رواية نياط القلب الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم حور طه
رواية نياط القلب الجزء الرابع والعشرون
رواية نياط القلب البارت الرابع والعشرون
رواية نياط القلب الحلقة الرابعة والعشرون
تتجه نحو الباب لتخرج ولكن اوقفها صوت فارس وهو في كامل قواه العقليه وبصدمه قائل:: قتلـ ـتيهم
مروه بارتباك قائله:: انت في وعيك!! مش سكران؟
فارس يتمنى من كل قلب بان تكذب كل هذا برجاء قائل:: رد عليا انت فعلا قتـ ـلت نور وبنتها…اكيد لا؟ انا مش عايزه اصدق، انت فعلا ممكن تكوني عملت كده،، اتكلمي ما تسكتيش
مروه تغلق عيونها وتسقط دموعها فلا توجد مفر من الهرب فهو انكشف امامه كل شيء قائله:: كان غصب عني والله كان غصب عني
فارس قائل:: يعني كان خطا طبي اتكلمي
مروه تجلس على الكرسي بتعب قائله ::لا ما كانش خطا طبي
فارس بانفعال قائل:: يعني انت قتلـ ـتيهم فعلا ،طب ليه؟ اديني سبب واحد يخليكي تعملي كده وتضحي بام وطفلها
مروه قائله:: اسكت يا فارس انت ما تعرفش حاجه قلت لك كان غصب عني
فارس يمسكها من ذراعيها قائل:: دلوقتي هتحكي لي على كل حاجه وهتقولي لي ليه عملت كده ومين اللي طلب منك تعملي كده؟!!!
مروه تبعدوا بانفعال قائله:: اللي انا عملته ده كان علشانك علشان احميك؟
فارس قائل ::تحميني من ايه ومن مين وايه دخل نور وبنتها بيا؟!!
مروه بوجع قائله:: القناص كان واقف جنبي وكان موجه سلاحـ ـه على صدرك ولو كنت قلت لا ،كان هو هيقتـ ـلك فهمت
فارس بصدمه قائل:: مين دول واللي هيستفادوه انهم يخلوكوا تقتـ ـلي ام وبنتها،،، اتكلمي
مروه قائله:: انا مش هقدر اقول لك حاجه ولا حتى هقدر اقول اسمائهم ولا هم مين لاني لو اتكلمت مش هيسيبونا
فارس بانفعال قائل:: انت هتتكلمي وهتقولي كل حاجه انت مخبياها،، مين اللي طلب منك تقتـ ـلي نور وبنتها؟
مروه بانفعال هي الاخرى قائله ::انا قتـ ـلت علشان انت تعيش،،ودلوقتي هسكت برده علشان انت تعيش،
فارس يمسك ايديها برجاء قائل:: ارجوكي اتكلمي، مين اللي طلبه منك تعملي كده ،،لو كنت بتحبيني بجد اتكلمي
مروه بدموع تضع يدها على خده بحنان قائله ::علشان بحبك مش هقدر اتكلم،، سامحني
فارس ينظر لها بالم قائل:: وانت كمان سامحيني على اللي انا هعمله ،،انا اسف بس انت ما سبتليش خيار تاني؟!
مروه بعدم فهم قائله ::يعني ايه الكلام ده، انت ناوي تعمل ايه؟!
فارس يسيبها ويخرج من المنزل وهو في حاله من
الانهيـ ـار بعد ان تاكد من صحه شكوك جواد اتجاه اخته،،
_____________________
في الصباح في اليوم التالي
تدخل وتين عليهم الغرفه بالمشفى لتطمئن على والدها بعد ان تعب بالامس ونقلوه الى المشفى ليطمئنوا عليه وبلهفه قائله ::خير يا ماما بابا حصل له ايه
فريال قائله:: اطمني باباك كويس هو تعرض امبارح لازمه قلبيه بس الحمد لله الدكاتره طمنونا عليه
وتين بخوف ومحبه تقترب من والدها وتقبل يده قائله:: حمد لله على سلامتك يا بابا
جابر ينزع قناع الاكسجين وبصوت منخفض قائل ::ناديه ناديه
وتين بارتباك قائله:: اهدى انت دلوقتي وارتاح ما تفكرش في حاجه ثانيه
جابر بتعب قائل:: اختك فين، كلام عاصم صح، سابت البيت وراحت لراجل ثاني؟!
وتين قائله ::عاصم ده واحد قذر يا بابا ما تصدقش اي حاجه يقولها لك ابله ناديه عمرها ما تعمل حاجه غلط
فريال تسحبها من ايدها ويخرجوا من الغرفه قائله ::اختك فين يا وتين واوعي تحاولي تكدبي عليا انا عارفه ان سركم مع بعض واكيد انت عارفه هي فين؟!
وتين قائله:: انا هعرف بس منين يا ماما انا من ساعه ما اتجوزت ماجد ما بقتش اتواصل بابله ناديه زي الاول
فريال تلمس خدها بحنان قائله:: انا عارفه ان انا مربياكم احسن تربيه وعمري ما شكيت في تربيتي ليكم لحظه واحده ،بس ارجوك يا بنتي ريحي قلبي وقولي لي اختك فين؟!
وتين تحاول ان تتماسك قائله:: اطمني يا ماما اكيد ابله ناديه بخير،، اوعي تصدقوا الكلام اللي عاصم قالوا ده واحد حقير
فريال بتفحص قائله:: لما انت بتحبي جواد وهو كمان بيحبك ليه رحت اتجوزت ماجد؟!
وهنا تاتي بيسان قائله:: وتين عايزه اتكلم معاكي ضروري بعد اذنك يا عمتي
وتين تبلع ريقها لان بيسان انقذتها من فريال ويمشوا الاثنين وينزلوا كافتيريا المشفى لترسل تنهيده قائله:: انت انقذتيني
بيسان قائله:: انا كنت عارفه ان عمتي هتضغط عليك في الاسئله لان انا من امبارح بالليل وهي هرياني اسئله
وتين بخوف قائله ::اوعي يا بيسان تكوني قلت لها حاجه
بيسان باطمئنان:: لا طبعا هو انا مجنونه، عشان اقول لها حاجه ، ما تخافيش انا قلت لها ان انا ما اعرفش حاجه
وتين تهدا قليل قائله ::الحمد لله انا مش عارفه هفضل اتهرب منها لحد امتى بعد معرفه ان انا وجواد كنا بنحب بعض
بيسان قائله:: جواد اتغير قوي يا وتين الفتره دي ما بقتش عارفه هو بيعمل ايه تصرفاته كلها بقت غريبه انا بجد بقيت خايفه عليه
وتين بوجع قائله ::انا فقدت جواد يا بيسان ،،الوجع والقهره اللي انا حاسه بيهم شعور مؤذي قوي
بيسان بتفهم قائله:: ما تقلقيش اكيد هو اول ما يعرف الحقيقه وانك كنت مضطره انك تتجوزي ماجد هيسامحك
وتين تسترجع تلك المشاهد الذي راته يتقرب من نوال بها تسقط دموعها قائله ::خلاص يا بيسان، حتى لو عرف الحقيقه دي،، مستحيل يكون ليا ،،هو خلاص راح لطريق ثاني ،،انا وهو مستحيل نتقابل فيه
بيسان قائله ::فارس قابل جواد وطلبني منه ،،وجواد وافق
وتين بفرحه قائله::حرام عليك وساكته كل ده،، قولي اي حاجه تفرحنا بدل بركه الحزن اللي احنا غرقنا فيها دي ومش عارفين نطلع منها ،،الف مبروك يا حبيبتي ربنا يتمم لك بخير يا رب
بيسان لابتسامه خفيفه قائله:: الله يبارك فيك يا حبيبتي بس انا مش مرتاحه حاسه ان جواد متغير ،،وانه يوافق على فارس خوفني اكتر
وتين بابتسامه كلها وجع قائله:: واضح ان احنا من كتر الحزن اللي بقينا فيه ما بقيناش حتى نعرف نفرح ؟!!
يجلسوا مع بعض ويتبادلوا اطراف الحديث فمن وقت ان تزوجت وتين لم يلتقوا،،
______________________
عند جواد
جواد قائل:: هو فين ؟!
اردام قائل :: جوه… انا لحقته على اخر لحظه
جواد بتفكير قائل ::اردام انا مش عايز عينك تشتال من عليها فاهمني ،،
اردام قائل:: حاضر يا جواد هعمل لك اللي انت عايزه بس يا رب يكون في نتيجه في الاخر لكل ده
جواد قائل ::اكيد هيكون في نتيجه انا واثق
اردام قائل:: هتدخل تتكلم معاه ؟!
جواد يرسل تنهيده قائل:: انا ما كنتش حابب ان اخليه طرف في الموضوع ،،،بس انا ما كانش قدامي حل تاني
اردام قائل:: ما تلومش نفسك،، ادخل واتكلم معاه وفهمه بالراحه مهما كان الموضوع كان صعب عليه،، عايز مني حاجه دلوقتي عندي شويه شغل في الشركه هخلصهم ونبقى نتقابل على بالليل ان شاء الله
جواد قائل:: تمام خلي بالك من نفسك
يذهب اردام ويدخل جواد يتحدث مع فارس بعد ان منعوا اردام من ان يذهب الى الشرطه ويبلغ عن اخته قائل:: عامل ايه دلوقتي يا فارس
فارس لا يستطيع النظر الى جواد قائل:: ليه منعتني ان انا ابلغ عنها كانوا هيعرفوا مين اللي قال لها تعمل كده وانت بكده كنت هتقدر ترجع حق بنتك ومراتك
جواد قائل ::حق بنتي ومراتي مش عند اختك لازم اعرف مين اللي وراها؟!!!
فارس قائل:: هي رفض الكلام مش عايزه تقول مين هم دول
جواد بتفكير قائل:: انا هعرفهم خليك انت بره الموضوع ده
فارس قائل:: عايزني ازاي ابقى بره الموضوع ده وانت اللي دخلتني فيه،، انا مش قادره ارجع البيت وابص في وشها
جواد بتفاهم قائل ::انا كنت مضطره ادخلك في الموضوع ده علشان اتاكد من كل الشكوك اللي بدور جوايا ما كانش حد هياكدها لي غيرك
فارس بتساؤل قائل ::انت ناوي على ايه يا جواد
جواد بنظره حاده كالصقر قائل ::خيط صغير يكفيني علشان اوصل لكل الحقايق ؟وخلاص كل اللي بيني وبينه خطوه؟!!!
___________________
في غرفه وتين
ماجد قائل:: اطمنتي على ابوكي
وتين قائله ::اه اطمنت عليه،، ممكن تخرج بره عشان اغير هدومي
ماجد بابتسامه يقترب منها قائل ::طب ما تغيريها هو انا منعتك
وتين بضيق قائله::اخرج بره يا ماجد،انا راجعه تعبانه وما عنديش اي استعداد اني ادخل معاك في اي نقاش دلوقتي
ماجد يقترب منها اكثر قائل::لسه ما اخذتيش على وجودي معاكي ولا لسه مش قابلاني كزوج؟!
وتين بتقزز قائله:: انت عارف ومتاكد ان انا عمري ما هتقبلك
ماجد قائل::انا وعدتك اني مش هقرب منك غير برضاك بس انت كمان دلالك بدا يطول وانا صبري قليل
وتين تبعدوا عنها بانفعال قائله:: اغتصـ ـبني وبعدين اتجوزني بالاجبار ،وجاي دلوقتي تطلب مني اني اكون معاك برضايه
ماجد يسحبها من ذراعيها الى حضن قائل ::انت دلوقتي مراتي ولا بطلبه منك حقي
وتين بنظرات قويه قائل::عمره ما كان حقك،، ولا هيكون حقك،، انت فاهم
ماجد بغيظ مكتوم قائل ::امال هيكون حق مين؟؟
وتين بتحدي قائله:: انت عارف هيكون حقي مين وعارف و متاكد ان انا مش هكون مع اي حد برضايه غير لشخص واحد بس هو ده اللي هكون معاه برضايه
ماجد بغضب يشـ ـدها من شعرها قائل:: نجوم السماء اقرب لك منه سمعاني ،،وطول ما انا عايش مش هتكوني لحد غيري،، واللي بتتكلمي عنه ده مش هتشوفي غير في احلامك
وتين باستفزاز قائله:: خايف منه هيفضل الشوكه اللي في حلقك كل ما هتشوفه وانت عارف ان قلبي ملكه هو،،
ماجد يارميها على سرير قائل ::بتحبيه لكنك معايا انا ،ودلوقتي مهله الدلال اللي كنت سايبها لك خلصت ؟
وتين بخوف وهي تراه يفك زراير قميصه قائله ::انت هتعمل ايه؟!!
ماجد وهو يرمي القميصه على الارض قائل:: هخليكي تتاكدي حالا بنفسك انك مش هتكوني لحد غيري وانك ملكي انا،،
وتين تقف و ترجع بخطوات للخلف بخوف وتغلق عيونها كي لا ترى جسده العـ ـاري ،،وكان هو هيحاول الاقتراب منها ويشـ ـدها اليه ويغرز راسه بعنقها ويقبلها بـ ـعنف وهي تحاول الفرار من بين يديه ولكن لا تقدر ،تعلى
صـ ـراخاتها قائله ::حرام عليك بقى….. ابعد عنييييييي؟
كان متغيب تماما ولا يعد يسمع صـ ـراخاتها وبكائها ويستمر في تقبيلها بـ ـعنف شديد ،،ثم يـ ـرميها على السرير ولكنــــ؟!!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نياط القلب)