رواية هذه ليلتي الفصل السابع 7 بقلم نجمة براقة
رواية هذه ليلتي الجزء السابع
رواية هذه ليلتي البارت السابع
رواية هذه ليلتي الحلقة السابعة
منصور ضر.ب يامن بالقلم قدام ليلي و رانيا اللي واقفه فوق وبتبصله بشما.ته
يامن يحط ايدو علي وشه بصدمه
منصور _ وليك عين تدخل هنا تاني.،
يامن بصدمه _ انت بتضر.بني؟! انا عملت ايه طيب
منصور بانفعال _ مش عارف عملت ايه، انا ندمان اني خلفت واحد زيك ميعرفش يحمي عا.ر
يامن بحيره _ ما تفهمني في ايه
منصور بزعيق _ تعد.يت علي مرات اخوك في غيا.به يا حقيـ.ر يا ند.ل، امشي من بيتي مشوفش وشك تاني ويزقه لصتدم ب ليلي
يامن يبص ل ليلي باحراج وبعدين يبص لرانيا اللي بتبصله بشما.ته وبانفعال_ دي كد.ابه هي اللي بتحاول تقربلي وانا اللي طردتها من اوضتي ودلوقتي بتتبلا عليه
منصور يضر.به بالقلم تاني،_ كمان هتشكك في مرات اخوك، انا عارفك فا.شل ومش نافع في حآجه غير الصر.محه مع البنات
يامن بحزن_ هتكد.ب ابنك وتصدق واحده زي دي يا بابا
منصور _ ومصدقش ليه طالما انت فا.شل، تقدر تقولي مين دي وجايبها معاك ليه، طبعاً اكيد بنت من بتوعك، وااانتي ملكيش اهل يلموكي داخله مع واحد في بيته الصبح بدري كنتو سهرانين مع بعض طبعا
ليلي تحس بكلامه زي سهـ.م اتغرز في قلبها وتاخد بعضها وتمشي بسرعه
يامن بانفعال _ مش هسيبك يا رانيا وجوزك وبابا لازم يعرفو حقيقتك، وبيسيبهم ويجري ورا ليلي
يامن _ ليلي استني
لكن هي تمشي ومتردش عليه لغيت ما بيمسكها من ايدها
يامن بخنقه واحساس بالظـ.لم_ متزعليش هو مش عارف بيقول ايه
ليلي تشد ايدها منه وببكاء_ قولتلكم ارجع بيت عمي صلاح وانتو رفضتو مش كان احسن من الإهانة دي
يامن _ قولنالك مش هينفع ترجعي هناك
ليلي بحده_ ارجع بيته ولا اقعد مع واحد تعد.ا علي مرات اخوه، وابوه أهني من جنابه،
يامن بقهر _ انتي ازاي تتكلمي معايا كده الظاهر اني غلطت علشان بساعد واحده زيك
ليلي _ خلاص ياسيدي سيبني وماتساعدنيش عن اذنك
يامن بغيظ _ في ستين دا.هيه
وهي تمشي خطوتين وهو يروح وراها تاني
يامن _ استني عندك انا مش بساعدك انتي، ادم سايبك معايا امانه ولغيت ما يكلمني ويستلمك مش هسيبك
ليلي بتريقه_ هه اذا كان انت مطرود من بيتك هتلف بيه في الشوارع يعني ولا ايه يا امين ياللي بتتعد.ي علي مرات اخوك
يامن يمسكها من معصم ايد.ها بغضب ويضغـ.ط عليها بشده وبتحذير _ لو مسكتيش انتي مش عارفه انا ممكن اعمل فيكي ايه، ولما تفهمي الموضوع ابقي ادخلي،
ليلي بوجع_ سيب ايدي انت اتجـ.ننت
يامن _ ايوة ولو متعد.لتيش قسم بالله ما هسيبك غير وانتي ميـ.ته في ايدي
ليلي تبصله بخوف
يامن بزعيق_ انتي فااهمه
ليلي تهز رأسها بخوف
يامن يذ.ق ايدها_ امشي قدا.مي
ليلي تمشي وهي خايفة وبتفكر تهرب
وبعد ما بيطلعو من الفيلا بمسافة صغيره بيهجـ.مو عليهم شوية رجاله ويخدوهم في عربيتهم
في فيلا صلاح
ادم بيدخل وهو مش شايف قدامه وبزعيق_ باااباا
ناهد ورودينا يجو علي صوته
ناهد _ مالك يا أدم
ادم ميردش عليها ويدخل علي صلاح مكتبه وبانفعال _ ودتها فيين لو حصلها حآجه انا مش هكست انت فاهم
صلاح يقوم من مكانه ويوقف قدامه ويضر.به بالقلم وبحده_ ليكون فاكر نفسك بقيت كبير ومهندس وجاي تزعقلي عادي، لا دا انا انسا اي حآجه و اوديك ورا الشمـ.س متنساش نفسك
ناردين _ في ايه يا بابا بتضر.به ليه
صلاح بز.عيق_ ملكيش دعوه انتي روحي اوضتك
ناردين تبصله بغيظ وتضر.ب الارض برجلها وتمشي
ناهد_ في ايه ما تفهموني
ادم بانفعال_ اسأليه
ناهد_ اتكلموا، في ايه يا ادم
صلاح_ البيه عاوز يتجوز ليلي،،، ليلي اللي هربت مع صاحبه وجاي يتهمني اني خا.طفها
ادم _ محصلش انت كد.اب وفجاه ينزل قلم علي و.شه من ناهد وبحده_ الي بتقوله كداب ده يكون ابوك
ادم يبصلها بقهر_ بس هو…
صلاح بحده_ ناهد سيبينا دلوقتي
ناهد تبص ل ادم بزعل وتمشي من جمبهم
صلاح بهدوء _ ياااادم انا قولتلك لو منفذتش طلبي ليلي هتمو.ت وانت مسمعتش، دلوقتي هي وصاحبك هيمو.تو، مش هي لوحدها
ادم _ لو حصلهم حآجه انا هنسا انك ابويا ويقطع كلامه رنة تليفون صلاح
صلاح _ المكالمة دي اللي انقذتك من رد فعلي، … الو….. عال اوي خدوهم علي المخزن اياه.. وبيقفل
ادم بشك_ هما صح؟!
صلاح_ ايوه هما، وليلي لوحدها مع عشر رجاله غير صاحبك، وانت عارف الشيطا.ن شاطر
ادم بقهر _ انت لا يمكن تكون طبيعي، من امتي وانت قا.سي كده
صلاح_ اخلص هتجوز جيلان ولا اخليهم يعملو فيها اللي عاوزينه
ادم بانفعال_ لا يمكن
صلاح_ ماشي براحتك، وبيمسك تليفونه ويتصل برجالته وبابتسامه_ عيشو حياتكم هي بتاعتكم دلوقتي
ادم _ لا لا اوعا والله ما هرحم حد
صلاح بهدوء_ بكلمة واحده منك انا هوقفهم غير كده لا
ادم بقهر _ موافق موافق، بس هي ترجع الاول
صلاح_ تجوز جيلان الاول وبعدين ارجعها
ادم بقهر _ ماشي موافق، يلا دلوقتي انا هكتب عليها
صلاح_ الاسبوع الجاي
ادم بغيظ_ ولغيت الاسبوع الجاي ليلي هتكون مع شوية البلطـ.جيه اللي انت جايبهم
صلاح_ بظبط
ادم بقهر _ مش خايف بنتك يحصلها كده انت ازاي طلعت بسواد ده اااازاي
صلاح_ ملكش دعوه المهم احنا دلوقتي هنروح ل نادر الشناوي.نتفق معاه، ويا ريت تحسسه بأنك مش قادر تستنا علي جوازك منها
ادم يحط ايده علي عنيه وبتنهيده_ ماشي
في المخزن
ليلي و يامن عنيهم معصوبين ومربو.طين وهما الاتنين قاعدين في نفس الاوضه مع بعض
يامن بغيظ_ الله يخر.بيتك يا ادم
ليلي ببكاء _ انتو عاوزين مننا ايه حرام عليكم
يامن _ شوفتي معرفتك السو.ده وصلتنا لفين من ساعة ما شوفتك وانا من مصيـ.به لمصـ.يبه
ليلي ببكاء _ انت تخرس خالص، منظر علي الفاضي، لو ادم كان معايا مكنش حد قدر يعمل فيه كده
يامن بغيظ _ بعد كل اللي عملتهولك تقولي كده، انا غلطان انى وقفت جمب واحده زيك كلـ.كم كده صـ.ـنف ملهو.ش امان
ليلي _ اسم الله عليك من اول ما دخلت بيتكم عرفت بلاو.يك السو.ده ياشيخ منك لله حتي اخو.ك طعـ.نته في شر.فه
يامن يشد في نفسه بانفعال، لغيت ما يقدر يفك نفسه وبعدين يشيل الغطا من علي عنيه، ويقوم مثل اسد انقد علي فر.يسته ويمسكها من عنقها وهي معصوبة العينين وبتحذ.ير _ لو سمعت صوتك تاني هد.فنك مكانك
ليلي تاخد نفسها بالعافيه ومتقدرش تحوش عن نفسها بسبب الربطه، وهو يلاقيها علي اخر نفس ف يسيبها ويشيل الغطا عن عينيها، ويبصلها بحده _ المره دي سيبتك والمره الجايه هطلع رو.حك في ايدي انتي فا.همه
ليلي تبصله بخوف وتسكت وهو مستمر في النظر ليها وهي تبتدي تبكي وترتجفه
يامن يأثر فيه بكائها ويقوم من جمبها ويوقف جمب الباب
ليلي تبطل بكاء وبزعيق_ ور.بنا لا اقول لا ادم يا جبا.ن، وهو يرجعلها تاني ويشدها من ايديها المر.بوطين وبحده _ انا مش قولتلك همو.تك قولت ولا مقولتش
ليلي بخوف _ قولت
يامن يجز علي سنا.نه بغيظ_ امال ايه خلا.كي تتكلمي تاني
ليلي تبتدي تبكي تاني _ والله مش هتكلم خالص
يامن يبتدي يسكن غضبه _ اما نشوف ويذقها براحه ويرجع مكانه
ليلي بز.عيق_ اوعا تكون فاكر اني خايفة منك وفجاه تلاقيه راجع تاني ف تدراي وشها في الحيط، وهو يوقف جمبها وغصب عنه يضحك علي اسلوبها
ليلي تبصله تلاقيه قريب منها اوي وباستغراب _ بتضحك ليه
يامن _ وانتي مالك
ليلي بلخبطه_ اه طيب ممكن تبعد شويه
يامن يركز وبلخبطه_ اه ماشي وبيبعد عنها
ليلي بخوف _ مممكن تفكني ايدي وجعتني
يامن يرجعلها تاني _ ماشي، ويبتدي يفك ايديها المتربطه وهي تبصله بخو.ف
يامن بتركيز في ملامحها_ دا انتي خايفه بجد
ليلي ببكاء_ اه
يامن _ بتبكي ليه دلوقتي
ليلي ببكاء _ علشان طول عمري خايفه، من ساعة ما شوفت بابا بيتـ.قتل قدام عيني وانا بخا.ف من اي حد وانت دلوقتي جاي تكمل عليه
يامن _ طيب ما انتي اللي بتغلـ.طي فيه
ليلي _ انااا، محصلش انت اللي غبـ.ي
يامن بحده _ امممم وبعدين
ليلي ببكاء _ خلاااص
يامن بهدوء _ ممكن تبطلي عياط بقا صدعت بجد
ليلي ببكاء _ حاضر
يامن يقرب منها ويحط ايده علي وشها براحه وهي تبصله بصدمه وتحس بايده بتمسح دموعها بحنيه، وبعدين نظرات عنيهم تتقابل ويستمر نظر بعضهم لبعض لثواني معدوده ولكنها اخذتهم اللي عالم اخر ولحياه اخره، وفجاه الباب بيتفتح
ليلي تبعد عنه بسرعه وتلملم نفسها بارتباك
الراجل _ هه من اولها كده، خدو اطفـ.حو وبيحطلهم الاكل ويقفل عليهم تاني
ليلي بارتباك _ هنعمل ايه
يامن بشرود _ مش عارف،
ليلي _ فكر طيب، عاوزين نهر.ب من هنا بسر.عه
يامن _ بفكر اهو
في فيلا نادر الشناوي
ادم قاعد وهو مضا.يق لكن بيحاول يظهر عكس ذالك
صلاح _ ابني ادم اصر انه يجي يطلبها بنفسه، بيقول ان جيلان يتمشيلها بلاد مش كده يا ادم
ادم _ بظبط
نادر _ احب اسمعها منه
ادم بإبتسامة كا.ذبه_ يشرفني اطلب ايد كريمة حضرتك واتمنا توافق
نادر _ انا في الاول حسيت انك مش حابب الموضوع وان ممكن يكون صلاح فارضه عليك بس انا دلوقتي اطمنت
ادم بخنقه_ كويس
نادر_ حيث كده بقا انا هندهلك جيلان وتتكلمو مع بعض شويه وهو تشوفها وتشوفك انا راجل ديمقراطي
ادم من غير نفس _ متشكر،
صلاح بهمس_ اعدل وشك بدال ما برنه واحده تخسر حبيبتة القلب
ادم بخنقه _ حاضر اهو، وبيبتسم غصب عنه
بعد شويه بتيجي جيلان وكالعاده لبسها كاشف اكتر من اللي ساتره، وتقعد قدامه
نادر_ يلا نسيبهم مع بعض شويه
صلاح _ تمام، خدو راحتكم وبيميل على ادم وبهمس_ اي تصرف غلط انت عارف
ادم يسمع الكلام ويسكت وبعدين بيمشو ويسيبوهم
جيلان _ انت جاي علشان تطلبني؟!
ادم _ ايوه ويسعدني انك توافقي
جيلان _ تعرف انا قولت لبابي لا يمكن اتجوزك
ادم بفرحه _بجد
جيلان _ اه بس بعد ما جيت بنفسك، مقدرش ارفض، وانا موافقه
ادم بخيبه _ بجد، متتصوريش سعادتي دلوقتي
جيلان تبصله وتسرح _ عرفاك جاي مغصو.ب، متعرفش ان انا كمان مغصو.به زيك بقا انا جيلان اتجوز واحد مش طايق يبص في وشي ده زياد هيموت عليه ولولا رفض بابا كنت اتجوزته
ادم لنفسه _ جبلـ.ـه زي ابو.ها باين ما صدقت، … مفيش حل قدامي غير انها هي اللي ترفضني والا هطر اتجوزها واخسر ليلي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هذه ليلتي)