رواية وردة وسط الشوك الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ريتاج محمد
رواية وردة وسط الشوك الجزء الرابع والعشرون
رواية وردة وسط الشوك البارت الرابع والعشرون
رواية وردة وسط الشوك الحلقة الرابعة والعشرون
عند مراد والبنت
مراد طلب اتنين عصير والجرسون جاب العصير
البنت ببرود:اة وبعدين يعني
مراد باستغراب:افندم؟
البنت:افندمين حضرتك قولتلي الموضوع كبير وبتاع ويمكن انتي تستفيدي وبعدين جبتني كافية وطلبت عصير ماتدخل في الموضوع دوغري يا استاذ
مراد بهدوء:اولا انا اسف لو ازعجتك
وحاضر هدخل في الموضوع على طول
مبدأيا كدا انا هحكيلك حياتي عشان الموضوع اصلا مبني عليها
البنت بهدوء:مع اني معرفش انا اي دخلي فحياتك بس ماشي قول
مراد بهدوء:اولا اسمي مراد
البنت:تشرفت
مراد:انا امي ماتت وهي بتولدني
وربتني خالتي لان هي كانت حامل ويوم الولادة البيبي مات
بليل .كانت هي نايمة عادي صحيت قالتلهم فين بنتي قالولها تعبت جامد وودناها الحضانة وماتت وهي صدقت
فبعدها بأسبوع امي ولدتني وماتت و
البنت بمقاطعة:لحظة لحظة ازاي امك ولدتك وخالتك كانت حامل وبعدها امك ولدت مش فاهمة
مراد بتصحيح :بصي خالتي ولدت عادي وبليل بعد ما رضعتها ماتت وبعدها بأسبوع امي اجا لها طلق مبكر وولدتني بس يشاء القدر انها تموت وخالتي خدتني وربتني وكبرتني وبعديها خلفت بنت اسمها براء اختي الي انا كنت بكلمها في العربية
البنت:اممم فهمت ربنا يرحم والدتك ويخليلك خالتك
مراد بحزن:لا مهي هي كمان ماتت بقى
البنت بحزن:لا حول ولا قوة الا باللة ربنا يرحمها يارب
كمل
مراد:طبعا كبرنا انا وهي سند لبعض وانا جالي سفر شغل وسافرت بس مكنتش عايز اسيبهم لوحدهم رجعت لقيت ابو براء متجوز على خالتي للي هي امي
البنت:لحظة لية يتجوز عليها
مراد :اممم هو اصلا مكنش بيحبها لا هي ولا براء ولا كان بيحب خلفة البنات واتجوز عليها ومرات دلوقتي جبتلة الواد الي كان عايزة
البنت :رجالة عايزة ضر الجزم واللة كمل .
مراد:فا هي تعبت وروحنا كشفنا عليها اكتشفنا ان عندها كانسر في مرحلة متاخرة واياها في الدنيا معدودة
وفعلا ماتت بعد اسبوع بالظبط جوزها حتي مافكرش يسأل عليها ولا هي ولا براء
وبعديها براء تعبت جامد كشفنا واكتشفت بردك انها عندها كانسر في الدم واسبابة يا اما وراثة يأما طبيعي بصي مندخلش في الوضوع أوي
بعديها جالنا اتصال من محامي قالنا تعالوا عشان مامتكوا سابت وصية وروحنا والوصية كانت ان البنت الي كانت مخلفاها قبل براء بسنتين لسة عايشة
البنت :دا ازاي دة لمؤخزة
مراد:بصي هو الموضوع معقد شوية بس هي اتخطفت والخاطف دا مجهول يعني منعرفهوش تمام اصل هي يوم مابراء كشفت عليها عند الدكتور قالت إن الدكتور الي كان عملها العملية كان موجود وندمان وحكالها وكدة
تمام وحاليا انا خاطب بنت مرات اب براء وهي متفهمة دا جدا وبتحبها وطبعا انا قلبي متعلق بيها وبحبها والحب مش بادينا اكيد وبس دي كل الحكاية
البنت باستغراب:والله حضرتك صعبت عليا اكيد وكل حاجة وربنا يرحم الي ماتوا وربنا يهدي ابو براء
بس بردوا انا مالي
مراد :حلو ندخل بقا في الموضوع دا مش انا قولتلك ان اخت براء الي هيا اختي في الرضاعة عايشة
البنت:اة
مراد:خمسة وتسعين في المية ان انتي تبقى اخت براء
البنت :افندم انت بتقول اي انت واعي للي انت بتقولوا حضرتك مش معني اني وافقت اسمعك يبقى تسوق فيها
مراد:اسمعيني والله انا ما بكدب حرفيا انتي كل الأمل فيكي
البنت:يعني انتي سايب بنات العالم كلة وجاي عندي انا وبتقولي كدة
ياخي يخلق من الشبة أربعين
مراد:مهو حضرتك لو شوفتي الي انا شايفة مش هتقولي كدا
البنت:واي بقى للي حضرتك شايفة
مراد:انا مش هتكلم انا هوريكي صورة لبراء
وطلع فونة من جيبة وفتح المعرض وجاب صورة لبراء وحطها قدام عينها هي بعصبية قال
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة وسط الشوك)