رواية وردة في المزبلة الفصل المائة والتاسع عشر 119 بقلم منة محمد
رواية وردة في المزبلة البارت المائة والتاسع عشر
رواية وردة في المزبلة الجزء المائة والتاسع عشر
رواية وردة في المزبلة الحلقة المائة والتاسعة عشر
في بيت مالك كان الكل قاعد علي السفره في جو عائلي حميمي وعماد مندمج في الاكل قطع عليه اندماجه
سليم : براحه يابني بتاكل بالشمال واليمين الله يهديك ياعماد انت دايما كدا
عماد : ايوه انا كدا لما باكل بنسي اسمي وبعدين وشي بيقول ميت من الجوع
فرحه: طيب اهضم الاول واقفل بؤك ده
عماد: مش قادر اقفل لازم اشبع معدتي
مالك ضحك: ده انا بحمد ربنا لما كان دراعك متجبس يجوع يفكروه جبنه وياكلوه
عماد: ليه كدا يا بابا كنت بحاول انسي موقفك معايا امبارح تقوم تتتريق عليا وتزعلني تاني منك وبعدين اتريق ع بنتك
مالك: مالها بنتي بقي
عماد: فاكر اختراع الجبنه الي عملتها وكانت فرحانه وناكل الجبنه يا عم سليم وتحلف لو خبطتها في دماغها للتفلق نصين
مي: طيب خاف ع نفسك لتقوم تفتح دماغك انت نصين
عماد بص لفرحه ورفع حاجب: ليه هو انا طفل هخاف يا روحي
فرحه مسكت الشوكه تهوشه : انت بتتعمد ها بتتعمد تضايقني
عماد : اكدب يعني
فرحه :متصدقهوش يا سليم ده انا مامتي معلماني الطبخ من وانا عندي اتناشرسنه
عماد: وانتي ما صدقتي تتعلمي فـ استخدمتنا حقل تجارب واحنا بناكل ونشكر المولي
فرحه : وشوف مفيش حد مات والكل بصحه جيده
ريم :خد يا سليم دوق ده وقولي رايك فيه
سليم داق : واو جميل يا مرات عمي تسلم ايدك
ريم : قول تسلم ايد فرحوتي هي الي عملاه
سليم : بجد تسلم ايدك يا عمري جميل
عماد: حتي امي بقت جبهه ضدي يا جدعان شوفتوا الهنا الي انا فيه
فرحه : تستاهل استحمل بقي يا حلو عشان متحشرش مناخيرك وتتريق عليا
سليم : لعلمك بقي انا اكلت من ايد فرحه وانبهرت بالطعم دي استاذه
عماد: استاذه مين دي فاشله مش هتاخد منها غير الفشل اشتري مني
سليم ضحك: طيب ليه كدا خد بالك انت الموج بقي عالي عليك والموج لما يبقي عالي تغطس لتقوم تخليك عبره ؟
مالك بتحذير مصطنع : ابعد عن ارنبتي يا عماد بنتي مجرد ما تحط ايدها في الحاجه تحلو
فرحه إبتسمت وقامت باست خده : حبيبي يا ملوكه دايما رافع معنوياتي
مالك: وهتفضلي بنتي الي هفضل ادلعها واشجعها اما عماد بقي اد الباب ولسه دماغه طفل صغير
سليم : الله يكون في عونك يامي
مي زقت عماد من كتفه: اعمل ايه بقي مرايا الحب عاميه
عماد رفع حاجبه: انا الي ربنا يعني عليكي والله انا غلبان
سليم ضيق عيونه : نعممممم قلت ايه
عماد : ههههههه مسكين تمشي ..يابني دي يا بختها طالما انا جوزها مالك ماسك ضحكته من هبل ابنه الي بقي روتين يومي
فرحه بضحكه: طيب امتي ناوين تتجوزه بقي..
عماد : والله يافرحه ماعنديش مجال حتى افكر ..لسه بدري انا لسه صغير
ريم: والله انت صغير لا انا عاوزه اشوف ولادك انت واختك نفسي احلامي تكمل بلون السعاده
فرحه: ياماما ابنك وحش انا لو جبت عيال هيبقو جمال
عماد بقرف: ليه بتنوري في الضلمه
فرحه رفعت حاجبها: لا طبعا بس سليم احلي منك وبعدين انا نفسي في بنوته الصراحه
مي: ليه بنوته
فرحه حركت حواجبها تغيظه: اصلي بسلامتك متعقده من الولاد بسبب عماد والمقالب الي بيعملها فينا
قام عماد من كرسيه بغيظ ومسك فرحه من قفاها وطلعها بره : خساره كنت مفكر طول القاعده هنفضل اخوات بس انتي مش عايزه
سليم مثل الزعل:والله تعمل كدا في مراتي وانا قاعد
عماد: اعلى مافي خيلك اركبه
سليم حرك حواجبه : لاء ده الاخ غيران مني
عماد: متخليش زربيني تطلع عليك وبدل الخناقه يبقوا خناقتين
سليم: وانا خوفت خلاص
قام مالك يرد ع موبيله و بيضحك على تصرفات عماد
شويه فرحه راحت تجبلهم الحلويات هي ومي
اما ريم فرغت ليهم عصير برتقال في كاسات…وأخدتهم
وطلعوا في الجنينه وقعدوا وكانت القاعده كلها ضحك وانبساط
———-قصص منه محمد كاتب…….
رامز قاعد مع ابوه ايهاب وسندس
رامز : ها يا بابا ايه رايك بجودي
ايهاب ابتسم : ماشا ءالله عليها حلوه مؤدبه وهاديه عرفت تختار يا رامز بنت ناس
رامز طاير من الفرحه : قلت لك ذوقي حلو
سندس : هو انا ماقلتلكش
رامز : خير
سندس : هاله بنت عمك
رامز متحمس : مالها
ايهاب : اتخطبت اليوم ..
رامز اضايق : والله
سندس : اه والله النهارده وبعد اسبوعين كتب كتابها الصراحه هاله الف واحد يتمناها
رامز اضايق لانه كان يتمنى هاله لرشاد
ايهاب : مالك يارامز ليه زعلت لا يكون ندمان لانك ماخدتهاش
رامز : لا ..الحمد لله انا مقتنع بجودي بس الصراحه كنت عاوز هاله لرشاد ..لان هاله ممتازه ..وماكنتش عاوزها غير لرشاد
ايهاب : خلاص ربنا مش كتب لهم نصيب ربنا يرزقه ببنت الحلال
رامز : امين
…………..قصص منه محمد كاتب……..
عائله الشافعي
كلهم كانوا بالملاهي
دينا بحماس : قطر الموت يعني الموت
تولين : تتهطلي يعني ايه قطر الموت محدش هيركب معاكي
دينا مدت لسانها : مع نفسكم انا رايحه
شيماء اتغاظت : دينا يا هبله كل مره تركبيه معدتك تقلب مش ناقصين تموتي علينا ونرجع البيت بسببك
دينا إبتسمت : والله لعمل فيكم حركت نداله و أروح
دينا راحت قطر الموت وهي ماشيه بكل ثقه وتمثل انها قويه البنت الي بتحب تركب العاب خطيره راحت تولين و شيماء وراها بس عشان يشوفو النهايه معاها دينا وقفت بالصف إلتفتت على اللي وقف جنبها
دينا بخضه : يااخي أنت شغالي بودي جارد
ضحك هيثم: والله المره بالصدفه ايه الي جابك انتي هنا
دينا بوزت : عاوزه ألعب عندك مانع
هيثم يغمز لها : يعني مش خايفه
دينا إبتسمت : لا
هيثم بإستهبال : نصابه لو خفتي مش هيوقفوها
دينا عوجت بؤها وبصتله بستخفاف : والله ياخوفي انت اللي تخاف
هيثم إبتسم ودخل وراه دينا كان المكان زحمه جات تطلع بس مقدرتش من الزحمه والمكان الوحيد جنبه قعدت جنبه لزق فيها دقايق اللعبه بدئت تتحرك دينا بلعت ريقها لانها من زماان مالعبتهاش وهي أصلا مرة واحده اللي ركبتها واللعبه اتحركت بسرعه جنونيه على طووول دينا:آآآآآه
هيثم كان متأكد إن طبله ودنه إنفجرت من صرختها فضل يضحك على شكلها وهي ميته خوف تقول: لالالالالالالالالالالالالالا إله الا الله لالالالالالالالا وهو بيتريق عليها ويقولها الاخت جايه تسلم هنا وهي مطنشاه غمضت عيونها مستنيه اللعبه تنتهي اما هيثم كان مبسوط انه لزق فيها بعد تلات لفات دينا كان هيجلها سكته قلبيه من الخوف وقفت اللعبه ونزلوا وهي ماشيه كأنها سكرانه وحاسه بدوخه هيثم بسرعه مسكها وقال بخووف : مالك انتي تعبانه
دينا زقت ايده وبحزم : لاء ولفت تشوف فين البنات شافتهم واقفين عند واحده من الألعاب إلتفتت على هيثم وقالت بتريقه : يلا اتشرفنا باللعب معاك بس تصدق طلعت جبان وخواف
هيثم ضحك : الله اعلم مين فينا الخواف
ضحكت دينا وراحت للبنات هيثم لما اتأكد إنها مع البنات راح يشوف الشباب فينهم
عند البنات كانوا واقفين قدام لعبه تولين عاوزه تركبها وشيماء ركبت معاها اللعبه وهم مفكرنها بس تلف بسيط ربطوا الأحزمه وكل شئ و إشتغلت اللعبه وفضلو يلفو شوي ترتفع بالهوا ترتفع تولين بخوف : يمممممماااا
شيماء كمان خااافت : يممممممممممممممممه
حازم وهو يضحك من تحت : هههههههههههههه ههههههههههه وربنا أشكالكم تحفــه ( غمز لهم بسخريه ) تاني مرره ما تلعبـوش لعبه إنتم مش قدها
تولين كشرت وشتمته
الوقت فات بسرعه لعبوا تقريبا كل الألعاب لفو في كل الملاهي و تولين ومراد كانوا أكتر إتنين مستمتعين طبعا بعد شيماء وزين اللي كانوا طايرين من الفرحه بالفسحه وإنتهى اليوم الكل نام بعد يوم متعب و مرهق
…….قصص منه محمد كاتب………
رامز راح عند رشاد وطبعا رشاد اتغير جدا بعد مافرحه بعدت عنه
رامز يحاول يونسه قد مايقدر بس الحب الاول عمره ما يتنسى بسهوله.
رامز وهو واقف مع رشاد قدام البحر
رامز ماسك كتف رشاد : بس يا رشاد لحد امتى هتفضل تعذب نفسك خلاص البنت ع ذمة راجل تاني وانت بنفسك قلت لو هي جات وقالت انها عاوزاك تسيبها هتسبها
رشاد مربع دراعه : ايوه فعلا قلت بس ما توقعتش اان فرحه تتخلى عني
رامز : كمان هي ما غلطتش
رشاد لف وبص لرامز كتير
رامز : ماتزعلش مني يا صاحبي ..بس انت لو فرحه مراتك حتى لو خدتها بالغصب تحب تكلم واحد تاني غيرك وتخونك ..مهما كان هي عرضك ..وشرفك .. وهي لازم تخلص لجوزها لانه واجب عليها
رشاد بعصبيه : وانا ازاي أعيش قولي ازاي
رامز : الصراحه كنت اتمنى هاله تكون من نصيبك بس للاسف اتخطبت
رشاد : ربنا يهنيها اصلا انا مش بفكر في الجواز
رامز اتعصب : لا والله يعني فرحه وسليم ينبسطو وانت تدمر حياتك .. حياتك لازم ما تقفش ببعد فرحه .. الحياه لازم تستمر
رشاد: حياتي مالهاش اي معنى من غيرها.. هي كانت كل املي فالدنيا
رامز : والله مش عارف اقولك ايه
رشاد بحزن: سيبها ع الله .. المهم خلاص مفيش وقت ع فرحك لو عوزت اي حاجه انا حاضر وعلى فكره الكوشه انا مختارها والقاعه ع حسابي كمان
رامز : ليه تتعب نفسك
رشاد بابتسامه بس حزينه : عيب عليك يا رامز انت اكتر من اخ ..
