روايات

رواية وريث الشيطان الفصل الرابع 4 بقلم شيماء محمد

موقع كتابك في سطور

رواية وريث الشيطان الفصل الرابع 4 بقلم شيماء محمد

رواية وريث الشيطان الجزء الرابع

رواية وريث الشيطان البارت الرابع

وريث الشيطان
وريث الشيطان

رواية وريث الشيطان الحلقة الرابعة

المصائب هي ضيف يأتي فجأة لا يستأذن ابدا ولكن الاوجب أن نقول انها الاقدار التي ترسم لنا ونحن ف بطون امهاتنا فكلا من كتاب يفعل ما به حرفيا ولكل منا أجل لا نتأخر عنه ابدا
خرج من الحمام لتوه وارتدي ملابسه ليقطع عليه صوت هاتفه وهو يرن لينقبض قلبه من دون وعي قبضه تشبه قبضة الموت امسك هاتفه ليجد صوت غاضب اوشك ع البكاء ليقول :_
مبروك يا سفيان قول للشيطان مبرررروك
سفيان بجهل وخوف لا يعرف مصدره ليقول بتهته :_
اقول مبروك ع ايه فيه ايه يا خالوا
ارسلان بلوم وعتاب يلقيه فوق قلبه المرهق :^
اقولك مبروك ع ابوك اللي مات قدامك ومبروك ع اختك اللي اتقلت قول مبرررروك لجدك ان ارسلان مكنش قد الامانه ومقدرش يحافظ عليها قول مبررررروووك انكم نهيتوها قبل هي ما تبدأ قول مبروك انكم سرقتوا احلامها قول مبروك انها عاشت بألم وماتت بألم العن منه ميت مرة قول مبرررروك ع حاجات كتير يا سفيان قول وقول بس وصل رسالتي للشيطان قوله رغد ماتت صح بس وغلاوة الميتين وبنتي اللي ق أوضة العمليات بين الحيا والموت هقتله بس كله بالقانون هقوله هجيبه راكع يتمني الموت وميلقهوش واغلق الهاتف ف وجهه دون ان يستمع الي رد منه
….. يامن القيتي لي رماح تصيب الفؤاد …. فلما لم ترسل سمها لينهي الحياة …. يا رماح انعي معي فقيدة قلبي ورحي …. يا من كانت الدنيا لي…. فأين انت من بين أيامي … ياروح حملت نفس دمي وحملت دمها … أين انت وانا ابحث عنك بين الطرقات ….
صدمة القها سهام اصابت نصف القلب دون رأفه ورحمه منها اليه أين يذهب وأين يتحرك ولكنه بقي ساكنا لا حراك ولا حياة ع وجهه مجرد جماد تيبس داخل الارض
انفتح الباب وكان ادهم ليجد سفيان واقف جماد اقترب منه ذلك الادهم بقلق قائلا :_
فيه ايه يا سفيان واقف كدا ليه ولكنه للاسف لا رد وكأنه كالارض الصماء
ادهم بصوت اعلي ويضرب كتفه ليرد عليه قائلا كلمه واحدة :_
ماتت
ادهم :_
هي مين اللي ماتت
سفيان :_
رغد
صدمة حلت به هو الاخر دقات تتقفاز بين اضلعه تود الخروج تود ان تتحرر لا ان تبقي اسيرة ليقول بعدم تصديق _
انت بتهزر يا سفيان انت عارف ان الكلام ده مش هزار
سفيان بغضب:^
اهزر ايه قولي اهزر ان أختي ماتت ومقدرتش اني احميها اهزر ف ايه
تحرك ادهم بغضب خارج الغرفه وخلفه ادهم فهما ذاهبان معاف نفس المكان ونفس الهدف
*************
ف غرفة المكتب الخاصه بالشيطان يجلس يتحدث ع الهاتف ليقول بتساؤل فرح :_
خلاص قتلتها واتاكدت انها ماتت
الطرف الاخر :_
ايوا يا باشا ماتت والبنت واللي معاها بنت اللواء ارسلان الازاز دخل ف وشها واتشوهت وحاليا بغرفة العمليات
صفوت بضحك وشر :_
والله كويس ليكمل بغضب عشان يعرفوا ويتعملوا أنه محدش يقدر يقف ف وش الشيطان واي حد يقرب ناحيته هينهي ع حياته
ليقطع صوت هاتفه صوت غاضب قائلا بكل غضب الارض :_
والله ما ف حد حياته هتنتهي غيرك يا صفوت
لينظر امامه بغضب ليجد ان البراكين الثائرة ربما قد حان الوقت لتنفجر
**************
ف المستشفي مرت ساعات وساعات طوال وهو ينتظر خارج غرفة العمليات بقلب منفطر تماما وانتظره فاق انتظار الموت نعم هي عدة سويعات قليلة ولكن مرت كدهور عليه ولكن شاء رب العزه ان يرفق بقلب ذلك الرجل ليخرج الطبيب اقترب منه ارسلان بخطوات بطيئه بعد تعب والم انهكه قائلا :^
ايه اخبار ريتاج يا دكتور
الطبيب :_
الحمد لله يا سيادة اللواء كلها شهر وهتعرف نتيجه العملية ان شاء الله واذا كانت هتحتاج عمليه تانيه ولا لا وان شاء الله خير
ارسلان بألم :_
طيب ورغد نقدر نأخدها عشان الدفن
الطبيب :_
ايوا يا سيادة اللواء حضرتك خلصت الاجراءت تقدر تأخدها واستأذن ورحل من امامه
اما هو هوي ع مقعده
*****……******……******…….********
ف قصر الشيطان وخصوصا ف مكتبه وقف بفزع من ذلك البركان الذي دخل عليه … يالله شكله مرعب جدا ..عيناه حمراء كجمرات من اللهب المشتعل… وقف امامه ينظر له بغضب لو خرج يكاد يفتك بالجميع فتكاً اما هو يطالعه بخوف شديد وقلب يرتجف بين اضلعه قائلا بغضب ليداري ع ضعفه :_
انت ازاي تتدخل كدا وازاي تعمل كدا انت نسيت نفسك ولا ايه يا أدهم
ادهم :_
للاسف انا منستش نفسي عشان انا لو نسيت نفسي كان زمانك بتلعن ف اليوم اللي فكرت تيجي عليه فيه بس خد وعد مني اني النهاردة دفنت نفسي مع اللي هتندفن دي بس حاجه واحده انا قولتلك قبل كدا اياك تقرب من رغد يا صفوت
صفوت وهو يجلس ع مقعده بكل برود
وجبروت قائلا:_
اولا انا مبتهددش يا ادهم اما قتلتها ليها انت عارف اني مبسامحش حد يقف ف طريقي حتي بالكلام حتي لو انت الشخص ده يا أدهم الامبراطورية اللي تعبت فيها سنين والمكان اللي انا فيه دلوقتي صدقني مستحيل اسمح لمخلوق مش يخلعه من جذره لا بس يحركه حتي الريح لو حاولت تحركه صدقني غضبي هيطولها
وقف ادهم بكل شموخ وقوة وببرود ثلجي كاد أن يصيب ذلك الشيطان بصقيع لينهي عليه قائلا:^
كدا تمام اوووي يا صفوت بس خد وعد مني ياصفوت ان من النهاردة هيكون ده اليوم اللي هينكتب فيه اول سطر من نهايتك حتي لو غاب سنين برضو نهايتك هتكون ع ايدي انا هكونلك زي العفريت هيطلع بس مش هتشوفه وهكون انا عزرائيل اللي هيشيل كفنك ع ايده هخليك عايش ف رعب
صفوت بغضب :_
متقدرش تعمل حاجه عارف ليه يا ادهم عشان انا الشيطان محدش يقدر يقف ف وشي ابدا انا بحمل الموت للي يفكر يقرب مني
ادهم ببسمه مرعبه :_
للاسف من النهاردة مش الشيطان انا هكون الشيطان انا هكون القوة والجبروت اللي هينهي عليك يلا ابدأ عد دلوقتي ف نهايتك
وخرج امام سفيان كان يقف ينظر لغضب الادهم فهو بالفعل يشبه الخيل ف غضبه ويحمل نفس شموخه وفتكه عندما يغضب ليقترب سفيان منه وملامح غامضه تماما قائلا:_
ادهم قال كل حاجه بس حسابك زاد اوووي يا صفوت اختي اللي ماتت دي لاوجعك ع كل كلمه آه طلعت منها وكل وجع قلب عاشت فيه هخليك تعيش وجع اكبر منه سلام بس اللقاء قريب وقريب اوووي كمان سلام
ورحل من أمامه وكأنه جبل شامخ لا يخضع ولا ينكسر ابدا
ليخرجا تاركين خلفهما رجل يتوعد لهما بالعذاب ولكنهم لم يعرفوا انهما سيكون الجحيم له
تحركا معا للمستشفي لدفن مفقودة القلب والروح
*****…..*****…..*****…..*****….*****
ف المستشفي وصلا معا ودخل بكل قوة وهيبه لا مثيل لها رغم انكسارهما من الداخل سأل ف الاستعلام عن مكان خاله وصعدوا له وقف سفيان امام خاله وسقط قناع الجمود ليحل محله الضعف والانكسار قائلا :_
هي فين يا خالوا انا عايز اشوفها
ارسلان بغضب :_
انت جاي ليه ها قولي جاي ليه ويا ترا صفوت سمح لكم تيجي خطتكم ايه والدور ف الموت ع مين
ادهم :_
خلاص كدا يا خالوا ده مش وقت ينفع فيه عتاب احنا عايزين نشوفها وذهبا تجاه الثلاجه التي توجد فيها اقتربا بخطواتهما ناحية ذلك المكان الموحش الذي يحتوي ع أجساد أحبابنا هناك نسلمهم ونستلهم ليدفنوا تحت التراب ذلك المكان المكان البارد الذي يشعرك بالبرد ولكن البرد الذي اصابهما ليس برد الجسد ابدا ولكن هناك قلوب بردت وجفت وانقطعت الامطار لترويها لتبقي جافه قاحله وباردة اخرجوها من الثلاجه وركع ع قدمه امامها وهي يحتضنها لتهوي مع ارضا اخر ذرة من تلك القوة الزائفه ليقول :_
كنت مفكرك قويه يا رغدي بس للاسف طلعتي اضعف مما يتخيل كسرتي كلامك بابا عليكي وهو بيقول ان رغد عندها قوة مستحيل تكون غند اقوي الرجال انا مش عارف انعيكي ولا انعي نفسي بس انت اخدتي قلبي معاكي انت هسيبك أمانه عند ربنا متأكد أن هناك هيكون احسن ليكي ع الأقل مش هتكوني عايشه وسط الشياطين سلام يا قلب اخوكي
تطلع لها ادهم وهي ملفوفه بذلك الكفن الابيض شديد البياض كروحها وقلبها ليترك معها روحه لتدفن معها ليقول بجمود سينهار قريبا :^
يلا يا سفيان عشان ندفن يلا يا سفيان هي تعبت دنيا مش نتعبها هنا كمان يلا
وخرجا ليتم تجهيزها لتنقل للدفن وجد خاله جالس ف الخارج ليقول :€
يلا يا خالوا عشان ندفنها ولا نسيت ان اكرامها ف دفنها اوما له لقد فقد القدرة ع المناقشه والجدال
وصلوا بعد ساعه الي المقابر ودفنت داخل قبرها وبدلا من ان تزين الحياة بأسمها وحلمها ..طموحها.. وعدها .. اصبح اسمها يزين قبرها انتهي الدفن ورحل ارسلان بعد ان بقي مدة جالس دون حراك ينظر لها يحفر ملامحها بداخل عقله قبل ان ترتاح ف مرقدها الاخير
ام سفيان فقد اكتفي الما وخرج خرج لعله يريح قلبه ولكنه وجد وكأن حبال الارض التفت حول رقبته لتضيق الباقي من بقاياه
************
اما ذلك الادهم لم يرحل كما رحلوا ولكن جلس ع الارض وامسك حفنه من ذلك التراب المبلل الذي يغطيها انا لا هعتب ولا الوم لان الموت مش ف ايد حد مش هقولك غير انك هتوحشيني يا رغد كان نفسي قبل ما تموتي تشوفي ادهم انه مش شيطان ولا عمره كان شيطان ابدا بس وعد مني دلوقتي ان ادهم هيكون الشيطان عشان يجيب حقك دي رسالتي وده وداعي وده قلبي اللي هسيبه معاكي للابد
… جف الحبر من الاقلام … وبقيت دموعي حبري … لتدون اصعب معاني ف الفراق ف موتك مولاتي … مولاتي وسيدة الروح والقلب …. وودت ان اسكنها ع عرش القلب ليوم العرض …. ولكن شاءت الاقدار بالافتراق قبل اللقاء … سأتركك امانه بين يدي الله … وسأترك قلبي ف رعايتك …فقد دفن معك ..وهو يحمل رسالة حبي ووداعك الاخير….. سأظل اذكر اسمك مهما حييت …مات الاجساد … وتوقفت القلوب عن الخفقان ….ولكن حنيني لروياكي ..
واشتياقي لن يموت…. فانا كنت الملكة وانا الامير …. وهذا وقت ان اكون وريث من اجل حقك مولاتي … فكل الأحرف والكلمات لن تكفي لان اكتب ف وداعك …. لان القلب ف ذكراكي يميل ….
ليقف قائلا :_
مع السلامه وآخر مرة هقول فيها السلام
وخرج وجد سفيان يقف ويكاد يختنق لم يتحدث ولكن قاد سيارته ورحل ولكن ليس للقصر لاحظ سفيان الطريق ليقول بألم :_
احنا رايحين فين
ادهم :_
المطار
سفيان :_
ليه يا ادهم
ادهم:_
عشان نبدأ بداية النهاية للشيطان
*****…..******…..*******……..*******
دخل احمد الغرفه بعد ان طرق الباب وجدها جالسه ع سريرها ليقول لها :_
جهزي شنطتك يا ملك
ملك :_
ليه يا ابيه
احمد بجمود :_
عشان تسافري النمسا
ملك بخذلان :_
وانا كنت متوقعه منك ايه غير كدا بس صدقني انت اضعف مما يكون انا هسافر بس مش هروح عند حد هسافر عشان ارجع ملك القوية اللي يهمها قرب حد ولا بعد حد
وتوجهت لحقيبتها جهزتها وبعد وقت انتهت تحركت خلفه دون كلمه اوصلها للمطار دون ان يتفوه بكلمه واحدة واركبها الطائرة واطمئن انها اقلعت وخرج من المطار وهي خرجت خلفه الي مكان آخر بعيد مكان ربما ستجد فيه السكن والامان والمأوي لها
**************
دخل احمد قصر الشيطان وجده جالس بانتظاره قال له :_
كنت فين يا أحمد
احمد :_
عادي كنت سهران زي كل يون
صفوت وهو يرحل :_
تمام بس ياريت متنساش نفسك وتشغل دماغك عشان هتكون انت الوريث الوحيد لامبراطوريتي
ادهم هيحارب صفوت ازاي ؟؟ ياترا هياخد نفس طريق الشيطان ؟؟؟هيحارب عدوه بنفس سلاحه ولا بملائكيته ؟؟؟؟ هل ستتحد الملائكه والشياطين ف طريق واحد ؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وريث الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى