رواية وعد الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم عزة العربي
رواية وعد الجزء الحادي والثلاثون
رواية وعد البارت الحادي والثلاثون
رواية وعد الحلقة الحادية والثلاثون
يحيى بيقلع هدومه بغيظ وبيرميهم عالسرير بقرف
وعد كاتمه ضحكتها وبتفك الطرحه
يحيي بص عليها بغيظ وعرف أنها هتموت وتضحك اتكلم وهو بيصك علي اسنانه: اضحكي يا وعد اضحكي يا حبيبتي بدل ما يجرالك حاجه
وعد انفجرت من الضحك: ههههههههههه بصراحه مش قادره احمد دا رهيب عرف مكانا ازاي وانت قافل التليفونات ههههه يا خبر انا مش مصدقه
يحيي بص عليها وهي بتضحك : انتي فرحانه
وعد قربت منه وهي بتفكله زراير القميص وهو بياخد اسكرين لكل تفاصيلها
وعد: احم بصراحه يعني ايوه فرحانه جدا وانت كمان لازم تفرح مراتك حبيبتك واختك وصاحبك كلهم في مكان واحد ومستنينك تخرجهم وتفسحهم وتبسطهم هتعوز ايه اكتر من كده
يحيي بيبص لشفايفها وهي بتتكلم ومقدرش يمسك نفسه اكتر من كده وداب فيهم
صوت خبط جامد عالباب
يحيي بعد بتأفف : هي سفريه ما يعلم بيها الا ربنا حاسبي يا وعد حاسبي الله يهديكي خشي اقعدي في جنب
وعد ضحكت
يحيي راح يفتح الباب اللي كانت بيترزع وهو عارف مليون في الميه أنه احمد
يحيي بغيظ: افندم خير اؤمر
احمد زقه من قدام الباب ودخل ببرود: عاوز اختي في موضوع مهم جدا وسع كده وسع
يحيي بغضب مسكه من ياقه قميصه : وربي لو ما بطلت اللي بتعمله دا لا تشوف وش تاني خالص مني
احمد بعد أيده : اهدي بس يا اخي تعالي تعالي اقعد كده نتكلم شويه نفضفض زي زمان انت اتغيرت اوي يا يحيي هيييي هنقول ايه الاهتمام مبيطلبش
وعد كاتمه ضحكتها وحطه وشها في الأرض
يحيى بغضب: اهتمام ايه يا جدع انت هو انت خطيبتي ولا ايه
احمد بص لوعد: حبيبه اخوكي نسيت اقولك رحيل كانت عوزاكي يا ريت تروحيلها الاوضه وسيبيني انا وابن الديب شويه
وعد: ايه دا بجد ماشي هروحلها حالا
يحيى مسكها من أيدها: مفيش مرواح في حته وانت اطلع برا وعدي ايامك معايا وبدل ما تفوق عليا شوف مراتك عشان بصراحه يعني ولا بلاش لحسن تزعل
احمد بنرفزه: قصدك ايه هي رحيل قالتلك حاجه لا دانا اسد ابعد كده من وشي ابعد
وطلع من الاوضه ورزع الباب
يحيي ضحك من قلبه: وربنا اخوكي مجنون
وعد: حرام عليك قلتله كده ليه
يحيى: هو اللي بدأ يستحمل
احمد دخل الاوضه وهو متنرفز دور علي رحيل كانت لابسه الاسدال ورايحه في سابع نومه
بص عليها بحب واتأكد انها فعلا نايمه فتح شنطه وطلع أله صغيره جدا شبه المقص وقطع الاسدال بالنص وبدأ يقلعهولها واحده واحده وفك الطرحه وبلع ريقه من جمال رحيل وشعرها الكستنائي وبياض بشرتها
رحيل كانت لابسه بيچامه ربع كم تحت الاسدال عليها رسومات كرتونيه
احمد بص عليها بحب وغير هدومه وطلع فرد دراعه وهي تلقائي نامت عليه واخدها في حضنه ونام هو كمان
بالليل…
يحيى: متخلينا هنا في الاوضه نكون علي راحتنا احسن
وعد برقه: توء توء توء انا عاوزه انزل اتمشي معاك
يحيى: اخوكي المجنون هيفضل لازق لنا بني ادم بارد
وعد: يحيي بليز متغلطش في احمد وبعدين هما شكلهم لسه نايمين انا بفكر اخبط عليهم واحنا نازلين
يحيى: لا طبعا سيبيهم نايمين نستريح منهم شويه
وعد بدلع: هههههه انت صعب اوي يا ديبي
يحيى: هو انتي لسه شوفتي صعب يلا بدل ما اغير رأيي وانتي عارفه بقي لو غيرته
عند أحمد.
رحيل فتحت عيونها وهي حاسه براحه كبيره لقيت نفسها في حضن احمد ومكلبشه فيه ابتسمت بحب ورفعت أيدها علي شعرها ونزلتها ورفعتها تاني باستغراب وقامت اتعدلت بفزع بصيت علي البيچامه اللي لبساها والاسدال اللي مش موجود دورت على الأرض مش موجود عالسرير مش موجود
اتكلمت بنرفزه : احمددددد
احمد بتمثيل الفزع: بسم الله الرحمن الرحيم في ايه يا حبيبتي انتي كويسه
رحيل: الاسدال فين وازاي تجرأ وتقلعهولي انت عملت فيا ايه انطق
احمد بتمثيل حط أيده علي عينه : ايه دا يا رحيل ربنا يهديكي انتي قاعده قدامي كده ازاي قومي ألبسي حاجه
رحيل رفعت صابعها في وشه:انا لبست اسدال ونمت اصحي بقدره قادر الاقي نفسي بالبيچامه
احمد : مش عارف انا دخلت لقيتك نايمه يا حبيبتي كده حتي انا استغربت وغضيت بصري ونمت واديتلك ضهري
رحيل ؛ لا والله
احمد : اه وبعد شويه لقيتك مره واحده نايمه في حضني
رحيل: سبحان الله
احمد بص عليها بجرأه: بس تعرفي انك حلوه اوي
رحيل بتوتر وهي بتخبط رجلها في الارض: يا باااي بقي اوووف
وقامت دخلت الحمام وقفلت الباب ووقفت وراه وحطيت أيدها علي قلبها واتحركت خطوتين ووقفت قدام المرايا وشالت التوكه وفكت شعرها الطويل وكلمت نفسها
بصي يا لولو انتي اصلا مش هتقدري تقعدي بالاسدال طول الوقت وهو كده كده جوزك مش هيحصل حاجه لو قعدتي قدامه بشعرك واهوه كله بثوابه برضوا
واخدت نفس عميق وضبطت نفسها وخرجت
احمد توقع عكس كده لانه عارف رحيل عنيده
فتح عينه لاخرها بصدمه ومقدرش يتحكم في نفسه وقرب منها بحب واتكلم بتوهان: انتي مش حلوه
رحيل زعلت ووشها اتغير
احمد بنفس النبره: انتي قمر لا قمر كمان كلمه قليله رحيل انا بحبك اوي
رحيل اتوترت اكتر واكتر ووشها بقي عباره عن كتله طماطم
احمد حاول يتماسك علي الرغم أنه بيموت وحاول يغير الموضوع عشان يفك التوتر
احمد : هااا ننزل ولا نفضل هنا
رحيل: لا يا ريت نفضل هنا انا فعلا مش قادره
احمد بقلق : مالك في ايه حاسه بإيه
رحيل حطت أيدها علي ايده بعفويه: ابدا انا كويسه انا بس حابه اقعد النهارده
احمد بص علي أيدها وقلبه دق ورحيل بسرعه شالتها: اسفه
احمد : لا ولا يهمك انا زي جوزك
رحيل: ههههههههههه
احمد : يا وعددددددي الصبر يا رب
عند قمر.
قمر: ههههههههههه بجد يا وعد
وعد: اه والله يا قمر ومن ساعتها ويحيي هيتجنن واخدني دلوقت وهو حاسس أنه منتصر علي احمد واتعشينا وقضينا طول اليوم برا وهو كله شويه يضحك ويقوللي معرفش يوصلنا وهو دلوقت بيحاسب عشان نمشي قلت اكلمك احكيلك
قمر: ههههههههههه ربنا يسعدكم يا حبيبتي
و…وعد…يعني عاوزه اسألك علي حاجه
وعد: انتي لسه هتستأذني قولي علي طول يا قمر
قمر: يعني هو ..هو انتي مطمنتيش علي اختك رحيل اصل يعني كل لما اسألها تقول الحمد لله بس
وعد بتوتر وحبت تطمنها : رحيل زي الفل متخافيش انا سألتها وطمنتني
قمر بفرحه: بجد يا وعد يعني هي كويسه
وعد: ايوه كويسه وفرحانين جدا كمان اطمني
قمر: ربنا يسعدكم يا ولادي يا رب
وعد: امين يا رب
احمد فتح التليفزيون وبعت اشتري مسليات وجاتوهات وحاجات حلوه كتير وشد رحيل وقعدوا جنب بعض عالكنبه يتفرجوا ورحيل صممت تتفرج على توم وجيري وأحمد رفض وجاب فيلم اكشن اجنبي
وبعد مناهدات احمد السيوفي قعد يتفرج على توم وجيري وعلي ريأكشنات رحيل اللي جننته
وبعد شويه الباب خبط
احمد قام فتح وكان يحيي ووعد
احمد : تعالوا تعالوا اتفرجوا معانا
يحيي بص عالتليفزيون: ايه دا
احمد ضحك: علي اخر الزمن بتفرج علي توم وجيري
يحيي وأحمد ضحكوا
ووعد نطت عالكنبه وقعدت جنب رحيل وانسجموا مع الكارتون
ويحيي وأحمد بيضحكوا عليهم
وفضلوا عالحال دا بقيت الاسبوعين كل يوم خروج وفسح واليوم اللي بينزلوا فيه بالنهار بيقعدوا بالليل كلهم قدام التلفزيون والجو بيكون كله ضحك وهزار
بالنسبه لرحيل هي قربت من احمد جدا جدا وبقيت كل يوم تلبس هدوم بتجنن احمد عليها ومنتظراه يعبر لها عن حبه بفارغ الصبر بس هو كان قايلها من اول يوم أنه مش هيقرب منها غير لما يحس انها عاوزه كده وتطلب منه كمان
بالنسبه لاحمد هو كل يوم بيموت في رحيل اكتر من اليوم اللي قبله وكل لما يقرب منها يتراجع في اخر لحظه ودا كان بيجرح رحيل جدا
وكان بيعوض احتياجه دا بالرياضه بينزل يجري أو يلعب ضغط اي حاجه يفرغ فيها طاقته
يعني الاتنين دلوقتي محتاجين بعض جدا بس كل واحد فيهم مستني التاني يبدأ
أما بقي يحيي ووعد فالاتنين عشقهم بيزيد كل يوم وكل ما الناس تشوفهم يحسدوهم علي حبهم الواضح جدا
كده عدا الاسبوعين ومن بكره كل واحد فيهم هيروح في جزيره خاصه بيه في جزر المالديف وبدأوا يجهزوا شنطهم وكل حاجه هيحتاجوها هناك والسفر هيكون الفجر يحيى ووعد خلصوا كل حاجه وتعبوا جدا ويحيي اخدها في جنته ونام
احمد ورحيل خلصوا كل حاجه ورحيل اخدت شاور ولاول مره تلبس طقم نوم جريئ لونه احمر وفردت شعرها وحطت روچ احمر رقيق وطلعت
كان احمد ماسك الريموت كنترول وبيقلب ولمحها وهي طالعه رفع عينه عليها وبلع ريقه بصعوبه وقام وقف وراح ناحيتها
رحيل وشها بقي جمره نار بس بتهدي نفسها في سرها وقربت من احمد وطبعت بوسه رقيقه علي خده واتحركت بهدوء وقعدت عالكنبه
احمد واقف متنح مكانه وفاتح بوءه علي اخره
وحط أيده علي خده مكان بوستها
رحيل قامت تاني وقربت وباسته من خده التاني
احمد مقدرش يستحمل اكتر من كده واخدها في بوسه طويله جدا
وبعدها همس في ودنها: خلاص
رحيل حركت رأسها بحب أنها موافقه علي قربه منها
احمد بدأ يخدرها تدريجيا وهي بتتجاوب معاه بس للاسف تليفون احمد رن وبوظ كل طموحاتهم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد)