رواية وعد الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم عزة العربي
رواية وعد الجزء الرابع والعشرون
رواية وعد البارت الرابع والعشرون
رواية وعد الحلقة الرابعة والعشرون
وعد واقفه قدام المرايا ولابسه الفستان اللي يجنن عليها وفي فكره مسيطره عليها ومش عارفه تعملها ولا لا واخيرا اخدت قرارها شدت الطرحه ولبستها علي الفستان وقررت تتحجب وتفاجئ الكل
يحيي بيتصل
وعد: ايوه يا حبيبي
يحيى: انا زهقت بقالك ٣ ساعات بتلبسي في ايه يا وعد ايه التأخير دا
وعد بابتسامه: ممكن تهدي انا ٥ دقايق بالضبط هكون قدامك
يحيى: انا سمعت الجمله دي مليون مره شوفي غيرها
وعد: امممم طيب قول وعد ١٠٠ مره هتلاقيني نزلت حلوه دي
يحيي ابتسم: طب يلا مستنيكي
وعد: اوكي
وعد بصت علي نفسها لآخر مرة في المرايا وحطت لمسات خفيفه جدا من الروچ ولبست جزمتها ونزلت
يحيي كان ماسك تليفونه ولمحها وهي نازله وعيونه طلعت شرار ولعن نفسه مليون مره أنه جابلها فستان ظاهر مفاتنها كده بس ايه دا رفع عينه علي حجابها اللي مخليها ملاك ماشي عالارض وفتح باب عربيته ونزل
يحيى بابتسامه حب: انا بقول بلاش نروح الحفله ونطلع عالمأذون
وعد بابتسامه: انا قلتلك من الاول بلاش اروح انت اللي صممت
يحيي: انا بجد بلعن نفسي ازاي هخلي الناس تشوفك بجمالك دا
وعد: بجد حلوه يعني شكلي حلو بالحجاب
يحيي: انتي كنتي قمر من غيره ما بالك بقي لما اتحجبتي بقيتي ملاك الديب
فتح لها باب العربيه اتفضلي يا وعدي
وعد: يا سيدي يا سيدي عالكلام الحلو
يحيى: انتي لسه شوفتي حاجه دانا هبهرك اليوم كله هيكون مفاجأت
وعد :استر يا رب ههههههههههه
يحيي شد منديل قبل ميتحرك بالعربيه واداه لوعد
وعد: في ايه ؟!
يحيي : امسحي اللي في وشك دا
وعد: انا مش حاطه حاجه دا روچ بس وخفيف خالص
يحيي : متحطيش اي حاجه امسحي يا وعد ولا امسحه انا
وعد : انا قلتلك مش حاطه حاجه مفيش حاجه باينه يا ديب
يحيى: طالما انا شفته يبقي باين
وقرب المنديل من شفايفها ومسح اي اثار روچ عليها
اعملي حسابك المره دي مسحته بالمنديل بس وعد مني المره الجايه مش هيكون بمنديل خالص
وعد بغباء: اومال بأيه
يحيي: سيبيها للظروف ابقي اعمليها بس وغمز
وصلوا القاعه اللي فيها الحفله والكل انبهر بجمال وعد وحجابها وكمان الروب والشابوه زادوا وعد جمال وجمال
وعد ورحيل وكل الدفعه طلعوا عالاستيدج عملوا فقره استضافه للدكاتره والضيوف ووعد عيونها منزلتش من علي يحيي ويحيي طبعا كان نفسه يخبي وعد من عيون الناس كلهم خلصوا الفقره ونزلوا يقعدوا عالكراسي لحد ميعاد التكريم
وعد قاعده جنب يحيي اللي مش عارف يتكلم من كتر غيرته عليها وبيتمني يخلصوا بقي بس مضطر يعدي اليوم وجمبهم قمر ورحيل وعد وشها احمر جدا ومتوتره وحاسه أنها بتتخنق
قمر لاحظت طبطبت عليها: اهدي يا حبيبتي ايدك بتترعش كده ليه متخافيش كلنا معاكي
وعد بدموع: ربنا يخليكم ليا
قمر بضحك: والله انتي عندك احساس مش زي البارده اللي قاعده بتاكل دي ولا في دماغها حاجه
بصوا علي رحيل اللي كانت بتأكل شيكولاته بشراهه وضحكوا
رحيل: الله بيوزعوا شيكولاته ببلاش ماكلش يعني ولا ايه
زين ضربها علي قفاها : لا كلي ياختي تعالي كولينا عشان ترتاحي
رحيل حطت أيدها علي قفاها :غلس اووي
يحيي اخيرا اتكلم وهمس لوعد: انا جنبك متنسيش ومتخافيش من اي حاجه طول ما انا جنبك لو ان انا يمين بالله عاوز اخطفك وامشي حالا
وعد هزت راسها بابتسامه وحركت شفايفها: ب ح ب ك
يحيي عض علي شفايفه بغيظ
صوت في المايك
الطالبه وعد السيوفي الحاصله علي الامتياز مع مرتبه الشرف تتفضل
وعد سمعت اسمها جسمها كله اتشد واترعبت قامت وقفت ويحيي جنبها بيطمنها طلعت عالاستيدج عشان تتكرم وتشرح مشروع التخرج بتاعها عيونها نزلت علي اللي بيجري وهو بينهج وبيسقف لها من قلبه طلع جري عالاستيدج جمبها واخدها في حضنه ولف بيها والكل مستغرب وعيونه عليهم رمت نفسها في حضن احمد
احمد اخدها كلها في حضنه ما هي مش أخته وبس هي بنته وأمه وحبيبته
احمد بيطبطب عليها وهي في حضنه ويحيي هيموت من غيظه قرب منهم واتكلم بحزم: انزل بقي خليها تكمل يلا يا وعد الناس بتتفرج علينا
وعد: مش مصدقه انك اجيت
احمد بحب: مقدرش اتأخر عنك ابدا
يحيى مسك أيده وشده نزله ووعد اخدت من احمد كميه طاقه ايجابيه وبقيت متحمسه جدا وشرحت مشروعها بحماس كبير وخلصت والدكتور كرمها والكل بيسقف وبعدها رحيل اتكرمت وكل الدفعه اتكرمت وكان فرحانين جدا ورموا الشابوهات وابتدوا ينزلوا من عالاستيدچ وعد لمحت السيوفي واقف بغروره وبيسقف لها وقابلها وهي نازله من عالاستيدج ومأخدهاش في حضنه زي ما احمد عمل اكتفي بس بأنه قاللها
: براڤوا يا وعد
وعد بدموع : شكرا أن حضرتك اجيت
السيوفي: يحيى الديب بلغني أنك عوزاني ضروري اكون معاكي لو ان انا شايف أن مكانش له لازمه
وعد بدموع بصت علي يحيي في نظره عتاب طويله: فعلا مكانش ليه لازمه
يحيي مسك ايد وعد وضغط عليها يديلها قوه ووقف قدامه: اكيد انا مش متصلتش بيك وعملت كل دا عشان تحضر التكريم انا عارف ان حضرتك مش هيهمك التفاهات دي انا جبتك عشان تحضر كتب كتاب بنتك دي الأصول اللي اتربينا عليها مينفعش اكتب علي بنتك غير وأبوها وأخوها موجودين
الكل في حاله صدمه من كلام يحيي ووعد مفتحه عيونها عالاخر ومش قادره تتكلم
يحيي طلع عالاستيدچ تاني واتكلم في المايك : احم ممكن اقول كلمه قبل ما حضراتكم تمشوا
الكل انتبه ليه
النهارده كتب كتاب المهندسه وعد يا ريت حدكلكم تشرفونا في قاعه الاوركيدا
اكيد فرحتنا مش هتكمل غير ليكم مستنينكم بعد ساعه أن شاء الله
الكل مستغرب من كلام يحيي ووعد قلبها بيطلع من مكانه
السيوفي بغرور : وانت قررت وهتنفذ كده من نفسك مش فيه شروط للجواز يمكن انت متقدرش عليها
وعد استغربت رد ابوها هي توقعت أنه يرفض يحيي يتشاكل معاه بس هو تفكيره كله مادي وبس
يحيي بثقه: انا اعمل اي حاجه عشان وعد وتحت أمرها في اي حاجه المهم انها تكون مراتي ومستعد ادفع من جنيه لمليار مش مليون بس
وعد ابتسمت من كلام يحيي وعشقه زاد اكتر
السيوفي: اممم بس اعمل حسابك النهارده كتب كتاب وبس إنما الدخله ليها ترتيبات تانيه خالص الفرح هيكون كمان شهر من النهارده اكون عزمت كل معارفي
يحيي ووعد بصوا لبعض بفرحه كبيره
يحيى: انا مجهز كل حاجه تخص كتب الكتاب يلا كلكم عالقاعه
وعد : عملت كل دا امتي يا بن الديب
يحيى مسك أيدها وهو ضاغط عليها : عيب عليكي انا الديب
طلعوا برا القاعه وكان في طريق طويل قبل ما يوصلوا لعربيتاتهم
احمد قرب من يحيي وضربه بوكس في وشه
الكل شهق بصدمه
قمر حطت أيدها علي قلبها: يا حبيبي يا بني
زين قرب منه يضربه يحيي منعه
وعد وقفت في وش احمد: ليه كده انت عارف اني بحب يحيي عملت كده ليه
يحيي حط أيده علي وشه وبصله بغضب: انت اتجننت
احمد قرب من يحيي ووعد واقفه في نصهم : انا ايه يضمنلي انك هتحافظ علي اختي وانا دايما مش موجود
يحيي: مش فاهم عاوز ايه يعني انا هشيل اختك في عيني متخافش انت عارف اننا بنحب بعض
احمد: لا انا مش واثق فيك انا لازم اتجوز اختك انا كمان وكده لو اذيت اختي انا كمان ائذي اختك
يحيى قرب منه وردله البوكس: انت اتجننت بجد احنا هنهزر ولا ايه هتدخل اختي في هبلك دا
احمد حط أيده علي وشه: جوزني اختك يا اخي ونبقي عيله انا مش هلاقي احسن منك اناسبه
يحيى عينه نزلت علي رحيل اللي وشها كان جمره نار ومبتسمه وفهم ردها
يحيى: اطلبها من ابوها ولو وافق يبقي مبروك عليك
قمر: اللهم صل على النبي ربنا يحميكم يا عيالي يا رب
زين: وانا اللي هفضل سنجل بائس يائس يعني انا اشدلي اي واحده انا كمان واكتب عليها بقي
الكل ضحك وابتدوا يتحركوا يحيي ماسك ايد وعد وراح علي عربيته والسيوفي اخد عربيته ومشي وزين اخد قمر ورحيل وأحمد راح لرحيل قبل ما تركب ووقفوا وزين وقف جمبها
احمد : انت واقف كده ليه
زين: اختي واقفه مع واحد غريب هسيبها كده هو انا لامؤاخذه ولا ايه
احمد : طب ابعد كده شويه هسألها علي حاجه
زين: لا انا واقف اخلص يلا
احمد: شكلك عيل رزل وهتقرفنا
زين: جدع عليك نور
احمد بص لرحيل ووطي صوته
احمد: وحشتيني
رحيل وشها كان احمر وبقي جمره نار
احمد: رحيل موافقه نكتب كتابنا النهارده
رحيل مش عارفه ترد من احراجها
احمد: افهم أن السكوت علامه الرضا
رحيل ابتسمت
زين : أو يمكن مش طيقاك يا نحنوح
احمد: بس يالا
في عربيه يحيى
وعد : انا مش مصدقه نفسي معقول عملت كل دا
يحيى: واعمل اكتر من كده كمان انا حلفتلك يوم ما ابوكي واخوكي حد فيهم يظهر مش هتباتي ليله غير وانتي مراتي
وعد : وانت عرفت منين أنهم هييجوا
يحيى: بصي بصراحه انا مكنتش اعرف ان احمد جاي بس ابوكي انا عملت اللي اقدر عليه عشان أوصله ووصلتله وكلمته بس فاجئني أنه إجه فعلا وبتليفون خلصت كل حاجه وهتكوني مراتي النهارده الله يسامحه بقي اللي هيخليكي
مراتي عالورق بس كان زمانك مراتي قولا وفعلا
وعد زغدته في دراعه : احترم نفسك
يحيي: والله يا بنتي ما عارف هقعد شهر محترم ازاي وانتي قدامي
وعد: خلاص بلاش تشوفني طول الشهر
يحيي ؛ وحياه ابوكي دا انا اموت بقي اسهل
وعد بدلع: بعد الشر عليك يا حبيبي
يحيى: امسكي كويس بقي عشان نوصل بسرعه عشان في حاجه هموت واعملها
وعد ضحكت : ههههههههههه
وصلوا قدام قاعه كبيره والد يحيي يوسف واقف قدام بابها مستنيهم وفي ناس كتير معزومين
يحيي مسك ايد وعد ودخلوا
يوسف : مبروووك يا يحيى
مبروووك يا وعد
الاتنين : الله يبارك فيك يا بابا
احمد زق يحيي
احمد بعصبيه وبسرعه في الكلام: ازيك يا عمي بص بصراحه كده أنا طالب القرب منك وبقول بدل ما نعمل خطوبه تبقي كتب كتاب عشان انا مبحبش اعمل حاجه غلط وقعدتنا مع بعض تبقي في الحلال وعشان ربنا يشهد علينا بالله عليك توافق
يوسف ابتسم من صدق مشاعره: أم يحيي حكيتلي عاللي حصل مبروك عليك رحيل
احمد اتنطت من الفرحه وحضن يوسف ولف بيه وشاله رفعه لفوق
الكل ضحك عليه ودخلوا القاعه كان المأذون موجود
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد)