رواية وابقى بدون لقاء الفصل الأول 1 بقلم حور طه
رواية وابقى بدون لقاء الجزء الأول
رواية وابقى بدون لقاء البارت الأول
رواية وابقى بدون لقاء الحلقة الأولى
عفاف بغضب::حامل من مين إنتي؟!
بشري بتعجب:: يعني إيه حامل من مين؟ سلامة الذاكرة يا ماما! أنا بشري، مرات ابنك أسر!
عفاف بانفعال، تشدها من شعرها::ابني مسافر بقاله شهرين ولسه ما رجعش! تبقي حامل إزاي.. منه؟!
بشري بصدمه، تحاول تفلت::انتي بتعملي إيه! سيبي شعري! ابنك قبل ما يسافر كان معايا، وبعدين .انا ببررلك ايه أصلاً؟!
عفاف بحدة:: لأ، لازم تبرري وتثبتي كمان إن اللي في بطنك ده ابن أسر!
بشري بحسرة وألم:: لا.. أنا مش قادرة أصدق! إزاي تشكي في أخلاقي؟ وكمان تتهميني في شرفي؟!
عفاف بقسوة::هتعملي تحليل! عشان اتاكد ابن ابني ولا لا، وبعدين، حتى لو طلع ابن أسر، هو انتي بيعيش لك عيال؟! هينزل زي كل مرة!
بشري بوجع، عيونها مليانة دموع::إزاي تقدري تكوني بالقسوة دي؟ اللي بيروحوا دول مش بس ولادي.. دول كمان ولاد ابنك الوحيد!
عفاف تتابع بنظرات باردة، الحقد بيغلب على أي رحمة جواها، مصممة إنها تجرح بشري أكثر.
بشري تتحرر من قبضة عفاف، تتراجع بخطواتها، وصوتها يتهدج::حرام عليكي! إيه اللي عملته عشان أستحق منك كل ده؟! أنا حاولت أرضيكي واتحملت معاملتك اللي زي الزفت معايا من اول لحظه دخلت فيها البيت ده، وقلت يا بت اتحملي وصوني بيتك.. بس انتي دايمًا شايفة إني ما استاهلش أسر!
عفاف تبتسم بسخرية، وعيونها تلتمع بالحقد:: عشان؟! انتي اللي خربتي حياة ابني! شغلاه بيكي وبمشاكلك اللي ما بتنتهيش، بدل ما يكون بيدوَّر على مرأة تعرف تحفظه وتحفظ شرفه!
بشري بصوت واطي، مليان ألم::انتي مش فاهمة، ومش عايزة تفهمي.. أسر مش مجرد جوزي، هو سندي ودنيتي، وأنا عمر ما فكرت أخونه أو أسيبه، حتى لو الدنيا كلها ضدنا، هو كان دايمًا اختياري..
عفاف بقسوة:: اختيارك انتي؟ولعبت في دماغ ابني واجبرتي عليك! خليكي فاكرة، اللي في بطنكِ لو ما طلعش ابن أسر، مش هيكون لك مكان في البيت ده !
بشري بدموع وصرخة مكبوتة::ربنا فوق، وهو اللي هيحاسبني ويحاسبك!
************************
«عند اسر»
************
أسر، يحاول التملص من صافي التي تلاحقه بإصرار. يحوم في الغرفة، بنبرة متوترة::يا ست، ابعدي عني! أنا راجل متجوز، مش بتاع للكلام ده!
صافي تبتسم بخبث، تقترب منه بخطوات هادئة:: متجوز؟ وإيه يعني؟ متجوز ومش سعيد، وأنا أقدر أخليك سعيد!
أسر يتراجع للخلف، يحاول يبقى بعيد::لا، لا، مش هينفع! اللي بتعمليه ده عيب! سيبيني في حالي.
صافي بهمس، وعيونها مليانة شوق:: ما تبقاش معقد، أنا عارفة إنك محتاج حد يفهمك.. يهتم بيك..
أسر يصرخ، يائسًا وهو يحاول يفلت::قُلتلك سيبيني! انتي فاهمة ولا لأ؟!
صافي بإصرار، تقترب أكثر::كل ده ليه يا أسر؟ أنا مش طالبة منك حاجة مستحيلة..
أسر يلمح الشباك، ويتخذ قراراً سريعاً::انتي مش هتفهمي! أنا مضطر أخلّص نفسي منك!
يقفز أسر من الشباك فجأة، في محاولة يائسة للهروب من صافي المهووسة، يتركها في صدمة وهي واقفة تراقب الشباك الفارغ بدهشة ودهشة ظاهرة على وجهها.
***********************
بشري تتصل بأسر عبر الهاتف.بتوتر واضح::أنا اتحملت أمك بما فيه الكفاية، لكن لحد أخلاقي لا، مش هسكت!
أسر يحاول يستوعب:: اهدي يا بشري، فهميني.. عملت إيه.تاني؟
بشري بانفعال:: قول ما عملتش إيه! أنا بجد زهقت.
بشرى بانفعال متزايد:: انت ما بتردش عليا ليه؟
أسر يصمت للحظة، ثم يرد بسخرية خفيفة:: مستني قصيدة المتنبي.بتاعتك تخلص، علشان تقولي لي إيه اللي حصل.
بشري بتنهيدة غاضبة:: اللي حصل إنك لازم تنقذني من أمك!
أسر ينظر حوله، عينه تقع على صافي وهي تلوّح له.بضيق: والله أنا اللي محتاج حد ينقذني من المصيبة اللي قدامي دي..
بشري بغضب::أنا المصيبة يا أسر؟
أسر ينتبه بسرعة:: لا يا حبيبتي، مش انتي.. ده نزيل رخم في الفندق، قولي لي، ماما عملت إيه مضايقاكي كده؟
بشري بألم:: أمك مش مصدقة إن اللي في بطني يبقى ابنك!
أسر يتغير تعبير وجهه فجأة، يتحول للصدمة.بذهول:: انتِ بتقولي إيه..؟
بشري بحزن وتوتر::أنا حامل يا أسر.. في الشهر التاني.
أسر بصوت متلعثم::حامل؟.. إزاي؟
***********************
المرأة تجلس أمام الـ ـدجال، تتحدث بغضب وإحباط.بحنق::انت خدت مني فلوس قد كده علشان تبعدهم عن بعض، ومع ذلك لسه سوا.. مش ده اللي اتفقنا عليه!
الـ ـدجال بهدوء وبنبرة مخيفة::الصبر يا ست الكل.. الأمور دي ما بتجيش بالساهل، لازم نعمل حساب لكل خطوة.
المرأة بغضب متصاعد::صبر إيه؟ أنا مش دافعة المبلغ ده كله عشان أسمع منك أعذار! أنا عايزة النتيجة، دلوقتي!
الـ ـدجال يبتسم بمكر، ويمسك خرزة سوداء::النتيجة جاية، بس لازم نتأكد إن كل حاجة ماشية حسب الأصول. ما تخافيش، الأرواح اللي أنا بستعين بيها ما بتغلطش.
المرأة بنبرة متوترة::يعني إمتى؟ أنا تعبت من الانتظار.
الـ ـدجال يغمض عينيه وكأنه يستحضر قوى غامضة:: قريب.. قريب جدًا. خليكي جاهزة، واللي هيحصل مش هيبقى سهل عليهم.
المرأة تنظر إلى الدجال بقلق وتوتر، تشعر بالفضول والخوف من كلامه.بلهجة مشدوهة:: إزاي؟ انت ناوي تعمل إيه بالضبط؟
الـ ـدجال يبتسم بخبث، ينظر إليها بعينين لامعتين:: هخليه هو اللي يقتـ ـلها بإيده.
المرأة بذهول وخوف::تقتـ ـله؟! طب ليه كل ده؟ ما اتفقناش على القتـ ـل!
الـ ـدجال بنبرة باردة::اللي زيهم ما ينفعش معاهم غير كده.. وصدقيني، اللي هتشوفيه هيكون أكبر بكتير من توقعاتك.؟!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وابقى بدون لقاء)