رواية واصيتي الفصل السابع عشر 17 بقلم نونا رامي
رواية واصيتي الجزء السابع عشر
رواية واصيتي البارت السابع عشر
رواية واصيتي الحلقة السابعة عشر
امام غرفه العمليات يجلس الجميع بتوتر وقلق شديد مازن وهو يحتضن منه :
_خليكى قويه عشانى يا منه
منه وهى تشدد من عناقه:
_هكون قويه عشانكو كلكو
الطبيب وهو يذهب نحوهم:
_اتفضلى معايا يا انسه
ليشدد مازن من احتضانها برفض أن تتركه
ادم وهو يسحب منه احضان مازن :
_سيبها يا مازن يلا يا حبيبتى عشان تدخلى
لتدخل منه وهى تنظر للجميع وكأنها تودعهم بنظراتها الذى يبادلونها النظرات بقلق ووهن
لتخدل الغرفه ويبدأ الممرضين بتجهزتها ويغلق باب الغرفه فى وجه الجميع
ليجلس الجميع وكأن على قلوبهم جبال خاصتا ملك التى لم تنطق منذ أن جاءت المشفى ومازن الذى فى عقله الكثير والكثير وحمزه وادم الذى يغيمهم غيمه حزن كبيرة ليظلو جالسين لساعتين ولم يخرج أحد حتى الآن فذداد قلقهم
حمزه وهو يذهب نحو أحد المرضين:
_لو سمحت هما طولو أوى كده ليه احنا بقالنا ساعتين مستنين
الممرضه بعمليه :
_متقلقش حضرتك هى العمليات دى بتطول كده ادعولها وهى أن شاء الله تخرج بخير
ليبستم لها حمزه بقلق ويجلس مرة أخرى
ليخرج الطبيب بعد مرور ساعه أخرى ليتوجه الجميع نحوه بخطوات اقرب للركض
الطبيب بعمليه :
_الحمدلله العمليه نجحت وتقدر وخرج من المستشفى بكرة أن شاء الله
ليرتاح الجميع بشده وتنزل دموع مازن بفرحه لا توصف وتضحك ملك بهيستيريه وفرحه شديده بينما ادم حمدالله كثيرا
حمزه بفرحه وهو يدور فى المشفى ويقول بصوت عالى وفرحه:
_نجحتتتتتت
ويظل يغنى ويرقص مع الأطباء والممرضين بيضحك الجميع على أفعاله حمزه وهو يرى سما قادمه نحوه ليحملها ويدرو بيها بفرحه شديده لتتجمد سما بصدمه لينزلها حمزه ويقول بفرحه شديده :
_بقت كويسه بقت كويسه الحمد لله يا رب
لتظل سما صامته مصدومه كما هى وكانت تهم لتوبيخه ولاكن اشفقت عليه ولم تريد أن تعكر هذه الفرحه فأبتسمت له وقالت بهدوء:
_حمد الله على سلامتها
حمزه بأحراج بعد ما خرج مما كان فيه :
_الله يسلمك
لتبتسم له سما بهدوء وتذهب
مازن وهى يقف أمام الطبيب بغضب :
_يعنى اى مينفعش تدخل انت اتجننت
الطبيب بخوف :
_يا استاذ ساعه واحده بس وبعدها هدخلك مينفعش دلوقتى
ملك بتوتر:
_خلاص يا أبيه ساعه واحده وادخل
لينظر لهم مازن ويهو يسحب شعره الغزير للخلف محاولا كبت غضبه لتمر ساعه
الممرضه وهى تخرج من غرفه منه :
_اتفضلو معايا عشان اعقمكو وتدخلو
ليذهب الجميع ويدخلو الغرفه
ليدخل مازن وينظر لتلك النائمه بهدوء وسكينه على السرير والكثير من الأسلاك والابر موصله بها لينظر لها بشرود وحزن ويذهب ويجلس على الكرسي التى يقابل سريرها تحت نظرات الجميع ويمسك يدها بحذر شديد ويقول بشرود:
_قومى يا قلب مازن متوجعيش قلبى عليكى
ثم يكمل بحزن دفين
_قومى عشان اعوضك عن كل الجفاء اللى أنا شبعتك بيه قومى عشان صوتك ومشاكلك وحشونى الكام ساعه دول لتحرك منه يدها بضعف وتفتح عيناها ببطئ
مازن وهو يحتضنها بفرحه :
_حمدلله على سلامتك يا قلب مازن
منه بألم :
_هتموتنى يخربيتك
ليضحك جميع من فى الغرفه بشده لينظر لها مازن بأبتسامه :
_مفيش فايده فيكى حتى وانتى تعبانه لسانك اطول منك
حمزه بفرحه:
_حمدلله على السلامه يا منوش
منه بأبتسامه وضعف:
_الله يبارك فيك
ملك وهى تقترب منها بدموع:
_حمدلله على سلامتك يا حته من قلبى
منه بضحك ومرح :
_يااه دا انا اتعب على طول بقا عشان اتدلع كده
ملك بغضب:
_بعيد الشر يا حيوانه
منه بضحك :
_ايوا كده هى دى ملك اللى اعرفها قلقتينى عليكى
ليضحك الجميع مرة أخرى
ادم بأبتسامه :
_حمدالله على السلامه يا حببتى
منه بأبتسامه :
_الله يسلمك يا ابيه
مازن بحده :
_ممكن تبطلى كلام وتريحي نفسك شويه عشان متتعبيش
منه وهى تحاول ازاله السلوك من يدها :
_انا اصلا عايزه امشي من هنا
ليمسك ماون يدها بسرعه ولهفه شديده ويقول بغضب حارق وصراخ:
_انتى اتجننتى بتهببي اى
منه برعب وقد انتفض جسدها :
_م م ممق ص د
مازن بغضب :
_اتكلمى عدل وبطلى تهتهه
منه بدموع من قسوته التى عادت من جديد وهى تقول بغضب جعلت جميع من فى الغرفه يحزن بشده :
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية واصيتي)