رامز : انت كمان متعرفش غلاوتك عندي ..انت يا رشاد الصديق اللي عمره ماابيعه لو مهما حصل
رشاد :تسلم يا رامز
رشاد لحد الان حب فرحه بقلبه وبدمه وصح انه قال لفرحه انه هينساها بس هو بيحاول بس مش قادر ..
……..قصص منه محمد كاتب……..
في بيت سليم
فرحه بتوري الفستان لسليم
فرحه ماسكه فستان اللي بتلسبه في فرح جودي : ها يا سليم ايه رايك بالفستان
سليم ضحك : لسه فاضل شهر
فرحه : يعني خلاص الايام بتجري
سليم يغمزلها : اكيد حلو طالما انتي اختارته وهيكون احلي لما تلبسيه بس انا من راي بلاش
فرحه بستغراب: ليه
سليم ضم وشها بين كفه ايديه: خايف تفقدي عقلي لما تفقدي عقل راجل غيري و يبصلك
فرحه اتكثفت: سليم
سليم قرب منها ومسك ايدها : مش عاوز اسمع اسم سليم
فرحه استغربت ..
سليم بابتسامه :عاوز اسمع كلمة حبيبي ..مش انا جوزك ومن حقي تدلعيني ولا بس تاخدي الحب والدلع كله مني
فرحه وشها لون علبه الوان : سليم قلت بتكسف
سليم بمكر: ليه قلت ايه انا..ولا انت بقي مش بتحبيني
فرحه : لا
سليم حب يحرجها : لا ايه
فرحه : اللي قلتها
سليم بمراوغه : انا ماقلتش حاجه
فرحه : سليم بس
سليم: لا يلا قولي
فرحه: طيب أكتبها اتكثف اقولها
سليم ضحك جامد : ماشي اكتبي
فرحه كتبت بالورقه (انا بحبك)
سليم : وليه كاتبتيها
فرحه : اتكسف اقولها شفوي
سليم : بس انا عاوز اسمعها منك
فرحه : والله اتحرج
سليم مثل انه زعل : خلاص اصلا انتي مش بتحبيني
فرحه على نياتها : لا والله انا بحبك
سليم ضحك : قلتيها
فرحه كانت عاوزه الارض تنشق وتبلعها : و قلت ايه
سليم : الكلمه اللي مستنيها من زماااااااااااااان ..واخيرا قلتيها ..
فرحه ضربته في كتفه : كله منك كذبت عليه وخليتني اقولها
سليم : رديتي فيا الروح بعد ما قلتي الكلمه
فرحه خلاص قلبها زي الحصان عمال يدق بسرعه
سليم : لو انتي بتحبيني انا بموت على الهوى اللي بتنفسيه
فرحه: سليم خلاص بتحرج
سليم : خلاص بقي تتكسفي ليه انا جوزك ومفيش بينا اي رسميات
فرحه احمرت خدودها: اه بس برضو بتحرج
سليم : يعني بجد بتحبيني
فرحه لفت وشها : يعني هكدب عليك
سليم : الصراحه مش مصدق لسه
فرحه حطت ايدها في وسطها: تحب اثبت لك ازاي
سليم عمل بيفكر : مممممممممممممممم عاوز تقوليلي كلام من عندك يعني اهداء منك ليا بس الكلام نابع من قلبك يعني الفي كلام ليا مش تديني اغنيه عاوز كلام من عندك يعني انتي تالفيه حالا
فرحه بصوت هادي وجميل قالت:عمري ما فكرت فيك.. وما خطر في البال حُبك.. لحد ما قلبي قال عاوزك.. وقالت عيوني بحبك. كنت أشوفك من قريب مع جميع الناس عادي.. ما تخيلتك حبيب في قلبي وغالي.
سليم : الله الله ايه الكلام الروعه ده و تقوليلي انك ما تعرفيش تعبري
فرحه : والله مابعرف
سليم: من بعد الكلام ده مستحيل اصدقك ..كلامك حلو بس معقوله ليا انا
فرحه: اكيد طبعا .. وانا كمان عاوزه اسالك انا في قلبك لحد دلوقت؟
سليم : اذا عاوزه تتاكدي احفري قلبي وهتشوفي اسمك فيه بس اوعي تاذيي خالي بالك انت فيه
فرحه تشوفه بتامل : الله عليك يا سليم كنت مخبي فين الاحساس والحب ده كله
سليم مسك ايد فرحه عند قلبه : بقلبي يا حبيبتي .. بس انتي ما خليتينيش اعبر عن حبي الكبير علي طول كنتي ياتعملي مقالب او تزعقي او تجافيني
فرحه : مش انا دول البنات
سيم ضحك ضحكه جميله جدا: البنات برضو
فرحه تتامل سليم وكل يووووم يزيد حبها له اكتر واكتر وحياتهم من اروع اللحظات …اللي كل زوج وزوجه يتمنوا الحياه المليئه بالحب والحنان
.https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
اما رشاد طبعا انسان بلا رووح
دايما متضايق وزعلان ..
ليلي تشوف رشاد وقلبها يتقطع اكتر على حالته
ليلي راحت عنده ف البلكونه : ها يا رشاد بتعمل ايه
رشاد : بشم شوي هوى
ليلي : رشاد انت مش ع بعضك ليك اكتر من اسبوعين
رشاد ساكت
ليلي : شوف يا رشاد عاوز اتكلم معاك في موضوع ومش عاوزك تتعصب
رشاد انتبه : فيه ايه يا ماما
ليي : خلاص يا رشاد لازم تتجوز .. الكل اتجوز الا انت ،،وانت مش صغير يا بني
رشاد ميل راسه تاني : بس انا مش عاوز اتجوز
ليلي : ولحد امتى يعني هتفضل بالحاله دي اللي بتفكر فيها خلاص اتجوزت من زمان .. يعني مفيش فايده تستناها
رشاد بينه وبين نفسه ( ياريت اقدر اشيلها من بالي )
رشاد: ربك كريم يا ماما ..واذا فكرت اتجوز اكيد هبلغك
…………….
تسريع الاحداث
جودي بتجهز لفرحها هي وامها منيره
لان بكره هو فرحها والكل فرحان باليوم
حتى رشاد مبسوط لان فرح صحبه اللي معتبره اكتر من اخوه
https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
بيت سليم
سليم وهو بيكلم فرحه
سليم : فيه ايه ي عمري مالك كدا متوتره
فرحه وهي بتسحب فستان وبرفن : عارف النهارده فرح جودي ولازم اجهز ..
سليم : طيب ع مهلك
فرحه وقفت : والله زعلانه لاني اتعودت عليها
سليم : ههههه هي هتهاجر دي مسافره شهر عسل
فرحه :ربنا يهنيها ويسعدها يارب
سليم ضم فرحه وبابتسامه: وربنا يهنينا احنا كمان يا اجمل حب فالدنيا
فرحه تبتسم : ادعي كتير ان الحب يفضل للابد
سليم مسك ايدها: اوعدك مستحيل اتخلى عنك .. وهفضل معاكي لاخر نفس فيا
فرحه : يعني لحد ما اعجز وابقي مكرمشه
سليم يفكر : مممممممم شوفي اذا شكلك بيخوف زي عجوزه النار يمكن افكر اخد غيرك
فرحه ضحكت بصوت عالي :هههههههههههه فكرتني بماما زمان كانت دايما تقول لتيته عصمت ياعجوزه النار وبعدين تعالي هنا يعني من جمال شكلك وانت هتبقي شبه عفريت العلبه
سليم بغرور : الراجل مهما كبر مش بيبان عليه زي الست
فرحه : ياروحي لو الوحده اهتمت بشكلها كمان مش بتتغير كتير.. وبعدين انت من دلوقت بتقول كدا طب مخصماك
سليم ضمها من وسطها بتملك: لا انا عندي اي حاجه تهون الا انك بعدي عني انا مقدرش اكون من غيرك دي الحاجه الوحيده الي عارفها وعايزك دايما تكوني جنبي وفي حضني وبعدين متبقيش قفوشه والله بضحك معاك اصلا انا ماليش فالدنيا غيرك ياقلبي مجرد نفسك بيديني كتير انتي اصلا الي بتخليني عايش ع قيد الحياه يعني لو فكرتي تسبيني تاني المره دي هيبقي فيها موتي
فرحه لفت واتشعلقت في رقبته: بعيد الشر عليك واطمن مستحيل اسيبك وان شاء الله اقدر اسعدك يا سليم
سليم : وانا واثق من ده ..ايوه صحيح ما شفتيش الهديه اللي جبتهالك
فرحه عقدت حواجبها : اي هديه
سليم : نسيتي يوم ما عطيتك الورد قلت جايبلك الهديه بس مش دلوقت
فرحه : اه صح ..
سليم : يله تعالي عشان تشوفي الهديه
فرحه تلف شمال ويمين :فين مش شايفه حاجه
سليم مسك ايدها : تعالي وبورهالك
سليم وفرحه طالعين من الغرفه عشان يفرجها الهديه ..
سليم نزل بيها تحت فتح باب الفيلا عشان يطلعها وشاور ع الهديه
والهديه كانت عربيه جديده احدث موديل
فرحه فتحت عيونها : واااااااااااااو عربيه مين دي
وراحت ناحيه العربيه : سليم هي دي الهديه
سليم : هي يا قلبي ها عجبتك هديتي
فرحه : ليه كلفت ع نفسك ..حرام غاليه جدا
سليم : الغالي يرخصلك وانا مستعد اشتري الدنيا عشانك
فرحه : ميرسي حبيبي هديتك حلوه جدا
سليم: اوه بدء الحب بدء واخيرا سمعنا كلمه حب منك يافرحتي حمد لله بالسلامه
فرحه نزلت راسها واتكسفت
فرحه قربت وقالتلو بكل حب : تسلم حبيبي الهديه حلوه جدا.. والاحلى انك انت الي جايبها
سليم : تستاهلي الدنيا حياتي ..لو تعرفي يا فرحه ازاي مبسوط والله انا مستني اليوم الي نكون فيه نحب بعض من زمان .. غمرتيني بسعاده ماتتوصفش يما حلمت بيها اعيشها معاكي
فرحه : يااااه للدرجه مبسوط
سليم : قولي طاير من الفرحه .. فرحه انتي ليا نفس الهواء لو مفيش هوا ايه الي يحصل ولا هبقي وهنتهي حتي وانتي بعيد مجرد انك معايا وقدامي كانت بتصبرني ع جفاكي وبعدين فيه عاقل يشوف الملاك وما يتبسطش
فرحه ابتسمت: تسلم يا عمري يلا نروح عشان ما تتاخريش ع جودي.
سليم: استني فيه حاجه ناقصه
فرحه: ايه دي
سليم راح فتح الدرج وطلع علبه مخمليه طويله وقرب منها وفتحها كان عقد شيك جدا: تسمحيلي احط العقد ده في رقبتك
فرحه : بجد كتيركدا يا سليم
سليم باس جبينها : مفيش حاجه كتير عليكي انتي الي كتير عليها المهم يعجبك
فرحه بنبهار: حلو جدا
سليم وقف وراها ورفع شعرها لفوق وبيقفل لها العقد وباس رقبتها برقه : فرحت لانه عجبك واعملي حسابك بعد الفرح هنروح سوي مكان
فرحه لفت وحطت عيونها في عيونه: فين
سليم: اي حته اخدك بعيد اتنفس نفس الهواء معاكي موافقه
فرحه: طبعا موافقه
سليم: يله بينا نروح لجودي
فرحه ببتسامه جذابه: يله حبيبي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة في المزبلة)
روايات الموقع رائعة