رواية وعد الجبل الفصل الثامن والأربعون 48 بقلم منار همام
رواية وعد الجبل البارت الثامن والأربعون
رواية وعد الجبل الجزء الثامن والأربعون
رواية وعد الجبل الحلقة الثامنة والأربعون
تقى حضنت يزيد بحب وفرحه
: مبروك يا روحى… مبروك عبال اليله الكبيره
يزيد: الله يبارك فيكي يا امي
تقى قربت من آدم كمان
: مبروك يا حبيبي
آدم: الله يبارك فيكي يا ست الكل
خالد: يلا كل واحد ياخد مراته يتكلم معاها… بحترامه هاااا
يزيد مسك ايد ميرال وغمزله
: وحنا اصول الاحترام يا حج
خالد: طاب يلا يا خوي
في اوضت آدم حضن رحاب بحب
: مبروك يا حبيبتي
رحاب بحزن: مبروك على اي انت اكيد هطلقنى ب..
آدم: انتى غبيه يا بت اطلق مين انتى بتاعتي و مراتي وشيلي كلمت طلاق من حياتك أصلا
رحاب: ب.. بس يعنى
آدم: انا بحبك ومن زمان ولي حصل مش هيغير حاجه وانا واثق انك كويسه و مفكيش حاجه والي عمل كدا كان غرضه التهديد…متخفيش.. والكلب الي عمل كدا هجيبه.. لو من تحت لارض
رحاب ابتسمت بخجل
آدم قرب منها وحط ايده على خدها وهمسلها قبل ما يميل ويبو***سها
: بحبك
في اوضت ميرال
يزيد اول ما قفل الباب سند ميرال على الباب وبا***سها بعمق
شويه وميرال زقت يزيد لما حست بيه بيحاول يفتح سستت الفستان بتعاه
ميرال بتوتر: مينفعش يا يزيد…
يزيد قعد على السرير ولع سجاره
يزيد: ظبطى هدومك
ميرال ظبطت حجابها وهدومه بتوتر
يزيد شورلها تقعد جنبه
: تعالى اقعد
ميرال بتوتر: لا انا هفضل واقفه هنااا
يزيد بحده: ميرال
ميرال قربت بتوتر وقعد جنبه
يزيد اتنهد: خلاص بقا متبقيش خوافه انا عارف حدودي كويس
ميرال: ايوه ما انا خت بالى
يزيد: هنهزر من اولها
ميرال: طيب… خلاص.. مش هنروح عند الدكتور بقا
يزيد: النهارده… بكره الصبح طيب
ميرال: يزيد دلوقتي… ميرال قربت منه بدلع… كل ما خفيت اسرع اهنتجوز اسرع
يزيد: بجد… طيب ما تيجي نتجوز دلوقتي
ميرال: بس يا سافل
يزيد ضحك: قومي غيرى هدومك علشان هنروح لدكتور
عند وليد
وليد بحب: مبروك يا حبيبتي
سلمى بخجل: الله يبارك فيك
وليد حضنها: ربنا يجعلك وش الخير عليا يا حبيبتي
سلمى: وليد
وليد بعد عنها: اي يا حبيبتي
سلمى: انت جبت ليه عمى وكيلي… يعنى ممكن كنت جبت خالى
وليد: مزاجي كدا بقا
سلمى بضيق: ماشي
وليد: هنلوى بوز من دلوقتي
عند آدم
رحاب بهمس: آ… آدم
آدم بنشغال: اممم
رحاب: الب.. الباب
آدم بعد وهو بياخد نفسه وهو حمحم
: ايوه
ريهام: يلا يا آدم علشان هنمشي
آدم بهمس لرحاب: ظبطى هدومك
رحاب بخجل ظبطت نفسها وادم فتح الباب وطلعوا
تحت
تقى: انا هاجي معاكم
آدم: يلا وانا كمان هاجي
يزيد: والعياده هتشيل كل دا فين إن شاءلله هي ميرال وبس
خالد : اااه ما خلاص هتنسيك الى رباك
يزيد: وانا اقدر يا حج… بس علشان هنروح كلنا
خالد: ماشي يا حبيبي روح انت وبقا طمني عليك
يزيد: يلا يا ميرال
يزيد وميرال مشيوا
زياد: يلا يا رحاب
خالد: لسه بدرى خليك قاعد شويه
زياد: لا كفايه المغرب جه يلا يا ريهام
في العياده عن الدكتور
يزيد و ميرال قاعدين قدام الدكتور
الدكتور: الحمدلله الحاله مش سيأ اوي يا يزيد.. انت لسه مستمر على المهد صح
يزيد: ايوه مبعرفش انام من غيره
الدكتور: لا تمنعه يا يزيد دي اول حاجه… عارف انك مش بترفع تنام من غيره و اول فتره في النوم من غيره هتبقا صعبيه بس دي اول خطوه تاني حاجه اي حاجه فيها مخدر مسكن قهوه سجاير هتبقا ممنوعه…
كمل لميرال
: وانتى يا مدام ميرال دورك مهم في الخطوه دي حاولي خليكي ديما معها الفتره دي بتبقا متعبه حدا وغير الضغط على لاعصاب هو هيبقا عصبي شويتين بس لازم تستحملوا
ميرال بدموع: حاضر
الدكتور: انا مش هديك اي علاج بس امشي على التعليمات الي قلتلك عليها
ميرال: حاضر
يزيد و ميرال مشيوا
ميرال: يلا نروح عند الدكتور التاني بقا
يزيد: لا انا فرهت تعالي نروح ونكمل بكره
ميرال: تيجي نخدها مشي من هنا للبيت
يزيد: مش بعيده شويه
ميرال: يلا بقا متبقاش كسول
يزيد: طاب يلا يختي والمره اجبلك اسكريم
في اوضت رحاب فونها رن
رحاب بتعب
: الو
آدم: مالك انتى كويسه
رحاب: ايوه بس شكلي هاخد دور برد
آدم: قومي اعمليلك حاجه سخنه ولا صح الزفت وليد يجبلك مسكن.. اجي اجبهولك انا
رحاب: لا انا كويس مفيش داعى للكلام دا هخد دس وشرب حاجه سخنه
آدم: ماشي يا حبيبتي… السكوت عم المكان شويه
آدم: رحاب متنميش لوحدك النهارده روحي نامى مع امك…. كمل بغيره.. بس حاولي اتصرفي وطلعى ابوكي ينام في الحوش ولا مع وليد
رحاب: حاضر… يزيد جه من عند الدكتور
آدم: لا لسه هخلص معاكي وانزل استنها مع ابوي وامي تحت
رحاب: طاب تصبح على خير
آدم: خدي بالك من نفسك وبقي طمنيني عليكي لما تصحى
رحاب: حاضر
آدم: تصبحي على خير يا روحى
رحاب: وانت من اهله
رحاب قفلت معاه وقامت طلعت من اوضتها وخبطت على اوضت وليد الي فتحلها
وليد: في حاجه يا حبيبتي
رحاب: كنت نمت
وليد: لا
رحاب: ممكن انام معاك
وليد: بس كدا يا روحى تعالى
في اوضت ام جبل
نايمه على السرير بتتلف حوليها بخوف
فجاس سمعت همس بصوت يزيد
: تؤ تؤ لسه بدري على انك تتلفتي حوليكي
ام جبل قامت وصرخت
: انت فيــــــــــــين ط.. طيب صوته جاي منين هو مش هنا مش في البيت أساسا
الصوت طلع تاني
: انا معاكي في كل وقت وحوليكي في كل مكان
ام جبل بجنون لفت في لاوضه وهي بتكسر الحاجه
: انت فين اطلعلى… اطلع
في بيت خالد
يزيد دخل وهو ماسك ايد ميرال وبيضحكوا
كان خالد و تقى وآدم قاعدين مستنينوا
خالد: شكلك هتخف على ايد ميرال مش ايد الدكتور
يزيد: جوزوهالى وانا هخف علطول
خالد: اجوزهالك اكتر من كدا اي تاني
يزيد: يعنى اخدها و اطلع على شقتي
خالد: اتلم يا زفت.. الدكتور قلك اي
ميرال: قله يبعد عن السجاير والقهوه واي حاجه فيها مهدإت وإن اعصابه هتبقا تعبانه و انفعلات ومرضيش يديه مهدا علشان دا هيبوظ الدنيا
تقى قربت وحضنت
: إن شالله كنت انا وانت لا يا روحى
يزيد: بعد الشر عليكى يا امى
تقى حضنته بحب اكتر…. تقى بعدت
آدم: الف سلامه يا كبير خف بسرعه بقا عايزين نتجوز
يزيد ضحك: ما تتجوز يخوي حد مسكك
آدم: الحج يا خوي والحج
خالد: بطلوا زن انتوا لاتنين وانت يا يزيد نسمع كلام الدكتور انا عارفك مدمن قهوه.. مفيش قهوه تاني هااا
تقى: لا من النهارده مفيش قهوه… لبن بس هااا
يزيد: لبن اي بس يا ست الكل
تقى: لا بقولك اي من النهارده… اكلك مسؤليتي من النهارده وسمعش صوتك
يزيد: الي تشفيه يا كبيره
خالد بحنيه: روح نام يا حبيبي ورتاح… وحاول ظبط موعيد نومك ماشي
يزيد: حاضر
خالد: يلا كل واحد يروح على اوضته
فوق في اوضت يزيد
تقى دخلت وهي شايله كوباية لبن
لقيت يزيد قاعد على السرير بيشرب سجاره
تقى: برضو سجاير… هات… هات ربنا يهديك
يزيد ضحك: برضو البن
تقى: لا انا مبهزرش على فكره
يزيد خد منها الكوبايه
تقى بحنيه: يزيد يا حبيبي دي صحتك مش لعب عيال… خاف عليها… ولو مش علشانا.. علشان ميرال يا سيدي
يزيد: هو الحج نام
تقى: ايوه ليه
يزيد: هو ينفع انام في حضنك… الي حرمت نفسي منه بغبائي
تقى بدموع خدته في حضنه
: حقك عليا انا يا نور عيني
تاني يوم
يزيد نزل وباين عليه التعب
يزيد: ميرال اعمليلي قهوه
ميرال من المطبخ: حاضر.
شويه وطلعت ميرال بكوباية لبن
ميرال: اتفضل
يزيد بضيق: انا قلت قهوه
ميرال: وانا قلت لبن
يزيد: ميرال معلش انا تعبان دلوقتي هشرب المراه دي وخلاص
ميرال: لا برضو
يزيد بغضب حاول يدريه
: ميرال اعصابي تعبانه دلوقتي اخلصي و متججنيش
ميرال بقوه: وانا قلت لا
يزيد غمض عنيه وحاول يكون هادي ميرال قربت منه وخدته في حضنه
: معلش انا عارفه انك محتاج دا وبقا روتين وعاده عندك بس علشان خاطرى… يزيد هدي شويه
خالد كان نازل: الله الله مش في الحوش كدا طيب
ميرال بعدت بخجل
: ان.. انا بس
خالد: عادي يا حبيبتي هو جوزك انا بهزر بس… روحي هتيلنا الفطار
ميرال: حاضر… ميرال مشيت وخالد قعد مع يزيد
خالد: مش سامع الكلام ليه هاا
يزيد: معلش يا بابا كنت صاحي تعبان
خالد: شد حيلك يا بطل المشوار لسه طويل
في اوضت ام جبل بتتكلم في التلفون وهي بتتلفت حوليها بخوف وجنون
: يزيد.. حوليا في كل مكان حتى لما بنام
على التلفون
مياده: يزيد بس اي الى معاكي يا خالتى
ام جبل: والله بيبقا معاي علطول… والله بسمعه بيهددني
مياده: يا عمتى انتى شكلك تعبانه
ام جبل بجنون: انا مش تعبانه مش تعبانه وبسمع صوته والله صدقيني
مياده: خالتى اهدي بس يزيد حسب علمى امبارح طول اليوم كان عند الدكتور ازي بتقولي سمعتى صوته
ام جبل قامت بجنون
: انا مش مجنونه انا مش مجنونه وهثبت ليكى والكل انى مش مجنونه
تحت
يزيد لياسين: جاهز
ياسين: كل حاجه تمام متخفش بس خد بالك يا يزيد احنا نجننها لكن مهم كان دي ستى
يزيد بهدوء متخفش
ام جبل نزلت وهي بتصرخ
: يا ابن خالد… انت ابن خالد انت فين
يزيد طلع من المطبخ بهدوء
: اي يا ستى
ام جبل بجنون: انت عارف كويس انا عملت فيك اي وبتمثل صح عارف ان انا كنت السبب في جواز امك من ابوك علشان اخد ميراثه كله ليا… انا وبنت اخوي بس لا البيه ابوك كان بيحب بنت اخو الهانم.. واتجوزه… وابني اتنيل على عينه حب بنتها وهي خدت كل حاجه ميراث خالد لبنت اخواها وميراث جوزى لبنتها.. وانا ابقا على الحديده بس مش انا مش انا الي اقف وانا ساكته عملت مشاكل بينها وبينه وفي كل مره كنت بفشل… لحد ما جه يوم وقلت خلاص مش عايزه منهم حاجه غير انهم يبعدوء عنى ولما رحت لابوك وطلبت كل واحد يروح لحاله ابني كان هيمد ايده عليا بسبه…. بيحب عمه اكتر من امه سعتها كان لازم انتقم… ربيتك على كره ابوك و مراته كنت بزرعه فيك شويه شويه بحاول اظبط الموافق جنب بعضها علشان الموضوع يبان حقيقي كنت بحطلك مخدر و مهد واي حاجه فيها مخدر بس الا المخدر عارف ليه انا مكنتش عايزك مدمن انا عايزك شبه واعى وعارف انا الي نيمت ميرال جنب آدم ودا كان اليوم الى خت فيه بطارى وانا الي سطت حد يخد رحاب الشقه
آدم همس بغل: ااه يا وسخه
ام جبل كملت: وانت عارف كل عارف كل حاجه وبجي وتختفي كل شويه علشان انا اتجنن بس انت بتحلم
يزيد: انا مش عايز اجننك ولو انا كنت بجيلك هبقا تحت وفوق ازي
ام جبل بجنون: كداب كداب… شافت جركن غاز مسكته وكبت على نفسها و يزيد طلع سجاره وولعه ببرود
ام جبل بجنون وهي بتقب الغاز عليها
: انت كداب كدا وعارف كل حاجه وبتحاول تجنني انا هموت نفسي ومقتليش انك انتى الي بتعمل كدا وعارف كل حاجه
يزيد رما السجاره قريب منها وهو بينفث الدخان
: ايوه عارف
فجاء ام جبل صرخت ونار كانت ماسكه فيها وبتجرى علي برا وجبل طلع وراها
جبل: ااامى…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد الجبل)