روايات

رواية واصيتي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نونا رامي

رواية واصيتي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نونا رامي

رواية واصيتي الجزء الثاني والعشرون

رواية واصيتي البارت الثاني والعشرون

رواية واصيتي
رواية واصيتي

رواية واصيتي الحلقة الثانية والعشرون

يستيقظ مازن وهو يشعر بشيء ما يتحرك على وجهه ليجد منه تجلس بجانبه على الارض وفى يدها قلم من اقلام التلوين و بجانبها لوحه بيضاء مرسوم فيها لينظر لها مازن بشك ويقول :

_اى اللى منزلك جمبى على الارض

منه وهى ترسم وتصطنع التركيز فى الرسمه:

_عشان كنت خايفه

لينظر لها مازن وشعرة نازل على عيناه فقد كان وسيما للغايه ثم ينهض ليدخل الحمام بتضحك منه بخبث

مازن بصوت مكتوم :

_انتى يا حيوانه

 

 

 

 

 

 

 

منه بخوف :

_ن نعم يا بابي

مازن بهدوء وحده :

_تعالى هنا

لتذهب منه نحو مرأه الحمام لتنظر له ببراءه ليقول مازن بجدية:

_انتى اللى شغبطى على المرايات بتاعت الاوضه صح

منه بسرعه وكذب:

_لا لا مش انا

مازن بهدوء:

_لو كذبتى تانى انا هعاقبك

منه بخوف وتوتر:

_ايوا أنا اللى شخبطت

مازن وهو يذهب نحو غرفه الملابس :

_تمام يبقى تنزلى تجيبي الاسبونشه والفوطه وتمسحى اللى انتى عملتيه

منه ببراءة:

_مش بعرف يا بابى

مازن بحده :

_والله بتعرفى تشخبطى بس

منه بدموع :

_اخر مرة والله

مازن بحده ونبرة حاسمه:

 

 

 

 

 

 

 

 

_مش هتتكرر تانى داداه حسناء

حسناء وهى تطرق باب الغرفه :

_نعم يا بيه

مازن وهو ينظر لتلك الواقفه امانه :

_هاتى فوطه واسبونشه ومياه

حسناء بتعجب:

_,حاضر يا بيه

منه فى نفسها (اه يا مازن الكلب )

لتحضر حسناء الاشياء التى طلبها مازن وتطرق باب الغرفه

مازن بهدوء :

_ادخل

لتدخل حسناء لتنظر له بصدمه ووجه احمر وكأنها قد صعقت

ماون بشك:

_بتبصيلى كده ليه؟

حسناء بصوت مبحوح :

_لا مفيش يا بيه

مازن بجديه:

_منه متخرجش من الاوضه غير لنا تنضف اللى عملتو وممنوع حد يساعدها مفهوم

حسناء بأحترام:

_حاضر يا بيه

ليرتدى مازن ملابسه ويركب سيارته وينطلق

حسناء بصراخ وخوف:

_الله يخربيتك اى اللى انتى مهبباه دة

منه بتوتر:

_بربيه

 

 

 

 

 

 

 

 

حسناء برعب :

_والله دا لو عرف انى عارفه انها لعبه ليموتنا كلنا

منه بخوف:

_خلاص بقا يا داده الااه

لنتظر لها حسناء بقله حيله وتقول بجدية:

_اتفضلي اعملى اللى قالك عليه عشان ميطينش عيشتنا اكتر ما هيطينها

لتبدأ منه فى غسل المرايات وتنظيفها بصعوبه فقد كانت الالوان شبه ثابته لتظل تغسل ساعه متواصله

منه بتعب:

_حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا مازن

 منه بنظرات القطط الماكرة خاصتها:

_داداه حسناء ممكن تعملى اخر مرايه عشان انا فرهدت خالث

حسناء برفعه حاجب :

_مش مستغنيه عن حياتى يا اختى

منه بترجى:

_عشان خاطرى عشان خاطرى عشان خاطرى عشان خاطرى عشان خاطرى عشان خاطرى عشان خاطرى

حسناء بصراخ:

_خلاااص ايه علقتى قومى غيرى هدومك عشان متتعبيش وانا هكمل وربنا يستر

منه بفرحه:

_شالله يخليكى يا حسناء يا عسل

لتنهض بسرعه وتذهب نحو الحمام

••••••••••••

فى الشركه يجلس ادم شارد الذهن يتزكر ما حدث أمس

Flash back

 

 

 

 

 

 

 

 

ادم بصراخ ووجه احمر من شده الانفعال:

_مبكرهكيش أنا بحبككككك

لتنظر له ملك بصدمه ليعم السكوت فى الغرفه ويلتقط ادم أنفاسه بسرعه

ملك بصدمه :

_بتحبنى؟

ادم بحزن وثبات :

_اه يا ملك من وانتى طفله بضفاير حتى لما سافرنا كنت دايما متابع صورك وعارف كل تصرفاتك عارف بتاكلى امته بتنامى امته بتشربى امتى

ملك بذهول وعدم استيعاب :

_ا ازاى

ادم بجمود:

_زى ما سمعتى

ملك تنهد :

_ابيه ادم أنا بعتبرك زى ابيه مازن أنا مبحبش غير اسلام

ليقسم أنه فى تلك اللحظه قد سمع تحطم قلبه وقد رأى نزيف كبريائه

ادم بحزن دفين وثبات :

_تمام يا ملك واعتبرينى مقولتش حاجه

ملك بتخبط وتشتت:

_ما هو دا اللى هيحصل

ادم بجمود:

_وانا من انهارده مليش دعوه بيكي ولا هتدخل فى حياتك تليفونك اهو وتقدرى تنزلى الجامعه من بكرة

ولم ينتظر حتى لسماع صوتها وغادر الغرفه بسرعه متوجها نحو غرفته

 Back

ليخرج من ذكرياته على صوت مازن الغاضب بشده وصوت تكسير قادمه من مكتبه لينهض بسرعه متوجهاً نحو مكتبه

ادم بفزع :

 

 

 

 

 

 

 

 

_اى فى اى

مازن بهدوء وغضب شديد:

_بترسملى على وشي وتضحك عليا السواق و بتوع الامن دا كويس كمان انى مشيت انهارده من الممر الخاص كان زمان هيبتى ضاعت قدم موظفينى

ادم بصدمه :

_طب اهدى طيب هو فعلا اللى عملتو دا غلط بس براحه عليها يا مازن

مازن وهو يمسك مفتاح سيارته ويقول بنبرة مرعبه :

_خليك انت فى الشركه انهارده يا آدم وانا هروح اربيها من اول وجديد

ادم بقلق:

_براحه عليها يا مازن انت عارف ان عقلها دلوقتى عقل طفله

مازن بغموض :

_خلى بالك من الشركه يا آدم

ليومأ له ادم بقلق وخوف على تلك الغبيه من براثين غضب ذاك الوحش الكاسر

••••••••••••••••

تجلس منه على السرير تفتح هاتفها وتضحك بشده على صور مازن التى التقطتها بعد أن رسمت على وجهه لتنتفض بخضه عندما دخل مازن الغرفه بهمجيه وشعرة غير مرتب وعروق يده ورقبه بارزة ونظراته تملأها الشر :

_بقا انتى تعملى فيا أنا مازن الاباصيري كده

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية واصيتي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى