روايات

رواية واشرقت الشمس في وجودها الفصل الخامس 5 بقلم حبيبة مصطفى

موقع كتابك في سطور

رواية واشرقت الشمس في وجودها الفصل الخامس 5 بقلم حبيبة مصطفى

رواية واشرقت الشمس في وجودها الجزء الخامس

رواية واشرقت الشمس في وجودها البارت الخامس

واشرقت الشمس في وجودها
واشرقت الشمس في وجودها

رواية واشرقت الشمس في وجودها الحلقة الخامسة

بحبه
احمد بعصبيه؛ حب وايه ونيله ايه احنا معندناش حب الا بعد الجواز والحب قبل الجواز ده فجور مش حب
لؤلؤه؛ اقولك حاجه ولا عايزه احب ولا عايزه اتجوز انا عايشه كدا مرتاحه
احمد؛ يبقي هاتي هدومك عشان تييجي تعيشي معايا
لؤلؤه؛ من الاخر يا خالو انا مش هسيب بيتي ولا شغلي ولا هعرف ارتاح عند حد انا مرتاحه في بيتي
احمد بعصبيه؛ شكلك مش هتييجي الا بالعنف يا بنت اختي
لؤلؤه؛ خالو قولتلك انا مرتاحه كدا ايه انت مستخصر فيا اعيش مرتاحه
احمد؛ بقولك ايه انا بخلص ورق هنا في القاهره هياخد فتره كبيره ممكن ياخد شهر شهرين مش عارف مظبط هياخد مني وقت قد ايه وهعيش معاكي هنا وبعد لما هخلص هخدك معايا المنوفيه تعيشي معايا هناك والعريس هييجي يقعود معاكي انهارده بعد لما تخلصي شغلك
وتركها ورحل من امامها
لؤلؤه بدأت في البكاء المرير
لؤلؤه؛ طبعا ما انا لازم الكل يديني فوق دماغي عشان ولا ليا اب ولا ام حتي الاتنين ماتو بس وحيات امي ما همشي بدماغ حد وهيشوف انا هعمل ايه
قامت لؤلؤه من جلستها ودخلت حمامها اخذت حماما منعشا وارتدت ملابسها وذهبت الي المستشفي الذي تعمل بها
عند جاسر
ارتدي جاسر ملابسه وذهب الي احدي تجار الموبيليا
جاسر؛ عامل ايه يا استاذ حسين
حسين؛ الحمدلله يا جاسر يا ابني
جاسر؛ جايلك في خدمه
حسين؛ انت تؤمر
جاسر؛ انا هتجوز انشاء الله الشهر اللي جاي وقولت مفيش احسن من الحاج حسين اللي اجيب من عنده عفش بيتي
حسين؛ اختار اللي انت عايزه اعتبر المكان مكانك
جاسر؛ بس انا عندي مشكله كدا
حسين؛ ايه هيا
جاسر؛ انا عايز اقسط الفلوس يعني كل شهر حاجه في حاجه كدا لحد ما المبلغ يخلص
حسين؛ ولله نفيش مانع بس عندي شرطين
جاسر؛ ايه هما
حسين؛ اولا هتمضي علي وصولات امانه ثانيا
هيبقي في فوايد علي الفلوس
جاسر؛ والفوايد ديه قد ايه
حسين؛ زياده اربعين في المايه علي الفلوس
جاسر؛ بس ده كتير يا حاج
حسين؛ انا مش بطلع حاجه قسط بس اكمنك ابن منطقتي هديك قسط وده اللي عندي
جاسر بقله حيله؛ موافق
اختار جاسر العفش الذي يليق بمنزله وقام بأمضاء علي وصولات الامانه وصور ليارا العفش وبعته لها علي الوتساب وكانت في قمه سعادتها
في المستشفي
عبدالرحمن؛ اخبارك ايه يا صحبي انا عارف انك مش طايقني بس ولله كنت خايف عليك اوي
يونس؛ مش وقته الكلام ده انا عايزك في موضوع مهم
عبدالرحمن؛ قول
حكه له يونس عن موضوع والدته بالكامل
عبدالرحمن بصدمه؛ ايه ديه ولاقصص الافلام
يونس؛ المهم دلوقتي اللي انا طالبه منك تحاول تدور عليها عقبال ما انا اخروج من هنا انا هموت واعرف هيا عايشه ولا مايته هموت يا عبدالرحمن
عبدالرحمن؛ احنا هندور علي ابره في قوم قش
يونس؛ اتصرف يا عبدالرحمن اتصرف عقبال بس ما اخروج من هنا
عبدالرحمن؛ طيب اسم والدتك بالكامل ايه
يونس؛ ليلي سامر العدوي محمد
عبدالرحمن؛ بص انا هحاول علي قد ما اقدر
يونس؛ الشغل عامل ايه
عبدالرحمن؛ كلو ماشي تمام فاضل بس تخروج لينا بالسلامه
يونس؛ انا عايز اشكرك علي اللي انت بتعمله معايا بجد انت اخويا اللي مجبتهوش امي
عبدالرحمن؛ مفيش شكر ما بين الاخوات
عند جاسر
ذهب جاسر الي كريمه ام يارا
جاسر؛ شقتي بالعفش جاهزين تقدري تحددي ميعاد الفرح
كريمه؛ تمام ايه رأيك بعد شهرين
جاسر؛ مش كنتي مستعجله علي الشهر اللي جاي
كريمه؛ احنا عقبال ما نفرش الشقه ونجهز العروسه هياخد شهرين ولا ايه رأيك
جاسر؛ زي ما تحبي انا عموما جاهز
عند لؤلؤه
الممرضه؛ يونس طلب حضرتك
لؤلؤه؛ طيب روحي وانا جايه اشوفه عايز ايه
بعد ان ذهبت له لؤلؤه
يونس؛ احنا مش متفقين نفطر سوا ولا انتي نسيتيني خالص وفطرتي لوحدك
لؤلؤه؛ ولله ما كالت اي حاجه من صبحيه ربنا
يونس؛ ولا انا ايه رأيك ناكول سوا
لؤلؤه ندهت علي الممرضه جائت بالطعام
يونس؛ شكلك زعلانه يا دكتوره
لؤلؤه؛ لاء مش زعلانه
يونس؛ بتكدبي علي فكره انا متأكد ان في حاجه مزعلاكي
لؤلؤه؛ ينفع اطلب منك طلب وتنفذه
يونس؛ اتفضلي يا دكتوره
لؤلؤه؛ لو انا مشيت من هنا تكمل علاجك وتتعافي
علامات الحزن بانت علي معالم وجهه
يونس؛ انتي رايحه فين
لؤلؤه؛ هسافر بره مصر بس محدش يعرف الموضوع ده خالص
يونس؛ ليه هتمشي علي فكره انا اللي مخليني اكمل علاجي هنا هو وجودك
لؤلؤه؛ ظروف حصلت خلتني اخود القرار ده
يونس؛ ينفع اعرف
تنهدت لؤلؤه ثم حكت له ان خالها يريد يزوجها بالاجبار
يونس؛ مش هتسألي عليا خالص
لؤلؤه؛ لاء طبعا هسأل عليك واديني رقمك وانا عارفه ميعاد خروجك من المستشفى اول يوم هتخروج فيه هكلمك من بره مصر واحتمال عقبال ما اخلص ورق السفر تكون انت خرجت اصلا انت عارف ان الورق ده بياخد وقت
يونس؛ هتسافري فين
لؤلؤه؛ فرنسا
يونس؛ خلي بالك من نفسك يا لؤلؤه وهتوحشيني جداا
خجلت لؤلؤه من حديثه
لؤلؤه؛ ولله كل حاجه هتوحشني هنا في مصر بعد اذنك هروح اكمل شغلي
بعد ان انتهت من عمالها وذهبت بيتها
احمد؛ اهلا بالعروسه ادخولي يلا اجهزي العريس جاي كمان ساعه
لؤلؤه؛ طيب
دخلت لؤلؤه غرفتها وارتدت بنطالون اسود وتيشرت اسود وكوتش اسود ورفعت شعرها علي شكل (ذيل حصان)
احمد؛ ايه اللي انتي لابساه ده هو انتي كدا غيرتي هدومك
لؤلؤه؛ وانا مش المفروض اغير الاسود عشان حد
احمد؛ طيب يا اختي اما نشوف اخرتها
بعد مرور بعض الوقت جاء العريس
احمد؛ اهلا وسهلا بالعريس

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية واشرقت الشمس في وجودها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى