روايات

رواية هو مرادي الفصل الرابع 4 بقلم ندى المصري

رواية هو مرادي الفصل الرابع 4 بقلم ندى المصري

رواية هو مرادي البارت الرابع

رواية هو مرادي الجزء الرابع

رواية هو مرادي
رواية هو مرادي

رواية هو مرادي الحلقة الرابعة

تفاجأ بصوت موسيقي عالي دخل ليفتح فمه من الصدمة لانه وجدها ترتدي بيجامة عليها صور طفولية ومع هذا كانت في شدة الجمال و جالسة علي التربيزة مربعة رجليها وتاكل اندومي بنهم شديد وتدندن مع الاغنية وكأن لا شئ حدث معها .
نور :
مخصماااك وابعد عني انا مش طيقاك …
ولم تكمل تفاجأت بالاغاني تفصل انصدمت فهي لوحدها في الغرفة توقفت عن الاكل وقالت : اللهم ان كان جن فاصرفه يا صغيرة علي البهدلة يا نور اهئ اهئ .
والتفتت لتراه يقف بكل هيبة وبرود وينظر لها نور وهي تقول مثل محمد هنيدي : ابليييييس .
مراد : ايه اللي انتي مهبباه ده .
نور : ايه باكل اصوم يعني لحد ما تيجي.
مراد : لأ مهو انا مش جاي لوحدي اعرفك سمر مراتي .
نظرت الي الباب لتري فتاة تدخل وترتدي ملابس ضيقة جدا وقصيرة جدا تكشف معظم جسدها .
نور : هي دي درتي اللي اتجوزتها عليا .
مراد: شطورة هيا دي .
نور : معاك حق والله جامدة .
صدم مراد من ردها ولكنه ادعي البرود وقال لها: انا طالع بقي انا و سمر متنسيش تروقي الشقة كويس .
نور بابتسامة شر فهي خطط جيداً لهذه اللحظة : حاضر يا عمو .
مراد : عمو .
نور : ايوة عمو انت اكبر مني ب ١٢ سنة تبقي عمو .
مراد بغضب : عمو عمو مش فارق .
واخذ سمر وطلع مجرد ان طلع ليتفاجأ بغرفته تغيرت جدا قلبت الغرفة وحركت كل شي من مكانه جز علي اسنانه ولكنه صمت ومجرد ان دخل القي سمر علي الارض .
مراد : انتي مجرد اداة هنا انتي فاهمة .
سمر ببعض الخبث والخوف : طبعا .
وذهب هو ليستحم اما نور كانت تسمع حديثهم وفهمت ما ينوي اليه خبطت علي الباب فتحت لها سمر .
نور : طنط لو سمحتي ممكن تحطي شوية من ده في الحمام علي الارض كدة هو كدة كدة مجرد مية بس هيدي للحمام ريحة .
سمر : طنط اما ينططك هاتي ياختي واخذته وقفلت الباب .
نور : دا انتي هتدلعي يا طنط .
وبالفعل دخلت سمر ووضعت منه علي الارض كثير وعندما دخل مراد انزلق و لكنه امسك بالحوض علي اخر لحظة .
مراد : سماااااااااااااااااااار .
سمر : ن ن نعم .
مراد : مين اللي حط البتاع ده علي الارض .
سمر : انا كنت مفكرة هيدي ريحة و ..
لم تكمل كلامها حيث قاطعها مراد .
مراد : انزلي تحت مشوفش وشك غير اما اندهلك .
هرولت سمر مسرعة الي تحت لتجد نور تنظر لها وتضحك وتقول : تعالي يا درتي يا جامدة اقعدي .
سمر : والله لاندمك .
نور محاولة لخداعها مرة اخري : هو ممكن تقوليلي انت ازاي بتعرفي تخلي لبسك حلو اوي كدة .
سمر بسبب غرورها نست ما حدث وذهبت وجلست بجانبها : انا دايما بهتم بنفسي .
نور : طب ممكن تقولي ليا مثلا البس الوان ايه .
سمر بخبث : بصي اطلعي والبسي احمر مع اخضر مع اصفر هيليقوا عليكي اوي .
نور بخبث : عيوني حاضر وذهبت الي الاعلي وارتدت قميص به هذه الالوان يصل الي نصف فخذها و ليس له اكمام ووضعت عطر مميز و نثرت شعرها علي كتفها وعندما سمعت صوت باب مراد علمت بانه نزل الي تحت فابتسمت بخبث و وضعت اللمسات الاخيرة ونزلت الي تحت فوجدت مراد و سمر جالسين وسمر تحاول التقري منه ولكن ما ان وقع نظره علي هذا الملاك الذي ينزل من السلم ترك سمر و قام وتوجه اليها وحملها وصعد بها الي الغرفة .
