روايات

رواية هل استحق هذا الفصل الثالث 3 بقلم هالة أحمد

موقع كتابك في سطور

رواية هل استحق هذا الفصل الثالث 3 بقلم هالة أحمد

رواية هل استحق هذا الجزء الثالث

رواية هل استحق هذا البارت الثالث

ليالي العذاب
ليالي العذاب

رواية هل استحق هذا الحلقة الثالثة

ليلي بصتلو بخوف وقالت: مش فاهمه حضرتك
سامر ببتسامه: اصلكو مقربين من بعض اوي كأنكو تعرفو بعض من زماان
ليلي بارتياح: ملك كويسه اوي وحبت تهديني ف حضنتني
ملك بضحك: ايوه احنا البنات بنعمل كده بنحضن بعض علطول ملكش دعوه انت
سامر باستغراب: تمام علي راحتكم جاهزه يا استاذه سلوي
ملك: ايوه اديني خمس دقايق وهتكون جاهزه
سامر سابهم وطلع برا….
ليلي قامت من مكانها وعدلت هدومها ومسحت دموعها وقالت: اتمنا ان محدش يعرف يا ملك
ملك بحب: انا اختك مش صحاب انا عمري ما نسيت اللي عملتيه معايا زمان ووقفتك جنبي وانا هوقف جنبك لو احتجتي اي حاجه
ليلي ببتسامه هاديه: شكرا يا ملك عن اذنك علشان متأخرش اكتر من كده
وسابتها ونزلت للجنينه تاني…
محمد بصلها بغل وقال فنفسو: مش ممكن اتوه عنك ابدا في حاجه واحده بس اللي هتأكدلي انك انتي بس مش وقتو اصبري عليه
سامر بهدوء: اتفضلي يا استاذه سلوي متخافيش محمد كان منفعل شويه بس مش اكتر
ليلي بصتلو بهدوء وقالت: لا عادي ولا يهمك
مريم: انا ظبطت كل حاجه يا استاذه مستعدين نبدأ
سامر: ثواني باقي العيله تيجي
دخلت عليهم ست في الخمسين من عمرها وراجل في الستنيات من عمرو…
ساميه ببتسامه: معلش اتأخرت عليكو
ليلي بصتلهم بغل وحقد وقالت فنفسها: ميعرفوش ورا الوش الهادي المبتسم ده ايه ميعرفوش انكو مجرمين ولبستوني شيله مش شيلتي اصبري عليه يا ساميه هانم انتي بذات هنتقم منكم بشكل مثالي زي حياتكم بظبط….
جلال بجديه: ايه يا سامر اخبار شغلك ايه
سامر ببرود: انت اكيد عارف اخبار شغلي كلها مش محتاج احكيلك حاجه يا جلال بيه
جلال بعصبيه خفيفه: جلال بيه!!!
سامر تجاهلو وقال: استاذه سلوي ياريت تشيلي كل اللقطات اللي زي دي ملهاش لازمه
ليلي ببتسامه: حاضر يا سامر بيه
ساميه ببتسامه خبيثه: وانت بقا يا سامر هتعرفهم برضو عن مو*ت والدتك وما*تت ازاي
سامر قبض عل ايدو بعصبيه واضحه وبصلها وقال: ساميه هانم لو عاوزه نعدي اللقاء ده علي خير ياريت متوجهيش اي كلام ليا
ليلي: مرات استاذ محمد وبنتو فين لازم يكونو موجودين
محمد بنفعال: ويكونو موجودين ليه عوزاهم ليه هاااا
ليلي بتمثيل الاستغراب: استاذ محمد مرات حضرتك وبنتك من العيله واحنا هنكتب وهنصور عن عيله وحياه استاذ سامر يعني من الطبيعي جدا كل فرد في عيلتو يكون موجود
سامر بستهزاء: معلش اصل دماغو علي قدو
مريم: لازم نصور فيديو قصير جدا فيه العيله كلها علشان هينزل علي المدونه بتاعه الجريده
دخلت ست في التلاتينات من عمرها لبسها ملفت ميكب جرئ وقالت بتكبر: معلش يا جماعه اتأخرت بس كان عندي حاجه مهمه بعملها
سامر ضحك بصوت عالي وقال: وكنتي في انهي با*ر وانهي سر*ير يا مدام المرادي
ليلي بصتلو بصدمه وقالت فنفسها: ايه العيله دي ده شكل في مفجأات كتير منتظراني..
محمد بعصبيه: انت ازاي تقول علي مراااتي كده انا مسمحلكش فاهم ولا لا
سامر قام وقف قدامو وهنا بان فرق الطول بينو وبين محمد.. وكأن محمد قدامو طفل صغير..
سامر قرب من ودانو وقال بهدوء: مراتك كل يوم في سرير شكل يا محمد بيه والله اعلم يمكن سر”ير من السراير دول واحد منهم بتاعي…
محمد بصلو بصدمه وضر*بو بع”نف في وشو وقال: انا هخلص عليك دلوقتي لو نطقت بكلمه زياده في حقها
كلهم اتفزوعو خصوصا ليلي… ساميه قربت من ابنها محمد وقالت: خلاص يا حبيبي خد مراتك واطلع فوق يلا اهدي
سلمي زوجه محمد قالت بتكبر واضح: يلا يا محمد ده مجنون وميستاهلش انك تضيع نفسك علشانو
جلال بحده: روح يا سامر احنا مش عاوزين نعمل حاجه انت جاي تولع الدنيا نااار
ليلي جريت جابت منديل من شنطتها وقعدت جنبو علي الارض وقالت: انت كويس يا استاذ سامر
سامر بعصبيه: ايوووه كوييييس اوي
ليلي بهدوء: طب متتحركش علشان اعرف امسحلك الد*م ده
سامر بصلها بحده وقال: لا شكرااااا
وقام من مكانو بسرعه والتوتر واضح علي ملامحو وقال: انا اسف ان ضيعت وقتك بكره نكمل
ليلي بتفهم: تمام معنديش مشكله
وسابها ودخل بسرعه طلع علي اوضه ملك ورمي نفسو علي سريرها ونام علي رجليها وتنهد وقال: كويس انك منزلتيش
ملك بضحك: يا عم انا مليش في الجو ده انت عارفني
سامر ودموعو علي وشك الهروب من عينو: انا تعبان اوي يا ملك
ملك مسحت علي شعرو بهدوء وقالت: عارفه يا حبيبي عارفه
سامر بضعف: اول ما قربت مني حسيت ان الدنيا والساعه وقفت بيا كان لازم ابعد واهرب بسرعه
ملك بنرفزه: هروبك ده سبب دلوقتي في اللي هيا فيه لو كنت قربت منها زمان وعرفتها حقيقتهم مكنتش ليلي عاشت كل ده وضياع 5سنين من عمرها ببلاش
سامر تنهد بقوه وقال: مكنش بايدي انا كنت خايف أذيها انا مؤذي وانتي عارفه كده انتي عارفه كل حاجه وطبيعه حياتي
ملك: مهما كنت مؤذي مكنتش هتأذيها زي ما اتأذت دلوقتي روحلها عرفها انت عملت اي علشانها ومين ساعدها ولغايه دلوقتي مين اللي بيساعدها عرفها حقيقتك وهيا هتتقبلها انا متأكده هيا هتعالجك وهتتحمل لغايه ما تبقا كويس
سامر مسح علي وشو بعصبيه وقال: لاااا مستحيل احطها في خطري مستحيل ابقا سبب في انها تتأذي من غير قصد انا كويس كده كفايه عليه اشوفها كويسه وفرحانه وانا اللي هفرحها من جديد
ملك بدموع: انا زعلانه اوي علي ابنها ازاي ما*ت ازاي بس انت ازاي معرفتنيش كل ده يا سامر بس ازاي سبتها لوحدها تعيش كل ده
سامر بهدوء: محبتش ازعلك واشيلك فوق طاقتك بس وغلاوتك وغلاوه ليلي لجيب حقهم انا محضرلهم مفجأه هتطلع من عنيهم كلهم عاوزك تشدي الكرسي وتقعدي تتفرجي بس..
عند ليلي كانت وصلت بيتها وهيا منهكه وتعبانه دخلت علي اوضتها بسرعه ورميت جسمها علي سريرها وسمحت لدموعها اخيرأ تنزل بدون أذن بعد اللي شافتو طول اليوم…. كان يوم متعب ومرهق لأبعد الحدود بنسبالها قالت بضعف وهيا بتتنهد بقهره…
: كنتي منتظره ايه يا ليلي بس هتاخدي حقك ازاي وانتي بضعف ده هل هتخليهم ينتصرو عليكي زي زمان لا يا ليلي لازم تهدي وتفكري بعقلك شويه قبل قلبك لااازم…
بس فجأه سمعت خبط عل باب شقتها قامت ومسحت دموعها وراحت تفتح..
: بقا كده يا ليلي يا وحشه انتي مفكره انك لما تنقلي من مكانك وتختفي وتخفي كل حاجه مش هعرف اجيبك
ليلي وقفت مصدومه وعلامات الدهشه احتلت ملامحها……
وبكده البارت بتاعنا خلص النهارده مستنيه رأيكم وتوقعاتكم يا تري سامر عندو ايه لدرجه انو يبعد حب حياتو ليلي عنو ولسه مصمم علي ده ويا تري ليلي ابنها ما*ت بالفعل.. وايه الطريقه االلي محمد هيكتشف بيها هويه ليلي الحقيقه….. 🤎.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هل استحق هذا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى