رواية وصية جدي الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة أحمد
رواية وصية جدي الجزء الثالث
رواية وصية جدي البارت الثالث
رواية وصية جدي الحلقة الثالثة
بعد شهر من جواز ابطالنا فهد تقريبا كان وقع لنسمة بس بيقاوح وملك نفس الكلام وقعت لأسد وبتقاوح مهي اخت فهد يعني مستنين إيه
اما فاطمة ووليد فهما كانو واقعين لبعض أصلاً من بدري ودول اللي عايشين ف سعادة لكن في يوم
وليد بعصبية زيادة وغضب: مش طافح قلت عايز اغور للزفت الشعل
فاطمة بدموع علشان زعقلها:ه.. هو في اي طيب بتتكلم كده ليه؟
وليد بحدة:إنتي إنسانة زبا…لة ومش عايز أسمع حسك غوري من وشي يا زبا….لة!
فاطمة زعقت هي كمان لما غلط فيها: إنت بتتكلم معايا كده ليه اصلا؟ شايف نفسك ميين
وليد بغضب وزعيق جحيمي:والله انا اتكلم زي مانا عايز ولما تبقى شريفة إبقي إتكلمي براحتك
فاطمة بزعيق: لم نفسك يا وليد واتكلم عني عدلل انا اشررف منك ومينفعش تغلط فياا انت سامع نفسك اصلااا؟
ضربها بالقلم
وليد بزعيق: إحترمي نفسك وانتي بتتكلمي معايا قال شريفة قال امال الصور اللي كانت مغرقة النت دي إيه يا هاااننمم يكون ف معلومك انا شلتها عشان شرفي من شرفك قدام الناس لكن انتي طالق يا فاطمة طالق!
فاطمة حطت ايديها علي وشها وهي بتعيط من اتهامه ليها هي متعرفش صور ايه ولا تعرف ايه الي حصل اصلا وزاد وغطي انه طلقها وليد مشي وهو متعصب جامد وسابها في البيت وهي طلعت اوضتها لمت هدومها ومشيت راحت بيت ابوها
في مكان تاني عند وليد
كان عمال يشرب كتير اوي لحد ما حرفياً إتعمى ورجع البيت ومعاه واحدة وكان سكران طينة و بيهلوس بإسم فاطمة و….
عند نسمة وفهد
نسمة:فهد يلا الأكل جاهز
فهد بإبتسامة:مش جعان
نسمة:بطل تبتسم كدا
فهد بنفس الأبتسامة:- ليه؟
نسمة بكسوف:أصل يعني مهو بصراحة… معرفش بقى بطل وخلاص
فهد ضحك: لا منا عايز اعرف ليه برضو
نسمة بكسوف:منت لو بصيت فالمراية هتعرف
فهد ضحك جامد
فهد:- اه عرفت بس عايزك تقوليها
نسمة بعد تفكير بكسوف وإبتسامة: أصل أسنانك مسوسة ويااي خالص وانا بقرف
فهد:- لااا والله؟
نسمة بكسوف:اه والله
فهد:- امشي يبت من وشي كتك داهيه
نسمة بضحك: كل طيب انا عملت الأكل عشانك
فهد:- لا عندي شغل ولو قعدت مش هنخلص
نسمة بإبتسامة ورجاء ولا وعي:عشان خاطري يا بابي لو ليا خاطر عندي كل وامشي ماشي؟
فهد قلبه دق جامد بسبب كلمة بابي اتنهد وبعد تفكيره عنها وقال جوا أفكاره انه بس بيشفق عليها مش اكتر
فهد:ماشي يلا
إبتسمت وهي بتمسك ايده وجابت الأكل وبدإت تأكلة
نسمة بصدق: ممكن متسيبنيش خالص؟
فهد أبتسم وردد كلامها:مش هسيبك خالص
إبتسمت بعد ما خلص أكل وهي بتبوس خدة بكسوف
نسمة:خلي بالك من نفسك وإياك تنسى تجيب الشوكولاتة بتاعتي وانت جاي… متتأخرش لحد بليل عشان بخاف ممكن؟
فهد ضغط علي ايده جامد عشان ميعملش حاجة متعجبهاش
فهد:حاضر خلي بالك من نفسك
إبتسمت برقة وهمست في ودنه
نسمة:وإياك تضحك قدام واحدة غيري وانت برة فاهم؟
فهد ضحك: متخافيش مش هضحك لغيرك
نسمة بإبتسامة وكسوف وهي بتحضنة قبل ما يمشي: يلا إمشي بقى… هينفع أخرج اروح لفاطمة بعد شوية صح؟
فهد:ماشي بس خدي السواق.. ومتلبسيش حاجه ضيقه
نسمة بإبتسامة:مش هلبس حاجة ضيقة حاضر… يلا اخرج
قالتها بإبتسامة وهو بيمشي وقفلت الباب وراه وهي بتدعيلة بفرحة
مسكت موبايلها وحاولت تتصل على فاطمة عشان تقولها إنها رايحالها وتجهز القعدة بس مش بترد
فضلت ترن كتير بسبب إنها قلقت وكان الموبايل مقفول ف قررت انها هتلبس وتروحلها وخلاص لانها قلقت عليها جامد
لبست ونزلت
دخلت الفيلا لقيت في أزايز خمـ*ـرة على الأرض ولقيت في واحدة نازلة على السلم وكانت لابسة فستان أحمر ناري.. احم بلاش نقول فستان عشان إحنا كدة بنظلم الفساتين البنت من كتر ما الهدوم مانت قصيرة نسمة يا عيني فكرت هدومها مقطعة
نسمة بإستغراب:إنتي مين؟ وبتعملي إيه هنا؟ وفاطمة ووليد فين؟
قالتها وبعدها لاقت وليد نازل ورا البت دي
وليد: طلقتها
نسمة بصدمة: ومين دي؟
البت ببجاحه:شايفه ايه؟ نازلين انا وهو من الاوضه يبقي ايه؟
نسمة بعدم فهم:اولاً انا بتكلم مع اخويا فـ إنتي ملكيش دعوة ومتدخليش بينا يا بيئة… ثانياً لما تتكلمي مع ستك تتكلمي كويس مش دي خدامة هنا يا وليد؟
وليد: لا مش خدامة واهدي علي نفسك شوية يا نسمة مش كدة
نسمة بضيق:إنت مش شايف بتتكلم ازاي وبعدين لبسها بيئة أوي ومقطع من كل داهية روحي يختي استري نفسك ما تشوفلها حاجة تلبسها يا وليد بدل ما لبسها مقطوع كدا إنت جبتها منين دي ولا لقيتها فالشارع ولا إيه
البت بفلح: اييييه مقطع يا فلاحه؟ ده انا لبسي احسن منك كانك لابسه شوال
شهقت نسمة شهقة ردح وقالت
نسمة:هييييييييييح نعم نعم يا روح امك؟ هي مين دي اللي لابسة شوال يا عيقة يا شعر عيرة يا لون خميرة واحماد ياا عوووووماااار
البت:يعع انتي فلاحه اوي مين دي يا وليد
نسمة:اخت وليد يا عنيا وتعالي اما اوريكي الفلاحة دي ممكن تعمل إيه
قالتها وهي بتخلع شبشبها وبدأت تضربها عزيزي القارئ وعينك ما تشوف الا النور
وليد حاول يحوش عن البت بس معرفش.. بعد ما البت اغمي عليها من كتر الضرب نسمة سابتها أخيراً
نسمة بضيق وهي بتجز علي سنانها: فاطمة فين يا وليد؟
وليد بضيق:معرفش… إنتي جاية من غير معاد ليه؟
نسمة بضيق: يعني إيه متعرفش وبعدين بيت اخويا واجي فيه براحتي ولا بتضردني ومش عاجبك إني اجي انا غلطانة إني جيت اصلاً بس مين الزبالة دي؟
وليد:- يعني معرفش تلاقيها راحت لحد من الناس الي تعرفهم..
نسمة:انت عارف إن فاطمة ملهاش حد يا وليد
وليد بسخريه: اه اه ملهاش حد فعلا روحي تلاقيها في اي كباريه
نسمة: انت سامع نفسك يا وليد؟انت بتتكلم عن مراااتكك مش دي فاطمة الي كنت بتقولي بحبها مش دي فاطمة الي كنت بتتمني تبصلك بصة؟ اييه كل ده كان كدب؟ وبعدين مين الزبالة دي مردتش عليا
وليد:كنت ******** معاها ايه في حاجه
نسمة فضلت بصاله مش عارفه تقول ايه عيونها دمعت وخرجت من الفيلا بتعيط ركبت العربيه واتصلت علي فهد وهي منهارة
رد عليها وأول ما رد قالت
نسمة ببكاء:فهد انت فين؟
فهد بقلق: انا في الشغل مالك يا نسمة؟
نسمة بعياط: انا مش لاقيه فاطمة
فهد:يعني ايه اهدي بس هي مش المفروض عند وليد؟
نسمة: انا روحتلها بس وليد قالي انه طلقها وقال عليها كلام غريب وكان معاه واحده
فهد:نعممم وليد؟
نسمة بعياط:اه
فهد:طب رحتي بيت باباها؟ ممكن تكون هناك
نسمة: لا مرحتش
فهد: طب روحي وخدي ملك معاكي ولو ملاقيتيهاش اتصلي بيا اجيلك ندور عليها بس اهدي
نسمة بعياط:حاضر
اتصلت بملك
نسمة بعياط:ملك
ملك بقلق:مالك يا نسمة فهد زعلك؟
نسمة: انا مش لاقيه فاطمة
ملك:ي.. يعني ايه؟
نسمة: رحتلها البيت وليد قالي انه طلقها وهي مش موجودة هناك
ملك:عمللل ايييه هو اخوكيي اهبل؟ ازاي يطلقها هو عارف ان فاطمة ملهاش حدد
نسمة: معرفش معرفش استأذني من جوزك وهستناكي عند *** هنروح نشوفها في بيت باباها
ملك:حاضر حاضر
قالتها وقامت تلبس
أسد:على فين
ملك بضيق:مش وقتك خالص انا لو فاطمة حصلها حاجة هموتك
أسد:فاطمة؟ لحظة انا مالي اصلاً وبعدين فاطمة مالها؟
ملك:مش انت راجل؟
أسد:اه
ملك: ووليد راجل؟
أسد:اه؟
ملك:ووليد طلق فاطمة بعد ما وثقت فيه؟
أسد:أ… لحظة إيه دا؟
ملك: يبقى وليد راجل وعمل كدا يبقى الرجالة كلهم السبب فبما إنك راجل لو فاطمة حصلها حاجك هقتلك
أسد:نعم؟
ملك:مش وقت نقاش غور من وشي
أسد:هو ايه الي مش وقت نقاش هو فين المتخلف ده وفاطمة فين اصلا
ملك:انا لو اعرف هقولك.. انا هقابل نسمة ونشوف فاطمة فين
أسد:طب انا جاي معاكي
ملك:هبعتلك اللوكيشن على الواتس وهبعتلك البيت بتاع أهلها انا متأخرة والتأخير مش فصالحنا
أسد: طب خلي بالك من نفسك طيب
ملك مشيت وراحت لنسمة وطلعو على شقة فاطمة خبطو كتير وفي الاخر فتحت كانت عينيها وارمه من كتر العياط ولونها احمر ووشها احمر وسعتلهم وخلتهم يدخلو
نسمة: في ايه ايه الي حصل؟
فاطمة بحزن:ولا حاجة
ملك:ازاي ولا حاجة يعني انتي عبيطة يا بت وبعدين الواد وليد دا عملك ايه
فاطمة عيطت تاني جامد وحكيتلهم الي حصل
فاطمة: انا معرفش هو بيتكلم عن ايه اصلا وهو ازاي يصدق حاجه زي كده غلطت لما حبيته وغلطت لما وافقت علي جوازنا وغلطت لما سيبت نفسي ليه قراراتي كلها ناحيته بالذات كانت غلط
ملك حضنتها بحزن ومتكلمتش
نسمة:الحيوان الجزمة الحقير الزبالة والله لأوريه
ملك: هتوريه ايه؟ هو هيصدق مثلا ان ده كدب وان ايا كان الصور الي شافها دي كدب؟ انتي عارفه ان اخوكي طالما صدق حاجه هيقتنع بعكسها؟
نسمة بضيق:إبن ال…. إهدي يا نسمة ابوه وامه هما ابوكي وامك متشتميش….. عععععع هوريه إزاي ميثقش في فاطمة والله لأوريه وكمان هوريه إزاي يخونها ويروح يعمل علاقة مع واحدة غيرهـ….. احية
ملك بصتلها جامد وفاطمة تنحت بصدمة والي هو لا اكيد مش اللي فبالي
فاطمة بصدمة وعياط: ع.. عمل ايه؟
نسمة:معملش معملش كان بيتهيقلي اصلاً
فاطمة بدموع:نسمة متكدبيش عليا
نسمة بحزن:متزعليش يا فاطمة والله ما يستاهل دموعك
فاطمة: صح هو فعلا ميستاهلش بس والله العظيم لأوريه النجوم في عز الضهر هخليه يندم وهيبقي عايزني ومش طايلني
نسمة: ايوة هي دي فاطمة بتاعتنا
الباب خبط ملك قامت فتحت كان أسد وفهد.. أسد جري علي فاطمة
أسد: مجيتيليش ليه؟ وايه الي حصل اصلا؟
ملك بصتله بحدة أكنها بتقوله إبعد عني ونسمة بصت لفهد بغضب غير مبرر
فاطمة حكيتله الي حصل
أسد: نعم؟ هو ازاي اصلا يصدق؟(بص لفهد) هو وليد متخلف صح؟ اييه الي هو عمله ده والله لاوريه
فهد:وانا معاك
فاطمة: وعلى ايه؟ متعملوش حاجه انا عارفه انا هعمل ايه
أسد:ايوة يعني عايزانا نسكت ازاي مش فاهم
فاطمة:يعني تسكتو وتسيبوني اتصرف متدخلش انت علشان متخسرش صاحبك
فهد راح لنسمة
فهد: مالك؟
نسمة بضيق ودموع: إنت خاين وحيوان بعد ما خليتني احبك بتخوني وبتكلم بنات صح انت بتخوني اكيد رد عليا يا فهد!
كانت بتضرب صدرة وهي بتتكلم وبتعيط
فهد إتنهد: لا مش بخونك يا نسمة
نسمة بعياط:لأ انت بتخوني زي وليد انت حيوان اصلاً
فهد:- انتي عبلة يا نسمة؟ هو علشان واحد عمل كده يبقي كل الرجاله زيه مثلا ولا ايه مش فاهم انا
نسمة ببكاء:يعني إنت مش بتخوني يا فهد؟
فهد:يعني بالله انا لو بخونك هبقي واقف معاكي الوقفه دي؟
نسمة وهي بتبصله بعيونها المدمعة اللي شبه عيون القطط: يعني انت لو مش واقف معايا دلوقت كنت هتخوني؟
فهد بصلها الي هو صبرني يارب اتجوزت طفله
فهد:لا كده ولا كده يعني انا دلوقتي مش بخونك ولو مش واقف معاكي برضو مش بخونك ممكن بقي نشوف هنخلي وليد يعرف الحقيقه ازاي؟
نسمة بعياط وغضب:إنت بتزعقلي ليه يا فهد
فهد:مهو انتي اللي مستفزة
نسمة قررت تعصبة وتخليه يغير:والله؟ طب ماشي يا ياسر اللي تشوفه
فهد:نعم يا روح امك؟ ياسر مين دا ان شاء الله
ملك: لا مهو مش وقته خالص علفكرة
فهد بغضب جحيمي:اكتمي انتي خاااللص يا ملك…. ياسر مين دا بقى يا قلبي؟
نسمة معرفتش ترد من خوفها منه
ملك بخوف: اهدي يا فهد براحه كانت بتهزر
فهد بغضب:إخررسي خالص…… ردي عليا يا نسمة
نسمة مكانتش عارفه ترد اصلا
أسد: فهد أهدي مش كده
فهد بغضب:محدش يتدخل بيني وبينها
نسمة عيطت: كنت بضايقك والله عشان تغير
فهد بغضب وزعيق:والله؟ انا ماشي بلا قرف
فهد مشي ونسمة عيطت ملك وفاطمة حضنوها
فاطمة:خلاص بقي اهدي لما يهدي شويه صالحيه
نسمة بعياط:مهو اصلاً اللي بيزعقلي انا غلطت ف إيه مثلاً ولا هو يغير وانا لأ؟ يولع اصلاً مش زعلانة يغور فداهية
أسد:واااااضح
نسمة ضحكت وسط دموعها من طريقة أسد الي بيتكلم بيها
أسد:طب بقولك إيه إنزلي يختي شوفي جوزك
نسمة بصتله وبعد كده بصت لفاطمة
نسمة: طب هتقعدي هنا؟ هبقي اجيلك تاني بكره متمشيش من هنا هه وافتحي تليفونك
فاطمة بإبتسامة:إن شاء الله يا قلبي
فاطمة ودعتها وودعت ملك وأسد وكلهم مشيو وهي قعدت تفكر هتعمل ايه
فالنهاية نامت
عند أسد وملك
دخلو البيت وأول ما دخلوا أسد بصلها وقال بحُب
أسد:ملك؟
ملك بضيق: افندم؟
أسد قرب منها:مالك؟
ملك بضيق:إبعد عني يا أسد
أسد:نعم؟
ملك بضيق:ايه يا أخي مش طايقاك إبعد عني
بعد عنها أسد بغضب وقال بزعيق
أسد:يبقى في حد في حياتك ما احنا مش معقول يكون بقالنا شهر مع بعض وبعاملك كويس ومبتتعامليش كويس بربع جنيه
ملك:ايه الي انت بتقوله ده انا مجنون؟.. انت عارف اصلا اني اتجوزتك علشان انفذ وصية جدي وبس انما انا اصلا مكنتش بحبك كنت بعتبرك في مقام اخويا وبسسس
أسد بزعيق وغضب:بس اناااا حببيتككككك منن يوووم ما إتولدتيي وانااا بحبككك يا ملككك…. كونك مش طايقاني براحتك وعلى العموم يا ستي….
اكمل بهمس وعيون رجل دامعه:إنتي طالق يا ملك… هخرج عايز أرجع ملاقيكيش ف الفيلا… هتلاقي مبلغ في الدولاب هيكفيكي… هتلاقيه في شنطة… تقدري تأجري أي مكان تقعدي فيه… عن اذنك
قالها وخرج لما حس إنه هيضعف ويعيط قدامها
هي عيطت واعترفت لنفسها انها بتحبه اه بعد مطلقها طلعت لمت هدومها ومشيت من غير متاخد الفلوس حتي راحت لبيت ابوها هي كمان
اما هو فضل يتمشى ويعيط وكل شوية يمسح دموعه اللي بتنزل لحد ما صرخ وهو بيضرب جهة قلبه
أسد:كفايااااهه كفاااياااااه بقىىىىىى بطل توجعنيييييي بتوجعنيي ليييييييهههه كفااااياااااااه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وصية جدي)