مراد بتخدر : ايه اللي انتي عاملاه ده .
نور ببراءة مصطنعة : طنط سمر قالتلي البس كدة علشان ابقي حلوة.
مراد : انتي فعلا حلوة اوي .
نور بخبث : ايه ؟
مراد عندما استعاد بروده : اقصد يعني علشان تسمعي الجملة دي اهتمي بنفسك شوية .
نور : طيب انا نازلة اقعد مع طنط سمر .
وقبل ان تصل الي الباب جذبها مراد الي صدره ووضع يده خلف ظهرها ودفن رأسه في ثنايا رقبته يشتم هذه الرائحة التي اسرته .
مراد بغيرة وبلا وعي : هتنزلي كدة ازاي وعايزاها تشوفك كدة .
نور : ما انا وهي بنات زي بعض .
مراد : لا انا بس اللي اشوفك كدة .
نور : ليه بقي ان شاء الله .
مراد : انا قلت اللي عندي .
وتركها وخرج واقفل الغرفة وهو يلهث بشدة ونزل الي تحت .
سمر بغضب : كنت مع الهانم بتعمل ايه .
مراد ببرود : انتي صدقتي نفسك ولا ايه وبعدين وقتك خلص خلاص مش عايز اشوفك هنا تاني .
سمر : بس ..
ولكن صمتت عندما اعطاها مراد نظرة قاتلة .
تسريع للاحداث صعد مراد ليراها نائمة علي السرير غير عابئة بأي هم و كانت تبدو مثل الملاك ولكنه لم ينتبه انها. مشتيقظة وتمثل النوم واقترب منها ووضع قبلة علي خدها .
مراد : انا عارف اني هظلمك معايا الفترة دي بس لازم اربيكي من اول وجديد .
و قام وابتسم ابتسامة شيطانية و ذهب ليجلب ماء ليجعلها تستيقظ ولكن عندما جاء ومعه زجاجة الماء وجدها جالسة علي السرير تبتسم له بشر فهي علمت ما يفكر به تضايق كثيرا وقال : اجهزي يلا علشان هنروح بيت عيلتي .
نور : عيلتك مين .
مراد ببرود : هتعرفي اما نروح هناك .
وبالفعل ارتدت حليتها و هو ارتدي ملابسه وبعد ساعتين كانوا امام المنزل نزلت نور لتجد قصر كبير جدا و جميل جدا وذا اطلالة مدهشة .
نور : تدري يا فجلة والله لو اهل المنطقة عرفوا ان عندك بيت زي ده ما كانوا سابوك في حالك .
ومراد سمعها ولكن لم يهتم اكملت نور .
نور : بدل ما تصرف ده كله علي البيت كنتوا افتحوا دار ايتام اهو ربنا ينفخ في بوزك ده .
نظر لها بغضب وامسكها من معصمها وجذبها وعندما دخلت الفيلا وجدت افراد كثيرة يجلسون ولكن لم يلفت انتباهها سوي هذه السيدة التي ترتدي حجابها علي غيرهم جميعا ويبدو عليها التقدم في السن التي تقدمت من مراد .
ناني : مراد وحشتني اوي ده كله مهنش عليك جدتك.
لتتفاجأ نور من رده حيث قال .
مراد بحب : والله كنت مشغول بكذا حاجة بس مش هبعد عنك من هنا ورايح .
لتنظر ناني الي هذه الفتاة التي بجانبه فكانت ملاك شديد الجمال و مصدومة جدا .
ناني : وانت اسمك ايه بقي .
نور وقد فاقت من صدمتها : ها اه نور نور .
ناني : جميلة اوي يا نور ربنا يبارك .
كانت سترد ولكن قاطعها صوت .
سلمي : مش جميلة ولا حاجة يا نانا عادية اوي مش عارفة مراد اختارها علي ايه .
لترفع نور نظرها لتجد فتاة جميلة المحيا ولكن افسد هذا الجمال نظراتها القاتلة الي نور .
ولكن نور ردت عليها باحترافية : مش مهم جميلة ولا لأ المهم مين اللي مراد اخدها ومن خبرتي كدة في نظراتك انتي كنت هتموتي وتبقي مكاني بس يا حرام محصلش نصيب .
ليكتم الجميع ضحكته فها قد جاءت من ستردع غرور هذه المتعجرفة .
ليعرفها مراد علي الباقي .
مراد : دي قمر اختي .
لتنظر لها ولكن ما لبثت حيث وجدت قمر تقفز وتحتضنها .
قمر : كنت هموت واشوفك والحمدلله طلعتي زي القمر وكمان حبيتك اوي .
نور : ونبي باين عليكي اسم علي مسمي ده احنا لينا قعدات مع بعض .
مراد : ودي سلمي بنت عمي .
نور بقرف بان علي وجهها : غنية عن التعريف .
مراد : ودي ماما فريدة .
نور وهي تصافحها ولكن فريدة لم تمد يدها لترجعها نور وهي تقول لتداري هذا الاحراج : مكنتش اعرف انك عندك مرض معدي علشان كدة مش بتسلمي علي البشر .
فريدة : انا زي الفل بس بسلم علي اللي من مقامي بس .
نور : و يا ريت متنسيش انك مش مصنوعة من قطن انا وحضرتك مصنوعين من مية و طين .
فريدة : انتي ازاي تتجرأي وتقولي كدة مهو اكيد ما انت عرفتي تلفي علي ابني وتخليه يتجوزك .
نور : انا ملفتش علي حد ولو عايز يطلقني حالا هبقي في اسعد حالاتي .
نظر لها مراد بغيظ مكتوم و من ثم قال : خلاص كفاية .
ثم اكمل : ده زين ابن عمي .
زين بمرح : وانا طول عمري اقول الواد مراد ده محظوظ يوم يا يقع وقع واقف .
ضحكت نور عليه و اكتفت بالابتسام له مما ضايق مراد كثيرا وجذبها من يده وقال : طب انا ونور هنطلع نرتاح شوية ونبقي ننزل علي الغدا .
و صعدوا الي الاعلي ليدخلها غرفة جميلة جداً و يقول : كلامك يخف مع زين وتحترمي امي كويس و بلاش مشاكل مع سلمي .
نور : ما اقولك وتريحني انا اصلا مش هنزل من الاوضة هقعد هنا ومش عايزة حاجة تانية .
مراد : مش انتي اللي تقرري و انا هنزل دلوقتي و مش عايز اشوفك بتعملي مشاكل مع حد .
نور بهمس : نينينينيني روح كتك نيلة ده العم جدو له فايدة عنك .
و تفاجأت انه نزل ولكن عندما نظرت من الشباك وجدت خيول كثرة في مكان محدد وجذب انتباهها هذا الخيل الابيض .
وعندما دققت في النظر وجدت مراد دخل الي هناك و كان ينتطي حصان اسود ولم يمر الكثير من الوقت ودخلت وراءه سلمي واخذوا يتحدثون ولكن تفاجئت عندما رأت سلمي اركب امامه .
نور : اه يا كلب البرك يا مراد وربنا لوريك بقي انت تحبسني هنا وتنزل تتسرمح تحت .
و ارتدت بنطلون جيب اسود واسع وبلوزة بيضاء و حجاب اسود وكوتش ابيض و نزلت ولكنها قابلت زين يأكل .
نور : اللي ياكل لوحده يزور .
زين : نبرتي فيها والله سديتي نفسي لتنظر لتجد الاطباق فارغة .
نور : روح يا شيخ الهي تنسد نفسك علي طول انا ماشية انا .
قمر : المزة بتاعتنا رايحة فين .
نور : اني ابغي اعمل مصيبة بس استحي .
قمر بضحك : بيتك ومطرحك اعملي اللي انت عاوزاه يا اوختشي و تعالي احكيلي ومتخافيش طالما حكتيلي هنتضرب سوا .
ضحكت نور وتركتهم وتوجهت نحو الاسطبل وجدت الحصان الابيض فركبت عليه واخذته في جولة وكانت تركبه بمهارة عالية فهي تدربت عليهم كثيراً و لم تنتبه الي مراد الذي يركض خلفها و عندما تعبت توقفت ونظرت الي الحصان وقالت باين علينا هنكون اصحاب ولكن هناك من كانت تناظرها بغل وكانت سلمي ولكن ابتسمت بشر و جلبت بعض المياه ووضعت بها سائل وذهبت الي الحصان .
سلمي بشر : غلط تجري بيه كتير و مش تشربيه .
نور ببراءة : طب شربيه انا مش كنت اعرف .
وبالفعل شرب الحصان الماء وعندما شربه احمر عينه واخذ يركض بسرعة شديدة ويرتفع الي اعلي ويهبط بالحصان .
ولكن لبراعة نور الشديدة تزامنت مع سرعته كل هذا ومراد يراقبها و بعد وقت تمكنت من ترويده مجددا و ثم نزلت .
نور : انا اللي هبلة والله يا سلمي الكلب لاوريكي و جذبت الحصان الي الاسطبل و وعندما جاءت لتربطه تفاجأت ب ………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هو مرادي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى