رواية هوس نور الفصل الثاني 2 بقلم ريم محمد
رواية هوس نور الجزء الثاني
رواية هوس نور البارت الثاني
رواية هوس نور الحلقة الثانية
_مالك بهدوء:فين نور يا سارة
_سارة:تعبانة شوية
_مالك:تعبانه مالها؟
_سارة:تعبانة
_مالك:حتى مارحتش الجامعة
_سارة:ايوا، مقدرتش
_مالك:10 دقايق بالضبط تكون قدامي
_سارة:هي مين؟
_مالك:نور
_سارة:بقولك تعبانة
_مالك:هتناديها ولا ادخل اناديها؟
_سارة:تمام اللى حضرتك تشوفه
“فى مكان أخر”
_إيهاب بغضب:انا اتهان كدا!
_حور بخوف:مين اللي عمل فيك كدا
_إيهاب:مش لازم تعرفي، ولو سمحتِ اطلعي برا
_حور:اطلع برا ليه، انا جية اطمن عليك وكمان متبهدل كدا، هنتجوز امتى؟
_ايهاب:أنتِ عارفة اني كدا كدا هسيبك فكك من جو الصعبنيات دا عشان ماوكلش معايا عيش تمام
_حور:أنت عارف أنك ليا كدا كدا
_إيهاب يحادث نفسه :اه منا ليكِ فعلًا، بس أخلص المصلحة بتاعتي وساعتها هخلص منك
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_مالك:أخدتِ أكتر من 10 دقايق
_نور:مش شايفني تعبانة؟؟
_مالك:أنتِ شغالة هنا هتشوفيني أكتر من عمر أخوكِ اللي مبتشفهوش غير فين وفين
_نور:شوفتني اهو، حصل حاجة!
_مالك بغضب:إن شوفتك قربتِ من ايهاب دا هتشوفي وشي التاني
_نور بلامبالاة:هتعمل ايه يعني
_مالك بهدوء عميق:نور بلاش الاسلوب دا أنتِ أكتر وحدة عرفاني
وعارفة ممكن أعمل ايه
_نور:أنا مش فاهمة عايز مني ايه!
_مالك:مش عايزك تقربي من مخلوق ذكر ولا حتى تفكري مجرد تفكير فيهم
_نور:أولهم أنت بقى
_مالك بغضب دفين:ابقي جربي كدا تبعدي عنّي زي ما حبيتِ تعملي انهاردا، قال تعبانه قال كل يوم لازم أشوفك وانا مراقبك فى الكلية
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_مالك السيوفي من أكبر رجال الأعمال فى مصر وله ثِقله ووزنه
_لورا بتفاخر:هنتخطب أنا وهو قريب
_ساندي:بجد؟، يعني الوسيم دا هتتخطبي له
_لورا:أيوا، أنا وهو بنحب بعض
_حور بغضب:خلي مالك يبعد عن إيهاب
_لورا:في ايه؟؟!، اتكلمي ساندي مشيت
_حور:هحكيلك مالك صعب أوي
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_نور بحماس:يعني آسر بيه هيجي؟
_سارة:أنسيه يا نور دا لو مالك عرف هيعلقك على باب زويلة
_نور:واقفلي زي اللقمة فى الزور من عمايله دي مكرهني فى شكله بخاف من عيونه دي وطوله دا بيخضني
_سارة:طب ما آسر طويل زيه
_نور:آسر، غير فى التعامل فى فرق هيرجع هو عمر أخيرًا هنشوفهم
_سارة:أنا نفسي أشوف ياسين بيه بعيد كل البعد عنهم تمامًا
_نور:دمه خفيف بس هوائي
_سارة:عاجبني، بس للأسف حب من طرف واحد
_نور:زيي للأسف
سارة:يلا ساعديني هنعمل اصناف أكل كتير عشان عمر أخوكِ وياسين بيه و آسر بيه جايين
_نور:الله المستعان
*كنت مندمجه وواقفة فى المطبخ وبتخيل شكل آسر بيه عامل ازاي
بعد 5 سنيين سفر، ومتحمسة أوي
وبدندن*
_لي ألف بيتٍ بالقصيدة أجدها؛ لكنني فى حبها أتلعثمُ
*بلف لاقيت مالك حاطط ايده الإتنين قدام صدره ومشبكهم فى بعض وواقف يبصلي اتخضيت لما لاقيته واقف، تجاهلته*
_مالك:هاتيلي كوبايه مية، شايفك رايقة ومبسوطة كدا فى ايه؟
_نور:عادي عشان هشوف أخويا، اتفضل المية
_مالك:اوعي عمرك تفكري أنك في يوم من الأيام هتكون لحد غيري
_نور:عادي لصاحب النصيب
*كان ماسك كوباية ازاز اتكسرت فى ايده وايده نزفت*
_نور:ايدك، اغسلها ولف عليها شاش
*لاقيته قرب منّي وكتب بالدم، أنتِ ليِّ، وطلع*
*مسحت الجملة بسرعة اتأكدت أنه مجنون رسمي! *
*اندمجت وماما وسارة جم وساعدوني فى الحاجات، جه الليل وهما الاتنين جم، كانت الفرحة مش سيعاني، وعندي فضول كبير أعرف شكل آسر بيه حاليًا عامل ايه، دخلوا وسلموا عليهم، ميزة العيلة دي الدفا وبيعملونا على أننا أخواتهم مش شغالين عندهم وعمر أخويا وآسر شغالين سوا*
*جريت أسلم علي عمر وحضتنه جامد لأنه وحشتني جدًا، لاقيت
آسر بيه بيبتسم وبيقول *
_آسر:أنتِ بقى نور؟
_نور بتوتر:اه أنا
*معرفش ليه بصيت ناحية مالك لاقيت عيونه كالعادة هتطلع شرار
وعروق ايده بارزة معرفش ليه مبيحبش يشوفني فرحانة، ودايما بيخوفني؛ بتصرفاته وأفعاله*
*وياسين بيه جه معاهم، وقعدنا كلنا أكلنا، لحد ما ياسين بيه قال*
_ياسين:أنا قررت هخطب
*لاقيت سارة وشها قلب ألوان واتوترت*
*لاقيت أرسلان بيه ادخل وقال*
_أرسلان:مين سعيدة الحظ دي؟
_ياسين:بصراحة كلكم عرفينها قررت أخطب سارة
_أرسلان بسعادة:سارة؟، حبتها امتى؟
_ياسين بإبتسامة مُشرقة:المهم حبتها وخلاص
_أرسلان:نشوف رأي عمك أسامة موافق ولا ايه ورأي العروسة طبعًا
*لاقيت ساره وشها اشرق واتنهدت براحة وكانت طايرة من الفرحة*
_أسامة:والله نسب يشرف، وشرف لينا بس أخد رأي بنتي الأول
*تلقائيًا لاقيت ياسين بص ناحية سارة وعنده أمل توافق وعيونه بتلمع وحاطط ايده على قلبه*
“فلاش باك”
_ياسين بإبتسامة:سارة أنتِ عارفة كويس أني حبيتك بس إن شاء الله لما أرجع هخطبك ونتجوز بلاش تكسري قلبي وتتخطبي لغيري
_سارة بإبتسامة:أنت عارف أنا مستعدة أستناك عُمري كله
“باك”
_سارة بخجل:اللى تشوفه يا بابا
_أسامة بسعادة:على بركة الله
_ياسين بحماس:ان شاء الله بكره نجيب الشبكه ونعملها بكره
_أسامة:يا بني وحدة وحدة بكره نجيب الشبكه بعده نعملها
_ياسين بسعادة:والله يا عمي انا عايز اتجوز سارة من دلوقتي
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*اتحمست انا وسارة ومحتارين هنلبس ايه عشان نجيب الشبكه
لحد ما استقرينا على حاجة معينة نلبسها، لاقينا ياسين مستنيها برا
وعيونه مليان شوق وحنين كأنه عاد للوطن!، ركبت معاه العربية ومعاهم عمر أخويا، وركبت أنا وآسر بيه وماما وبابا العربية، اتعمدت مركبش مع مالك*
“فلاش باك”
_مالك بهدوء:هتركبي معايا في العربية دا أمر، مبخدش رأيك
_نور:ربنا يصلح الحال
“باك”
*رغم خوفي منه بس قررت أعاند مبحبش الأوامر وعارفه إن ردة فعله وحشة، وخايفة منها أوي*
*حاولت أطنش، بس لاقيت مالك ماشي بنفس السرعة وجمبنا، كان قصادي، مرضتش أبص له، عشان عارفة عيونه العسلي العصبية دي
مش تايهة عنها*
*آسر قرر يكسر الصمت ويتكلم*
_آسر بإبتسامة:أنتِ فرقة كام يا آنسة نور
_نور بتوتر:فرقة تالتة
*لاقيت مالك قطع علينا الطريق! *
_أسامة:خير يا بني فى ايه؟
_مالك:غصب عني يا والدي بس قولت أطمن عليكم وكدا
*ركب العربية ومشي، ونظراته كلها تهديد ليا! *
*وصلنا ونزلنا وانا لازقة في ماما
مش عايزه أتواصل معاه نهائي
دخلنا المحل، وقفت جمب سارة واختارت خاتم رقيق زيها وسلسلة
الماس*
*حبيت وفاء ياسين ليها ووفائها له علاقتهم صريحة مُريحة وياسين ذوق جدًا، مالك كان ناقص يخنقني بنظراته، وأنا فى عالم تاني بفكر فى آسر بيه*
*ياسين عزمنا كلنا فى مطعم، وجت تربيزتي مع آسر ومالك وأمهم*
_نادية:عقبالك يا نور
_نور:ان شاء الله يا طنط
_مالك بسُخرية:اه عقبالها
_نادية:فى ايه يا مالك؟
_مالك:عادي يا أمي
*لاقينا لورا جت والمفجأة كانت هنا مش على أد لورا بس! *
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هوس نور)