روايات

رواية وجع روحي الفصل السادس 6 بقلم مريم حسني

رواية وجع روحي الفصل السادس 6 بقلم مريم حسني

رواية وجع روحي الجزء السادس

رواية وجع روحي البارت السادس

رواية وجع روحي الحلقة السادسة

الفصل السادس
مني بعصبية انت اتجننت يا ايهاب بتغت.صب مراتك هي دي تربتي ليك
ايهاب مسح وشه بعصبية وطي صوتك يا ماما و بعدين ايه اغت.صبك مراتك دي هو في حد بيغت.صب مراته تيجي ازاي يعني عادي ده شي طبيعي
مني اتكلمت بغيظ انت هتعملني اتكلم ازاي يالا انت ولا ايه و بعدين اه امال اللي انت عملته ده تسميه ايه ان شاءالله مش اخدتها بالعافيه يبقي اسمه ايه و بعدين هو ايه اللي حصل لكده اصلا
ايهاب ولا حاجه اتعصبت عليها شويه و بعدين مش كنت عاوزه ده يحصل اهو حصل مضايقه مني ليه بقي
مني لسه هترد عليه فايده خرجت من عند روح
فايده يا حبيبي ادخل لمراتك الف مبروك و متزعلش منها انا فهمتها انو عادي وانها عشان اول مره بس ربنا يسعدكم يا حبيبي
مني بصتلها باستغراب
ايهاب ابتسم و بص لمني بمعني شوفتي حاضر يا طنط انا هدخلها اهو
مني بحده استني هنا انا اللي هدخل لروح اوعي من وشي وزقته و دخلت لروح
روح كانت قاعده بتعيط مني قربت منها و حضنتها حقك عليا انا ايا روح والله لعمل فيه عمايل هجبلك حقك منه الواد الجزمه ده متزعليش
روح فضلت حضنها و بتعيط كانت اللي المفروض تعمل كده مامتها مش حماتها
مني متزعليش عشان خاطري كفايه عياط انا هجيبه يعتذرلك حالا ماشي
روح انا خايفه منه مش عاوزه اشوفه
مني متخافيش مش هيعملك حاجه تاني علي ضمانتي
روح هزت راسها بموافقة
مني خرجت لايهاب هي كلمه واحده هتدخل دلوقتي لمراتك و تطيب خاطرها فاهم ولا لا
ايهاب الله هو انا عملت حاجه ما امها نفسها مش مغلطاني
مني انا مليش دعوه بالوليه الهبله دي اللي قولته يتنفذ اتفضل
ايهاب اتنهد حاضر يا امي حاجه تاني
مني لا انا هستني هنا
ايهاب دخل لروح
روح بلعت ريقها بخوف
ايهاب احم انتي كويسة دلوقتي
روح لا انا مش عاوزك يا ايهاب سيبني في حالي ممكن انت اتاكد من اللي انت عاوزه سيبني بقي و طلقني عشان خاطري
ايهاب اتكلم بعصبية بقولك ايه انسي حوار الطلاق ده خالص فاهمه و بعدين انتي كنتي عوازني اعملي ايه وانا سامع واحد بيقول لمراتي انها لسه بتحبه و اللي كان بينهم اعمل ايه ان شاءالله
روح عيطت انا والله العظيم معرف هو قالك ايه انا كنت بتخانق معه انه كلمني اصلا انا مش بني ادمه وحشه كده عشان اكلم واحد وانا متجوزه انت اصلا متعرفنيش
ايهاب بصلها بتركيز طب تعالي نعرف بعض
روح استغربت من اللي قاله مش فاهمه
ايهاب قرب منها ومسك اديها بهدوء يعني نعرف بعض نتعامل كويس ر بهدوء و نشوف هنرتاح مع بعض ولا لا انا وانتي غلطنا تعالي نشوف ايه اللي حصل مع كل واحد فينا خلاه كده
روح بصتله بحيره اكبر وهي مش فاهمه منه حاجه ولا عارفه هو بيفكر في ايه اتنهدت انا عاوزه اروح لو سمحت انا تعبانه و عاوزه انام
ايهاب ابتسم لها حاضر يلا
…………
رامي كان سامع اللي الكلام بين فايده و امينه و سمع كل الكلام اللي حصل مع روح
رامي عينه كانت بطلع شرار يابن ال… يا زباله بتستقوي عليها غلطتي انا اللي عملت في روح كده حبيبتي سامحيني انا السبب في اللي حصلك بس مش هسيبك معه انا هخلصك منه يا روح و هترجعيلي و نتجوز لازم اتصرف
……….
بعد حوالي شهرين كانت روح بتتجنب فيهم ايهاب نهائي و كانت متابعه فيهم مع مريم و خست بشكل ملحوظ رامي حاول فيهم يوصل لروح بكل الطرق بس مكنش بيعرف وناديه كانت بتحاول تكلم فيهم رامي بس هو مكنش يبرد عليها و دخل في نوبه اكتئاب روح قطعت تقريبا مع فايده و بقت قريبه جدا من مني اما ايهاب كان لسه بيشوف منه و في نفس الوقت حاسس بحاجه ناحيه روح بس مش عارف يفسر ده ايه
في يوم
ايهاب رجع البيت لقي روح قاعده بتتفرج علي التلفزيون
ايهاب روح انا جعان قومي حضريلي الاكل
روح حاضر روح قامت عملتله الاكل
روح اتفضل
ايهاب مش هتكلي
روح لا
ايهاب اتكلم اقعدي كلي يا روح انت مبقتيش تاكلي تقريبا خسيتي جدا اصلا
روح بصتله من فوق لتحت و رجعت قعدت في مكانها
إيهاب خبط التربيزه بعصبية انا بكلمك ردي عليا
روح بصتله بهدوء مش عاوزه ارد هو بالعافيه في ايه هو شكل للبيع
ايهاب جز علي سنانه اتكلمي عدل يا روح
روح ابتسمت بسماجه حاضر يا حضرة الظابط ايه اوامر تانيه
ايهاب قرب من روح ومسكها من دراعها جامد روح متعصبنيش
روح بصتله بقوه و قربت منه و باسته

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وجع روحي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى