رواية هو مرادي الفصل الثالث 3 بقلم ندى المصري
رواية هو مرادي البارت الثالث
رواية هو مرادي الجزء الثالث
رواية هو مرادي الحلقة الثالثة
سمير : نور يا حبيبتي المدير بتاعي طالب ايدك وفي اسرع وقت والا هيأزي اخوكي و انا والله مش رميتك بس انا عارفة انه هيبسطك اوي و هتعيشي معاه مرتاحة .
نور بهدوء : ومين قالك اني مش موافقة يا بابا انا موافقة .
سمير : انت شوفتيه فين .
نور بكذب : مش شفته بس انا حساه هيكون مز زي مزز الروايات كدة هيييح يلا يا بابا علي بركة الله .
سمير : ربنا يخليكي ليا يا نور عيني ويبارك ليا فيكي .
ثم اكمل مترددا : انزلي بقي انتي روحي علشان هو هييجي انهاردة ولازم تستعدوا .
نور : بقي بتكرشني يا حاج دانا حتي مكملتش الساندوتش .
سمير : خديه معاكي .
نور : دا انت مش طايقني عم ما انا ماشية يا بابا بس ماما ايه الحوار معاها .
سمير : انا رنيت علي فاكمة وفهمتها كل حاجة .
نور : ماشي سلام يا بابا .
وتركته ونزلت وقبل ان توقف سيارة لتقلها الي البيت تفاجأت بصوت خشن .
مراد : اركبي .
نور : واركب معاك بصفتك ايه يا روح طنط .
مراد : هتركبي ولا ….
ولم يكمل كلامه ودخلت الي السيارة .
نور : ونبي ما انت مكمل .
مراد : شطورة يا يا حرمي المصون .
نور بهمس : يا رب العربية تولع واحنا ماشيين وانا بس اللي اعيش .
مراد : لو سمعت صوتك تاني هندمك عليه .
وبدأ يتحرك بصمت وفي الطريق تفاجأ ب .
نور : عااااااااااااااااااااا الحق الحق .
اوقف مراد السيارة مسرعا ونظر لها بفزع .
مراد : في ايه .
نور : جيمين نزل صورة جامدة اوي يا لهوي يا لهوي والله تدري بدي ابوسه بس استحي .
تفاجأت به يجذبها من رقبتها ويضغط عليها .
مراد بغضب : تبوسي مين يا روح امك ومين اللي بتتكلمي عليه ده .
ظلت نور تضربه علي يده الي ان رخاها .
نور وهي تلهث : ده ده مغني كوري انا بحبه ..
مراد : هنشوف الموضوع ده بعدين انا تبقي في بيتي .
نظرت له نور وكانت علي وشك البكاء و عندما نظر لها ورآها كم ود لو يقترب منها ويضمها الي حضنه و لكن ما ادراكم بغروره .
نور استغلت سرحه وان السيارة واقفة وفتحت الباب واخذت تركض ما ان رآها مراد اخذ يركض خلفها ولكنها تاهت منه .
عند نور مسحت دموعها : الحمدلله نظرة الكلب المسكين خالت عليه شوية اما اكمل انا بقي .
فجأة وجدت شابان يتجهان نحوها ويبدو انهما ليسوا بوعيهم و قبل ان يلمسها اي منهم كانوا واقعين علي الارض اثر الضرب الذي اخذوه من نور فهي تعلمت اساليب قتال و دفاع عن النفس .
نور وهي تخبط يد بيد : يتك الارف وانت وهو عاملين شبه الصراصير هيييييح بقي انا اسيب المز اللي في العربية واجي هنا للسحالي دي .
: واهو المز جه وراكي .
لترتجف اثر سماع خذا الصوت فهي تعلمه جيدا ونظرت لتقول : هو وو انت .
مراد : شفتي ازاي .
وقبل ان تتحدث تفاجأت به يرفعها علي كتفه و يأخذها نحو السيارة .
نور وهي تتكأ علي كتفه : تصدق شايفة البيت من هنا .
وعندما استفاقت الي نفسها قامت بعض كتفه .
مراد : اهههه ابعدي يا بنت العضاضة .
نور : كتك نيلة خلعت فك سناني هو انت مركبهم حديد .
اتجه اليها والغضب قد اعمي عينه و رفع يده ليضربها ولكن تذكر شئ منعه وابتسم بشر وقال : خمس ثواني والاقيكي في العربية .
اتجهت نور الي السيارة علي مضض ثم ركبت بها وهو اتجه ايضا الي السيارة و اخذوا الطريق بهدوء حتي وصلوا الي المنزل و نزلت نور وكانها تهرب من شئ وهو يتابعها بنظره .
نور بعدما صعدت .
نور : هه هه هههههههههه الله يحرقك يا بعيد داهية توجع قلبك زي ما وجعت قلبي .
تسريع للاحداث …………
دخل مراد و جلس في الصالون بكل اريحية و فاطمة تتابعه بكره وهو لاحظها ولكن ابتسم لها لتزداد هي غيظا وفي هذه الاثناء خرجت نور و هي ترتدي عباءة سوداء و حجاب اسود و تضع كحل اسود وكانها ذاهبة الي حدث وفاة .
ما ان رآها حتي ابتسم فهو علم انها ستفاجئه .
وتفاجئوا بخبط علي الباب وعندما فتحوا الباب وجدوا اسر وبجانبه شيخ كبير في السن و معه دفتر .
لحظه انه المأذون و قبل ان تصدم .
اسر : بابا انا كنت طالع لقيت الراجل ده طالع و هو مش في العمارة بتاعتنا ثبتته بالسلاح بتاعي لحد ما قال انه حاي هنا فتشته وملقتش معاه حاجة .
نور : جدع ياض تربيتي بصحيح .
سمير : ومين اللي قالك تعمل كدة يا حبيبي .
اسر : نور يا بابا اصلنا امبارح ثبتنا واحدة كانت طالعة هنا واخدنا منها كل واحد تفاحة .
نور وهي تضع يدها علي فم اسر : اسكت يا وش الفضايح انت .
سمير وهو يضرب كف بكف تحت انظار مراد الذي اعجيه الوضع : ادخل يا شيخ .
دخل وبدأ بتجهيز مراسم الزواج و نور تنظر لمراد بتوعد وهو ينظر لها بلامبالاة .
و جاءت الجملة المشهورة التي تقول .
“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير”
قام مراد وقال : يلا ورايا .
نور : هو انت ساحب بقرة اصبر يا جدع دا انت تلم .
واخذت تحضن فاطمة ويبكيان سويا .
نور : يا ولية كفاية بقي بوظتي الكحل اللي بقالي ساعتين بحطه .
فاطمة : هتوحشيني اوي يا نور عيني .
ودعت نور والديها و اتجهت الي اسر وقالت : ايه هيا القاعدة الأساسية بتاعتنا .
اسر : مطوكتك في جيبك مصايبك في دماغك والحياة تمشي حلوة .
نور : هذا هو ولدي .
اسر : انت راحة فين يا نور .
نور : مسافرة علشان الكلية بتاعتي وعايزاك تخلي بالك من مزاكرتك و متتعبش ماما اتفقنا .
اسر بطفولية : اتفقنا .
قبلته نور و قامت واخذت ملابسها وخرجت مع مراد ركبوا السيارة في صمت تام .
وعندما وصلوا .
مراد ببرود : انزلي.
نزلت نور لتتفاجأ بعمارة طويلة جدا و جميلة جدا ليجذبها من يدها ويصعد وتلاحظ ان الحراسة مشددة علي هذه العمارة وان لا يوجد بها اي سكان و فاقت عندما دفعها داخل احدي الشقق وكانت رائعة الجمال واسعة جدا جدا فتحت فمها بصدمة .
نور : لا انا مش هدفن في الشركة انا هدفن هنا .
لاحظت مراد وهو يخلع حزام سرواله .
نور بخوف : انت هتعمل ايه
مراد : هتشوفي .
وانهال عليها بالضربات تحت صراخها الي ان اصبحت جثة هامدة ليس بها روح .
مراد : ليلة مباركة يا عروسة .
وتركها وخرج. و اخذت نور تبكي بمرارة علي ما يحدث لها وانقضت دقائق ثم ساعات وهي تبكي الي ان قررت استرجاع قواها حتي لاتضعف امامه وتساندت حتي وصلت الي احدي الغرف التي ليس بها الا اللون الاسد والرمادي وكانت جميلة ويبدو انها غرفة النوم و وجدت يها خزانة فتحتها لتجد ملابس كثيرة اخذت منها اسدال و دخلت وبعد ان استحممت خرجت وصلت واخذت تبكي وبعد ما انهت صلاتها اتجهت ولبست بيجامة مريحة و دخلت الي المطبخ وبدأت تعد لها طعام وكانت حالتها النفسية سيئة و تمر سبع ايام وهي منقطعة عن العالم الخارجي تأكل و تشرب ولكن عادت نور المرحة وتحسنت حالتها وقررت ان كان صراع فلا بد ان تقاتل الي اخر نفس …
عند مراد كان دائما مشغول البال بها يحاول ان يركز ولكن يأتي بباله عدة اسئلة ماذا تفعل الان او ماذا او ماذا واسئلة كثيرة ولكن يبتسم بشر فهو دمرها اكيد بعد هذا الضرب لازالت تبكي حتي الان الي ان قرر ان يذهب ويراها و ؤكب سيارته و صعد الي الشقة وعندما فتحها تفاجأ ب …………
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هو مرادي)