رواية وحوش الأرض الفصل التاسع 9 بقلم منة ضياء
رواية وحوش الأرض الجزء التاسع
رواية وحوش الأرض البارت التاسع
رواية وحوش الأرض الحلقة التاسعة
بسم الله..
ياسين طلع اخد شاور و طلع نام ع السرير و عيونه ع السقف و بدا يفكر ف مصير وعد.. هتعمل اي ف اللي جاي هترجع بقا الفيلا بتاعتها و تشتغل و تكمل حياتها هي.. ولا هتفضل معاهم ف الفيلا.. معقول تشتغل عند ايهاب و بسرعه طرد الفكره من دماغه لا انا هعرض عليها الشغل معايا هيبقا احسن ليها.. اخد نفس طويل و خرجه بزهق.. دي حياتها و هي اللي هتختار.
عند وعد…
وعد كانت بتكلم ايهاب ف الفون : ليه مش حرية بقا ان شاء الله..
ايهاب : علشان انا اتعلقت بيكِ ي وعد ايوه انا حبيتك..
وعد اتصدمت بس ضحكت باستهزا : ههههههههههه.. لا بجد حبيتني؟! بالسهوله دي.
ايهاب : وعد انت بجد خطفتي قلبي..
وعد : يبقا قلبك هو اللي ضعيف.. فوق ي استاذ ايهاب ده انا اشتغلت عند حضرتك اسبوعين بس..
ايهاب : طب اديني فرصه وانا اثبتلك حبي
وعد : وانا مطلبتش انك تثبتلي حاجه و سلام.. وقفلت ع طول..
ايهاب قعد ع كرسي المكتب باحباط و حط الفون ع المكتب..
ايهاب : يومين ي وعد مشوفكيش يومين؟! و مسح ع وشه بحيره و رجع لشغله تاني بس قال انه مش هيستسلم..
عند وعد..
وعد قعدة مكانها و بتفكر ف كلام ايهاب بس تفكيرها راح لتسجيل الصوت.. بس فتحت الفون و سمعت المقطع و فعلا كان اعتراف رسمي من عصام..
رغم وجع قلب بوعد من الكلام اللي بتسمعه للمره التانيه لكن فرحة و قامت بسرعه و راحت ع اوضة ياسين جري و شافت الباب مفتوح من لهفتها دخلت من غير ما تخبط..
ياسين كان نايم ع السرير و اول ما لقاها معاه ف الاوضه قام وقف بسرعه.. ف اي الله يخربيتك ف حد بيدخل ع حد كده..
وعد بتنهج : لقيته اهو..
ياسين : هو اي.
وعد : التسجيل اللي فيه اعتراف عصام..
ياسين اخد منها الفون بسرعه و فتح التسجيل واتصدم فعلا ان كل اللي قالته وعد حقيقه..
ياسين : انا هروح اقدم للظابط التسجيل ده.
وعد : وانا هاجي معاك.
ياسين : ماشي.. يلا.. بس الاول نحمله ع ميموري علشان مش ياخدوا الفون.
وعد هزت راسها : ماشي يلا..
ياسين حط التسجيل ع كارت ميموري..و ظبط نفسه ع السريع واخد فونه وطلب عربية والده يروح بيها و اخد وعد وراحوا ع القسم..
ف القسم…
ياسين راح للظابط و قاله ع التسجيل..
الظابط فتحه و سمعه و كان اعتراف صادق و كمان رد فعل وعد كان متسجل..
الظابط :تمام.. التسجيل ده هيساعدنا كتير جدا..
وعد : يعني كده خلاص خلصت من الكابوس ده.. ارجع بيتي تاني..
الظابط بتاكيد : ايوه طبعا و متقلقيش من اي حاجه..
وعد ابتسم و بصت لياسين..
ياسين : تمام.. احنا مطلوب مننا حاجه تانيه.. اظن كده ان الدليل ده مع اعتراف مراته يبقا حبل المشن.قه ع رقبته مفيش مفر..
الظابط : فعلا الناس اللي زي كده نهايتهم بتبقا الاعد.ام..
وعد قلب دق لما سمعت الكلمه.. حقيقي كلمة صعبة اوي.. بس ده قت.ل ناس كتير اوي ولازم ياخد جزاءه بقا.. لازم الناس تعيش ف امان..
ياسين اخد وعد و رجعوا الفيلا..
الكل اتجمع.. وياسين قال كل اللي حصل ..
الكل كان مصدوم من كمية الشر اللي ف عصام ده.
هالة : الحمدلله اننا خلاص هنخلص منه..
جاسر : الخير دايما بينتصر ع الشر و مفيش شك..
وعد : فعلا الحمدلله.
ياسين : انا بستاذنكم اطلع انام لان معتش قادر و بكرا هبقا انزل الشركه..
جاسر : تمام.. انا هروح اشوف الدنيا كده و انت بكرا ابقا روح شوف شغلك..
ياسين : ان شاء الله..
وعد بسرعه : انا هرجع بيتي..
هالة : طبعا هترجعي بس ع الافل مش دلوقتي اصبري اسبوع ولا حاجه علشان تبقا كل حاجه امان و تعيشي حياتك بدون خوف و قيود..
جاسر : هالة معاها حق.. احنا مش هنسيبك تمشي غير لما نتاكد ان كل حاجه تمام..
وعد هزت راسها باقتناع : تمام.. شكرا.
ياسين و هو طلع : اعملي حسابك انك هتنزلي من بكرا الشركه..
وعد فرحة و طلعت ترتاح و هي فرحانه..
تاني يوم..
بقلمي منة ضياء..
قامت وعد على صوت خبط ع باب الاوضة و ياسمين نايمه و مش حاسه باي حاجه.
قامت وعد و فتحت و شافت سعاد و ماسكه ف ايدها هدوم..
سعاد : صباح الخير ي ست البنات.. الست هالة بتقولك البسي حاجه من دول وانتي راحه الشركه هي جابتهملك امبارح..
وعد باستغراب : امبارح؟!
سعاد بتاكيد : ايوه.. اصل الست هالة قالت للاستاذ جاسر يجي من الشركه ياخدها يجيبوا شوية حاجات كده و جابتلك دول..
وعد اخدتهم بابتسامه : شكرا ي سعاد..
سعاد : انشاله تسلمي..
سعاد نزلت ووعد اخدت شاور و جهزت و ياسمين قامت و نزلوا هما الاتنين و كان الكل متجمع كالعادة و فطروا..
ياسين : يلا جهزه ي وعد.
وعد : ايوه جهزه..
ياسين و وعد راحوا الشركه و جاسر وراهم..
ياسين اخدها مساعده ليه و اتفاجا بشغلها الكويس و بتشتغل بنشاط و تركيز عالي…
وعد : اتفضل الفايل كده تمام.. تقدر تراجع عليه و لو ف اي حاجه محتاجه تعديل عادي هعملها ع السريع..
ياسين بص ف الفايل و شاف ان كل حاجه كويسه..
ياسين : لا كله تمام الله ينور..
وعد ابتسمت : تمام انا هقعد ع مكتبي و لو ف شغل قولي ع طول..
ياسين : تمام اتفضلي..
ياسين خرجت و قعدة تلعب ع فونها بزهق..
و ايهاب اتصل عليها..
وعد. كانت هترد بس قفلت عليه.. و رن تاني و تالت وعد زهقت و قفلت الفون خالص..
ياسين نده عليها و بداو يشتغلوا مع بعض و ياسين حس بتفاؤل لما شاف وعد بتشتغل بنشاط حس بامل ان المصنع بتاعه هينجح و كل حاجه هتتعدل..
وبعد وقت طوييييل..
كانت وعد فصلت و جاعت و كان تقريبا الوقت خلص و بعض الموظفين مشيوا..
وعد : اااه.. انا تعبت بجد.. انا جعانه.
ياسين قفل اللاب توب بتاعه و اخد فونه تمام قومي ناكل ف اي مطعم قريب من هنا..
وعد : لا لا.. كده كده انا هنرجع البيت و اكيد ف اكل.
ياسين بمرح : ي ستي انتي بخيله ولا اي انا اللي هعزمك..
وعد: لا مش كده بس..
ياسين : انتي لسه هتقولي بس و هُس يلا ي بت..
ضحكت وعد باستسلام و راحت معاه..
دخلوا المطعم و قعدوا..
ياسين هتاكلي اي..
وعد : عادي مش هتفرق..
ياسين : تاكلي مكرونه و لحمه ولا اي..
وعد : لا لا انا نباتيه.. خليني ف المكرونه بس..
ياسين : امم.. ماشي..
طلبوا الاكل وقعدوا ياكلوا كان الصمت سيد الموقف..
وعد بصت ع المدخل بالصدفه شافت ايهاب دخل..
وعد سابت الشوكه بارتباك : ياسين يلا نمشي..
ياسين باستغراب : نمشي؟!! بس انتي لسه مكملتيش اكلك🤨
وعد : مش عايزه.. مش عايزه شبعت.
ياسين : طب استني نشرب اي حاجه..
وعد باستعجال : مش مهم.. نشرب من اي مكان تاني بس يلا..
ياسين : ساب الحساب و اخدها و مشيوا..
وعد طلعت تجري ع العربية تفتح الباب لكن كان مقفول..
ياسين : اصبري ي مجنونه مالك ف اي.. وفتحلها الباب و هي ركبت بسرعه و كانت بتنهج..
ياسين:….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وحوش الأرض)