روايات

رواية نيران أشعلت القلب الفصل الرابع عشر 14 بقلم إسراء هاشم

رواية نيران أشعلت القلب الفصل الرابع عشر 14 بقلم إسراء هاشم

رواية نيران أشعلت القلب الجزء الرابع عشر

رواية نيران أشعلت القلب البارت الرابع عشر

رواية نيران أشعلت القلب
رواية نيران أشعلت القلب

رواية نيران أشعلت القلب الحلقة الرابعة عشر

زينه مالك يا بتي اي حصل ليكي

زينه لا ترد وتنظر لها فقط وفجاه بتقع زينه فاقده الوعي

نعمات بتبرق بصدمه وبتقول بصراخ بتي زينه قومي يا بتي اي حصلك وبتنزل نعمات لمستواها وهي بتحاول تفوق زينه ولكن زينه مش بتفوق

عبلة واقفه بتبصلهم بشماته وبتبتسم بفرحه وهي بتقول فسرها تستاهلي يا نعمات كنتي بتتفرعني ببنتك وهي دايرة تلف علي حل شعرها الله واعلم كانت فين في نصاص الليالي كدا وراجعه شكلها ميبشرش شوف كانت مع مين والله ووقعتي تحت ضرسي يا نعمات وهذ”لك ولكن بتفوق علي صراخ نعمات وهي بتقول انتي واقفه تتفرجي عليا هاتي اي حاجه نفوق بيها البت

 

 

عبلة بقرف حاضر وبتدخل للمطبخ وبتخرج وهي معاها كوباية مياه وبتقرب عليهم عبلة وبتدلق كوب المياة فوق وجهه زينه

نعمات بتبصلها بدهشه وغضب وبتقولها انتي اتجننتي يا عبلة اي اللي عملتيه ده

عبلة بقرف عملت اي يختي مش انتي عاوزة تفوقيها وانا بفوقهلك اهو وبيبصو لزينه بيلاقوها بتبداء تفتح عيونها

نعمات بلهفه الحمد الله انك فوقتي يا بتي اي اللي حصلك

زينه بتبص حواليها بتعب ومبتتكلمش وبتحاول تتعدل وبتقوم زينه من عالارض بصعوبة وهي حاسه بالالم في جميع انحاء جسدها وبتمشي زينه بتعب وبتطلع اوضتها من غير ما ترد علي نعمات التي تسالها

نعمات بصلها بدهشه وحاسه ان في حاجه غلط ورا الموضوع ده

عبلة بتبصلها باستهزاء وبتقرب عليها بابتسامه خبيثه وهي بتقولها يترا هلال لما يعرف ان ست الحسن والجمال مراته راجعه في نصاص الليالي هيعمل اي يا نعمات وكمان مبهدلة الله واعلم كانت فين او مع مين

نعمات بتتعصب من كلامها وبتنزل نعمات بك”ف قوي صوته رن فالمكان مش شده قوته وبتقولها وهي بترفع صباعها في وش عبلة وبتقول بنبرة كفح”يح الافعي حسك عينك يا عبلة تقولي كلمه علي بتي فاهمه يا عبلة ولا مش فاهمه او تنسي اصلك يا عبلة انك في يوم كنتي راحله وبتروحي من خيمه لخيمه يا عبلة ناسيه ولا افكرك اصلك الوا”طي ولولا اخوي اتعمي علي عينه ومعرفش حبك علي اي وضحكتي عليه واتجوزتيه اوعي تنسي يا عبلة اصلك لاني وقتها انا اللي هفكراك بيه لو اتخطيتي حدودك واتكلمتي عليا او علي بتي تاني انا نعمات الجبالي بنت عزيز الجبالي كبير البلد دي كلها وهانم البلد دي كلها وهفضل طول عمري هانم البلد وعشت عيشه الهوانم يا عبلة في قصور وثرايا مش من خيمه لخيمه وبتسيبها نعمات وهي بتتطلع لفوق لغرفة زينه

عبلة واقفه مكانها وبتبص لي اثرها بكرة شد”يد وغ”ل وبتحط ايدها علي وشها مكان الق”لم اللي خدته وبتقول عبلة بكل غ”ل يا انا يا انتي يا نعمات والله في سماه لي اذلك واخليكي تحت رج”لي تخد”ميني واشوف الذ”ل فعيونك ومو”تك هيبقا علي ايدي يا بت الجبالي واسم الجبالي ده همحيه خالص من الوجود مش هيبقا غير عبلة عبلة الزهراوي وبس هتخلص منكم كلكم يا ولاد الجبالي وهاخد كل حاجه وهبقا انا كبيرة البلد والكل يعملي الف حساب ويتر”عبو من اسمي هوريهم مين هي عبلة الراحلة اللي اتربت في خيمه والموالد هتعمل فيكم اي وبتطلع عبلة لفوق

 

 

 

زينه فاوضتها وقاعده علي سريرة وهي بتبكي بقهر ولكن بيتفتح الباب بغضب وبتدخل منه نعمات وبتقف قصادها وهو بتقول بحده عاوزة اعرف كنتي فين يا بنت عوض وراجعه في نص الليل منين وعامله اكده ليه وهدومك متقط”عه انطقي يا بت كنتي فين ومع مين

زينه مش بتتكلم وبتبصلها بكل قهر وبس

نعمات صبرها بينفذ منها بتمسكها نعمات من دراعها بقوة وهي بتشدها وبتقومها من عالسرير وبتقول بغضب يا بت انطقي اي اللي حصل قولي يا بت

زينه هنا بتنف”جر فيها وبتقول بدموع عاوزة تعرفي اي اللي حصل ياما وبتشد زينه هدومها وبتقولها شوفي اي اللي حصل ياما شوفي اي اللي حصل لي بتك بسبب افعالك شوفي فهد عمل فيا اي نعمات بتبص لجس”مها بصدمه الذي واضح عليه عل”امات اعتد”اء فهد عليها وبتل”طم نعمات علي خدودها وهي بتقول يا مراري يا فضح”كتك يا نعمات يا فض”حكتك

زينه بتضحك بجنون وبتقولها كل اللي همك تتفض”حي قدام اخوكي ومش همك بتك صح مش انتي اللي روحتي هددتي فهد واهو بسبب تهد”يدك فهد اغتص”بني ياما وكان هيقت”لني ارتحتي ياما ضيعتي كل حاجه ابقي شوفي بقا هتقولي لهلال اي هتقوليلو انا هددت فهد عشان كدا اغت”صب مراتك

نعمات واقفه مكانها مصد”ومه وبتقول بصدمه يعني اي يعني العملية كدا باظت سبتيلو تفسك تاني يا بت عوض

زينه بصراخ جنوني انتي اي انتي ازاي امي انتي اللي وصلتني لكدا انتي سبب كل حاجه انا عملتها علمتني الش”ر واني ابص للفلوس زايك وبس وكل ده ليه ها خلتني اعمل كل حاجه وحشه زايك وخلتني اساعد فهد في ق”تل شهد ورايحه تهد”ديه وهو انت”قم مني بسببك
كل اللي انا فيه بسببك انتي ياما

 

 

نعمات بغضب اخرسي يا بت خليني اشوف حل للمصيبة اللي وقعتينا فيها قبل ما حد يعرف ولا هلال يكتشف انك مش بت بنو”ت

زينه بحسرة خلاص مبقاش ليها حل ياما ولا بقا ينفع حتي اعمل العملية تاني

ولكن هنا بينفتح الباب علي مصرعية بتبص زينه ونعمات بصدمه بتجاه الباب وبتكون عبلة هي اللي فتحت الباب

زينه ونعمات بيبصو لبعض بخوف وصدمه انها تكون سمعتهم

عبلة بتبصلهم بشماته وفرحه انتصار وبتدخل عبلة وبتقفل الباب وراها وبتقعد علي اقرب كرسي يقابلها وبتحط رجل علي رجل وبتبصلهم عبلة بشماته وبتقول باستهزاء مالكم لونكم اتخطف ليه اول ما شفتوني كملو متخافوش انا سمعت كل حاجه بس تعرفو انا فرحانه اوي واخيرا جاه اليوم يا نعمات تقريبا كنتي لسه من دقائق بتقولي عليا راحله من خيمه لخيمه وانتي طلعتي مش عارفة تربي بيتك وطلعت مدورها وكمان طلعت مش بت بنو”ت وضاحكين علي هلال وكمان فهد اغت”صبك يا زينه عشان امك هددو تقريبا وكمان طلعتو ليكو يد في مو”ت مرات ليث وبتضحك عبلة بعلو صوتها

زينه بتبصلها بخوف هي ونعمات وبتقول نعمات انتي بتتسنطي علينا يا عبلة هقول اي ما انتي واحده ولكن هنا بتقاطعها عبلة وهي بتقول بصوت قوي اياكي يا نعمات تقوليها تاني خلاص زمانك انتهي يا نعمات يا بنت الجبالي كنتي بتقولي انك هانم صح وانتي طلعتي متفرقيش كتير عن الراحله انتي وبتك اللي طلعت مدورها

هذ”لك يا نعمات هذ”لك زي ما ذلت”ني زمان هخليكي تبقي تحت رج”لي وكمان هنشوف دهشان وهلال لما يعرفو انك استغفلتيهم ولبستيهم العمه هيعملو فيكي اي انتي وبتك ولا ليث لما يعرف انكم ليكم يد في قت”ل مراته وبتفضل تضحك عبلة بكل فرحه وشما”ته

نعمات بتقرب عليها بغ”ل وبتقول بنبرة كفح”يح الا”فعي مش هتلحقي يا عبلة مش هتلحقي تعملي كل ده

عبلة ابتسامتها بتتلاشي وبتقولها قصدك اي

نعمات وبتضحك ضحكه مر”عبة وهي بتقول يعني حفر”تي قبر”ك بايدك يا عبلة وبتقرب عليها نعمات وو

 

 

هلال بيخرج هو وليث من المستشفي وبيركب عربيته وبعد شوية بيوصل هلال المزرعه بينزل هلال من عربيته وهو لا يرا امامه فهو الان مثل الحو”ت الها”ئج هيب”لع اي حد يقف قصاده بيدخل هلال ومعاه ليث وبتكون رجاله هلال واقفين بيبص هلال لي الراجل اللي متربط قدامه وفاقد الوعي وملامحه مش ظاهر منها اي حاجه بيبص هلال لواحد من رجالته وبيقول هلال هاتلي جردل مياه ساقعه بينفذ الراجل اوامر هلال وبيجيب جردل المياه بيقف هلال قصاد الراجل اللي مش باين منو اي ملامح من كتر الضر”ب وبيدلق هلال المياة فوق الراجل اللي بيفوق بفز”ع وشهقه خفيفه وبيبص حواليه وبيبص لهلال وبيقولو انا فين انتو هتعملو فيا اي

هلال بنظرات تدب الر”عب بيقولو بنبرة كالامو”ات انت هنا فالج”حيم عشان فكرت تمس اخت هلال الجبالي

الراجل بيترعب من نبر”ة ونظرات هلال وبيقولو انا مش خايف منك

هلال هنا غضبه بيعميه وبيقول لراجله وليث اي حد هيدخل او هيحوش عنه هيبقا مكانه وبيشمر هلال اكمامه وبيمسكها من شعرة بغضب وبيقولو وانا لسه معملتش حاجه تخو”فك انت لسه هتشوف الخو”ف بعنيك وبينزل فيه هلال بكل غضب وغ”ل والراجل بيصر”خ بعلو صوته من شده الا”لمه

ليث بيبص لهلال بصدمه فهو اول مرة يرا هلال بهذه الحالة

وهلال بيفضل يضر”ب فيه بكل قوته وكل غ”ل وبيفتكر ان اختي كانت هتمو”ت علي ايده وبيزود الضر”ب اكتر وبيمسك هلال دراع الراجل وبي”تني لورا بكل غض”ب والراجل بيصر”خ الو”جع وبيك”سر هلال دراع الراجل اللي بيصر”خ صرخه بترن فالمكان

والجميع بيبص لي هلال بذهول وبيحسو بخو”ف منه فهو دلوقتي فحالة لا تسمح ان حد يقرب منه

ليث كان هيقرب عشان يبعده عنه قبل ما الراجل يمو”ت فايده ولكن هلال بيوقفه باشارة من ايده وبيقولو قولت محدش يقرب والا هيبقا مكانه بيقف ليث مكانه وبيعرف ان هلال مش هيسيب الراجل وانو مش بيقول كلام وخلاص

الراجل بيفقد الوعي مرة تانيه من كتر الا”لم بيمسك هلال جردل المياة تاني وبيدلقو عليه بيفوق الراجل بز”عر وبيقول بخوف ور”عب ابو”س ايد”ك ار”حمني انا كنت بنفذ الاوامر مش اكتر

هلال بنبرة الافا”عي وبيقول مين اللي قالك تعمل كدا

الراجل بخو”ف ور”عب هقول بس تضمنلي انك تحميني

هلال بغضب لو مقولتش انا اللي همو”تك

 

 

 

الراجل بر”عب هقول هقول والله بس فحمايتك انت

هلال اخلص وقول ومحدش هيقربلك بس عارف لو كنت بتكدب صدقني هوريك العذا”ب الوان

الراجل بخوف والله مهكدب هقول الحقيقه اللي قالي اخلص علي اخت حضرتك وادني الح”قنه اللي فيها ال”سم يبقا ___________________________

هلال بيخرج مثل المجنون ووراه ليث وهو يحاول ان يمسكه وبيقول ___________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية نيران أشعلت القلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى