رواية هو مرادي الفصل الخامس 5 بقلم ندى المصري
رواية هو مرادي البارت الخامس
رواية هو مرادي الجزء الخامس
رواية هو مرادي الحلقة الخامسة
تفاجأت بالحصان يقع مغمي عليه و هي لا تعرف ماذا تفعل اخذت تبكي وهي تشعر بانحصار لا تعرف ماذا تفعل فجأة وجدت مراد يدفعها ويجلب بطانية ويضعها عليه .
نور : مراد هو ماله .
مراد: المفروض الحصان ميشربش وهو بيجري ومين اللي قالك تركبي الحصان اصلا .
نور : اسكت هو وقته ده انا عايزة اطمن علي كوكي .
مراد : مين ؟
نور : الحصان اسمه كوكي .
مراد : ادخلي علشان مطلعش عصبيتي عليكي .
دخلت نور وهي تدبدب بقدمها وتتوعد في نفسها الي سلمي ودخلت لتراها فجرت علي غرفتها و جلبت شئ وخبئته في يدها و قامت باشعاله ورميه في غرفة سلمي وما هو الا صاروخ له صوت قوي كفيل بجعل قلبك يقف ولم تمر ثواني غير و دوي صوت صريخ سلمي في البيت كله فكلهم اتجهوا الي الغرفة رأوا سلمي تبكي من الفزع و عندما نظروا وجدوا صاروخ .
اقتربت نور من سلمي وهي تكتم ضحكاتها وهمست في اذنها : ده انذار بسيط بس علشان تبقي تلعبي معايا .
وقالت بصوت عالي : الف سلامة عليكي يا حبيبتي ان شاء الله اللي يكرهك .
وقالت في سرها : غبية مهو انا اللي بكرهها والله اني بني ادمة براس كلبة .
مراد بغموض : يلا يا نور علي اوضتك واخرجوا كلكم يلا .
وخرجوا جميعا اما مراد فاغلق الباب ونظر الي سلمي وقال بصوت هادئ مخيف: كنت عايزة تقتلي الحصان علشان غيرتك بس والله لو كان حصله حاجة لكان هتبقي ليلة سودة علي دماغك فاهمة ولا لأ .
سلمي بخوف وتردد : ف فاهمة .
التفت مراد ليرحل ولكن عاد مرة اخري وقال : واه حاجة كمان نور ملكيش دعوة بيها مش خوفاً مني خوفاً علي نفسك لاني عارف انها ممكن تكرهك في عيشتك وانا عليا احذرك بس .
وتركها وخرج اما سلمي بمجرد خروجه : بيدافع عن الحلوة بتاعته والله لهوريكي وهنشوف مين اللي يكره التاني في عيشته .
اما مراد دخل الغرفة ليتفاجأ بنور تقفز علي السرير مثل الاطفال وعندما رأته لم يلبث كثير من الوقت حتي جذبها اليه و وضع يدها وراه ظهرها .
مراد: ايه اللي عملتيه مع سلمي ده .
نور ببراءة مصطنعة: هو انا عملت حاجة .
مراد بخبث : هو انت هتعملي في سلمي زي ما عملتي في سمر ولا ايه .
نور بتردد : ها هااه .
مراد : هو انت فكراني اني مش هعرف انا عارف انتي بتعملي ايه في كل لحظة بتتنفسيها ولا برده فاكرة اني معرفتش انك ضحكتي علي البواب اللي في العمارة علشان يجبلك اللي انتي عايزاه .
flash back…………….
نور : مانا مش هفضل اكل الاكل الصحي ده طول النهار ده انا بطني خوخت من الخضار واكيد محرض عليهم محدش يسمع كلامي .
وظلت تفكر كثيراً الي ان جاء ببالها فكرة و ابتسمت ابتسامة خبث و ارتدت ملابسها ونزلت الي تحت فوجدت بواب العمارة .
نور : انت يا بسبسبس انت يا عمو .
البواب : نعم يا هانم تؤمري بحاجة .
نور : ايوة عايزة الطلبات اللي في الورقة دي .
البواب : بس البيه مقلش ليا اجبلك اي حاجة .
نور : رن عليه قول له بس انا خايفة عليك اصله طول اليوم في اجتماعات ومشغول ولما انت ترن عليه علشان كلام تافه زي ده ممكن يقطع عيشك والا بقي اما يعرف انك مسمعتش كلام مراته يختااااااي ده ممكن يبهدلك انتي وعيالك .
البواب بخوف : لا يا هانم ابوس ايدك انا ورايا عيال هاتي وانا هجبلك الطلبات .
نور بخبث : ايوة كدة دانا خايفة عليك واعطته الورقة غير مفكرة في هذا الذي يراقبها في الكاميرا و يبتسم علي اقناعها الرجل ليفعل ما تريد .
بعدما اخذ البواب الورقة ونور صعدت الي الاعلي قام البواب بمهاتفت مراد .
البواب : مراد بيه كن …..
مراد : هاتلها اللي هي عايزاه .
واغلق الخط .
back …………
نور : هيا ملها ضلمت كدة ليه .
مراد : بحذرك يا نور تعملي اي حركة ذكاء فاهمة ولا لأ .
نور بعناد : منا لو عايشة حياة طبيعية مكنتش عملت كدة .
مراد : وانا اللي اقوله يتسمع .
نور : وان مسمعتش .
مراد : افتكري اول يوم في بيتي وانت هتعرفي .
وكانه كسر قلبها اشلاء وحطم ما تبقي منه ولكنها ابت ان تخضع له .
نور : كان يوم جميل برغم اللي حصل فيه علي الاقل رحمني ان اشوف وشك لمدة اسبوع و صدقني هندمك عليه اوعي تفكر اني ممكن بعد الضرب ده تبقي انت كاريزما وانا هقع في حبك وكلام الروايات ده تؤ تؤ تؤ تبقي غلطان اوي دا انا هاجي وهعيشك يوم اسود من اليوم ده .
وفكت يدها منه و خرجت من الغرفة كلها .
مراد : انا اسف يا نور بس لازم تستحمليني .
خرجت نور لتقابل قمر وتجدها تنظر الي زين بهيام وهو يركب الخيل .
نور : ايظن ترتتترا انك بتحبيه تراترا .
قمر وهي تكتم فمها : الله يحرقك هتفضحينا .
نور : طب تعالي نستخبي في ركن.
قمر وهي تنظر الي زين : طب ما نقف هنا .
نور : ونبي اسوسن اخلصي .
واخذت قمر و ذهبت الي احدي الغرف .
نور : ها رسيني علي الحوار .
قمر : الصراحة الصراحة يعني انا بحبه بحبه اوي بس هو ولا في باله .
نور : بس كدا دا انا هنول الشرف واجمع راسين في الحلال براسك اللي عاملة شبه القلقاسة دي .
قمر : انا !!
نور : امال خالتي بس بقولك ايه هو انتم بخلة ولا ايه .
قمر : ليه يا بت كدة .
نور : اصلي من ساعة ما جيت اما شفت زتونة بتدحرج كدة بالصدفة .
قمر : لا يا بنتي بس الغدا له ميعاد و …..
ولم تكمل كلامها ووجدت خادمة تطرق الباب .
قمر : ايوة .
الخادمة : مراد بيه عايزكم تحت علشان الغدا .
نور : هو ده الكلام روح يا مراد يا ابن فريدة المنفسنة الهي يا رب ما تجوع ابدا .
قمر بضحك: بت امي .
نور : يا شيخي اتنيلي يلا بس احسن ميعاد الغدا يخلص وهدعي عليكي دنيا وآخرة .
ونزلوا وهم يضحكون لتجد نور تربيزة كبيرة جدا من الماكولات الكثيرة و الرائعة و يترأس هذه السفرة مراد وبجانبه امه فريدة و بجانبها سلمي وعلي الجانب الاخر زين اما نور فاتجهت الي السفرة وجلست بجانب زين تحت نظرات مراد الحارقة ولكنها لم تهتم و بجانبها قمر واخذوا يأكلون بصمت حتي قاطع هذا الصمت زين .
زين : مراد كنت عايز افاتحك في موضوع .
نظر له مراد بنظرة معناها تحدث .
زين وهو ينظر الي قمر بترقب : انا عايز اخطب واحدة زميلتي .
فجأة توقف الزمن عند قمر و توقفت عن الاكل ومنعت دموعها من النزول و قالت بصوت متحشرج : عن ازنكوا يا جماعة والف مبروك يا زين .
و صعدت الي الاعلي .
اما مراد : واسمها ايه بقي .
زين : لا خلاص منا صرفت نظري .
مراد : صرفت نظرك في دقيقة .
زين : يا عم فكك انا اصلا واحد تافه عن ازنكم .
وخرج الي حديقة وقامت نور وذهبت وراءه لتجده علي الارجوحة يتأرجح ذهبت وجلست في الكرسي المقابل له .
نور : ما تحن يا جن .
زين بضحك : من الاخر عايزة ايه .
نور : تعرف انا كنت جاية اجمع راسين في الحلال ولو انت موافقتش هفشفش راسك اللي عاملة شبه البتنجانة دي .
زين : حيلك حيلك وانا عملت ايه .
نور : يعني اما تكون البت قمر مال وجمال صحيح امها اعوذ بالله بس ما علينا وتسيب البسكوتاية دي وتخطي غيرها .
زين : بقي كدة شوفتي بقي الهبلة اللي انتي بتتكلمي عليها دي اهي دي اللي موقعاني علي بوزي وبحبها .
نور بفرحة : قول والله .
زين : والله .
نور : امال ايه حوار الخطوبة ده .
زين : لا كنت بتأكد بس هيا بتحبني ولا لأ .
نور : تصدق بالله من الفرحة ابغي احضنك ولكن قرة عيني سيفلق عيني فاني اسف .
زين بضحك : طب اتنيلي اسكتي بقي انا اصلا فرحان .
نور وهي تقوم : لا انا طالعة احسن بنت فريدة المنفسنة زمانها مموتة نفسها من العياط اصل هيا عيلة نكد .
وتركت زين وهو يضحك علي اخره علي هذه النور الذي جعلت للبيت بعض من الفرحة .
صعدت نور الي الاعلي وجدت باب قمر مغلقا فتحته بدون ان تطرق وجدتها نائمة علي السرير وتبكي .
نور وهي ذاهبة اليها : يحزن الحزن بقي في عروسة تعيط كدة اما نكدية بصحيح دانا اقول لزين يفركش الخطوبة بقي .
رفعت قمر رأسها وقالت بصوت ملئ بالبكاء : يعني ايه .
نور وهيا تمسح لها دموعها : يعني زي ما انتي واقعة علي بوزك فيه هو كمان واقع علي بوزك وبيحبك وحكت لها حوارها مع زين .
قمر وهي تقفز وتحتضنها حتي وقعوا علي السرير .
نور : اههههه يا عمود يا فقري منك لله بوظتي مستقبلي .
وفي هذه اللحظة يدخل زين ويراهم .
نور بمرح : لأ وربنا مش اللي في بالك .
انفجر زين وقمر في الضحك ثم تنظر لهم وتقول : انا حاسة اني الخليل كوميدي سيكة هييييح يلا انا خارجة واضح ان العرسان عايزين يتكلموا و مع بعض .
زين : لا مينفعش نقف في الاوضة لوحدنا خليكي دقيقة .
ثم نظر الي قمر ليقول : يا عبيطة مفيش واحدة ملت قلبي غيرك من اول يوم شفتك فيه وانتي عيلة صغيرة حبيتك ودخلتي قلبي وقعدتي فيه وان شاء الله بكرة بالكتير وهكلم اخوكي ونعمل الخطوبة وغمز لها ثم قال ونحدد بعدها الفرح .
قمر الصدمة الجمت لسانها من الكلام و اكتفت بالنظر له والسعادة تغمرها .
نور بطريقة دراميا : يا عيني دي اتصدمت .
زين بضحك : طب يلا لحد ما تفك من الصدمة .
نور بصوت عالي : بت اقمر انا هجيلك كمان شوية .
وتنزل هيا وزين وتتجه الي المطبخ لتري سلمي تحمل صينية من الطعام و ذاهبة اتجاهها .
سلمي : بقولك يا نور مراد كان عايز اكل وطلبه مني خديه طلعيه له .
نور : وانا مالي ده طلب منك انتي ما تطلعيه .
سلمي بخبث : لأ ازاي بقي وانتي مراته .
نور : يا ستي هو حد اشتكالك ده انتي تلمة .
سلمي : طيب اكيد عويلة علشان كدة مش راضية .
نور بعناد : طب هاتي وانا اللي هطلعها .
سلمي : اه صح اصل مراد في الصالة .
نور : تمام استني بس هاخد حاجة من المطبخ واطلعه واخذت الصينية وذهبت الي المطبخ غلست يدها واخذت موزة وطلعت .
وصعت الصينية امام مراد .
مراد : انا قلت لسلمي تطلعه هيا فين .
نور بلامبالاة: انا اللي طلعته وخلاص مش مهم بقي وجلست وبدأ مراد في الاكل ومر نصف ساعة وتفاجأت نور عندما …………….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هو مرادي)