روايات

رواية هذا هو الحب الفصل العاشر 10 بقلم سمر عبد الحي

رواية هذا هو الحب الفصل العاشر 10 بقلم سمر عبد الحي

رواية هذا هو الحب الجزء العاشر

رواية هذا هو الحب البارت العاشر

هذا هو الحب
هذا هو الحب

رواية هذا هو الحب الحلقة العاشرة

الحلقة العاشرة من هاذ هو الحب
نزل ادهم وآن لقي والدة والوالدتة وسعدية قاعدين
آن:صباح الخير
الجميع:صباح النور
فوزية:صباحية مباركة يا عروسة
آن:الله يبارك فيكي يا طنط
اية مافيش مبروك يا سعدية ولا اية
سعدية:مبروك يا عروسة
ادهم:استغلها فرصة بما انهم كلهم قاعدين
تعالي يا حببتي اقعدي جنبي
آن:في سرها حبك برص يا بعيد
حاضر يا حبيبي وتذهب للجلوس بجوار ادهم ويضع ايدة حول كتيفبها مما يشعل نار داخل سعدية
سعدية:استعدي بقي يا عروسة علشان تدوقينا واكلك
آن:يعني اية مش فاهمة
محمد:قصدها يا بنتي تطبخلينا باديكي
فوزية:اصل احنا عندنا عادة العروسة تطبخ لاهل الدار يوم الصباحية بايدها
آن:نعم!
ادهم:بهمس ليها
اسكيتي خالص هتفضحينا وتشمتي فينا سعدية
لا طبعا دي غريبة وما لهاش دعوة بعوايدنا
سعدية: لا بدل اتجوزت في عليتنا يبقي زيها زينا
محمد:ايوة يا ولدي انت هتخالف عوايدنا في كل كلمة ولا اية
ادهم:بس يا ابوي
محمد:مافيش بس الا قلتة يتنفذ
آن تنظر لادهم والدموع في عينها وهويمسك يدها كانة بيطمنها
سعدية:هو انتي ما بتعرفيش تظبخي ولا اية
قولي ما تتكسفيش
آن:انا
ويقاطعها ادهم
ادهم:آن ست بيت ممتازة
آن:تنظر لة وتقول في سرها ولازمتة اية الكدب بس اكيد اتوبيس النقل ورا الموضوع دة
طيب هعمل اية دلوقتي
فوزية:قومي يا عروسة المطبخ علي الشمال اهو وطبعا ماحدش هيساعدك لازم تعرفي وتعملي كل حاجة لوحدك
آن:في سرها اية الواقعة السودة هعمل اية انا دلوقتي دة انا مابعرفش اعمل حتي شاي
وتتنهض لتذهب للمطبخ وتنظر لادهم باسي وهو قلبة بيتقطع علشانها
ادهم:بصي يا سعدية الا بتعملية كلة دة انا حافظة دة انا بتعامل مع مجرمين لولا ان ابوكي وامك ميتين وانتي المسؤلة مننا كنت قطعت رقبتك
سعدية: وانا عملت اية يعني
ادهم :انتي عارفة انت عملتي اية
وابعدي عن مراتي احسنلك
محمد:اهدي يا ولدي
ادهم:بلا اهدي بلا بتاع يا بوي وكفاية الا عملتة لحد كدة وانا هاخد مراتي بكرة وامشي
انا طالع اتمشي شوية
سعدية قاعدة ومنسجمة ان آن مش هتعرف تظبخ وهتشمت فيها
وهناآن سمعت ادهم وهو بيزعق لسعدية علشانها فرحت قوي بس الفرحة دي اختفت لما دخلت المطبخ ولقيتة مليان خضار ولحمة ومش عارفة تعمل اية
لقت كرسي قعدت علية وعنيها ملياتة دموع ومش عارفة تعمل اية فجاة لقت ادهم بينط من شباك المطبخ جريت علية واترمت في حضنة
آن:الحقني يادهم انا ما بعرفش اطبخ
ادهم:بادلها الحضن(ماهي فرصة بقي)
وقال ما تخافيش انا معاكي وهساعدك
آن:بجد يادهم
ادهم:ايوة بجد بس هدي صوتك لحد يسمعنا
آن:طيب انت بتعرف تطبخ
ادهم:ايوة بعرف
يلا بقي قبل ما حد يجي ونلحق نخلص قبل الغدا
وبدا ادهم يقطع الخضار وعلق علي اللحمة وآن قاعدة تتفرج علية ومنبهرة بطبيخة
آن:تحب اساعدك
ادهم:ياريت
دة انا مستني يكون عندك دم وتساعدي نفسك مش تساعديني
آن:رخم
قولي اعمل اية وانا هعمل
ادهم:خدي قطعي الطماطم دي
وفجاة دخلت عليهم سعدية
سعدية:بتريقة مش محتاجة مساعدة يا عروسة
آن قعدت تدور علي ادهم مش لقياة
آن:هه
لا ميرسي مش محتاجة مساعدة
حست سعدية ان آن مرتبكة وفهمت انها مش عارفة تطبخ ففرحت وسبتهاومشيت
وهنا طلع ادهم
آن:انت كنت فين
ادهم:كنت تحت الطرابيزة
اصل شوفت خيال فاستخبيت
آن:دة انا قلبي وقع في رجليا
ادهم:طيب يلا نخلص قبل ماحد يجي
وبعد مرور اكثر من ساعتين
ادهم:خلاص كدة الاكل استوي وانا طفيت عنة
اعملي انتي السلطة وانا همشي بقي علشان ما حدش يشك وانتي اغرفي الاكل في الاطباق دي وطلعية
آن:اوكي
ادهم:هتعرفي تعملي سلطة وتغرفي ولا اساعدك
آن:لا هعرف
ادهم:طيب تمام
آن:انا متشكرة قوي تعبتك معايا
ادهم:تعبك راحة
وتخجل آن من نظراتة
ادهم:بس انا عاوزو بوسة بعد المجهود الا اناعملتة دة
آن:اطلع برة يادهم
ادهم:هو دة رد الجميل
آن:اطلع ياادهم برة
ادهم:طيب ما تزوقيش طالع
وطلع ادهم ودخل من باب البيت لقاهم مستنين الاكل الا هو بعد ربع ساعة وسعدية فرحانة وادهم قلقان
بينما آن في المطبخ عملت سلطة وغرفت الاكل وعدي الوقت وهي ما طلعتش
ادهم:لايكون مش عارفة تغرف وتبهدل الدنيا
اما اقوم اشوفها
سعدية:رايح فين يادهم
ادهم:هروح اشوف آن في اعتراض
فوزية:لا ياولدي خليك قاعد زمانها طالعة
قاعد ادهم وبيقول في سرة منك لله يا بعيدة اشوف فيكي يوم ماطلعش لة شمس وفجاة لقي آن طالعة وبتحط الاكل علي السفرة روحة ردت فية ونادت عليهم
آن:يلا يا جماعة الاكل جاهز
جلس الجميع علي السفرة وهنا انبهرو ليس من طعم الاكل بل من طريقة تقديمة فقد استخدمت آن الخضروات في تزبن الاكل منهارماهو علي هئة ورة وهكذا فذهبت وجلست بجوار ادهم
ادهم:واو اية الجمال دة
المواهب دي طلعت امتي
آن:بعد مانت مشيت
ادهم:وبيعلي صوتة ويقول تسلم ايدك يا حببتي الاكل باين علية تحفة
آن:بالف هنا ياروحي
وبدا الجميع بتناول الطعام
محمد:تسلم يديك يا بنتي
فوزية:اكلك يهبل ياضنيا
وسعدبة تفرقع من بعضها
آن:ماقولتيش رايك في الاكل يا سعدية
سعدية:بعدم نفس مليح
ادهم:يهمس لان ويقول دة علي اساس انك انتي الا طبخاة
آن:العبرة بالنهاية
ادهم:بقي كدة
آن:وابو كدة كمان
سعدية:احنا مش هناكل ولا اية
ادهم:وانتي حد ماسكك ماتاكلي
دة انتي طيرتني نص الاكل واحنا لسة بنسمي
وبتسبيهم وبتقوم
فوزية:ليز كدة ياولدي زعلتها
ادهم:لاووهي عندها دم قوي
شوية وهتلاقبها داخلة المطبخ تاةل
ماكملش ادهم الكلمة ولاقاها داخلة المطبخ
ادهم:اعو اتفرجي يا ستي
آن:ههههههعههه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هذا هو الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى