رواية وعد الجبل الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم منار همام
رواية وعد الجبل البارت التاسع والأربعون
رواية وعد الجبل الجزء التاسع والأربعون
رواية وعد الجبل الحلقة التاسعة والأربعون
بعد مرور اسبوع من وفات ام جبل
في الاسطبل يزيد واقف جنب حصانه الاسود
ياسين: انت كنت قاصد تولع في ستى يا يزيد صح
يزيد: انا رميت السجاره… عادي وهي ولعت مكنتش اعرف
ياسين: انت مفكرني مسفتكش ونت بترمي عود الكبريت قبل السجاره
يزيد ببرود: هي تستاهل
ياسين بنفعال: اي البرود دا ياخي انت حرقت ستى فاهم يعنى اى
يزيد بعصبيه: وهي حرقت قلبي وقلب امى وابوي وحبيبتي دي خلتني شبه مدمن
ياسين: بس مش الحرق يا يزيد… انا ايوه معاك ستى غلطانه وغلطانه اوي بس مش كدا
يزيد بهدوء: دا حقى وحق ابوي يا ياسين إن كان ابوي كويس و مراعي مشاعر عمى وجبل وانها امه بس انا خت بحقه بقا
ياسين: ربنا يرحمه بقا.
يزيد: دى ميجزش عليها الرحمه
ميرال دخلت عليهم
ميرال: يزيد جبتلك كاكاو بلبن ع… اي دا ياسين هنا
يزيد: روح انت يا ياسين
ياسين: اي يبني انت بتكرشني.. احترم انها اختى… وانتى حطيها وطلعى
يزيد: انت عبيط ياض دي مراتى تقعد معاي براحتى
ياسين: مراتك لما تعملوا الفرح تقعد بقا معاك براحتها لكن دلوقتي هي اختى
يزيد: بقولك اي يلا هتهوينا وال
ميرال: خلاص يا ياسين هتكلم معاه شويه واجى وانا قلت لبابا
ياسين بضيق: تخلصي بسرعه… وانت يا زفت تقف بحترامك
يزيد: طاب يلا من هنا
ياسين مسك التيشرت بتاع يزيد ورماه عليه
: استر نفسك طيب…وايوه جهز نفسك علشان هنروخ نطلب ايد ساره
يزيد: طيب ياخوي
ياسين طلع وميرال قربت من يزيد
ميرال بدلع: البن
يزيد ولسه بيحرك ايده على الحصان
: بقا يزيد النميرى يتقله البن عيل انا
ميرال: ايوه علشان تعبان ولما يخف بقا ابقا نقله العصير
يزيد ساب العصير وبصلها
: وامتى بقا هيتقله القهوه… ولا دي هتقدموه في جنازته بس
ميرال بلهفه: بعد الشر عليك
يزيد: امال مش شيفك زعلانه على ستك.. بعد ما ولعت فيها
ميرال بستغراب مزيف: اي دا هو انت الي ولعت فيها هي مش كبت الغاز على نفسها
يزيد بحزن: شفتي انا بريئ ازي وكله بيتهمنى اني قصاد
ميرال: كفايه انا مصداق يا حبيبي
يزيد: كلامنا بقا كبير هااا وخدنا وش
ميرال: مش جوزي حبيبي براحتى
يزيد ركب الحصان برشاقه ومهاره
: طاب تعالى
ميرال بستغراب
: هتعمل اي
يزيد: انا مش قلت هتركبي الحصان دا وانتى مراتى
ميرال ابتسمت بحب ومدت ايدها في ايده ابي ممدوده ليها وركبت معاه
في بيت زياد
آدم: صباح الخير يا زياد
زياد: احترم انى كد ابوك حتى
آدم: خلاص يا حماي
زياد: دي انيل قلي زياد عادي
آدم: طاب بقولك اي عايز اخد رحاب مشوار معاي
زياد: من اولها كدا.. هتروحوا فين
آدم: دي مرات يا زوز وبعدين هخدها ونتغدا برا وعايز اتكلم معاها
زياد: ماشي هدخل اصحيه
آدم: هدخل اصحيها انا
زياد: ماشي وريهام هتعملك حاجه تشربها بس مطولوش هااا
آدم دخل اوضت رحاب وقعد جنبها على السرير وهمس
: رحاب… حبيبتي
رحاب فتحت عنبها بنوم اول ما لقيت آدم قامت بخضه وحطت الحجاب
آدم شد الحجاب
: انت عبيطه يا بت انتى مراتي
رحاب: ا.. انا اتوترت بس
آدم قام وتجه لدولاب وفتحه وهو بيخترلها هدومه
: يلا قومي خرجين
رحاب: خارجين فين
آدم: مشوار كدا وقلت لاعمى زياد… قومي يلا
رحاب قامت خدت الهدوم ودخلت الحمام
آدم: هستناكي برا تمام
في بيت خالد
يزيد و ميرال دخلوا البيت وهو ماسك ايدها بحب وتملك
يزيد شاف جبل قاعد والحزن باين على وشه ساب ايد ميرال وهمسله
: روحي انتى
ميرال سبته ودخلت جوه
يزيد اتقدم من جبل وقعد جنبه
يزيد: اخبارك اي يا عمى
جبل مردش عليه
يزيد: عمى انت عارف كويسه ان امك كانت غلطانه و
جبل: عارف يا يزيد عارف امى عملت اي
يزيد: دي حرقتلي قلبي يا جبل كانت بتتكلم على كل حاجه عملتها ببجاحه…
جبل: خلاص حصل الي حصل يا يزيد ربنا يرحمه.
جبل قام وسابه
يزيد اتنهد: ميرال… ميرال يلا علشان هنرروح عند الدكتور.
عند آدم وقف العربيه قدام العماره الي كانت فيها رحاب
رحاب بخوف: آدم لا
آدم بحنيه: متخفيش يا حبيبتي طول ما انا معاكي
آدم مسك ايدها ونزلوا من العربيه وطلعوا على فوق
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد الجبل)