روايات

رواية هذه ليلتي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نجمة براقة

رواية هذه ليلتي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نجمة براقة

رواية هذه ليلتي الجزء السابع والعشرون

رواية هذه ليلتي البارت السابع والعشرون

رواية هذه ليلتي
رواية هذه ليلتي

رواية هذه ليلتي الحلقة السابعة والعشرون

في الشركة

ادم_ تعالي .

ناردين _ تصدق اني اول مره اجي هنا دايما بروح الفرع الرئيسي

ادم _ بفكر اتكلم مع بابا واقلبها مكتب للهندسه انا لسه مش فاهم في الشغل ده

ناردين _ فكره حلوه كلمه اكيد هيوافق

ادم _ بس لما نخلص من موضوع الجواز

ناردين _ انت ليه وافقت علي جيلان كلنا عارفين انك مش عاوزها

ادم _ مبقتش فارقه اهي عروسه والسلام

ناردين _ كنت استنيت يكون قابلت واحده وحبيتها

ادم _ بسهوله كده

ناردين _ بتحصل ومش بعيد تقابلها قريب بس انت ادي لنفسك فرصه

ادم_ انا مش عاوز اتجوز اصلا بس وافقت عليها عشان ابوكي يسيب ليلي في حالها

ناردين بخيبه _ اسفه كان نفسي تكون ليك

ادم _ الموضوع ده انتها. تشربي ايه

ناردين _ مش هشرب

ادم _ انا هشرب كابتشينو تشربي معايا

ناردين _ نشرب

ادم بيكلم بسمه علي الخط

ادم _ اتنين كابتشينو

بسمه _ حاضر

ادم_ اممم انا مش عارف ممكن تشتغلي أيه هنا مؤهلك مش نافع .. عشان كده انتي هتقعدي هنا يومين وتعرفي طبيعة الشغل وبعدين نقرر

ناردين _ ماشي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسمه بتدخل _ الكابتشينو يافندم

ادم_ وعم محمد مجبهاش ليه

بسمه _ انا قولتله هقدمها بنفسي

ادم_ شكلك غيرتي رأيك والاسبوع هيبقا سنين

بسمه _ انا عند كلمتي الا مين القمر

ادم _ دي ناردين اختي

بسمه _ هي دي صحبة المشكلة

ناردين باستغراب _ مشكله ايه

ادم _ اه هي .. اتفضلي علي شغلك دلوقتي

ناردين _ لا استني.. مشكلة ايه انا مش فاهمه حآجه

بسمه _ انا اخت الشاب اللي اتبليتي عليه

ناردين _ شامي

بسمه _ اديكي عرفاه

ادم _ قولنالك كان سوء تفاهم ملهوش لزوم الكلام في الموضوع تاني

بسمه بقرف _ عن اذنكم

ناردين _ دقيقه ورجعالك وبتروح وراها

ناردين _ انتي استني

بسمه _ عاوزة ايه

ناردين _ انا بتأسف عن اللي حصل بس زي ما قالك ادم كان سؤ تفاهم

بسمه_ مش مشكله اصلا هو نسي واشتغل عندكم ف انتو حرين بقا

ناردين _ انا اسفه بجد على اللي حصل لمامتك

بسمه _ ولا يهمك هي بقت كويسه دلوقتي

ناردين بإبتسامة _ الحمدالله .. طيب انا هشتغل معاكم هنا لو احتجتي حآجه كلميني

بسمه _ متشكره مش عاوزة حآجه

ناردين _ بقول لو احتجتي.

بسمه _ ماشي

ناردين بتردد_ هو شامي عامل ايه دلوقتى

بسمه _ كويس

ناردين _ تمام اسيبك تشوفي شغلك واكيد هنتكلم تاني

بسمه _ يامسهل

شاليه شرم الشيخ

يامن بيدخل على ليلي يلاقيها بتتصل على ادم

يامن_ بتعملي ايه

ليلي_ بتصل ب ادم

يامن_ طيب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ليلي_ الو

ادم _ ازيك يا ليلي

ليلي_ بخير انت عامل اية دلوقتي

ادم_ كويس…وانتي مبسوطه؟

ليلي_ اه .. عملت ايه مع باباك

ادم _ تمام نفذت اللي هو عاوزة والاسبوع الجاي هنعمل الخطوبه

ليلي_ انت ذنبك ايه تجوز واحده مبتحبهاش

ادم _ تقولي ايه بقا…. المهم يامن عامل اية

ليلي_ كويس

ادم_ سلميلي عليه ومتشغليش بالك بموضوعي خليكي مع جوزك

ليلي_ مشغلش بالي ازاي وانت بتورط نفسك علشاني

يامن يبصلها بعدم راحه

ادم_ انتي ملكيش دعوه بابا كان هيعمل كده واكتر علشان اتجوزها

ليلي_ بس لو مكنتش خايف عليه مكنتش وافقت تجوزها

ادم_ لا عادى. هي اصلا اتغيرت ويمكن احبها

ليلي_ اتمنالك كل خير. انت طيب وتستاهل تحب وتتحب

يامن_ احم

ليلي_ طيب يا ادم هتصل اطمن عليك بعدين

ادم_ متتصليش انا كويس ركزي في حياتك

ليلي_ ماشي نشوف الموضوع ده بعدين.. مع السلامه

بتقفل وبتبص ليامن

يامن_ لو مكنتيش واخده بالك ف انا كنت موجود من اول المكالمة

ليلي_ اه شوفتك. في ايه مالك

يامن _ مش شايفه ان في حآجه يعني

ليلي_ لا مش شايفه ايه اللي حصل

يامن_ طالما مش شايفه ف خلاص ملوش لازمه الفت انتباهك… انا راجع القاهرة

ليلى _ في ايه بس انا قولت حآجه غلط

يامن_ لا ياستي انا اللي غلطان.. يلا اجهزي خلينا نمشي

ليلي_ بسرعه كده احنا ملحقناش

يامن_ ماهو انا مقولتلكش ان علاء عامل حادثه ومحجوز في المستشفي

ليلي_ امتي ده ومقولتليش ليه من الاول

يامن_ مجتش مناسبه كنت فاكر اننا عرسان

ليلي_ امال احنا ايه

يامن_ معرفش اسالي نفسك

ليلي باستغراب_ مالك بتكلمني كده…. كل دة عشان كلمت ادم

يامن بعصبيه’ عشان طريقتك في الكلام معاه. تقدري تفهميني يعني ايه تستاهل تتحب و انت خايف عليه والعك اللي قولتيه

ليلى_ طيب ماهو ده اللي حصل غلطت في ايه

يامن _ يعني مش شايفه انك غلطانه في حآجه

ليلي_ لا

يامن_ طيب يلا هنمشي

ليلي تقرّب منه وتمسك ايده _ مالك ياحبيبي

يامن بزهق _ حبيبك؟ لو حبيبك بجد كنتي خدتي بالك من كلامك معاه قدامي

ليلي _ انا مقصدتش حآجه وحشه ولا في قلبي حآجه نحيته بس كنت لازم اطمن عليه

يامن _ والاطمأنان مينفعش يكون عادي اللي هو عامل ايه وكويس وخلصنا، لازمته ايه عملت دا علشاني وتستاهل تتحب والمياعه دي

ليلي _ انا بتمايعه يا يامن

يامن _ بنسبالي دي مياعه

ليلي _ خلاص انا اسفه مش هتمايع تاني

يامن _ اسكوتي بقا وخلينا نمشي

ليلى بمياعه_ ياموني مش هتمايع تاني ثدقني

يامن _ احم. هنتاخر وسعي

ليلي تشده من قميصه بدلع_ يعنى مش هتسامحني

يامن بإبتسامة _ لأ

ليلي _ طيب اسيبك تكون هديت اموووه وبتمشي وتسيبه

يامن يروح وراها ويحاويطها بأديه وبابتسامه_ خلاص مش زعلان بس لو اتكررت هعلقك من شعرك في المروحة

ليلي تذقه بقوه وبزعيق_ بس انا اللي زعلانه علشان مش واثق فيه . هتنام علي الكنبه اسبوع كامل لوحدك

يامن _ ليلي

ليلي _ خلاااااص انا هجهز شنطتي ولسانك ميخاطبش لساني

يامن بتبتمه _ قلبت التربيزه ببساطة كده . ااخ ويروح يمسكها من شعرها _ بقا انتي بتسبليلي عشان ارضا وتزعلي انتي

ليلي _ ههههه بهزر روق دمك

يامن _ لأ وانتي اللي هتنامي اسبوع علي الكنبه

ليلى بإبتسامة ومياعه_ اسبووع كامل مقدرش

يامن _ اقدري

ليلي تقبله علي خده _ تؤ تؤ

يامن _ زعلان جداً متحاوليش

ليلي بإبتسامة _ طيب خلينا نمشي

يامن _ مش هتصلحيني

ليلي _ صالحتك. كتير ومش نافع

يامن _طيب جربي مره تانيه. كده يمكن اصتلح

ليلي بضحك_ لأ

يامن _ كده مش هنخلص انا عارف. خلينا نسافر وبعدين نشوف هنعمل ايه مع بعض

ليلى _ ههههه يلا

يوم الخطوبه

بيت شامي

بسمه بتجهز نفسها علشان معزومه فى الخطوبه

شامي_ على فين

بسمه _ النهارده خطوبه الاستاذ ادم عقبالك

شامي _ بجد

بسمه _ ايوة

شامي _ طيب روحي ومتتاخريش

بسمه _ ما تيجى توصلني

شامي _ هي هتتعمل فين

بسمه _ في بيت العروسه وكل الشركه هيروحو

شامي _ طيب يلا اوصلك

بسمه _ شكرررآ. عشان اتفشخر بيك قدام زمايلي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شامي _ ومين قالك اني هقابلهم انا هوصلك وامشي

بسمه _ ما تدخل معايا شويه وبعدين امشي

شامي_ من غير عزومه يعني

بسمه _ كفاية انا معزومه

شامي بطلي رغي ويلا قبل الليل

  بيوصلها ويجي يمشي ف يقابل ادم وهو بيركن عربيته ومعاه ناهد وناردين

ناردين _ ادم. مش ده شامي

ادم _ اه هو . بس ايه جابه هنا

ناردين _ يمكن جه يوصل بسمه

ادم_ طيب انزلو وانا هلحقه

بينزل ادم ويلحقه قبل ما يبعد

ادم_ شامي

شامي بإبتسامة _ استاذ ادم. الف مبروك

ادم_ الله يبارك فيك . رايح فين. كده

شامي _ وصلت بسمه اختي وماشي

ادم_ طيب يلا ارجع معايا انت معزوم

شامي _ لا متشكر مش هينفع

ادم_ لا والله طالما وصلت هنا هتدخل.

شامي _ كان نفسي بس بجد مش هقدر اعذرني

ناردين من الخلف _ انت بتناقشه ليه ما تيجي وانت ساكت

شامي بإبتسامة_ ماهو

ادم_ ماهو ايه. يلا مش هتمشي هزعل منك بجد

شامي_ ماشي اتفضل

ادم تليفونه يرن _ طيب ادخلو معايا مكالمه مهمه هخلصها واجي.. وبيمشي

شامي_ مشيتي ليه

ناردين_ مشيت منين

شامي_ من المول كنت بدور عليكي

ناردين _ كنت مشغوله ومقدرتش استنا.. اخبارك ايه

شامي_ عايش

ناردين_ عايش كده وخلاص

شامي يبصلها بتركيز _ بتنفس

ناردين_ باين عليك زعلان من حآجه

شامي_ زعلانه من نفسي ومش عارف اصتلح معاها

ناردين_ ايه السبب

شامي_ مفيش أسباب

ناردين_ هي الحوريه بطلت تكلمك ولا اية

شامي_ بطلت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ناردين_ ما تكلمها انت

شامي_ مش هينفع

ناردين_ بس انت شكلك محتاج تتكلم معاها

شامي بخنقه_ هي عارفه كل حآجه لو هتقدر كانت اتصلت من نفسها. انا مش عاوز اضايقها يمكن بتفكر تنساني

ناردين _ مظنش انها تقدر تنساك بسهوله كده

شامي _ يمكن… انتي طمنيني اخبارك مع الشاب اياه

ناردين بإبتسامة باهته_ مفيش اي اخبار بعدت عنه خلاص

شامي_ وبعدتي ليه

ناردين _ بتعب نفسي علي الفاضي مستحيل نتجمع مع بعض

شامي_ الظاهر ان قصتنا شبه بعض

ناردين_ الظاهر كده

شامي_ بس مين عارف لو في نصيب أكيد هيكونو لينا

ناردين_ محتاجه معجزه

شامي_ ولغيت ما تحصل هفضل مستني

ناردين بإبتسامة_ طيب يلا ندخل كلامنا مش هيخلص

شامي_ قبل ما نمشي ادعيلي تكلمني النهارده. انتي فيكي شيء لله وقبل منك المره الفاتت

ناردين بشك _ توقه؟

شامي_ اه

ناردين_ صحيح هو انت قولتلها انك بتحبها

شامي_ لأ

ناردين_ مقولتلهاش ليه

شامي _ فرق طبقات

ناردين محدثه نفسها _ في حاجه غلط هو عارفني ولا ايه

شامي_ مالك

ناردين بارتباك_ مفيش.. خلينا نمشي

شامي_ تمام اتفضلي

ادم بيكلم ليلي في التليفون

ليلي_ اتصلت اقولك مبروك علي الخطوبه

ادم_ ليلي انا فاهم انك.معتبراني صديق وبتطمني عليه بس كفاية كده مش هينفع نتكلم تاني

ليلي_ ليه يا آدم انا غلطت في ايه

ادم_ مغلطتيش بس وضعنا دلوقتي بقا حساس بزيادة يامن مش هيرتاح

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ليلى_ انت حآجه ويامن حآجه. انا متفقه معاه اني اكلمك واطمن عليك مش هقطع علاقتي بيك علشان اتجوزته

ادم_ انتي مش فاهمه حآجه. انتي خلاص اتجوزتي ومش هينفع تكلميني

ليلي_ دا انت ما صدقت خلصت مني بقا

ادم بعصبيه_ خليني ساكت مش عاوز اتكلم.

ليلى _ لا اتكلم متخليش حاجه في نفسك

ادم بعصبيه_ انتي اللي صدقتي ما لقيتي غيري وكمان صاحبي الوحيد.. ودلوقتي مبقاش ينفع نتكلم ولا نكون صحاب زي مانتي بتقولي

ليلى بدموع_ ماشي براحتك انا مش هفرضي نفسي عليك. بس لازم تعرف اني بطمن عليك عادي ومفيش اي حآجه في قلبي نحيتك غير الصداقة… وبتقفل عليه

ادم يحدث نفسه بغضب_ اصلها سايبه تجمعي الاتنين مع بعض. واحد صديق والتاني حبيب

صلاح من الخلف_ مش باين انكم بعدتو

ادم يلتفت ليه. وبعصبيه_ في اكتر من انها اتجوزت يامن جواز كامل علشان تقتنع اننا بعدنا

صلاح_ امال بتكلمك لية

ادم_ ملكش دعوه مش اهو جايبني زي البنات المغصوبه وبتخطبلي من غير رضايه يبقا ملكش دعوه بيه تاني

صلاح _ يا ويلك لو كنت بتخدعني

جيلان في اوضتها واقفه فى البلكونة وشارده وعز بيشوفها ف يبعتلها

عز _ مبروك

جيلان تسمع الرساله ف تبصله وتوقف مكانها ومتحاولش ترد لغيت ما بتيجي ناردين وتخبط عليها. وهي تروح تفتح

ناردين بإبتسامة_ عروستنا القمر الف مبروك. وبتحضنها ومبتلقيش منها تجاوب وبتوقف بانطفاء تام

ناردين_ مالك يا جيلان

جيلان_ مفيش

ناردين_ شكلك زعلانه مالك

جيلان_ خلينا نروح لضيوف

ناردين_ بشكلك ده

جيلان_ خلينا نروح لضيوف. وبتمشي وتسيبها وتقعد على الكرسي بدون الالتفات لاي شخص. لغيت ما بتسمع صوت.جمبها

شامي _ هو انتي العروسه

جيلان تبصله بلا مبالاه_ ايه جابك هنا

شامي_ وياترا ناوين تكملو مع بعض زي ما اتفقتو انتو وزياد

جيلان بتوهان_ هروحلو قريب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شامي _ انتي لو متوبتيش وبعدتي عنه انا هقول لا ادم علي اتفاقكم مع بعض

جيلان_ هروح لزياد وبعدها قوله

شامي بغضب_ انتي ايه عاوزة كل حآجه. مش مبسوطه كده. فيلا وابوكي غني وخطيبك غني كمان وانتي عاوزة تخدعيه مع زياد اللي بيضحك عليكى

جيلان بتوهان_ اه

شامي بغيظ _ انا هروح اقوله خليه يعرف قبل ما يخطبك

بيمشي ويسيبها وهي بتطلع وتروح عند عز في الاستراحة

عز _ جيلان هانم جايه هنا ليه دلوقتي

جيلان تقرب منه بخطوه بطيئة وتوهان وتسند رأسها علي.كتفه

عز بارتباك _ جيلان هانم . من فضلك

جيلان تضمه بايديها وبدموع_ كان نفسي اخد فرصه تانيه

عز بدموع _ من فضلك لو حد جه هتبقا مصيبة يلا امشي

بتبعد عنه وبتسحب منه المسدس من غير ما يحس

 وتبعد عنه خطوات وتوقف عند بابا الاستراحة وتصوب المسدس علي قلبها

عز بدموع وترجي_ بلاش .. كله هيكون تمام بس بلاش علشان خاطري

جيلان بدموع _ بعد كده مش هتطر تستنا علشاني

عز يقرب منها بحذر وبدموع _ انا عاوز استنا. مستعد استنا عمري كله ارجوكي اديني المسدس

جيلان _ خليك مكانك

عز ببكاء _ كفايه بقا. علشان خاطري

جيلان بأنين _ منفعش اعيش تاني انا مليش مكان

عز ببكاء وترجي _ اديني المسدس

في اللحظة دي بيجي نادر و معاه ادم وصلاح

 بتبصلهم بتوهان _ مش هتطر تجوزني بالعافيه يا ادم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نادر بترجي_ اديني المسدس . خلاص مش هتجوزيه لو مش عاوزة

ادم _ جيلان متعمليش كده . مين قالك انى مش عاوزك انا جاي بكامل اردتي

جيلان بدموع _ بس انا خلاص مبقتش عاوزاك انت ولا غيرك انا هروح لزياد

عز يقرب منها بحذر. من غير ما تاخد بالها واول ما بيلمسها بتضغط على الزناد لتخترق الرصاصه صدرها وتقع بين يدي عز جسه هامده

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هذه ليلتي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!