخلها: شوفي الطعامه
وعد: ما شاء الله صغنن اوي بس انتم ملبسينه هدوم بناتي ليه
يحيي : عشان دي بنت
وعد: مش قلت أنا جبت ولد
احمد دخل وماسك الولد: انت لسه هتغلبها معاك مبروك يا قلب اخوكي جبتي توأم ولد وبنت
وعد بفرحه والدنيا مش سيعاها : انا
قمر: ايوه يا حبيبتي مليون مبروك وانا اقول مره تطلبي سكريات ومره تطلبي موالح اتاري كل واحد فيهم ليه طلباته
الكل ضحك
رحيل : مبروك يا دودو يتربوا في عزكم يا حبيبتي
وعد: الله يبارك فيكي يا لولو عقبالك يا حبيبتي
احمد بص لرحيل : أن شاء الله
زين: هااا هتسموا ايه الولد طبعا علي اسم عمه زين
احمد: وليه مش علي اسم خاله دا حتي الخال والد
يحيي بص لوعد: احنا مختارين الاسامي من بدري
وعد ويحيي في نفس واحد وهما عيونهم في عيون بعض
لو ولد فهد ولو بنت كنزي
يوسف: علي خيره الله قوم يا يحيي اذن لعيالك يا حبيبي
بعد اسبوع.
وعد لابسه فستان بينك وطرحه بينك وكانت شيك اوي
ولبست كنزي نفس الفستان
وفهد لبس بدله بيبهات لبني
ويحيي لبس بدله شيك جدا
وعد شايله كنزي ونازله جنب يحيي اللي شايل فهد وماسك وعد من جنبها
قمر زغرطت: لولولولولي ما شاء الله ربنا يحميكم يا رب
الڤيلا كانت كلها معازيم ويحيي دابح عجول كتيره ووزع عالكل وعمل عقيقه للمعارف والأهل
واليوم كان حلو جدا
ونقول بعد سنتين .
رحيل بتعيط في الڤيلا عند قمر
رحيل: تعبت يا قمر زهقت من الدكاتره اللي كل واحد فيهم برأي وأحمد اللي علي طول مسافر انا مش عارفه كل دا بيحصلي ليه انا معدتش طايقه حياتي ولا طايقه احمد نفسي اكون ام
قمر : لا حول ولا قوه الا بالله دا نصيبك هتعترضي كل الدكاتره قالوا معندكوش مشاكل يعني لما ربنا يريد يا حبيبتي
رحيل : اشمعني انا
انا بقيت طول الوقت بعمل مشاكل مع احمد يا قمر كل يوم لازم ننام متعكننين انا فكرت أقوله يطلقني ويتجوز واحده تخلفله انا دايما بكون شكه أنه يعرف عليا واحده بقيت بشم هدومه وافتش جيوبه انا حاسه اني هتجنن
قمر : استغفري ربك يا حبيبتي دا شيطانك اللي مصورلك كده بصي يا بنتي
في مشاكل بتعدي على كل اتنين مرتبطين مفيش اتنين على وفاق طول الوقت في منغصات لازم وفي اختلاف في الرأي وطريقة التنفيذ .. وفي مشاعر متفاوته وماضي بيأثر على الحاضر.. لكن في برضو رحمه بتخليهم يحسوا ببعض وقت الضعف.. وفي موده بيقدروا بيها يضحكوا في وش بعض بعد كل خلاف.. وفي عشرة بيصونوها فمابيهونوش على بعض.. وفي احترام بيرجعهم عن الغلط لو قربوا منه وبيمنعهم لو فكروا فيه … يعني الموده والرحمه والاحترام وصون العشرة أساس لتحقيق الإرتباط مش أي حاجه غيرهم ..الإرتباط مش كلمه الإرتباط فعل والتزام مهما عدى عليهم بيرجعوا ما بيتفرقوش ..
اوعي تشكي في جوزك وتدخلي الشيطان بينكم متفتحيلهوش الباب يا حبيبتي
لولي ….لولي….
رحيل مسحت دموعها بسرعه
قلب لولي فهوده حبيبي
لو لو أبي( قلبي)
رحيل بابتسامه واسعه: حبايب لولو
يحيي ووعد قربوا : السلام عليكم
قمر ورحيل: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
وعد بنوم : ازيك يا مزه انتي وهي
قمر ضحكت : احنا كويسين الحمد لله
رحيل شايله فهد وكنزي وفرحانه بيهم جدا
قمر : ايه المفاجاه الحلوه دي
يحيى: وعد مصممه تجيلك قلت ارتاح من زنها واجيبهالك كام يوم هي والعيال
رحيل : واااو احلي مفاجاه انا بقي هاخدكم يا حلوين تناموا في حضني وهجيبلكم حلويات كتيييير
كنزي: تيييييير وووووي سوكان(كتير اوي شكرا)
رحيل: يا روح قلبي انتي
فهد بزعل : فد وحس (فهد وحش)
رحيل:فهد قلبي وروحي وعيني كمان
وعد: اسيبهملك انا واطلع انام بقي بقاللي يومين مشوفتش النوم
يحيي بغمزه: تعالي يا قلبي اطلعك واطمن انك نمتي واروح الشركه
رحيل : ههههههههههه
قمر بابتسامه: اه يا قلبي
ونقول بعد سنتين كمان
احمد دخل بيته اتلقي البيت كله عتمه
احمد: خير يا رب النور قطع في شقتي انا بس ولا ايه يا لولو انتي فين
رحيل شغلت نور هادي : انا هنا
احمد باسها : انتي قافله النور ليه
رحيل مسكت أيده: تعالي ولع الشمع دا
احمد: امممم جو رومانسي وكده
رحيل بكسوف: امممم
تعالي اقعد عالسفره نتعشا
احمد اتلقي جزمه بيبي صغير قدامه : ايه دا هما عيال يحيي كانوا هنا ولا ايه
رحيل: توء توء
احمد: اومال بتاع مين دا
رحيل قلبها بيدق مسكت أيده وحطتها علي بطنها
احمد قام وقف: قصدك يعني لا انتي حامل يا رحيل
رحيل: اممم في شهرين كمان
احمد شالها ولف بيها وقعد يبوسها في كل مكان في وشها
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد)