روايات

رواية وردة حياتي الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد

رواية وردة حياتي الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد

رواية وردة حياتي الجزء الخامس

رواية وردة حياتي البارت الخامس

رواية وردة حياتي الحلقة الخامسة

في فيلا ادهم ..
كانوا يقفون وهم ينظرون إلى بعضهم بخوفا شديد فماذا يفعل فارس في ذلك المكان وماذا سيفعل عندما يعلم بهويتهم .
فارس بتذكر /هو مش انتوا الي شفتكم النهارده في حاره السيده زينب .
شمس بارتباك /ايوه احنا من سكان الحاره وشفنا حضرتك الصبح وانت بتقبض علي بلطجي الحاره .
فارس بتنهيده /ايوه ايوه ممكن اعرف بقا انت بتعملوا ايه هنا .
شمس بقلق /جاين نشتغل هنا .
فارس بحده /نعم يروح امك .
ادهم بحده /جاين يشتغلوا هنا في الفيلا فيه اعتراض ي فارس باشا.
فارس بغيظ /انت بتقول ايه ي ادهم يشتغلوا هنا ايه وبعدين انت واثق فيهم علشان تشغلهم هنا .
ادهم بقوه /طبعا واقف فيهم ي فارس .

 

 

فارس بحده /بس انا بقا مش زيك مش مرتلحهم وحاسس أن ورائهم مصيبه .
ادهم بغضب شديد/فارس بلاش حسك الظابط ده يتغلب عليك انا الي شوفته في الدنيا دي اكتر بكتير من الي دراسته انت واتعلمته ومش انا الي يضحك عليا ي حضره الظابط .
فارس بضيق /براحتك ي ادهم تصبح علي خير .
كمال بجديه /ممكن ي حبيبتي تيجي تساعديني اطلع.
ورده بلهفه /طبعا ي كمال باشا .
ادهم وهو يمسك يدها بحنان/خليكي انتي ي ورده روحي انتي مع الباشا ي شمس .
شمس بابتسامه /تحت امرك ي ادهم باشا.
ورده بدموع وارتباك /انا اسفه اوي ي ادهم بيه انا عارفه أن وجدنا هنا هيعمل مشاكل ارجوك سيبنا نمشي .
ادهم بحنان واعجاب /مفيش مشكله ده عادي المهم دلوقتي انا عايز اتكلم معاكي ممكن .
ورده بانتباه /طبعا اتفضل حضرتك .
ادهم بجديه /انت بصراحه حكايتك دي متعجبش اي حد مستحيل واحده زيك تفضل متجوزه الحيوان ده .
ورده بدموع والم /ده قدري ونصيبي وانا هعمل ايه بس ي ادهم بيه كل واحد بياخد نصيبه .
ادهم بجديه /وبرضه اي حد يقدر أن يغيره انتي وشمس هتفضلوا هنا في حمياتي والي انتي تحبي تقريره صدقيني انا هساعدك .
كانت تنظر إليه وهي تشعر بمشاعر ولاول مره تمر الي قلبها هل بالفعل يوجد شخص مستعد لفعل اي شي من أجلها هل بالفعل ستستطيع أن تمحي الماضي وتعيش ما تتمناه حقا فقد حان الوقت للخلاص من ذلك الظلم …
في فيلا سالي ..
كانت تجلس وهي تستشيط غضبا مما حدث .
ثروت بغيظ شديد /شايفه شايفه هو ابوها بيعملونا ازي مهما نعمل هيفضلوا برضه شيفنا أقل منهم كمال الشناوي لسه مغرور زي ماهو ومفيش حاجه بتكسره .

 

 

سالي بغيظ /معلش ي بابا وحياتك عندي لجبلك حقك بس برضه كده يعتبر أنه بلع الطعم ومش شاكك في أي حاجه انا اهم حاجه عندي اني ادخل الفيلا وأبقا جواها واقدر اوصل لكل المستندات الي معاهم الي هقدر ارجع بيها كل شركائتنا الي اخدوها واموت كمال وادهم بحسرتهم هانت ي بابا هانت .
في شقه حسن …
كان يسير ليلا الي داخل غرفته بسكر لتتبعه سندس بابتسامه وهي تغلق خلفها الباب لينظر إليها بتوهان وسكر /انتي ايه الي جابك هنا عايزه مني ايه .
سندس بعشق ومكر /عيزاك انت ي حبيب الروح مالك ي حسن فيك ايه ي حبيبي هي غارت في ستين داهيه انا موجوده اهو ملك ايديك .
حسن بسكر وغثيان /بقولك ايه اخرجي بره انا مش فايق لاي حاجه .
سندس بخبث /مش هخرج ي حبيبي وهنقضي ليله ولا الف ليله وليله اليله الي بتمناها من زمان ي حسن .
لتستغل ذلك الشيطانه حالته ليغرقوا في ماحرمه الله .
في فيلا ادهم …
في غرفه فارس ..
كان يجلس بضيق شديد ليسير ادهم الي الداخل بابتسامه حانيه .
/متزعلش مني أنا مقدرش علي زعلك .
فارس بحب واحترام لأخيه الأكبر /انا مقدرش ازعل منك ي ادهم بس انا فعلا مش واثق في البنتين دول .
ادهم بابتسامه /انا عرفت كل حاجه عنهم ي فارس دول بنتين غلابه الدنيا كلها جات عليهم هيكون فيه ايه اكبر من ابوك يبيعك من غير تمن ورده جوزها لواحد همجي وبلطجي بيضربها ليل ونهار مش هو بس هو وأمه كمان كانت عايزه اي شغل علشان تصرف علي ابنها ام شمس بقا عندها 18سنه ومش متعمله واكيد كان هيجلها بيعه ومكنش ابوها هيتردد لحظه واحده أنه يرميها لاي حد ربنا وقعهم في طريقنا علشان نحميهم ي فارس البنات دول غلابه بجد .
فارس بابتسامه /فهمتك ي ادهم وانا اسف ي اخويا اني اتعصبت عليك .
ادهم وهو يحتضنه بحنان /ولا يهمك ي حبيبي تصبح علي خير .
فارس بابتسامه /وانت من أهله ي اخويا .
ادهم بتنهيده /علي فكره انا خطوبتي بكره .
فارس باستغراب /خطوبتك ودي مين دي وليه بالسرعه دي .
ادهم بضيق شديد/غلطه ي فارس وبصلحها اما هي مين سالي ثروت .
فارس بحده /ايه بنت ثروت الي كل عارف حقيقه شغله كويس معقول ي ادهم .
ادهم بزهق /قولتلك غلطه وبصلحها ي فارس بس اوعدك أنها هتتصلح قريب اوي بس خليك معايا ي فارس تصبح علي خير .
فارس بحيره /وانت من أهله ي ادهم .

 

 

في غرفه ورده ..
كانت تجلس وهي تتطعم ابنها وهي تنظر إلي ذلك الغرفه الفاخمه لنتذكر بمراره ماذا كانت تعيش من قبل لتتذكر حديث ادهم وشمس فعلا حان الوقت لتتحرر من ذلك القيود ليقاطعها طرقات الباب لتفتح لتنظر إليه بابتسامه .
ادهم بابتسامه ساحره /صحيتك .
ورده بابتسامه /لا ابدا انا مستنيه شمس هي لسه عند كمال بيه اتفضل حضرتك .
ادهم وهو يعطيها اكياس /امسكي الحاجات دي .
ورده باستغراب /ايه كل ده .
ادهم بابتسامه /دي حاجات علشانك انتي وعمر اتمنا أنهم يعجبوكي .
ورده بسعاده لاتوصف لحرمها من ذلك الحنان والاهتمام/بس كده كتير اوي ي ادهم بيه .
ادهم بارتياح شديد لها /مفيش حاجه كتيره عليكي تصبحي علي خير .
ورده بجديه /ادهم باشا انا محتاجه مساعده حضرتك .
ادهم بانتباه /خير .
ورده بجديه وقوه /انا عايزه أطلق من حسن .
ادهم بسعاده كبيره لم يعلم سببها /اعتبريه حصل اكبر محامي هيرفعهلك قضيه طلاق ويخلصك منه خالص .
ورده بسعاده /شكرا جدا ل حضرتك .
في غرفه كمال …
كمال بابتسامه وحنان /خلاص كده ي حبيبتي روحي انتي بقا نامي.
شمس بحنان وهي تفقد ذلك الاحساس /لا انا مش نعسانه انا عايزه افضل مع حضرتك انا عمري ماحسيت أن ليا اب غير دلوقتي ارجوك متحرمنيش من كده .
كمال وهو يربت علي يدها بحنان /انتي وورده خلاص بقيتوا بناتي سبحان الله الي قادر على كل شيء وزرع حبكم في قلوبنا بالسرعه دي .
شمس بابتسامه /لانه عالم بحالنا وقد ايه احنا غلابه .
كمال بابتسامه /ربنا يحافظ عليكم ي بنتي يلا روحي انتي بقا نامي .
شمس بحنان /تصبح علي خير ي بابا .
في الخارج ..
كانت تغلق شمس الباب لتتفاجا بذلك الصوت .

 

 

فارس بابتسامه /كنتي بتعملي ايه جوه .
شمس بغيظ وطفوله /مش محتاجه ذكاء كنت بدي كمال بيه الدواء بتاعه وعلي فكره هو سمحلنا أننا نفضل هنا يعني مش هتعرف تمشينا .
فارس بضحك /ههههه ماشي ي عم الجامد بس علي فكره انا اسف علي الي قولته .
شمس بحزن ووجع/متعتزرش ي سعه الباشا انا واخده علي كده تصبح علي خير.
فارس بانتباه /واضح انك شايله اكتر من سنك بكتير ي شمس ..
في شقه حسن ..
بعد مرور الوقت ..
كام يفتح حسن عيناه تتدريجيا ليصعق بشده من وجود سندس عاريه داخل أحضانه ليصرخ بفزع .
/انتي ايه الي جابك هنا وايه الي حصل .
سندس بابتسامه وسعاده/الي حصل هي اسعد ليله في حياتي الي اتمنتها من زمان بحبك ي حسن بحبك عمري محبيت غيرك .
حسن بغضب شديد وهو يمسكها بحده /عملتيها ي بنت الكلب ده انا هدفنك هنا ايه الي الوساخه دي .
سندس بغضب جحيمي/الوساخه دي انت السبب فيها طول عمري قدامك وبموت في التراب الي بتمشي عليه فضلت عليا ورده واتجوزتها ورمتني لاخوك كان لازم اعمل كده ي حسن النار الي جوايا لازم اطفيها .
حسن بحده وتحزير /اسمعي الكلام ده كويس الي حصل ده يتنسي فاهمه .
سندس بتحدي /مش هيحصل ي حسن مش هيحصل الي حصل بينا أنا صورته ولو غدرت بيا هقلب الطربيزه هقول ل رجب انك اعتديت عليا وانت عارف رجب أهبل وبيصدق اي حاجه اقولهاله وشوف بقا هو ممكن يعمل ايه.
حسن بغضب شديد/اه ي بنت الكلب كل ده يطلع منك عايزه مني ايه انطقي .
سندس بجديه وقوه /تكون ليا لوحدي وتتطلق ورده ي كده ي أما الفيديو ده هيكون ليه تصرف تاني خالص ….
في فيلا ادهم …
صباحا ..

 

 

كانت تجلس سالي وهي تتضع قدم علي قدم بغرورها المعتاد لتقرب منها ورده وهي تحمل العصير لتتعرقل قدمها لينثكب العصير علي فستانها لتصرخ غضبا .
/انت ايه الي عملتيه ده ي غبيه .
ورده بدموع /مقصدتش حضرتك والله انا اسفه ماهو قعدت حضرتك هي الي لخبطتيتني .
سالي بوقاحة وغيظ وعي تصفعها /وكمان بترد عليه ي قليله الا
لم تستطيع تكمله حديثها لتصرخ فزعا ممكن يمسكها من شعرها ونظرته توحي بالكثير ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى