روايات

رواية هذا هو الحب الفصل الثاني 2 بقلم سمر عبد الحي

رواية هذا هو الحب الفصل الثاني 2 بقلم سمر عبد الحي

رواية هذا هو الحب الجزء الثاني

رواية هذا هو الحب البارت الثاني

هذا هو الحب
هذا هو الحب

رواية هذا هو الحب الحلقة الثانية

ادهم:اتفضل يا فندم معاك
آن:ما تقول يا فندم متردد لية
واي حاجة هتقولها حضرتك مش هتاثر علي قراري
احمد:مابلاش
ادهم:بلاش اية حضرتك
احمد:بلاش الحماس الزايد دة بدل ما تتصدمو وتغيرو رايكم ويبقي شكلكم وحش
ادهم:لا قول حضرتك وانا من رابع المستحيلات اعترض علي اي كلام تقولة حضرتك
احمد:يعني اتوكل علي الله واقول
ادهم وآن :ايوة
احمد:متاكيدين
ادهم وآن:هه
احمد:طيب علي خيرة الله اقول وامري الي الله
لازم حضرتكو تتجوزو
ادهم وآن:في نفس الوقت وبصدمة تبدو علي وجههم ويقفو وينظرو لا حمد بشراسة ويقولونعععععم!
احمد:تعالو اضربوني احسن
ادهم وآن:اسف /اسفة يا فندم
احمد:يلف الكرسي وبيدهم ظهرة ويقول لو مش موافقين اشوف حد غيركم انا معنديش هزار في الشغل ودة قرار الوزير والمجموعة الا معانا هو دة اسلم قرار وصلنالة
ادهم وآن يقعدو مرة اخري وينظرو لبعض بصدمة
آن:يعني انا ارفض شباب البلد كلهم واقع في قرعة انت محدثة لنفسها
ادهم:يخاطب نفسة
يانهار اسود يا جدعان اصوم اصوم وافطر علي بصلة
بصلة اية بس دي محصلتش حزمة كرات
آن:اهو كدة ادبست والحمد لله
ياشماتت ابلة ظاظا فيا
ادهم: هي دي اخرت دعائك ياما
ربنا يسترها عليك يا باه وما تروحش فيها
آن:لا كدة جتلك علي الطبطاب يام آن وهتخلصي: مني وتجوزني
دي ممكن يغمي عليها من الفرحة
ادهم:يا شماتت الواد خالد فيا
دة هيسيحلي في المدرية
آن:بس فكرة حلوة برضو
منها اخلص من زن امي واشتغل براحتي
دي فرصة مش هتتعوض
ادهم:وليه لا
اهو ابويا يبطل زن عليا في جوازة البت سعدية بنت عمي وهي شبه الكرومبة
واشوف شغلي بمزاج واترقي بقي
آن:يارب صبرني علي هذا الجحش
ادهم:يارب صبرني علي ما بتلتني
كلة دة وهما بيكلمو نفسهم علشان محدش يتلغبط بس
احمد:يدير وجه لهم مرة اخري
هه هتوافقو ولا اشوف غيركو
ادهم وآن:انا موافق /موافقة
احمد:ايوة بقي
هو دة الشغل الا بجد
آن:بس حضرتك انا عندي مشكلة
احمد:مشكلة اية ما كنا حلوين
آن:لازم الكابتن يجي يتقدملي هو واهلة ويقدم بقي شبكة ومهر ويعمل فرح وكدة يعتي
ادهم:نعم يا ختي شبكة اية ومهر اية
آن:امال هتتجوزي بالوشي
ادهم:هو انتي مفكرة اني هجوزك بجد دة جواز علي الورق بس
آن:هو انت تطول تجوز واحدة زيي
ادهم:يارتني ما طول يا ختي
احمد:بالهوي يانا ياما
لا كدة انا يجيلي الضغط والسكر وانا لسة في عز شبابي
ادهم وآن:بعد الشر عليك يا فندم
احمد:الاسلوب الا بتتعملو بية دة مش هينفع معايا
آن:ماهو الا بيستفزيني حضرتك
ادهم:انا راضي زمتك دي منظر واحدة ادفعلها شبكة ومهر واعملها فرح دي شبه الغفير عبد الجاد عندنا في البلد
آن:نعم يا خويا
لا هو انت مفكر نفسك توم كروز

احمد:ابوس ايديكو اسكتو علشان اتنيل اتكلم
ادهم :اتفضل حضرتك
احمد:اولا الا اقولة يتنفذ من غير نقاش
ثانيا:مش عاوزة مقاطعة وانا بتكلم
آن:معاك يا فندم
احمد:الموضوع الا هتشتغلة علية لازم سرية تامة ومش عاوز اي مخلوق يعرف
ادهم:اكيد يا فندم
احمد:اتلهي واسكت
احمد:فعلشان كدة حضرتك لازم تروح تيجيب اهلك وتخطبو آن وتعملولها شبكة ومهر وفرح زي اي واحد رايح يخطب ويتجوز فاهم حضرتك
ادهم:تمام يا فندم
بس عندي ملاحظة بسيطة
احمد:اتفضل قول
ادهم:حضرتك اهلي صعايدة لو شفوها بمنظر الغفردة مش بيعيد يقتلوني
آن:وماله بقي منظري
احمد:اتنيلي واسكتي وانتي جايبلنا الكلام كدة
آن:مش شايفوة حضرتك بيقول اية
احمد:ماهو معاة حق
آن:نعم
احمد:حضرتك تتفضلي كدة من غير اعتراض تلبسي فستان زي بقيت البنات ويكوم يفتح النفس يخلو اهله يوافقي عليكي علي طول
آن:البس فستان
دة لا ممكن ابدا
احمد:بنرفزة
خلاص تعتزري عن المهمة ونشوف واحدة غيرك
ادهم:والله ياريت تبقي خدمتيني
آن:تنظر لادهم بعصبية وتقول خلاص يافندم موافقة وامري لله
احمد:خلاص وانا هكلم باباكس وقولة في عريس متقدملك
(احمد صديق والدآن)
وانت يادهم روح بلغ اهلك وقولي علي الميعاد علشان ابلغ الناس
ادهم:حاضر ياقتدم
ويحدث نفسة قائلاربنا يستر
آن:اما وريتك الغفر علي اوصولة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هذا هو الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى