روايات

رواية وردة حياتي الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد

رواية وردة حياتي الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد

رواية وردة حياتي الجزء العاشر

رواية وردة حياتي البارت العاشر

رواية وردة حياتي الحلقة العاشرة

في القسم .
كان يقف فارس بابتسامه واسعه بعدما نطق قلبها بذلك المشاعر الجميله الصادقه .
فارس بابتسامه/الي سمعته ده بجد صح .
شمس بدموع /ايوه بحبك ي فارس بحبك مكنتش حابه ان فيه حاجه تحصل تكون عقبه بينا ده انا مصدقت اني احب واتحب زي كل البنات انت اماني ي فارس .
فارس وهو يحتضنها بعشق /خلاص ي روحي اهدي انا جنبك وهفضل امانك وحميتك طول الوقت .
شمس بدموع وبراءه /حتي بعد كل الي حصل وان ابويا بلطجي .
فارس بابتسامه حانيه/انا بحبك ي شمس وده كفايه أنه يخليني اعدي اي حاجه علشان خاطرك والي وعدتك بيه هيحصل وولدك هيخرج من الحجز .
خارج المطعم …

 

 

كان يسير ادهم وهو يمسك يد ورده بعشق وتملك .
ادهم بابتسامه ساحره/اتبسطي .
ورده بابتسامه/ازي اكون معاك ومتبسطش ي ادهم ده انت بقيت مصدر سعادتي الوحيد .
ادهم بعشق /حببيتي استني بس ارد علي التلفون الو ايه بتقول ايه قسم ايه .
ورده بفزع /فيه ايه ي ادهم .
في القسم ..
كانت تجلس بدموع وانهيار وصراخ وهي تحدث ذاتها /ايوه قتلته قتلت جاسر علشان اتخلا عني طول عمرنا مع بعض في كل حاجه كنت مستنيه اخلص كل الي ورايا ونتجوز بس هو بقا الي خلاني اعمل كده كان لازم يقف معايا علشان انتقم من ادهم والزفته بتاعته كان لازم جاسرررر .
الظابط بجديه /من ساعه مجات وهي علي الحال ده .
ورده بطيبه /مسكينه .
ادهم بجديه /وجاسر .
الظابط بجديه/للاسف مات .
سالي بغضب ودموع وقهره /انتوا انتوا ايه الي جابكم هنا جاين تشمتوا فيا صح انا قتلت قتلت حبيبي بايديا دول وانتوا السبب انتوا .
ادهم بغضب شديد/انتي السبب في كل الي حصلك جبروتك وغرورك هما السبب دمرت حيات امجد فاكره بس انانيتك وغرورك حتي حبك مسلمش منك قتلتيه من شرك انتي الي زيك نهايتها لازم تكون السجن لحد ماتموتي وتعفني فيه انتي الي فيكي مش قلب اصلا .

 

 

سالي بانهيار وجنون وهي تمسكه بحده /هقتلك ي ادهم سامع هقتلك هقتلكم كلكم .
الظابط بجديه /ي عسكري خودها علي الحجز .
في الخارج .
كانت تسير ورده بدموع والم .
ادهم باستغراب /مش ممكن ي ورده انت لسه بتعيطي معقول صعبانه عليكي بعد كل ال عرفتيه .
ورده بدموع /طبعا ي ادهم برغم كل الي حصل صعبانه عليا دي لسه السكينه سرقاها تخيل لما تفوق وتعرف أنها قتلت حبيبها بايدها تفتكر هتعمل ايه.
ادهم بتنهيده /هي الي عملت كده في نفسها ربنا يتولاها يلا ي حبيبتي نروح علشان ترتاحي .
علي أحدا شؤاطي البحر ..
كانوا يقفون تفيده ورجب ومعاهم المعلم جابر .
رجب بجديه/اظن كده الشحنه تمام ايدك بقا علي المعلوم .
جابر بجديه /نصه بس والنص بعد مابيع البضاعه اه.
تفيده بغضب /نعم ي اخويا واحنا مالنا احنا ننقلك شحنه كبيره زي دي علي مركبتنا وهنقويلي لما إبيع احنا ملناش دعوه بالكلام ده احنا مش هنستنا .
الظابط وهو يشهر سلاحه /احنا فعلا مش هنخليكم تستنوا كتير هنخلص علطول .
تفيده وهي تلطم بفزع وصراخ /يللهههههوي .
رجب بدموع وقهره /احنا خلاص ضعنا ي أما ضعنا .
الظابط بجديه/اقبضوا عليهم .
في طريق مقطوع .
كانت تسير سندس بعدما اتفقت مع عنيات ليلاحقها ذلك الشباب .
سندس بخوف جاهدت لاخفاءه /جرا ايه ي روح امك انت وهو .
أحدا الشباب بسكر /ايه ي حلوه بالراحه علينا ده احنا هنبسطك علي الاخر .
ليكمموا فمها ليحملوها الي ذلك الأرض الخاليه ليغتصبوها ببشاعه .
بعد بعض الوقت ..
أحدا الشاب برعب /الله يخربيوتكم دي البت اتصفت .
الشاب الثاني برعب /ي نهار اسود دي شكلها ماتت .
الشاب بحده /اجمد انت وهو احنا ناخدها نرميها علي الطريق ولا من شاف ولا من دري يلا قوموا .
علي الطريق ..
كانوا يحملونها وهم ينظرون يمينا ويسارا بقلق لينقض عليهم بعض المزارعين ليبلغوا الشرطه وبالفعل تم القبض عليهم ..
في القسم …
كان يسير حسن الي الداخل بفزع ليسرع إليه رجب أخيه بدموع /حسن شوفت شوفت الي حصلنا ياريتنا سمعنا كلامك ي اخويا .
حسن بدموع ووجع/حذرتك ي رجب حذرتك ومسمعتش كلامي .
تفيده بدموع وخوف /احنا ضعنا خلاص ي حسن .
حسن بسخرية والم /احنا ضايعين من زمان اوي طالما عندنا ام زيك عمرك منصحتينا بالعكس دايما كنتي بتخلينا نيجي علي كل الناس الي بنحبهم وادي النتيجه .

 

 

تفيده بدموع وندم /سمحني ي حسن سمحوني كلكم ي ضنايا .
حسن بوجع وكسره/ياريت كان ينفع بس خلاص فات الاوان وكل حاجه انتهت .
رجب بدموع والم /ابني ي حسن خالي بالك منه انا سايبه في حماك ي اخويا .
حسن بوجع وكسره/ربنا يسهل ي اخويا ربنا يسهل .
في القسم ..
في الزنزانه …
كان يجلس جمال بتعب وضيق لينصدم بشده وهو يرا صديقه عوض .
جمال بصدمه /عوض انت ايه الي جابك هنا .
عوض بدموع والم /الافتراء ي جمال الافتراء كنت بقف في الغيط اشغل العمال زي الي شغالين في ساقيه مكنتش اخلي حد يرتاح كنت مستقوي علي الكل لحد ما ربنا انتقم مني وشله السؤء بتاعتي اقتعوني ادخل معاهم في الآثار اقتعوني اني هاكل الشهد اقتنعت وفعلا اشتغلنافي الاثار وكانوا يسيبوني انا دائما الي احرص الأرض والآثار لحد ماوقعت فيها لوحدي بناتي أطلقوا من وراء فضيحتي حياتي خلاص وحياه ولادي اتدمرت ي جمال الظلم والافتراء وحش ي جمال انتقام ربنا بيقبا كبير احسن حاجه لللعبد أنه يتقرب من ربنا سبحانه وتعالى .
جمال بدموع وندم /عندك حق ي عوض عندك حق.
في مكتب المأذون ..
كان يجلس حسن وهو يمسك قسيمه الطلاق بوجع والم /انا لو كان عليا مكنتش سبتك ابدا قلبي بيموت ي ورده بس كفايه اوي الي شوفتيه علي ايدي لازم اخليكي تعيشي حياتك مع علي يستهلك والي حبتيه ي ورده يا ترا مين بيرن دلوقتي الوو ايه بتقول ايه مستشفي ايه .
في المستشفي .

 

 

كان يسرع حسن الي الداخل بفزع ليذهب الي غرفتها لينصدم من هياتها المرزيه .
الدكتور بحزن /انت جوزها .
حسن بوجع وكسره/لا اخو جوزها هو ايه الي حصل .
الدكتور بحزن/للاسف حادثه اغتصاب عنيف أدا ل وفاتها بس الحمد لله الأهالي قدروا يقبضوا علي الجناه انا مش عارف ايه الي مشاها في طريق الزراعين ده في الوقت ده .
حسن باستغراب شديد/الزراعين .
الدكتور بحزن/ايوه قدرها كده الباقيه في حياتك .
كان يقف حسن وهو ينظر إليها بوجع .
/ربنا سبحانه وتعالى ظهر غضبه علينا كلنا كان لازم تتعاقب الي عملناه في ورده مكنش قليل كنا تستاهل العقاب ده ربنا يرحمك ويسامحك ويغفرلك كلنا العقاب بيعدي علينا وانا عقابي اصعب عقاب أن مرائتي وابني يروحوا ل غيري ليلفت نظره هاتفها الذي يرن ليرد لياتيه الرد سريعا ليصعق مما سمع .
/ايوه ي سندس أنا بدأت في العمل بتاع ورده بس مش هكمل قبل بقيه الحساب اه سلام ي اختي .
حسن بوجع وسخريه /علشان كده روحتي الزراعين شوفتي قدره ربنا بقيتي انتي فين وهي فين اما عنيات الكلب دي فحسابها معايا عسير .
في فيلا ادهم ..
كان يحتضنهم جمال بدموع والم وندم .
/سمحوني ي حبايبي سمحوني انا اذيتكم كتير سمحوني سمحيني ي ورده علي الي عملته فيكي ي ضنايا وانتي ي شمس .
ورده بدموع /خلاص علشان خاطرنا ي بابا حصل خير ده أمر ربنا .
شمس بدموع وبراءه /ايوه ي بابا الي حصل حصل بلاش عياط علشان خاطري .
جمال بحنان وندم /انا كنت غبي اني حارم نفسي من الحنان والحب ده .
ادهم بابتسامه/خلاص بقا ي عمي احنا داخلين علي خطوبه وفرح وحاجات كتيره .
فارس بمرح /ايوه ده هتبقا ايام عنب ولا ايه ي شمسي .
شمس بخجل /فارس .
وليد الحارس الشخصي /ادهم بيه الظرف ده جيه ل سعادتك .
ادهم وهو يفتح الظرف /روح انت ي وليد .
ورده بقلق /فيه ايه ي ادهم .
ادهم بسعاده /ورقه طلاقك رسمي من حسن واخيرا ي حبيبتي بقيتي حره .
ورده بتنهيده /الحمد لله .
بعد مرور خمس اشهر ..
في فيلا ادهم ….
كانت حفله مملؤه بالزينه والالوان الزاهيه والافراح كان الجميع يقفون بسعاده وابتسامه .
عند ورده وادهم ..
كانت ترقص داخل أحضانه وهي تنظر إليه بعشق وسعاده .
/ياه ي ادهم مش قادره اصدق معقول اتجوزتك وبقيت مرائتك .

 

 

ادهم وهو يقبل يدها بعشق /صدقي ي روحي خلاص بقينا مع بعض وعمرنا مهنبعد ابدا وهعيش عمري كله علشان اسعدك وبس بحبك ي ورده بحبك ي اجمل ورده في حياتي .
ورده بعشق /وانا بموت فيك ي ادهم ي مالك قلبي ي سندس وأماني وحميتي .
عند فارس وشمس .
فارس بسعاده وغمزه /زي القمر ي شمسي .
شمس بسعاده /قمر علشان بقيت مرائتك ي فارس بحبك يا فارس بحبك .
فارس بعشق /وانا بعشقك ي طفلتي الجميله .
بعد مرور 20عاما …
في فيلا ادهم .
في غرفه عمر …
كان يقف وهو يعد أوراقه داخل حقيبته ليصعق من ذلك المجنون زين .
عمر باستغراب /مالك ي ابني بتجري كده ليه .
زين بخوف /ابويا هيموتني .
عمر بياس /عملت ايه تاني بس .
ادهم بغضب شديد/ده انا هشرب من دمك مش قولتلك متجيش جنب هدومي ي حيوان .
زين بقلق /خلاص بقا ي ادهم عندي انا دي .
ادهم بغيظ /ادهم ي حيوان أخرج بره يلا بره .
ليسرع زين كالطفل الصغير تحت ضحكات عمر .
ادهم بغيظ /ي ساتر دي خلفه سوداء .
عمر بابتسامه/ربنا يخليه ليك ي عمي انا بجد مش عارف اشكرك ازاي علي الشركه وكنت بستاذن حضرتك أن بابا يكون هو المدير المالي بتاعها .
ادهم بابتسامه حانيه/أولا انت ابني ومفيش شكر بين الأب وابنه ثانيا بقا دي شركتك ي عني اعمل الي يريحك فيها واظن مفيش أمن من والدك .
عمر بحزن شديد /طب هنعمل ايه مع ماما ي عمي في موضوع الكليه الحاله كل يوم بتسؤء .
ادهم بوجع وكسره/والله ي عمر ي ابني مش عارف اعمل ايه مفيش ولا حاله نافعه ده غير والله اني مش سايب ولا مستشفي بره النار بتاكل فيا ي عمر لما بحس بتتالم وانا مش عارف اعمل حاجه ربنا معانا إن شاء الله هتلاقي الكليه المناسبه قريب .
عمر بتمني /يارب ي عمي .
ندا بابتسامه /صباح الخير .
ادهم بابتسامه /صباح النور ي قلب عمك اسيبك مع خطيبك .
ندا باستغراب /مالك ي عمر فيه ايه .
عمر بحزن /قلقان علي امي اوي ي ندا .
ندا وهي تمسك يده بحنان /أن شاء الله خير ي حبيبي .
عمر بننهيده /أن شاء الله تعالي اوديكي الجامعه في طريقي قبل ماروح الشركه .
في الشركه ….

 

 

كان يقف حسن بانبهار وسعاده بنجاج ابنه .
حسن بسعازه وهو يحتضنه /الف مبروك ي قلب ابوك حلوه اوي الشركه من نجاح ل نجاح ي حبيبي يارب ويخليلك عمك ادهم .
عمر بحزن شديد/ويخليك ليا ي بابا انا معنديش أغلا منك ربنا يخليك ليا .
حسن باستغراب /مالك ي عمر فيك ايه .
عمر بدمع والم /ماما ي بابا تعبانه اوي .
حسن بفزع ورعب دب قلبه/ايه ورده مالها انطق .
عمر بحزن /كليتها تعبانه اوي بىبابا وللاسف مش لاقين الكليه المناسبه ليها عملنا كل المحاولات مفيش فايده محدش فينا كان لايق كلنا .
حسن بدمع والم يحرق قلبه /فين الدكتور الي بيعالجها عايز اشوفه .
عمر بجديه/دكتور اشرف مهران حضرتك عارفه ي بابا .
حسن بتنهيده /تمام .
في العياده ..
كان يجلس اشرف وهو يتابع بعض ملفات المرضى .
حسن بابتسامه /صباح الخير ي اشرف .
اشرف بابتسامه /اهلا ي حسن اتفضل .
حسن بجديه /انا مش هاخد من وقتك كتير انا عايزك تكشف عليا انا الي هتبرع ل ورده ب كليتي بس محدش يعرف فاهم ي اشرف حتي لو مت محدش يعرف هتقول انك حد اتبرع بيها او انت جبتها المهم محدش يعرف ي اشرف .
اشرف بوجع وحزن /وطالما انت بتحبها اوي كده ليه سبتها زمان ليه ي حسن .
حسن بوجع وكسره/علشان حبت ادهم ي اشرف ادهم حبها وقدرها لكن انا لا ضيعتها من ايدي ورده ملكه كانت لازم تتجوز ملك زي ادهم وبعدين خلينا في الي احنا فيه خلص ي اشرف ..
اشرف بحزن والم /حاضر ي حسن حاضر ..
وبعد جميع التحاليل أثبتت جاهزيه حسن وتشابه حالته مع حاله ورده ليتحدد بالفعل ميعاده العمليه .
في غرفه العمليات ..

 

 

كان يجلس حسن وهو يكتب اخر سطور جوابه ل عمر .
اشرف بحزن شديد/خلاص خلصت ي حسن .
حسن بتنهيده /ايوه ي اشرف امسك الجواب ده لو جرالي حاجه سلموه ل عمر ابني وهو هيعرف يعمل ايه فاهم ب اشرف .
اشرف بوجع وكسره/حاضر ي حسن الي تشوفوه .
وبعد مرور ساعتين ..
كان يجلس اشرف أرضا بدموع والم بعدما فارق حسن الحياه فبرغم ما محاولته لإقناعه بعد فعل ذلك العمليه الخطره عليه لكنه اصر عشقا لها ليتذكر حديثه معه ليمسك ذلك الجواب ليحدث عمر سريعا لتحدث معه .
في غرفه اشرف …
كان يسمع عمر إليه ودموعه لاتتوقف .
عمر بدموع وانهيار /حضرتك بتقول ايه ي عني ابويا مات علشان ينقذ حياه امي .
اشرف بحزن /اهدا ي عمر ي ابني اهدا هو ده الي حصل المهم دلوقتي مدام ورده لازم تعمل العمليه وبعدها لازم ندفن حسن الله يرحمه المهم قبل كل ده اقرا الجواب ده الاول .
كان يمسك عمر وهو يقرأ ذلك الجواب بدموع ووجع.
(عمر حبيب قلبي اغلا انسان علي قلبي انا اكيد ميت دلوقتي الي حصل ده هيفضل سر بينا ي عمر انا كان لازم اعمل كده وانقذ حياه ورده باي شكل لأنها حبيبتي وروحي والست الوحيده الي حبتها ايوه ي عمر انا حبيت ورده اوي بس عرفت كده متأخر بعد ماضيعتها من ايدي المهم ي ابني اوعا تقول اي حاجه من الي حصل وانا فهمت اشرف علي كل حاجه ادهم لو عرف اني عملت كده علشان ورده هيتكسر ويتوجع زي اي راجل ممكن يفكر في حاجه زي دي واظن أنه ميستهلش مننا كده ابدا سمحني ي قلب ابوك سمحني بس انا مطمئن عليك انك مع ادهم خالي بالك من نفسك ي قلب ابوك وفكر في السر ي عمر )….
عمر بانهيار وصراخ /اه ي بابا اه اطمئن ي حبيبي كل الي انت عايزه هيحصل وهيفضل السر بينا .
اشرف وهو يحتضنه بحنان وحزن /اهدا ي عمر اهدا ي حبيبي المهم دلوقتي لازم نعمل ل والدتك العمليه علشان بعدها نقولهم خبر وفاه والدك .
عمر بدموع والم شديد/حاضر ي دكتور حاضر .
بعد مرور أسبوع فبالفعل قد فعلت ورده العمليه وأصبحت علي مايرام بعدما أخبرهم اشرف أنه أجلب الكليه من الخارج وبعدما أخبرهم عمر بوفاه والده نتيجه حادث .
في المقابر ….
كان يقف عمر بدموع ليحتضنه ادهم بحنان .
/اوعا تقول إن ابوك مات أو تحس نفسك يتيم انت ابني وانت عارف كده كويس .
عمر بحزن شديد/عارف ي عمي ربنا مايحرمني منك ابدا .
ورده بدموع وحزن /ربنا يرحمك ي حسن .
ادهم بحزن /يارب يلا ي ورده علشان انتي لسه عامله عمليه العزاء وكل حاجه هتكون جاهزه بليل ي عمر .
عمر بحزن /شكرا ي عمي بالسلامه انتم .

 

 

ندا وهي تمسك يده لتمده القوه /انا جنبك كلنا جنبك ي عمر وسر عمي حسن الله يرحمه هيفضل بينا .
عمر وهو ينظر عليهم بدقه /ابويا الله يرحمه كان عنده حق لو كان حدث زي ده دخل في وسطهم كانت العلاقه دي هتتدمر .
ندا بحنان /عمي حسن الله يرحمه ده عمره وكفايه تضحيته الي هتفضل مابينا والي هتعلمنا حجات كتيره اوي ي عمر .
عمر بجديه/عندك حق ي ندا يلا بينا .
ندا بحنان /يلا ي حبيبي ….
❤️❤️❤️❤️كتير العشق بيبقا غالب لكن التضحيه من اجمل المعاني ❤️❤️❤️❤️❤️❤️.
كنتي ومازلتي وستظلي ورده حياتي ❤️❤️❤️❤️
تمت بحمد الله….

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى