رواية واصيتي الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم نونا رامي
رواية واصيتي الجزء الرابع والأربعون
رواية واصيتي البارت الرابع والأربعون
رواية واصيتي الحلقة الرابعة والأربعون
مازن وهو يدخل بسرعه ويقول بقلق :
_ هو كويس حالته اى
الدكتور بعمليه :
_الاصابه مش خطيرة رأسه اتفتحت وخيطناها وهو دلوقتى فاق وو
لم يكمل كلامه حتى اندفع مازن ومنه وبسرعه نحو الغرفه ولاكن سرعان ما وقع عين مازن على حمزه وهو يُغازل سما حتى وقف مكانه بجمود وشر انبث من عيناه
منه بصدمه:
_اه يابن العبيطه
حمزه بضعف ومشاكسه وهو لم ينتبه لدخولهم الغرفه :
_اى الحلاوة دى بس
سما بخجل وحده :
_احترم نفسك وسيبنى افحصك عشان ما افتحلكش الباقى من دماغك
ليفتح حمزه عينيه قائلاً بصدمه :
_دا أنا اللى عورت نفسي عشان اجى هنا واشوفك
سما بصدمه شديده وقد فتحت عيناها على مصرعيهما:
_بتهزر
حمزه وهى يرجع رأسه للخلف بتعب:
_تؤتؤ
سما وهى مازالت مصدومه :
_عشانى؟
حمزه بحب وهيام:
_اه عشانك صدقينى انا مستعد أنا أعمل اى حاجه عشان اشوفك واشوف عينك حتى لو كلفنى الأمر حياتى
سنا بخجل وقد كست الحمرة وجهها :
_ااا خ خلينى افحصك
حمزه بدراما ومشاكسه وهى يضع يده على قلبه:
_اكشفى على قلبى
لتقول منه بصراخ وغضب :
_تك وجع فى قلبك يا بعيييييد
لينتفض حمزه بفزع وينظر إليها وإلى مازن الهادئ وقد ارعبه هدوئه ونظراته الغامضه المليئه بالشر ليقول بأبتسامه بلهاء:
_نورتو
منه بغضب مضحك:
_وانا اللى كنت بعيط عشانك يا حيواااان وانت قاعد هنا بتلڤلڤ
مازن وهو ما زال محتفظ بهدوئه :
_مش عايز حد فى الأوضه
لينظر حمزه لمنه بترجى وفزع أن تتركه لتبادله هى بنظرات شامته وتغادر الغرفه هى وسما وينغلق الباب ويتوجه مازن نحو حمزه
حمزه وهو يبتلع ريقه برعب:
_م م مازن أنا تعبان
مازن وهو يبتسم بشر :
_لا الف سلامه
ثم يمسكه من ملابسه بقوه ويقول من تحت أسنانه :
_ورحمه امى لاديك علقه محترمه على القلق اللى خليتنى أعيشه كل لحظه وانا جاى على هنا وفى دماغى أسوء حاجات ممكن تحصل والف سيناريو وحوار
حمزه بتوتر ورعب :
_اهدا بس يا مازن أنا الموضع وسع منى حبتين
لينظر له مازن بحده ليقول حمزه بتوتر :
_تلاته
ليرفع مازن حاجبه بأستنكار ليقول حمزه وهو يبتلع ريقه:
_اربعه
مازن وهو يخرج من الغرفه :
_انا همشي قبل ما اخلص عليك
_______________
ملك وهى تركض نحو ادم كالطفله الصغيرة التى أنهت واجبها للتو :
_هيييه خلصت
ليفتح ادم زراعيه بأبتسامه حنونه كدعوة منه لتذهب لاحضانه لتركض هى بسرعه ودون تفكير وتحتضنه بقوه ليصدر صوته الدافئ قائلا :
_شطورة يا بنوتى
ملك وهى تدفن نفسها فى أحضانه أكثر قائله بنعاس:
_عايزه انام اوى
ادم وهو يمسح على شعرها بحنان وهدوء :
_نامى
ملك بنعاس وهى تجاهد لتفتح عينيها :
_والسفر؟
ادم وهو مازال يضمها بين زراعيه ويمسح على شعرها بحنان :
_ملكيش دعوه نامى انتى بس
لتومأ له ملك وقد أغلقت عينيها ذاهبه فى ثبات عميق
________________
منه وهى تركب بجوار مازن فى السيارة و حمزه بالخلف :
_الاغنيه دى معفنه غيرها
لينظر لها مازن بخبث قائلاً ببرود:
_طب انتى عايزه اى
منه وهى تعود برأسها للخف قائله ببرود مماثل:
_عايزه اغنيه ل حسن شاكوش
مازن بعدم فهم واستغراب :
_دا مين دا اول مرة اسمع اسمه
منه بصدمه :
_نعممم ازاى متعرفوش اكيد زوقك وحش فى الاغانى
مازن بسخريه :
_يمكن
لتفتح منه هاتفها وتوصله بالسيارة وتفتح اغنيه شعبيه :
_هى دى الاغانى ولا بلاش
ليستمع مازن للاغنيه بتقزز واستغراب ليقول بسخريه:
_واضح أن أنا إلى زوقى معفن
منه برفعه حاجب :
_طبعاً
لينظر لها مازن بسخريه ويعاود النظر للطريق
_________________
اليوم التانى
تفتح ملك عينيها بتكاسل لتنظر حولها بأستغراب ف تلك ليست غرفتها وسرعان ما أدركت أنها فى القصر لتنهض بسرعه وتركض للاسفل لتلتقى بتوأم روحها و رفيقه المشاكل
_____________
فى الاسفل يجلس ادم ومازن يتشاورون ويتكلمون بجديه عن العمل وتجلس منه بجوارهم تتصفح صفحات فساتين الزفاف لتختار منها واحد وتبتسم بسخريه فها ذا زفافها بالغد ليتوجه نظرها على ملك وهى تركض بسرعه على السلم
ليقول ادم بصراخ وقلق:
_ملكككك انزلى براحه عشان متقعيش
لتتوقف ملك بتوتر وتنزل بهدوء وما أن نزلت ركضت نحو منه واحتضنتها بقوه لتبادلها منه العناق بقوه قائله بدموع :
_وحشتينى اوى
ملك وهى تنظر لها بأشتياق :
_وانتى كمان وحشتينى ووحشتنى مصايبك
بلضحك منه وتركض ملك نحو مازن ملقيه نفسها فى أحضانه ليبستم بهدوء مبادلا إياها العناق بحنان :
_وحشتنى اوووى يا ابيه
مازن بأبتسامه وهو يربت عليها :
_وانتى كمان يا قلب ابيه
لتخرج ملك من أحضانه وتقول بتساؤل :
_امال فين حمزه
مازن بسخريه:
_فوق فى الاوضه دماغو مفتوحه
لتشهق ملك بصدمه لتقول منه بسخرية:
متقلقيش هو اللى معور نفسه
ملك بعدم فهم :
_معور نفسه ازاى يعنى
منه بغيظ :
_هبقي افهمك بعدين
ملك بفضول وهى تنظر لهاتف منه:
_بتعملى اى
منه ببرود :
_بختار فستان
لتعقد ملك حاجبيها بعدم فهم :
_فستان لأية فى حفله ولا اى
منه بسخريه لازعه وهى تنظر ل مازن :
_هو أنا مقولتلكيش اصل أنا هتجوز بكرة
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية واصيتي)